رگ به رگ شدن پا چیست؟

رگ به رگ شدن پا | محور پزشکی

رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی پا ، در واقع پارگی رباط است، رباط نوارهای محکمی از بافت فیبری است که استخوان ها را به یکدیگر در داخل مفصل متصل می کند. شدت پیچ خوردگی از درجه I تا درجه III متغیر هستند.

درجه یکم- آسیب دیدگی نسبتاً خفیف است و باعث پارگی ریز یا کشش رباط ها می شود.

درجه دوم (متوسط) – ممکن است رباط ها پاره شوند و کشیدگی شدیدتر است.

درجه سوم (شدید) – رباط ها کاملاً پاره می شوند، بنابراین ممکن است پا  سست  و ناپایدار باشد و دیگر قادر به تحمل وزن نباشد.

از آنجا که پا با هر قدم وزن کل بدن را تحمل می کند و حاوی استخوان ها و مفاصل بیشماری است ، به همین خاطر احتمال در معرض خطر پیچ خوردگی پا زیاد است. با این حال ، پیچ خوردگی پا نسبتاً نادر است، به جز در افرادی که در برخی از ورزشها یا مشاغل خاصی فعالیت می کنند که پاها را تحت حرکات پیچ خوردگی یا خم شدن غیر طبیعی قرار می دهند. هنگامی که پیچ خوردگی پا رخ می دهد، معمولاً یکی از دو ناحیه زیر را درگیر می کنند:

رگ به رگ شدن پا

رگ به رگ شدن Midfoot یا “پای میانی” منطقه مرکزی است که شامل قوس کف پا است. در ورزشکاران ، پیچ خوردگی پای میانی (کف پا) معمولاً به دلیل افتادن و برخورد هنگام ورزش ، به ویژه در فوتبال و والیبال رخ می دهد.  همچنین این نوع پیچ خوردگی معمولاً  موقعی اتفاق می افتد که فرد تعادل خود را از دست بدهد در حالی که انگشتان پا در حالت چرخش قرار دارد یا وقتی که با پای خود فرود می آید به طور غیر طبیعی خمیده می شود یا بعد از پرش می چرخد. در بین افرادی که در فعالیتهای پرخطر رقابت نمی کنند ، تقریباً یک سوم پیچ خوردگی پای میانی (midfoot) به طور تصادفی اتفاق می افتد ، صرفاً به دلیل پیچ و تاب عجیب و غریب پا در هنگام گیر افتادن یا سقوط معمولی. در موارد کمتری ، پیچ خوردگی پای میانی شدید نتیجه ضربه شدید به خصوص ضربه ناشی از برخورد وسایل نقلیه موتوری یا افتادن از مکان بلند است. این نوع جراحت به احتمال زیاد نه تنها پیچ خوردگی درجه سوم (شدیدتر) بلکه شکستگی پا و زخم های باز ایجاد می کند.

خرید پد متاتارس

رگ به رگ شدن اولین مفصل متاتارس– اولین استخوان متاتارس مربوط به شست بوده ، ضخیم تر و کوتاه تر از بقیه ی استخوان های کف پااست .

 این مفصل در پایه انگشت بزرگ است. به کشیدگی این مفصل معمولاً “شست چمن بازی” گفته می شود در واقع رگ‌به‌رگ‌شدگی ‘محل اتصال بند اول انگشت شست پا به استخوان کف پا’ است.

علت دادن این نام‌ها به این عارضه این است که این آسیب‌دیدگی در بازی بر روی چمن‌ مصنوعی در میان بازیکنان فوتبال شایعتر است.

این رگ به‌رگ شدگی هنگامی رخ می‌دهد در حین تغییرات ناگهانی در جهت دویدن، توپ پا (بخش نرم زیر مفصل  شست پا) روی زمین ثابت می‌شود و پاشنه پا بیش از حد بالا می‌آید و انگشت شست بیش از حد به سمت بالا و عقب خم می‌شود.

این مفصل در شرایط عادی می‌تواند حدود ۸۰ درجه به بالا خم شود.

رگ به رگ شدن شست پا


اگر فشار بیش از حد باعث خم شدن بیش از حد این مفصل شود، کشیدگی شدید و پارگی رباط‌های اطراف مفصل این عارضه را ایجاد می‌کند که با درد و تورم مفصل خود را نشان می‌دهد.

درد هنگام راه رفتن یا حرکت دادن شست آسیب‌دیده بدتر می‌شود.

اگر آسیب شدید نباشد با درمان‌های موضعی، داروهای ضددرد و التهاب و استراحت بهبود پیدا می‌کند، 

اما اگر آسیب شدید باشد ممکن است به آسیب غضروف مفصل یا دررفتگی منجر شود و نیاز به جراحی پیدا کند.

این آسیب‌‌دیدگی در ورزشکارانی که کفش‌های سبک فوتبالی بسیار انعطاف‌پذیر که امکان خم شدن زیاد پنجه پا را می‌دهند، بیشتر بروز می‌کند.

علائم

در حالت خفیف یا متوسط پیچ خوردگی پا ، ناحیه میانی شما متورم و حساس خواهد بود و ممکن است مقداری کبودی موضعی (تغییر رنگ سیاه و آبی) وجود داشته باشد. در پیچ خوردگی های شدیدتر ، ممکن است نتوانید وزن خود را روی پای مصدوم تحمل کنید. اگر دچار رگ به رگ شدن شست پا شوید ، پایه انگشتان بزرگ شما دردناک و متورم خواهد بود.

تشخیص

بعد از بررسی علائم ، پزشک از شما می خواهد که دقیقاً چگونگی آسیب دیدگی پای خود را توضیح دهید. او همچنین می خواهد از شغل شما ، فعالیتهای تفریحی ، مشارکت در ورزش ، هرگونه آسیب دیدگی قبلی یا جراحی پا و نوع کفش‌هایی که معمولاً می پوشید اطلاع داشته باشد.

سپس پزشک پاهای شما را معاینه می کند و پای مصدوم شما را با پایه غیرقابل مقایسه می کند. در طی این امتحان ، پزشک شما هر گونه تورم یا کبودی و همچنین هرگونه تغییر در انعطاف پذیری یا دامنه حرکات را یادآوری می کند. پزشک شما همچنین پا را به آرامی فشار داده تا حساسیت و ناهنجاری استخوانی را بررسی کند.

درصورتی که شما نتوانید وزن خود را بر روی پای مصدوم خود تحمل کنید یا اگر نتایج معاینه بدنی نشان بدهد که شما ممکن است آسیب دیدگی شدید پا داشته باشید، پزشک شما ممکن است اسکن اشعه X پا را توصیه کند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی پا (MRI) ممکن است در بیماران خاص ، به ویژه ورزشکارانی انجام شود که علی رغم داشتن نتایج عادی از اشعه X ، درد غیر معمول یا ناپایداری مفاصل دارند، انجام شود.

مدت زمان پیش بینی شده

رگ به رگ شدن های خفیف پا معمولاً در طی چند هفته بهبود می یابند، البته ممکن است از دو هفته تا دو ماه ادامه داشته باشند. درد شست پا معمولاً طی دو تا سه هفته فروكش می کند.

جلوگیری

در بعضی موارد ، شما ممکن است با پوشیدن کفش های سفت و محکم که به ثبات پا کمک می کند ، مانع از پاشش پا شوید. یک برنامه کششی و تقویت کننده می تواند به جلوگیری از برآمدگی کمک کند.

مراقبت ها

در مورد رگ به رگ شدن ملایم پا ، درمان اولیه شامل موارد زیر است:

  • مفصل را استراحت دهید.
  • برای کاهش تورم ، روی ناحیه آسیب دیده یخ بگذارید.
  • تورم را با یک باند الاستیک ، یا مچ بند پا فشرده کنید.
  • منطقه آسیب دیده را بالا نگه دارید.

برای تسکین درد و سهولت در تورم ، از استامینوفن برای درد یا داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

در مورد رگ به رگ شدن های شدید میانی، به ویژه در فوتبالیست ها و دیگر ورزشکاران حرفه ای ،  پزشک ممکن است استفاده از بریس پا یا اسپلینت پا را در وضعیت بی حرکت قرار دهد و توصیه کند از تحمل موقت وزن بر روی پای مصدوم خودداری کنید. به عنوان علائم فروكش ، می توانید به تدریج تحمل وزن و سایر فعالیت های طبیعی را از سر بگیرید ، و نیاز به شروع برنامه توانبخشی کشش و تقویت دارید. از آنجا که رگ به رگ شدگی در پای میانی می تواند به طور جدی حرفه ورزشکاران حرفه ای را تهدید کند ، آنها اغلب باید رژیم های درمانی و توانبخشی خاصی را دنبال کنند تا اطمینان حاصل شود که پای آسیب دیده با تعادل مناسب انعطاف پذیری و پایداری بهبود می یابد.

پیچ خوردگی شست پا معمولاً با تکنیک های که در بالا اشاره شد و آتل بهبود میابد. برای کمک به محافظت از مفصل زخمی، می توانید کفش های سفت و سخت بپوشید و یا از کفی طبی های خاص کفش استفاده کنید.

انواع بریس زانو

چه زمانی به دکتر مراجعه کنم؟

زمانی که در پا علائم واضحی مانند درد، تورم یا کبودی را دارید، به خصوص اگر درد مانع از امکان انداختن وزن روی پای مصدوم شود یا در طی یک یا دو روز کم نشود.

پیش بینی

از آنجا که بیشتر پیچ خوردگی ها با گذر زمان بهبود می یابند، جای هیچ نگرانی نیست، به خصوص در افرادی که در فعالیت های پرخطر شرکت نمی کنند و پاهایشان به ندرت پیچ میخورد یا خم میشود. در موارد نادر، پیچ خوردگی میانی باعث ایجاد عوارض طولانی مدت مانند درد مزمن پا (طولانی مدت) یا قوس افتاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید