اسپلینت چیست؟ آشنایی با انواع آتل

آتل یا اسپلینت برای بی‌حرکت و ثابت کردن مفصل یا عضوی که آسیب دیده‌اند استفاده می‌شود. آسیب‌دیدگی می‌تواند یک استخوان شکسته یا رگ به رگ شدگی و پیچ خوردگی شدید باشد. اسپلینت باعث بی‌حرکت کردن و ثابت نگه داشتن ناحیه آسیب، کاهش میزان درد و جلوگیری از آسیب بیشتر می‌شود. آتل ها اغلب تا وقتی که مراقبت‌های ارتوپدی قطعی بیشتر آغاز شود، به عنوان یک اقدام موقت به کار گرفته می‌شوند.

اسپلینت پزشکی جسم تبیت کننده خارجی جدید است که به جای باند گچ معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد (باند P.O.P). اسپلینت یا آتل با تکنولوژی بالا و کیفیت برتر، جایگزین ایده‌آل برای گچ است. اسپلینت‌های ارتوپدی توسط بسیاری از بیماران و پزشکان در سراسر جهان استفاده می‌شود. محور پزشکی آسیا، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز ارائه و فروش اسپلینت‌های ارتوپدی در ایران، آماده ارائه انواع خدمات به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و کلینیک‌ها می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید.

تفاوتهای گچ و آتل

تفاوت آتل و اسپلینت با گچ

Splint یا آتل چیست ؟

آتل یا اسپلینت یک وسیله ارتوپدی است،  اما فقط تا حدی عضو را احاطه میکند و آن را محکم نگه میدارد.   آتل در ارتوپدی برای نگه داشتن یک دست به طور کامل،  در حالی که یک استخوان شکسته یا عضو آسیب دیده در حال درمان است،  استفاده می‌شود. از مزایای مهم آتل این است که در صورتی که عضو شروع به ورم کند،  آتل را می‌توان به راحتی تنظیم کرد.

در برخی موارد , آتل می‌تواند کمی حرکت را مجاز کند.   در این زمینه , یک متخصص پزشکی اورژانس ( EMT ) اغلب یک آتل موقتی را بر روی یک عضو آسیب دیده قرار می‌دهد تا فرد مورد ارزیابی قرار گیرد و توسط یک پزشک ارتوپدی درمان شود.  با این روش عضو می‌توان بی‌حرکت نگه داشت در حالی که برای درمان بیشتر به بیمارستان برده می‌شوید.

آتل را می ‌توان به عنوان یک گچ ناکامل دانست،  زیرا به طور کامل عضو را پوشش نمی‌دهد.   اسپلینت را می‌توان به آسانی حذف کرد چون معمولا ً با تسمه‌های ولکرو به عضو متصل می‌شود.   این به این معنی است که آتل را می‌توان به راحتی تنظیم کرد تا یک عضو را که در آن تورم کاهش یافته نگه داری کند.

این مزیتی بزرگ بر استفاده از گچ است.   با این حال،  ممکن است زمان‌هایی وجود داشته باشد که لازم باشد شما باید بجای آتل از گچ استفاده کنید.  البته متخصص ارتوپدی در این زمینه تشخیص میدهد.

آتل مثل گچ، نیاز به ساپورت توسط پد پنبه ای روی پوست دارد تا آسیبی به پوست نرساند.   آتل را می‌توان با تسمه و یا تسمه‌های Velcro به عضو متصل کرد.

ممکن است پزشک شما ابتدا یک عضو آسیب دیده را تا زمانی که ورم از بین برود،  در آتل قرار دهد و بعد از گچ بگیرد.  البته این کار به موقعیت ویژه شما و ماهیت آسیب بستگی خواهد داشت.

آتل میتواند برای هر عضو خاص مناسب نباشد؛ گاهی برای شکستگی از گچ های آماده استفاده می‌شوند.   تنها پزشک ارتوپدی قادر خواهد بود به شما بگوید که آیا آتل برای موقعیت ویژه شما بهتر خواهد بود یا خیر.

تفاوت بین گچ و اسپلینت ( آتل ) چیست ؟

گچ یکپارچه بوده و به طور کامل عضو را احاطه میکند،  در حالی که آتل تا اندازه‌ای اطراف عضو را احاطه میکند.

آتل معمولا ً با تسمه‌های Velcro ضمیمه می‌شوند ; این مورد برای گچ صادق نیست.

گچ همیشه سفارشی برای شما درست میشود،  در حالی که آتل چنین نیست.

یک آتل را می‌توان در موقعیت اضطراری توسط پزشک به عضو متصل کرد،  در حالی که گچ نمی تواند توسط پزشک اورژانس در محل استفاده شود.

گچ باید با یک تیغه یا کاتر بریده شود در حالی که آتل به سادگی توسط بندها و تسمه ها جدا و یا بسته میشود.

اگر ورم در عضو کاهش یابد و یا افزایش یابد آتل را می ‌توان به راحتی تنظیم کرد،  اما گچ نمی‌تواند تنظیم شود و ممکن است نیاز باشد آن را  برید و جایگزین کرد.

استفاده از آتل نسبت به گچ در زمان صرفه جویی بیشتری دارد.

خلاصه :

گچ و آتل هر دو وسایل ارتوپدی هستند که برای حفظ عضو تان از حرکت طراحی شده‌اند .

تنظیم کردن آتلی که با بندها متصل است، آسان‌تر است و بر خلاف گچ که به طور کامل عضو شما را محصور نمی‌کند .

در صورتی که بیمار شما به بیمارستان انتقال پیدا کرده است ، پزشک اورژانس آتل را می ‌تواند برای بی حرکت کردن عضو آسیب دیده استفاده کند .

اگر ورمی داشته باشید که بزرگتر شود ، گچ نمی‌تواند تنظیم شود که یک عیب بزرگ است . اما آتل می‌تواند به راحتی تنظیم شود .

پزشک خواهد دانست که کدام دستگاه به بهترین شکل عمل خواهد کرد. آتل ممکن است ابتدا روی یک عضو و سپس برداشته و گچ جایگزین شود .

بیشتر بخوانید:

انواع آتل و اسپلینت


اسپلینت نرم

انواع آتل و اسپلینت

اسپلینت اغلب یا در خانه و یا توسط ارائه دهندگان خدمات پزشکی اورژانسی آغاز می‌شود. ساده‌ترین شکل اسپلینت، اسپلینت نرم است که می‌تواند با استفاده از یک بالش یا پتو تهیه شود. اسپلینت در اطراف و خود ناحیه آسیب دیده با نوار یا بند محکم نگه داشته می‌شود. حتی اسپلینت نرم تا حدودی باعث فراهم شدن تکیه‌گاه برای اندام آسیب دیده و راحتی بیمار می‌شود. اسپلینت‌های نرم پیش ساخته که گاهی اوقات برای آسیب‌های دست یا مچ دست استفاده می‌شوند، مانند یک دست‌کش می‌لغزند و با استفاده از توری‌هایی تنظیم می‌شوند تا اسپلینت محکم شود.

اسپلینت سخت

آتل و اسپلینت سخت دست

اسپلینت‌های سخت نوع دیگری از اسپلیت برای اندام‌های آسیب دیده هستند. اسپلینت‌های سخت می‌توانند مانند استفاده از جعبه کارتن یا تخته‌های صاف باشند. برخی از اسپلینت‌های سخت می‌توانند از فایبر گلاس یا گچ‌هایی ساخته شوند که امکان قالب‌گیری برای متناسب شدن با اندام بدن را دارند. اسپلینت‌های ساخته شده از فایبرگلاس یا گچ با توجه به ناحیه آسیب‌ دیده که در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند نام گذاری می‌شوند. اسپلینتی که بطور اختصاصی برای درمان آسیب انگشت شست استفاده می‌شود تامب اسپایکا نام دارد. برای آسیب مچ دست یا ساعد استفاده از اسپلینت کف دستی، و برای جراحات ناحیه دست و مشت، از یک اسپلینت بوکسر استفاده می‌شود. اسپلیت‌های آلومینیومی از پیش ساخته شده اغلب برای ثابت نگه داشتن انگشت‌ها استفاده می‌شوند.

آتل یا اسپلینت بادی یا وکیوم

اسپلینت و آتل بادی

اسپلینت‌ یا آتل بادی یا وکیوم نوعی اسپلینت هستند که بعضی از ارائه دهندگان خدمات پزشکی برای درمان صدمات ارتوپدی استفاده می‌کنند. اسپلینت‌های بادی یا وکیوم به خوبی با ناحیه‌ی آسیب دیده سازگار می‌شوند. فشار بیش از حد این نوع اسپلینت‌ها می‌تواند گردش خون را به خطر بیندازد. اسپلینت بادی همچنین به پوست می‌چسبد و می‌تواند باعث تحریک شود.

کششی

آتل و اسپلینت کششی

اسپلینت کششی برای حمایت از استخوان شکسته استفاده می‌شود، میزان خم شدن را کاهش می‌دهد و برای حمایت از استخوان‌ها و جلوگیری از حرکت آنها حالت کششی ایجاد می‌کند. اسپلینت‌های کششی اغلب برای آسیب‌های استخوان ران یا قسمت میانی پا استفاده می‌شوند.

مزایای آتل در برابر گچ


استفاده از اسپلنت مزایای بسیاری نسبت به گچ‌گیری ارائه می‌دهد. استفاده از اسپلینت‌ها سریع‌تر و ساده‌تر است. آنها ممکن است ایستا (یعنی جلوگیری از حرکت) و یا پویا (به عنوان مثال، عملکردی، کمک با حرکت کنترل شده) باشند. از آنجایی که اسپلینت غیر محیطی است، امکان تورم طبیعی که در حین مرحله‌ی التهابی اولیه‌ی آسیب رخ می‌دهد را فراهم می‌کند. عوارض مرتبط با فشار (مثلاً آسیب پوست، نکروز، سندرم کمپارتمان) با تورم شدید بافت نرم افزایش می‌یابد بخصوص در یک فضای محدود مانند گچ محیطی. بنابراین آتل بندی روش ارجح در مرحله مراقبت حاد است. علاوه بر این، اسپلینت ممکن است راحت‌تر از گچ برداشته شود، که اجازه بازرسی منظم از محل آسیب را می‌دهد. هم اسپلینت‌های سفارشی و هم نوع آماده موثر هستند.

نحوه‌ی آتل بندی


اندازه مناسب اسپلینت نیل را انتخاب کرده و آن را باز کنید. در اسپلینت‌های رول، برای جلوگیری از نفوذ هوا و رطوب به کیسه بعد از بریدن اندازه‌ی مورد نظر، باید آن را کاملاً بست.

  • آب با دمای عادی (۲۰ تا ۲۵ درجه) را داخل کیسه بریزید.
  • آن را به خوبی تکان دهید تا بطور یکنواخت توسط رطوبت موجود در کیسه توزیع شود (طی ۱۰ تا ۲۰ ثانیه به خوبی تکان دهید)
  • آن را جمع کنید و فشار دهید سپس رطوبت باقیمانده را بعد از واکنش از بین ببرید.
  • لایه و پد را نگه دارید و سپس تنها کیسه را جدا کنید.
  • آن را بر روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار داده و داخل یک باند الاستیک بپیچید و سپس محکم کنید.
  • آن را فشار داده و به شکل مناسب در آورید و سپس قالب باید ظرف ۳ دقیقه بعد از غوطه‌ور شدن در آب به اتمام برسد.
  • طی۲۰ دقیقه باید از حرکت اضافه جلوگیری کرد تا بهترین میزان سختی بعد از اینکه بطور کامل سخت شد حاصل شود.

قیمت آتل برند NEAL کره جنوبی


قیمت انواع تجهیزات کمک ارتوپدی بسته به کیفیت، جنس  و نوع برند آن متفاوت می‌باشد. تجهیزات کمک ارتوپدی ارائه شده در شرکت محور پزشکی آسیا از به روزترین و بهترین برندهای روز جهان می‌باشند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و خرید تجهیزات کمک ارتوپدی از قبیل گچ، اسپلینت و آندرپد می‌توانید از طریق شماره‌های 4-88991471-021 با کارشناسان ما در شرکت محور پزشکی آسیا تماس بگیرید.

4 دیدگاه در “اسپلینت و آتل دست و پا ، لیست قیمت خرید انواع آتل

  1. منصوری گفت:

    سلام من چطور میتونم از شما اسپلینت پا خرید کنم؟

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      سلام. برید خرید اسپلینت پا لطفا با شماره های سایت تماس بگیرید

  2. لیلا گفت:

    سلام قیمت اسپلینت پا چقدر هست؟

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      سلام لطفا برای اطلاع از قیمت اسپلینت مچ پا ، با شرکت تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید