علت های چرخش مچ پا به داخل و روش های درمان پای چرخیده با حرکات اصلاحی

چرخش مچ پا به داخل

درمان مچ پای چرخیده به داخل | شرکت محور پزشکی آسیا

ممکن است تا به حال زیاد به این موضوع فکر نکرده باشید که پاهای شما موقع راه رفتن یا دویدن، چگونه با زمین برخورد می‌کند. اگر در این مورد هم فکر بکنید، به نظر می‌رسد که همه چیز به صورت خودکار توسط بدن شما کنترل می‌شود. شما این حرکات را به دفعات بی‌شماری در هر روز تکرر می‌کنید. در حقیقت، چگونگی گام برداری شما تأثیر زیادی بر سلامتی شما دارد، خصوصاً اگر ورزش‌هایی مانند دو انجام می‌دهید. یکی از اختلالاتی که ممکن است هنگام قرارگیری پاها بر روی زمین رخ دهد، چرخش مچ پا به داخل است. اگر پای شما به سمت داخل چرخش داشته باشد، قسمت بیرونی پاشنه‌ی پای شما اول با زمین برخورد دارد و سپس پای شما به سمت داخل می‌چرخد و قسمت داخلی پاشنه با زمین برخورد می‌کند. چرخش مچ پا به داخل بر اثر صافی بیش‌ازحد کف پا ایجاد می‌شود. بنابراین اگر چرخش مچ پا به داخل دارید، کف پای شما بیش‌ازحد صاف است. چرخش مچ پا به داخل گاها دردناک بوده و سبب پارگی کفش و زخمی شدن پاها نیز می‌شود. امروزه درمان‌های زیادی نظیر طب فیزیکی ، حرکات اصلاحی و استفاده از بریس‌های طبی برای درمان این عارضه وجود دارد. اما بهترین و مؤثرترین روش در درمان چرخش مچ پا به داخل استفاده از بریس‌های طبی می‌باشد. زیرا هزینه‌ی زیادی ندارند و با محکم نگه داشتن پا‌ها در جهت و راستای مناسب به درمان کمک بسیار می‌کنند.

شرکت محور پزشکی آسیا با دارا بودن تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی ارائه‌ی بریس‌های طبی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما بیماران عزیز می‌باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول بریس طبی با شماره‌های زیر تماس حاصل نمایید:

علل چرخش مچ پا به داخل

چرخش مچ پا به داخل در حین راه رفتن و دویدن اتفاق می‌افتد. زمانی که پای شما به زمین می‌رسد، قوس کف پا به سمت پایین می‌آید و کف پا صاف می‌شود و در نتیجه، استخوان‌های پای شما به سمت داخل چرخش پیدا می‌کنند. این موضوع می‌تواند بر اثر شل بودن رباط‌هایی باشد که به استخوان‌های پا متصل هستند. این مشکل ممکن است مادر زادی یا اکتسابی باشد.

علائم و تشخیص وضعیت خود

اولین و سریع‌ترین راه برای تشخیص این که شما به چرخش مچ پا به داخل مبتلا هستید یا نه، این است که به کف کفش‌های خود نگاه کنید و الگوی فرسایش کفی کفش را بررسی کنید. اگر بیشترین میزان سایش کف کفش در قسمت داخلی قوس کف پا و در نزدیکی پنجه و شست پا باشد، احتمال آنکه شما به چرخش مچ پا به داخل دچار باشید زیاد است. حتی ممکن است متوجه شوید که کفش‌های شما به طور کلی به سمت داخل چرخیده‌اند. حالا باید در آینه و در حالت پابرهنه به پاهای خود توجه کنید. آیا گودی کف پای شما کم است یا اصلاً کف پای شما صاف است؟ این موضوع نیز نشانه مهم دیگری است. افرادی که به چرخش مچ پا به داخل مبتلا هستند، برخی علائم دیگر را نیز دارند، از جمله:

راه دیگری برای تشخیص چرخش مچ پا به داخل، نگاه کرد به شکل ساق پاها است. سعی کنید به راستای قرارگیری ساق پا و خط گذرنده از زانو تا مچ پا دقت کنید. اگر این خط به سمت داخل پاهای شما متمایل است، ممک است شما به مشکل چرخش مچ پا به داخل مبتلا باشید.

تشخیص پزشکی

علاوه بر تشخیص وضعیت خود، ممکن است لازم باشد که به یک متخصص پا، متخصص فیزیوتراپی یا پزشک متخصص دیگر مراجعه کنید تا تست مخصوصی به نام آنالیز راه رفتن را روی شما انجام دهد. در این تست، در حین راه رفتن یا دویدن روی تردمیل، یک ویدئو از شما تهیه می‌شود. این ویدئو سپس با حرکت آهسته پخش شده و توسط پزشک تحلیل می‌شود. پزشک توجه می‌کند که شما در حین راه رفتن چطور قدم برمی‌دارید و تمامی حرکات بدن شما را در حالتِ حرکتِ آهسته بررسی می‌کند. همچنین می‌توانید از پزشک خود بخواهید که اسکن فشاری سه‌بعدی از پای شما تهیه کنید. در این تست شما با پای برهنه، روی یک کفی مخصوص می‌ایستید. این کفی دارای حس‌گرهای بسیاری است که اطلاعات را به کامپیوتر می‌فرستند. این اطلاعات نشان می‌دهند که هر قسمت از پای شما چگونه به زمین فشار واردمی کند. برای بررسی چرخش مچ پا به داخل، پزشک توجه می‌کند که چه میزان از فشار کف پا در سمت داخلی قوس کف پا است.

درمان چرخش مچ پا

1- بریس

ایر واکر

اگر کودک شما به چرخش مچ پا به داخل مبتلا باشد، برای اصلاح راستای قرارگیری استخوان‌های پای او، انجام ورزش‌های تقویتی و کششی همراه با استفاده از بریس پا ، بریس زانو و مچ‌بند طبی مخصوص تجویز می‌شود. ممکن است این درمان‌ها تا زمانی که کودک در رشد است، ادامه پیدا کنند و پوشیدن بریس نیز تا پایان عمر توصیه شود تا از بازگشت پا به حالت چرخیده به داخل جلوگیری شود.

2- کفی طبی کفش

زمانی که می‌خواهید به دنبال بهترین کفی طبی کفش باشد چند مورد را باید در نظر بگیرید. شما باید با توجه به وضعیت پای خود، میزان پشتیبانی کفی از گودی کف پا را در نظر بگیرید و همچنین به نوع گودی جای پاشنه پا، فرم پای خود و کفی، نوع جنس کفی مورد نظر شما و وجود پد در زیر پنجه توجه کنید. هر چند به نظر می‌رسد که باید عوامل بسیار زیادی را به طور همزمان بررسی کنید و از سوی دیگر با طیف وسیعی از محصولات و انتخاب‌های مختلف روبه‌رو هستید، اما پیدا کردن بهترین کفی طبی مناسب برای درمان چرخش مچ پا به داخل کار زیاد سختی هم نیست. مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کنید میزان پشتیبانی کفی از گودی کف پا است که باید با فرم پای شما متناسب باشد و سایر عوامل گفته شده در درجه دوم اهمیت قرار دارند. در ابتدا کفی مناسبی برای انجام فعالیت‌های روزمره پیدا کنید و سپس در صورتی که این کفی مناسب بود، آن را برای انجام ورزش و فعالیت‌های پرفشار نیز امتحان کنید.

دارودرمانی

اگر درد پای شما شدید شود، احتمالاً پزشک شما مصرف داروهای ضدالتهاب را تجویز می‌کند تا التهاب و تورم پا کاهش پیدا کند. در موارد بسیار نادری (مانند دفورمیتی کف پای صاف مادرزادی) ممکن است برای اصلاح چرخش مچ پا به داخل، نیاز به انجام جراحی باشد.

فیزیوتراپی

در صورتی که میزان چرخش مچ پا به داخل شدید باشد، ممکن است نیاز به انجام درمان‌های فیزیوتراپی نیز باشد. یک متخصص فیزیوتراپی یا حرکات اصلاحی می‌تواند به بیمار حرکات و ورزش‌هایی را آموزش دهد که به توزیع متعادل وزن در پاها کمک می‌کنند و وضعیت چرخش پا به داخل را بهبود می‌دهند.

ورزش و حرکات کششی

برخی ورزش‌ها و حرکات کششی می‌توانند در تسکین درد و ناراحتی چرخش مچ پا به داخل مؤثر باشند و با کمک به تقویت عضلات کف پا به اصلاح قوس کف پا و راستای قرارگیری مچ پا و زانوها کمک کنند.

حرکت پای کوتاه

برای انجام این حرکت، مراحل زیر را انجام دهید:

  • کفش‌های خود را دربیاورید و پاهای خود ر به اندازه عرض لگن از هم باز کنید.
  • در حالی که انگشتان پای شما هنوز روی زمین است، وزن بدن خود را روی قشمت بیرونی کف پا بیندازید تا قوس کف پای شما از زمین فاصله بگیرد.
  • این حالت را برای چند ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت اولیه بازگردید.
  • شما باید به تدریج عادت کنید که این حالت را در حین انجام کارهای روزانه حفظ کنید.

حرکت اردک ایستاده

این حرکت همچنین می‌تواند به تقویت عضلات گلوتس کمک کند. این عضلات در میزان چرخش پای شما تأثیر دارند.

  • بایستید و پاشنه‌ی پاهای خود را به هم بچسبانید و پنجه‌ی پاهای خود را از هم باز کنید به حالتی که پاهای شما مشابه پای اردک شود.
  • سعی کنید که ران پاهای خود را به سمت خارج بچرخانید و از عضلات گلوتس خود کمک بگیرید تا لگن خود را بچرخانید. ممکن است حس کنید که با چرخش ران پای شما، گودی کف پا به سمت بالا می‌آید و چرخش مچ پا به داخل برطرف می‌شود.
  • این حالت را برای 30 ثانیه حفظ کنید

کشش ساق پا با حرکت زنجیره‌ی بسته

این کشش با نام کشش ساق پا با کمک دیوار نیز شناخته می‌شود. می‌توانید زمانی این کشش را انجام دهید که از کفی طبی استفاده می‌کنید تا مطمئن شوید که عضلات درستی را کشش می‌دهید.

  • به فاصله چند فوتی از دیوار بایستید.
  • زانوی جلویی خود را خم کنید و به سمت جلو ببرید و پای دیگر را به سمت عقب ببرید و صاف بگیرید تا ساق پای خود را کشش دهید.
  • کف دستان خود را به دیوار بگذارید.
  • توجه کنید که پاشنه‌ی پای عقبی شما کاملاً روی زمین باشد.
  • این حالت را برای 20 ثانیه حفظ کنید و سپس همین حرکت را برای پای دیگر تکرار کنید.

کشش ساق پا با حرکت زنجیره باز

تمرین اصلاحی پای چرخیده

حرکت زنجیره باز در حالت نشسته انجام می‌شود:

  • روی زمین بنشینید و پاهای خود را کاملاً دراز کنید.
  • پاهای خود را در حالتی خنثی و طبیعی نگه دارید.
  • به آرامی به سمت جلو خم شوید و انگشتان پای خود را با دست بگیرید و آن را به سمت خودتان بکشید. این کار موجب کشش ساق پا می‌شود.
  • این حالت را برای 10 تا 20 ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت عادی بازگردید. این کشش را چند بار تکرار کنید.

مرتبط: حرکات اصلاحی مچ پای چرخیده به داخل، علت چرخش مچ پابه داخل در کودکان، حرکات اصلاحی مچ پای چرخیده به خارج، تمرینات اصلاحی پای چرخیده به داخل، علت کج گذاشتن پابه سمت خارج در بزرگسالان، درمان کج گذاشتن پا در بزرگسالان، اختلال چرخش مچ پا، درمان چرخش زانو به داخل با ورزش

3 دیدگاه در “علت های چرخش مچ پا به داخل و روش های درمان پای چرخیده با حرکات اصلاحی

  1. moghimi گفت:

    سلام شما کدام نوع بریس رو برای درمان چرخش مچ پا به داخل توصیه میکنید

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      سلام. تمام بریس هایی که در این مطلب اشاره شد میتواند برای درمان چرخش مچ پا به داخل مفید باشد. به همراه حرکات اصلاحی

  2. مهدی گفت:

    من همین مشکل را دارم و خیلی علاقه ی شدیدی هم به بسکتبال دارم آیا با این مشکل چرخش مچ پا می توانم به صورت حرفه ای بسکتبال بازی کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید