صافی کف پا ، انواع ، علائم و روش های درمان صافی کف پا


صافی کف پا

صافی کف پا به این معنی است که کف پاهای شما قوس نداشته یا قوس آن کم است و در هنگامی که کف پای خود را روی زمین قرار می‌دهید تقریباً تمام کف پای شما روی سطح زمین قرار می‌گیرد. قوس کف پا در قسمت میانی کف پا قرار دارد و معمولاً باعث می‌شود که در هنگامی که شما ایستاده‌اید و کف پای شما روی زمین است این قسمت از پا بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. در کودکان این قوس را نمی‌توان همیشه دید زیرا پای کودک، چربی و بافت نرم دارد. به مرور زمان و با بزرگ‌تر شدن کودک این قوس مشخص می‌شود. به هر حال، ممکن است این قوس در کف پای برخی از افراد شکل نگیرد. در برخی موارد این عارضه ارثی است و از والدین به کودک به ارث می‌رسد.

اگر مبتلا به صافی کف پا هستید و در هنگام راه رفتن و یا دویدن دچار درد در ناحیهٔ کف پا می‌شوید به راحتی می‌توانید این مشکل را با انجام چند حرکات اصلاحی و استفاده از کفی‌های طبی به طور مداوم، حل کنید. البته در نظر داشته باشید که مبتلایان به صافی کف پا به طور صد در صد درمان نمی‌شوند اما با استفاده از روش‌های نامبرده در بالا می‌توان درد کف پاهایشان را تا حد زیادی کاهش داد. در بعضی از موارد حاد پزشک روش جراحی را پیشنهاد می‌کند ولی این روش مشکلات زیادی مانند درد مدام پس از عمل و عفونت را در بردارد.

محور پزشکی آسیا به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز توزیع و فروش انواع کفی‌های طبی، آماده ارائهٔ خدمات به بیماران عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌های ماتماس بگیرید.

انواع صافی کف پا


صاف بودن کف پاها را می‌توان در دو دسته اصلی تقسیم‌بندی کرد: انعطاف‌پذیر و سخت. کف پای صاف انعطاف‌پذیر زمانی است که فرد می‌تواند کف پای خود را قوس دهد اما زمانی که وزن روی پا می‌افتد کف پاها صاف می‌شود. کف پای صاف انعطاف‌پذیر بسیار شایع است. زمانی کف پا، انعطاف‌پذیر تلقی می‌شود که در حالت نشسته و زمانی که پاها روی زمین نیست می‌توان قوس کف پا را دید یا زمانی که فرد روی نوک انگشتان پی خود می‌ایستد و یا انگشت شست پا را با دست به سمت بالا می‌برد قوس ایجاد می‌شود.

در کف پای صافی که سخت باشد، قوس شکل نمی‌گیرد. این معمولاً به دلیل شکل‌گیری یا فرم گیری استخوان‌های کف پا ایجاد می‌شود.

 علائم صافی کف پا


صاف بودن کف پا در بیشتر افراد علامتی ندارد اما برخی افراد که کف پای آنها صاف است، در پاهای خود درد را احساس می‌کنند به خصوص در قسمت پاشنه یا در ناحیه قوس پا. این درد در زمان فعالیت تشدید می‌شود. در برخی موارد نیز قسمت داخلی مچ پا متورم می‌شود.

 علت


صافی کف پا با بافت‌ها و استخوان‌های کف پا و قسمت پایینی ساق پا ارتباط دارد. این حالت در نوزادان و کودکان نوپا عادی است زیرا به وجود آمدن تاندون‌ها برای سفت کردن و شکل دادن قوس کف پا به مرور انجام می‌شود. در موارد نادر، استخوان‌ها در پاهای کودکان به هم جوش خورده و باعث ایجاد درد می‌شود.

اگر این سفت شدن به طور کامل انجام نشود باعث صاف شدن کف پا می‌شود. با افزایش سن یا آسیب‌دیدگی، تاندون‌ها در یک یا هر دو پا آسیب می‌بینند. این عارضه همچنین ممکن است با بیماری‌هایی مانند فلج مغزی یا دیستروفی عضلانی نیز همراه باشد.

عواملی که احتمال صافی کف پا را افزایش می‌دهد


عواملی که احتمال صافی کف پا را افزایش می‌دهند عبارتند از:

  • چاقی
  • آسیب‌دیدگی پا یا مچ پا
  • ابتلا به روماتیسم مفصلی
  • افزایش سن و پیری
  • ابتلا به دیابت

تشخیص


پزشک برای مشاهده عملکرد کف پا پاهای شما را از جلو و عقب مشاهده کرده و از شما می‌خواهد که روی انگشتان پای خود بایستید. وی همچنین ممکن است به الگوی کفش پوشیدن شما نیز توجه کند.

آزمایش‌های تصویری

اگر پای شما به شدت درد می‌کند ممکن است پزشک انجام آزمایش‌های تصویری زیر را به شما توصیه کند:

  • عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس: در عکس‌برداری ساده با اشعه ایکس از مقادیر کمی اشعه برای تولید تصاویری از استخوان‌ها و مفاصل پا استفاده می‌شود. این آزمایش برای تشخیص آرتروز بسیار مفید است.
  • سی تی اسکن: در این روش به وسیله اشعه ایکس از پاهای شما در زوایای مختلف عکس‌برداری شده و عکس‌های دقیق‌تری نسبت به روش عکس‌برداری ساده با اشعه ایکس گرفته می‌شود.
  • سونوگرافی: اگر پزشک مظنون به پارگی تاندون باشد ممکن است این آزمایش تصویری را تجویز نماید که در آن از امواج صوتی برای تولید عکس‌های دقیق از بافت نرم بدن استفاده می‌شود.
  • ام آر آی: در این روش با استفاده از امواج رادیویی و یک مگنت قوی عکس‌های بسیار دقیقی از بافت‌های نرم و سخت بدن گرفته می‌شود.

درمان صافی کف پا


استفاده از کفی‌های طبی

درمان صافی کف پا

اگر کف پای شما صاف است و مدت زیادی باید راه بروید یا روی پای خود بایستید می‌توانید از یک جفت کفی طبی استفاده کنید. کفی‌های طبی نیمه سخت در کفش قرار گرفته قوس مورد نیاز را برای کف پاهای شما تأمین می‌کنند و باعث می‌شوند که پاها در زمان ایستادن، راه رفتن و دویدن بیومکانیک بهتری داشته باشند. این کفی‌های طبی برخی از ضربات را جذب کرده و به کاهش احتمال ایجاد مشکل برای مفاصل دیگر پا مانند مچ پا، زانوها، ران‌ها و قسمت پایینی ستون فقرات کمک می‌کند.

  • کفی‌های طبی و محافظ‌های مشابه دیگر، ساختار و بدشکلی‌های پاها را تغییر نمی‌دهد و نمی‌توان قوس کف پا را پوشیدن مدام آنها ایجاد کرد.
  • برای استفاده از کفی‌های طبی باید کفی‌های اصلی کفش را از داخل آنها خارج کنید.

اگر چاق هستید باید وزن خود را کم کنید

درمان صافی کف پا

اگر شما اضافه وزن دارید (به خصوص اگر چاق هستید)، وزن خود را کم کنید زیرا کاهش وزن علاوه بر مزایای متعدد دیگر باعث رفع فشار از روی استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها پاها شده و گردش جریان خون را در پاها بهبود می‌بخشد. کاهش وزن باعث از بین رفتن صافی کف پای سخت نمی‌شود اما اثر مثبتی در پیشگیری از گسترش صافی کف پا دارد. برای بیشتر زنان، مصرف مقادیر کمتر از 2000 کالری به طور روزانه حتی اگر شما کم ورزش کنید باعث کاهش تدریجی وزن می‌شود. بیشتر مردان نیز اگر روزانه کمتر از 2200 کالری مصرف کنند می‌توانند به مرور وزن خود را کاهش دهند.

  • کف پای بسیاری از افراد چاق صاف بوده و باعث می‌شود که مچ پای آنها بیش از حد معمول بچرخد (مفاصل تخریب شده و به سمت داخل می‌چرخند) که منجر به آسیب‌دیدگی زانو می‌شود.
  • کف پای زنان نیز ممکن است در دوران بارداری صاف شود که پس از وضع حمل به حالت اولیه خود بازمی‌گردد.
  • برای کمک به کاهش وزن، گوشت خام، مرغ و ماهی، غلات کامل، سبزیجات و میوه‌های تازه و مقدار زیادی آب خالص میل کنید. از مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌ها پرهیز کنید.

انجام برخی حرکات فیزیوتراپی متمرکز

safikafpa2

اگر کف پاهای شما صاف و انعطاف‌پذیر است (سخت نیست) و باعث ضعف تاندون‌ها و رباط‌ها شده است می‌توانید با انجام برخی حرکات توانبخشی این عارضه را بهبود بخشید. متخصص فیزیوتراپی برخی حرکات کششی و تقویتی برای کف پا، تاندون آشیل و عضلات ساق پا را به شما آموزش می‌دهد که می‌تواند به شما در بازیابی قوس کف پا و بهبود عملکرد آن کمک کند.

ورزش کف پای صاف
ورزش برای کف پای صاف
تمرین برای کف پای صاف
  • برای کشش تاندون آشیل سفت شده، دست‌های خود را روی دیوار قرار دهید و یکی از پاها را به حالت لانژ پشت سر خود بکشید. باید کف پای شما که در حالت کشش است روی زمین قرار گیرد تا شما کشش را در بالای پاشنه پای خود احساس کنید. این حالت را حدود 30 ثانیه حفظ کرده و 5 تا 10 مرتبه در روز آن را تکرار کنید.
  • متخصص فیزیوتراپی ممکن است پاهای شما را با یک نوار محکم، نوارپیچی کند تا علائم این مشکل با ایجاد یک قوس مصنوعی موقتی بهبود یابد.
  • متخصص فیزیوتراپی قوس ملتهب و حساس به لمس (که به آن فاسیت کف پا گفته می‌شود و یکی از عوارض شایع صاف بودن کف پا است) را با اولتراسوند طبی درمان می‌کند.

عمل جراحی

جراحی صافی کف پا

اگر صاف بودن کف پا مشکلات زیادی برای شما ایجاد کرده و کفی‌های طبی و کاهش وزن کمکی به بهبود وضعیت شما نکرده است باید از پزشک در مورد عمل‌های جراحی اطلاعاتی کسب کنید. پزشک ممکن است با استفاده از سی تی اسکن، ام آر آی یا اولتراسوند تشخیصی، بافت نرم پای شما را مورد بررسی قرار دهد. برای موارد شدید صاف بودن کف پای سخت به خصوص به دلیل جوش خوردگی قوزک پا (جوش خوردگی غیرطبیعی دو یا چند استخوان پا) احتمال نیاز به عمل جراحی افزایش می‌یابد. انجام عمل جراحی همچنین برای درمان سفت شدگی مزمن تاندون آشیل (معمولاً یک عمل ساده برای بلند کردن تاندون انجام می‌شود) یا شل بودن بیش از حد تاندون تیبیال قدامی (از طریق کوتاه کردن تاندون) نیز توصیه می‌شود. پزشک خانوادگی شما متخصص استخوان و مفاصل نیست بنابراین در صورت نیاز شما را به یک جراح ارتوپد ارجاع می‌دهد.

  • معمولاً جراحان هر بار یک پا را عمل کرده تا باعث ناتوانی شدید بیمار نشده و بر زندگی او تأثیر بسیار زیادی نداشته باشد.
  • عوارض احتمالی ناشی از انجام عمل جراحی عبارتند از: موفقیت‌آمیز نبودن جوش خوردگی استخوان‌های پاشنه پا، عفونت، کاهش دامنه حرکتی مچ پا و درد مزمن
  • طول دوره نقاهت و بهبودی پس از انجام عمل جراحی به عمل انجام شده (نیاز به شکستن یا جوش دادن استخوان‌ها، برش تاندون‌ها یا تغییر رباط‌ها) بستگی دارد و ممکن است چندین ماه طول بکشد.
  • بیماری‌هایی که باعث صاف شدن کف پاها می‌شوند عبارتند از دیابت، آرتروز، روماتیسم مفصلی و بیماری‌هایی که باعث شل شدن تاندون‌ها می‌شوند مانند بیماری مارفان.

مرتبط: ورزش مناسب برای صافی کف پا، هزینه جراحی صافی کف پا، صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است، صافی کف پا در کودکان، کمردرد ناشی از صافی کف پا، حرکات اصلاحی گودی کف پا

دیدگاهتان را بنویسید