شست کج یا هالوس والگوس چیست؟


هالوس واگوس

شست کج یا هالوس والگوس | محور پزشکی

بونیون یک برآمدگی استخوانی است که بر روی مفصل انگشت شست پا شکل می‌گیرد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که انگشت شست به انگشت دیگر فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود که مفصل انگشت شست بزرگ‌تر شود و بیرون بزند. پوست روی شست کج ممکن است قرمز و دردناک شود.

استفاده از کفش‌های محکم و تنگ ممکن است باعث انحراف شست پا یا بدتر شدن آن شوند. بونیون‌ها اغلب می‌توانند در اثر نقص ساختاری ارثی، فشار روی پا یا یک وضعیت پزشکی مانند آرتروز رخ دهند. بونیون‌های کوچک‌تر می‌توانند بر روی مفصل انگشت کوچک پا ایجاد شوند.

بونیون اغلب باعث کاهش زیبایی پاها و یا ایجاد درد در شست و استخوان‌های پا می‌شود. برای درمان شست کج راه‌های زیادی از جمله حرکات اصلاحی، محصولات ارتوپدی و جراحی وجود دارد. اما در بین این روش‌ها استفاده از محصولات ارتوپدی مانند کفی‌ طبی، پخش کننده‌ی انگشتان پا و محافظ‌های سیلیکونی بیشترین تاثیر و کمترین خطر را دارند.

محور پزشکی آسیا به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز فروش و ارائه‌ی کفی‌های طبی و محصولات ارتوپدی مانند محافظ هالوس واگوس و پخش کننده‌ی انگشتان پا آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما هم میهنان عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید.

علل


فرضیه‌های زیادی در مورد نحوه شکل گیری هالوس والگوس وجود دارد اما علت اصلی آن ناشناخته است. عوامل احتمالی آن عبارتند از:

  • نوع پای ارثی
  • آسیب به پا
  • بدشکلی‌های موجود در هنگام تولد (مادرزادی)

کارشناسان در اینکه کفش‌های محکم، پاشنه بلند یا تنگ باعث کج شدن شست پا می‌شوند یا کفش‌ها در ایجاد بونیون نقش دارند هم عقیده نیستند.

انحراف شست پا یا هالوکس والگوس ممکن است مرتبط با برخی از انواع آتروز باشد بخصوص انواع التهابی مانند روماتیسم مفصلی.

عوامل خطر


این عوامل ممکن است خطر بونیون را افزایش دهند:

  • کفش پاشنه بلند: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند انگشتان را به طرف جلوی کفش فشار می‌دهد که اغلب باعث در هم رفتگی انگشتان می‌گردد.
  • کفش نامناسب: افرادی که کفش‌های بیش از حد محکم یا تنگ یا نوک تیز می‌پوشند بیشتر مستعد ابتلا به انحراف شست پا هستند.
  • روماتیسم مفصلی: داشتن یک مشکل التهابی می‌تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به بونیون کند.
  • ارث: تمایل به ابتلا به شست کج ممکن است به علت یک نقص ساختاری ارثی در پا باشد.

علائم


علائم و نشانه‌های بونیون عبارتند از:

  • یک برآمدگی در بیرون پایه‌ی انگشت شست پا
  • تورم، قرمزی یا درد در اطرف مفصل انگشت شست
  • پینه یا میخچه اغلب در محل روی هم قرارگیری انگشتان اول و دوم پا شکل می‌گیرد.
  • درد مداوم یا متناوب
  • محدودیت حرکت انگشت شست پا در صورتی که آرتروز بر آن اثر گذاشته باشد.

عوارض


با اینکه بونیون‌ها همیشه باعث مشکل نمی‌شوند اما دائمی هستند مگر اینگه با عمل جراحی اصلاح شوند. عوارض احتمالی آن عبارتند از:

  • بورسیت: این وضعیت دردناک زمانی رخ می‌دهد که کیسه‌های کوچک پر از مایع (بورسا) که ضربه‌گیر استخوان‌ها، تاندون‌ها و عضلات هستند در نزدیکی مفاصل ملتهب می‌شوند.
  • انگشت چکشی: یک خمیدگی غیر عادی که در مفصل میانی انگشت و معمولاً انگشت کنار انگشت شست پا رخ می‌دهد که باعث درد و فشار می‌گردد.
  • متاتارسالژی: این وضعیت اغلب باعث درد و التهاب در پنجه پا می‌شود.

زمان مراجعه به پزشک


با اینکه شست کج پا اغلب نیازی به درمان پزشکی ندارد، اما در شرایط زیر باید به پزشکی که در درمان اختلالات پا تخصص دارد (پاپزشک یا متخصص ارتوپدی پا) مراجعه کنید:

  • درد مداوم در انگشت شست پا یا قدم پا
  • برجستگی قابل مشاهده روی مفصل انگشت شست پا
  • کاهش حرکت انگشت شست یا قدم پا
  • مشکل در پیدا کردن کفشی که به راحتی قابل پوشیدن باشد (به علت وجود هالوس والگوس).

تشخیص


پزشک می‌تواند با معاینه پای شما بونیون را شناسایی کند. بعد از معاینه فیزیکی رادیوگرافی از پا می‌تواند به پزشک برای تعیین علت کجی شست شما و شدت آن کمک کند.

درمان


گزینه‌های درمان بسته به شدت بونیون و میزان درد آن متغیر هستند.

پد بونیون

haloosvagoos1

بیشتر علائم هالوکس والگوس شامل فشار از طرف کفش بر روی ناحیه بونیون است. این وضعیت اغلب منجر به درد مستقیم بر روی بونیون، تورم، قرمزی و یا تاول می‌گردد. قرار دادن یک مانع بین بونیون و پوست که پد بونیون نامیده می‌شود می‌تواند به تسکین این مشکل کمک کند. پدهای شست کج می‌توانند از جنس پارچه پنبه‌ای باشند و مستقیماً روی ناحیه بونیون قرار گیرند. پدهای ژلاتینی نیز به عنوان یک گزینه‌ی ماندگارتر موجود هستند و قابل استفاده مجدد می‌باشند. پدهای بونیون می‌توانند برای تمام انواع کجی شست پا مفید باشند هرچند احتمالاً برای موارد خفیف تا شدید موثرتر خواهند بود.

جدا کننده انگشت پا

haloosvagoos2

قرار دادن یک پد یا سیلیکون بین انگشت شست پا و انگشت دوم باعث کاهش فشار می‌گردد و انگشت شست را به طرف موقعیت صحیح‌تر حرکت می‌دهد. جدا کننده‌های ژلاتینی ماندگار بوده و ممکن است حلقه‌هایی داشته باشند که آنها را به انگشست شست یا انگشت دوم متصل می‌کنند. جدا کننده‌های انگشت بهترین تاثیر را زمانی دارند که انگشت شست منحرف بوده و در مراحل اولیه بونیون قبل از اینکه انگشت شست در موقعیت خود ثابت شود باشد.

محافظ قوس پا

haloosvagoos3

محافظ‌های قوس پا برای مدت‌ها در درمان بونیون‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند. شست کج پا با کف پای صاف و ناپایداری قوس پا مرتبط می‌باشد. به همین دلیل ایجاد یک محافظ ساختاری باعث می‌شود که استخوان‌ها در موقعیت بهتری قرار بگیرند و از ابتلا به بونیون‌ها جلوگیری شود. محافظ‌های بدون نسخه به عنوان یک گزینه‌ی درمانی اولیه مناسب هستند.

ورزش‌های پا

ورزش‌های پا و کشش انگشت برای هالوس والگوس می‌توانند باعث حفظ قابلیت حرکت مفصل بین انگشت شست پا و سایر نواحی پا شده و در انعطاف پذیری و تقویت عضلاتی که انگشت شست را کنترل می‌کنند موثر باشند.

در ادامه ورزش‌هایی که می‌توانند به افراد مبتلا به انحراف شست پا کمک کنند ارائه شده است:

  • کشش انگشت: کشیدن انگشتان پا می‌تواند به حفظ قابلیت خم کردن آنها کمک کرده و درد را کاهش دهد. برای کشیدن انگشتان، آنها را به مدت ۵ ثانیه صاف کنید و سپس برای ۵ ثانیه به طرف زیر پا خم کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار نمایید. این ورزش‌ها علاوه بر بونیون در صورت ابتلا به انگشت چکشی یا انگشتان خم شده‌ی مزمن نیز مفید می‌باشند.
  • خم کردن و جمع کردن انگشت: انگشتان خود را بر روی یک سطح سخت مانند دیوار فشار داده و خم و راست کنید؛ ۱۰ ثانیه در این موقعیت بمانید و ۳ تا ۴ بار این حرکت را تکرار کنید. سپس انگشتان را در جهت دیگر خم کنید، به مدت ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۳ تا ۴ بار آن را تکرار کنید.
  • کشیدن انگشت شست: با استفاده از انگشتان دست خود با ملایمت انگشت شست را به طرف موقعیت صحیح بکشید. انگشت خود را ۱۰ ثانیه در این حالت نگه دارید و ۳ تا ۴ بار این حرکت را تکرار کنید.
  • مقاومت: یک حوله را دور انگشت شست خود بپیچید و از آن برای کشیدن انگشت شست پا به طرف خود استفاده کنید و بطور همزمان انگشست شست را به طرف حوله فشار دهید.
  • غلتاندن توپ: برای ماساژ دادن پای خود ابتدا بنشینید، یک توپ گلف را روی زمین در زیر پای خود قرار دهید و به مدت دو دقیقه آن را در زیر پا بغلتانید. این کار می‌تواند به تسکین کشیدگی و گرفتگی پا کمک کند.
  • پیچ دادن حوله: شما می‌توانید با پهن کردن یک حوله کوچک روی زمین و پیچ دادن انگشتان خود روی آن و کشیدن حوله به سمت خود، انگشتان را تقویت کنید. این حرکت را ۵ بار تکرار کنید. گرفتن اجسام با انگشتان پا به این طریق می‌تواند به حفظ انعطاف پذیری آنها کمک کند.

انواع محصولات prim اسپانیا

دارو

آستامینوفن (تیلنول و غیره)، ایبوپروفن (ادویل، موترین و غیره) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) می‌تواند به کنترل درد ناشی از بونیون کمک کند. تزریق کورتیزون نیز می‌تواند موثر باشد.

گزینه‌های جراحی

اگر درمان‌های محافظه کارانه باعث تسکین علائم نشوند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. هرچند جراحی به جز در شرایطی که هالوس والگوس باعث درد مداوم شده یا در انجام فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد می‌کند توصیه نمی‌شود.

روش‌های جراحی متعددی برای شست کج پا وجود دارند و یک تکنیک خاص برای تمام مشکلات وجود ندارد.

روش‌های جراحی برای شست کج ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • برداشتن بافت‌های متورم از اطراف مفصل انگشت شست پا
  • صاف کردن انگشت شست پا با برداشتن بخشی از استخوان
  • اصلاح استخون بلند بین بخش عقبی پا و انگشت پا به منظور صاف کردن زاویه غیر عادی در مفصل انگشت
  • متصل کردن استخوان‌های مفصل مشکل‌دار بطور دائمی

4 دیدگاه در “شست کج یا هالوس والگوس؛ درمان با روشهای مختلف

  1. سلیمه گفت:

    باید برای افرادی که اینگونه هستند کفش خاصی طراحی شود، من حتی کفش اسپرت پارچه ای هم میپوشم انگشت شیت پایم کج میشود، برای خرید کفش بازار را زقر و رو میکنم اما هیچ کفشی مناسب من پیذا نمیشود، باید کفشی طراحی شود که از داخل، شست پا را از بقیه انگشت ها جدا کند و کنار نگهدارد. کفش ها اغلب جلوی باریکی دارند

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      ممنون از نظرتون خانم سلیمه. بله دقیقا همونطوری که فرمودید انتخاب کفش مناسب خیلی اهمیت داره در درمان شست کج و هالوس والگوس

  2. مریم گفت:

    سلام. درباره شست کج و حرکات اصلاحی آیا حتما باید از کفی و کفش هم استفاده کرد؟

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      سلام بله کمک شایانی خواهد کرد

دیدگاهتان را بنویسید