دلایل درد مچ پا و راه های درمان

درمان درد مچ پا

درد مچ پا ممکن است به دلیل کشیدگی‌های عضلانی، شکستگی استخوان‌ها، نقرس، چاقی مفرط و تخریب مفاصل ایجاد شده باشد. اگر در زمان فشار وارد کردن بر روی مچ پای خود احساس درد می‌کنید، اولین هدف شما باید از بین بردن درد و هر گونه التهاب موجود باشد. تقویت گردش خون و قدرت ناحیه باید پس از آن دنبال شود.

درمان درد مچ پا بسته به علت و شدت آن متفاوت می‌باشد. برای درد ناشی از التهاب و یا آرتروز داروهای ضدالتهاب تجویز می‌شود، اما هنگامی که درد، ناشی از دررفتگی، شکستگی و یا کشیدگی باشد پزشکان استفاده از گچ، اسپلینت و جوراب‌های کشی را توصیه می‌کنند. زیرا استفاده از این تجهیزات ارتوپدی علاوه بر ترمیم عارضه‌های فوق از ایجاد مجدد آن و یا دردهای ثانویه جلوگیری می‌نماید.

شرکت محور پزشکی آسیا، به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین و اولین مراکز ارائه و فروش اسپلینت‌های ارتوپدی در ایران، آماده ارائه‌ی انواع خدمات به هم میهنان  گرامی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های ما تماس بگیرید.

علل درد مچ پا


پیچ‌خوردگی

پیچ خوردگی مچ پا

پیچ‌خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که پا چرخیده و بخش خارجی مچ آن به ‌طرف زمان حرکت کند و باعث پاره شدن رباط‌هایی شود که استخوان‌های مچ پا را در کنار یکدیگر نگه می‌دارند. پیچ خوردن مچ پا ممکن است سبب آسیب به غضروف‌ها و تاندون‌های مچ نیز بشود.

آرتروز

آرتروز نیز می‌تواند سبب ایجاد درد مچ پا شود. آرتروز به التهاب مفاصل گفته می‌شود. انواع مختلفی از آرتروز می‌توانند سبب ایجاد درد در مچ پا شوند که شایع‌ترین آن‌ها استئوآرتریت می‌باشد. استئوآرتریت معمولاً در اثر تخریب و فرسایش مفاصل می‌شود. خطر بروز استئوآرتریت در افراد مسن بیشتر است. آرتروز عفونی نوعی از آرتروز است که به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا قارچی ایجاد می‌شود. در صورت آلوده شدن مچ پا، این بیماری می‌تواند سبب ایجاد درد در مچ پا شود.

نقرس

نقرس زمانی ایجاد می‌شود که اوریک‌اسید در بدن جمع می‌شود. این غلظت بیش ‌از حد اوریک‌اسید (یک محصول جانبی ایجاد شده در اثر تخریب سلول‌های پیر توسط بدن) می‌تواند سبب تشکیل بلورهایی در مفاصل شده که درد شدیدی را ایجاد می‌کنند. شبه نقرس یا نقرس کاذب نیز زمانی ایجاد می‌شود که کلسیم در مفاصل تجمع پیدا می‌کند. علائم نقرس و شبه نقرس شامل درد، تورم و قرمزی می‌باشند.

شکستگی

شکستگی یا ترک‌ خوردگی ممکن است در یک یا چند استخوان ایجاد شده باشد.

کشیدگی

کشیدگی به آسیب‌های وارد شده به عضلات و تاندون‌ها در اثر کشیده شدن بیش ‌از حد گفته می‌شود. کشیدگی‌های عضلانی در پاها و بخش تحتانی کمر شیوع بیشتری دارند. در مچ پا، دو تاندون وجود دارند که معمولاً دچار کشیدگی می‌شوند. آن‌ها تاندون‌های پرونئال هستند و مچ پا را در محل خود ثابت نگه داشته و از آن محافظت می‌کنند. این تاندون‌ها ممکن است در اثر استفاده‌ی بیش ‌ازحد یا آسیب‌های فیزیکی دچار التهاب شوند. پارگی‌های شدید تاندون ممکن است در اثر آسیب‌های ناگهانی یا فشار شدید ایجاد شوند.

درد مچ پا ممکن است به دلیل یکی از موارد زیر نیز ایجاد شود:

  • آسیب‌های عصبی مانند سیاتیک
  • انسداد عروق خونی
  • عفونت در مفصل

علائم


درد مچ پا ممکن است علائمی نظیر موارد زیر را نیز به همراه داشته باشد:

  • تورم مچ پا
  • کبودی
  • قرمزی
  • بی‌حسی و احساس خارش
  • بی‌ثباتی مفصل
  • درد و سوزش
  • عدم توانایی تحمل وزن در مفصل آسیب دیده
  • گرفتگی
  • ضعف

درمان درد مچ پا


جوراب‌های فشاری طبی

dadrmochpa1

فشار یکی از موارد کلیدی برای نگه داشتن تورم تحت کنترل می‌باشد. جوراب‌های فشاری یا جوراب واریس با وارد کردن فشار زیاد بر روی مچ پای شما و گشاد شدن به‌تدریج تا ساق پا، باعث تقویت گردش خون در جهت بازگشت به قلب می‌شوند. نگران نباشید ین جوراب‌ها بیش‌ از حد تنگ نبوده و در واقع تا حدی راحت و انعطاف‌پذیر هستند که شما بتوانید به‌ راحتی آن‌ها را تمامی روز استفاده کنید، حتی در زمانی که بر روی مچ پای خود یخ می‌گذارید.

قوزک بند

قوزک بند طبی

قوزک بندهای فشاری مچ و کف پا را تحت فشار قرار می‌دهند که به نوبه‌ی خود باعث از بین رفتن درد و تورم می‌شود. البته این قوزک بند خاص، کار را یک مرحله جلوتر برده و می‌تواند مچ پای شما را ماساژ داده و گردش خون و فرایند بهبودی را تقویت کند. این قوزک بند برای پیچ‌خوردگی‌ها، آرتروز و یا بی‌ثباتی مفصل و همچنین پس از انجام عمل جراحی برای آسیب‌های جدی‌تر مثل شکستگی مچ یا پاشنه‌ی پا مناسب است.

بریس مچ پا

ایر واکر

بریس مچ پا یک وسیله‌ی طبی است که به‌ منظور بی‌حرکت نگه داشتن، محافظت و نگه داشتن یک حالت راحت در کف و مچ پا طراحی شده و می‌توان به‌ منظور کمک به بهبودی کشیدگی‌های عضلاتی، پیچ‌ خوردگی رباط‌ها و بی‌ثباتی مفاصل از آن استفاده کرد. بریس پا همچنین برای کمک به بهبودی بی ‌ثباتی مفصل، گرفتگی عضلات، آسیب‌های فیزیکی، فاسئیت پلانتار، شکستگی‌ها و اختلالات بخش تحتانی پا مناسب است. این وسایل می‌توانند سرعت بهبودی را افزایش داده و خطر بروز دوباره‌ی آسیب در منطقه را کم کنند.

در این لینک : بریس زانو چیست؟

اسپلینت

dadrmochpa5

اسپلینت مچ پا در زمانی که شما به پیچ‌ خوردگی مچ پا، آسیب‌های فیزیکی و یا درد مچ پا مبتلا هستید می‌توانند به شما کمک کنند. اسپلینت، مچ پای شما را تحت فشار قرار داده و علاوه بر تسکین درد، می‌تواند با محکم نگه داشتن مچ پا از آسیب دیدن بیشتر آن جلوگیری کند. اگر مچ پای شما آسیب دیده است حتماً به پزشک مراجعه کنید و از او در مورد اسپلینت مچ پا سؤال کنید.

گچ گرفتن

dadrmochpa6

اگر مچ پای شما دچار شکستگی شده باشد، آن را گچ می‌گیرند. مواد استفاده شده برای این کار فایبر گلاس بوده و یا از گچ استفاده می‌شود. اگر پزشک تشخیص دهد که لازم است تا استخوان‌ها محکم در یک محل نگه داشته شوند از گچ استفاده می‌کند. گچ‌های فایبر گلاس معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که شکستگی شدید نبوده و یا ناپایدار شده است.

دارودرمانی

انواع بسیار متفاوتی از داروها وجود دارند که پزشک ممکن است آن‌ها را با هدف کاهش التهاب یا درد برای شما تجویز کند. این داروها عبارت‌اند از:

  • داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)
  • کورتیکو استروئیدها
  • داروهای مسکن
  • داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده‌ی بیماری (DMARDs)
  • داروهای نقرس
  • داروهای اصلاح‌کننده‌ی بازخوردهای بیولوژیک
  • داروهای پوکی استخوان

استراحت

از آنجایی‌که مچ پای شما بخش عمده‌ی وزن بدن را به هنگام ایستادن تحمل می‌کند، استراحت مؤثرترین روش درمانی است که شما می‌توانید در خانه آن را شروع کنید. در صورتی‌که استراحت نکنید، التهاب مدت ‌زمان بسیار بیشتری ماندگار خواهد ماند. استفاده‌ی بیش ‌ازحد و مزمن از مچ پا می‌تواند آسیب فیزیکی یا آرتروز شما را تشدید کند تا زمانی که عدم حرکت کامل و یا عمل جراحی تنها گزینه‌های شما برای درمان خواهند بود. در زمان استراحت مچ پای خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا از درد ضربان دار جلوگیری شده و درد مچ پای شما نیز سریعاً تسکین پیدا کند.

استفاده از یخ

متخصصین سازمان سلامت ملی استفاده از کمپرس سرد به‌ عنوان یکی از روش‌های درمان خانگی برای کشیدگی عضلانی را تأیید می‌کنند. اگر به استئوآرتریت، نقرس، پوکی استخوان و یا دیگر بیماری‌های استخوانی مبتلا هستید ممکن است مچ پای شما نسبت به استفاده‌ی متناوب از کمپرس‌های سرد و گرم، پاسخ بهتری نشان دهد. از دو کمپرس استفاده کنید، در ابتدا به مدت 20 دقیقه مچ پای خود را در معرض گرما قرار داده و پس از آن به مدت 20 دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.

رژیم غذایی

اگر وزن شما زیاد باشد، ممکن است گردش خون در بدن شما با مشکل مواجه شده و فشار وارد شده بر روی مچ پاها و دیگر مفاصل افزایش یابد. اگر اضافه وزن دارید و به‌طور مکرر دچار کشیدگی عضلانی یا آسیب‌های استخوانی می‌شوید، کاهش وزن می‌تواند به‌طور دائمی، درد مچ پای شما را از بین ببرد. اضافه کردن یک مکمل مخصوص مفاصل به رژیم غذایی مانند گلوکوز آمین یا کندرویتین می‌تواند به برخی از افراد برای محافظت از مچ پا و بافت‌های اطراف آن کمک کند.

ورزش کردن

ورزش کردن یکی از روش‌های درمانی خانگی و مداوم است که می‌تواند درد را از بین برده و از ایجاد آسیب‌ها جلوگیری کند. زمانی که مچ پای شما به‌طور کامل بهبود یافت می‌توانید پس از مشورت با پزشک، یک برنامه‌ی ورزشی مناسب را شروع کنید. شنا کردن یکی از راه‌های مناسب برای بازیابی انعطاف‌پذیری و تونوس عضلانی پس از استراحت‌های طولانی‌مدت می‌باشد. پس از بهبودی کامل شما می‌توانید با برقراری دوباره‌ی تعادل در پاها، وزن کامل خود را بر روی مچ پای آسیب دیده بیندازید. به‌ تدریج شما می‌توانید از تمریناتی چون پرش، تمرینات کششی و پیاده‌روی برای تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب در آینده استفاده کنید.

مرتبط: بهترین مسکن برای درد مچ پا، درمان درد مچ پا در طب سنتی، درمان درد مچ پا با ورزش، درد مچ پا بعد از پیاده روی، درمان درد مزمن مچ پا، علت درد مچ پا بعد از ورزش، درمان گیاهی درد قوزک پا، علت درد مچ پا هنگام خواب

4 دیدگاه در “دلایل درد مچ پا و درمان دردِ قوزک پا ساپورت و قوزک بند طبی

  1. aliyari گفت:

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

  2. کوتن گفت:

    سلام
    تبریک می گم
    تو این زمینه بهترین هستین

    سایتتون هم زیباست

  3. علیپور گفت:

    ممنون از شما واقعا همونی بود که می خواستم،کامل و بدون نقص

  4. بهمنی گفت:

    سلام. خیلی گشتم توی اینترنت. راجب درد مچ پام. واقعا ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید