بررسی دلایل درد ساق پا و راه های درمان و بهبود

درد ساق پا

درد ساق پا ممکن است به علت آسیب یا التهاب هر کدام از اجزای تشکیل‌دهنده پا مانند استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها، رگ‌های خونی، عصب‌ها و یا پوست باشد. التهاب بافت‌ها نیز معمولاً منجر به احساس درد در آن ناحیه می‌شود. ممکن است درد در سایر قسمت‌های بدن ایجاد شده و اثرات آن در پا خود را نمایان کند. بیماری‌های قسمت پایین کمر نیز ممکن است باعث ایجاد درد یا بی‌حسی در ساق پا گردد. آئورت شکمی و آنوریسم شریان لگن نیز ممکن است سبب درد ساق پا شود. وجود لخته خون در رگ بزرگی که در شکم، لگن خاصره و پاها قرار دارد نیز می‌تواند دلیل دیگری در پیدایش درد ساق پا گردد. برخی بیماری‌های بدن مانند دیابت نیز با آسیب رساندن به شریان‌های بدن و عصب‌ها می‌تواند باعث بروز درد ساق پا و درد کف پای مزمن گردد. اگر به صورت مداوم درد ساق پا را تحمل می‌کنید و استفاده از مسکن‌ها تأثیر چندانی در بهبود درد شما ندارند ممکن است علت این درد گرفتگی عضلات پا و مشکلات ناشی از گردش خون باشند. اما خبر خوب این است که با استفاده از ساق‌بندهای طبی و یا کفی‌ طبی در کفش خود می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی رفع کنید. به علاوه استفاده از ساق‌بند و یا کفی طبی هزینه‌ی چندانی ندارند و هم چنین به راحتی قابل دسترسی و استفاده‌اند. محور پزشکی آسیا به عنوان یکی مجرب‌ترین مراکز ارائه و فروش ساق‌بند و کفی‌های طبی در جنس‌ها و اندازه‌های گوناگون آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما هم‌میهنان عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

درمان درد ساق پا

دلایل درد ساق پا

درد ساق پا دلایل بسیاری دارد و هیچ روش واحدی جهت طبقه‌بندی آن‌ها وجود ندارد. پزشکان معمولاً از روش مخصوص به خود جهت تصمیم گیری طبق تشخیص انجام شده استفاده می‌کنند.

شکستگی

کلمات شکستگی و ترک خوردن هنگامی که برای استخوان به کار رود همیشه یک معنای ثابت دارد و به معنای این است که یکپارچگی استخوان از بین رفته است. شایع‌ترین علامت این عارضه درد ساق پا است زیرا عصب‌هایی که به بافت فیبری پوشش دهنده استخوان (پوشش استخوان) ختم شده‌اند، آسیب‌دیده و ملتهب می‌شوند. همچنین ماهیچه‌های اطراف استخوان دچار اسپاسم شده و باعث تشدید درد ساق پا می‌شود.

گچ گرفتن شین

این نوع آسیب‌دیدگی آسیب رسیدن به تیبیا یا استخوان شین است. به این عارضه سندروم فشار تیبیا نیز گفته می‌شود. دویدن، پریدن و رقصیدن شایع‌ترین دلایل این نوع شکستگی است. در این نوع شکستگی، شکستگی‌های میکروسکوپی بسیار کوچکی در تیبیا رخ می‌دهد و باعث درد و تورم می‌شود.

خونریزی

صدمات فیزیکی می‌تواند سبب خونریزی بافت‌ها و مفاصل شود. خون مانند سایر مایعات نمی‌تواند فشرده شود. با افزایش فشار، تورم ایجاد شده باعث تولید درد زیادی در ساق پای فرد می‌شود.

لخته خون

  • یک لخته خون در شریان‌های پا می‌تواند باعث مسدود کردن جریان خون شده و از تغذیه و رسیدن اکسیژن و خون مغذی به بافت‌ها جلوگیری کند. این وضعیت باعث شروع درد در آن ناحیه می‌شود.

درد قسمت پایین کمر

  • درد در قسمت پایین کمر ناشی از سیاتیک (التهاب عصب سیاتیک) ممکن است تا لگن و پایین پاها انتشار پیدا کند. انتشار درد بستگی به این دارد که کدام ریشه عصبی درگیر شده باشد؛ بنابراین درد ممکن است در پاها، استخوان شین و یا ران‌ها احساس شود.

نوروپاتی

  • ممکن است درد به دلیل التهاب عصب‌های پیرامونی که با عصب‌های ستون فقرات مرتبط نیستند اتفاق بیفتد. این وضعیت به عنوان نوروپاتی پیرامونی شناخته می‌شود. این مسئله می‌تواند به دلیل تحریک مستقیم عصب‌ها یا یک بیماری رخ دهد.

درد ماهیچه‌ها

  • درد ماهیچه‌ها یا مایالژی یکی از مشکلات رایج افراد است و ممکن است به دلیل استفاده زیاد از ماهیچه‌ها (آسیب ملایم) یا درد تعمیم یافته یا یک عفونت در بدن باشد.

گرفتگی عضلات

  • گرفتگی عضلات ممکن است باعث ایجاد درد شدید در آن‌ها گردد. این عارضه ممکن است به دلیل کاهش کشش بدن یا عدم تعادل در الکترولیت جریان خون باشد.

دیابت

  • دیابت ممکن است باعث به وجود آمدن درد در ساق پا در قسمت‌های مختلف گردد. اگر قند خون در بازه زمانی چندین ساله به خوبی کنترل نشود، عصب‌ها و رگ‌های خونی خراب شده و عملکرد خود را از دست می‌دهند. ممکن است عصب‌ها به حدی ملتهب باشند که بیمار احساس درد غیر قابل تحمل داشته باشد.

تشخیص


ارزیابی درد ساق پا در بیمار معمولاً توسط پزشکان و با گفتگو با بیمار و انجام آزمایش‌های پزشکی انجام می‌گردد تا دلیل و علت درد ساق پا مشخص گردد. آزمایش‌های تشخیصی در این زمینه عبارت‌اند از:

  • اولتراسوند
  • شاخص مچ پا
  • آرتریوگرام
  • سی‌تی‌اسکن
  • ام آر آی
  • عکس‌برداری با اشعه ایکس
  • آزمایش خون

درمان ساق پا


استفاده از ساق‌بند طبی

ساق-پا2

ساق‌بندهای طبی انتخابی سبک و مناسب نسبت به سایر وسایل بزرگ و سنگینی که قبلاً استفاده می‌شد و باعث از بین رفتن و یا کاهش درد ساف پا نمی‌شد، است. ساق‌بندهای طبی می‌تواند باعث حمایت از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها، بهبود گردش خون، کاهش درد ماهیچه‌ها و تسریع بهبود صدمات گردد. این ساق‌بندها باعث کاهش ناراحتی‌های ناشی از آسیب‌هایی مانند شکستگی استخوان شین، ترک استخوان پا، تاندونیت آشیل و فاشیای پاستور می‌گردد.

محصولات پریم اسپانیا در محور پزشکی

استفاده از کفش مناسب و کفی مناسب


ساق-پا3

کفی کفش باعث جذب فشار سنگینی وزن شما بر روی پاها می‌شود. همچنین کفی کفش مناسب می‌تواند باعث کاهش درد ناشی از برخی ناهنجاری‌های پا مانند بونیون یا چرخش پا گردد؛ زیرا افرادی که دارای این مشکلات هستند معمولاً پاهای خود را مستقیم بر روی زمین قرار نمی‌دهند و این مسئله سبب تولید درد در ساق پای آن‌ها می‌شود.

تمرینات ورزشی را شروع کنید


در مورد مزایای تمرینات ورزشی بارها و بارها صحبت شده است. برای اشخاصی که به درد ساق پا دچار هستند این مزایا مضاعف شده و تمرینات ورزشی را به عنوان یکی از بهترین راه‌ها جهت خلاصی از درد ساق پا تبدیل کرده است. ماهیچه‌های قوی سبب حمایت از سایر قسمت‌های بدن می‌شود؛ بنابراین ماهیچه‌های قوی پا به معنای حمایت بیشتر از استخوان‌ها و مفاصل پا بوده و آن‌ها را بهتر حفظ می‌کند. تمرینات ورزشی همچنین سبب ساختن و بهبود چگالی استخوان‌ها می‌شود و از احتمال شکستگی استخوان‌ها می‌کاهد. تمرینات ورزشی کم اثرتر نیز می‌تواند به تقویت پاها کمک کرده و درد آن ناحیه را کاهش دهد. البته در انجام تمرینات ورزشی باید دقت شده و از امن بودن آن‌ها مطمئن شد و قبل از انجام آن‌ها حتماً با پزشک مشورت کرد.

از مکمل‌های منیزیوم و پتاسیم استفاده شود


چنانچه گرفتگی عضلات ساق پا، خواب آرام را از شما گرفته است، از مکمل‌های شیمیایی در قالب قرص و یا در غذاها جهت ممانعت از بروز مجدد گرفتگی عضلات در آینده استفاده کنید. در ادامه برخی مکمل‌ها که بیشترین تأثیر را در این زمینه دارند آورده شده است:

  • پتاسیم: چنانچه در بدن فرد کمبود پتاسیم که نوعی الکترولیت است وجود داشته باشد شخص به گرفتگی عضلات مبتلا می‌شود. سعی کنید در برنامه غذایی خود غذاهایی که حاوی مقادیر بیشتری پتاسیم است مانند کدوی حلوایی، سیب‌زمینی شیرین، لوبیا سفید، ماهی هالیبوت و کلم بروکلی استفاده نمایید. برای اینکه بیشترین پتاسیم را از سبزی‌ها دریافت کنید از جوشاندن آن‌ها خودداری نمایید و در عوض آن‌ها را به صورت خام، کباب شده یا بخارپز ملایم مصرف نمایید.
  • منیزیوم: یکی دیگر از الکترولیت‌ها که در جلوگیری از بروز گرفتگی عضلات نقش بسزایی دارد و معمولاً منافع آن نادیده گرفته می‌شود منیزیوم است. استفاده از منیزیوم در رژیم غذایی علاوه بر جلوگیری از بروز گرفتگی عضلات، احتمال بروز بیماری‌هایی چون حمله قلبی و دیابت را در فرد به نحو چشمگیری کم می‌کند. بهترین روش دریافت منیزیوم، دریافت آن از طریق غذاهای مختلف است. برای این منظور از سبزی‌ها برگ سبز مانند برگ چغندر، آجیل و مغزها، ماهی، دانه سویا و آووکادو استفاده نمایید.

از کمپرس آب سرد استفاده نمایید.


بسته به محل بروز درد در ساق پا، می‌توان برای کاهش التهاب آن، از کمپرس یخ استفاده کرد. این روش بخصوص برای کاهش درد در ساق پا پس از تمرینات ورزشی بسیار مؤثر است.

سایر درمان‌ها


چنانچه روش‌های فوق کمکی جهت کاهش درد ساق پای شما نداشت با یک پزشک در مورد راه‌های خلاصی از آن مشورت کنید. ممکن است پزشک هر کدام از روش‌هایی که در ادامه آمده است را پیشنهاد کند.

  • استفاده از یک دوره داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • استفاده از فیزیوتراپی جهت توان‌بخشی ماهیچه‌ها
  • استفاده از تزریق اپیدورال استروئید
  • مسدود کردن رگ سیاتیک در پادردهای سیاتیکی
  • استفاده از روش تخریب با فرکانس‌های رادیویی جهت کاهش درد ساق پا
  • استفاده از تخریب سلولی درمان چسبندگی برای دردهای پا پس از عدم موفقیت در عمل جراحی کمر
  • عمل جراحی: این روش در صورتی که درد ساق پا بسیار شدید و مزمن بوده و بدن بیمار به سایر روش‌های درمانی جوابی نداده باشد استفاده می‌شود.

مرتبط: درمان گیاهی درد ساق پا، درمان درد ساق پا در طب سنتی، درد ساق پا و سرطان، علت درد ساق پا در کودکان، علت درد ساق پا در سالمندان، برای درد ساق پا به چه دکتری مراجعه کنیم، چرا در پیاده روی ساق پاها درد میگیرد

دیدگاهتان را بنویسید