راه های مقابله با خستگی پا

مقابله با خستگی پا

روش های رفع خستگی پا | محور پزشکی

خستگی مزمن می‌تواند سه دلیل اصلی داشته باشد؛ عوامل سبک زندگی، مشکلات روانی و مشکلات سلامتی. تقلای بیش از حد، اضطراب، غذای نامناسب، پوشیدن کفش پاشنه بلند و ابتلا به اضافه‌وزن می‌توانند منجر به درد ساق پا شوند. همچنین مثال‌هایی از سبک‌های مختلف زندگی وجود دارند که باعث خستگی پا می‌شوند. افسردگی، اضطراب و ناراحتی می‌توانند باعث خستگی پا و همچنین مشکلات جدی سلامتی مثل بیماری‌های قلبی و از کار افتادن کبد شوند. خستگی پا را معمولاً می‌توان به ‌صورت خانگی و بدون نیاز به مراقبت‌های پزشک درمان کرد. در مواردی که خستگی پا را نتوان به‌ صورت خانگی درمان کرد و یا پای شما دچار درد و اختلالات عملکردی می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

تعداد زیادی از افراد وجود دارند که در طول روز در پاهای خود احساس خستگی می‌کنند. بدترین این مشکلات این است که با احساس درد در پا بیدار شده و احساس کنید که نمی‌توانید راه بروید. اگر جزو افرادی هستید که به طور مکرر دچار خستگی پا می‌شوند می‌توانید از جوراب‌های مخصوص و یا جوراب‌های فشاری استفاده کنید. این جوراب‌ها با تقویت گردش خون در پای شما سبب کاهش خستگی می‌شوند. یکی از اولین و مجرب‌ترین مراکز توزیع و فروش  انواع جوراب‌های طبی و جوراب‌های ضد خستگی، آماده ارائه‌ی خدمات به شما  بیماران عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان ما و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌ تلفن‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

علل خستگی پا


همه‌ی افراد در بخشی از زندگی خود، خستگی پا را تجربه کرده‌اند. خستگی پا به ‌صورت درد و گرفتگی در عضلات آن توصیف می‌شود. این خستگی می‌تواند راه رفتن را برای شما دشوار کند و همچنین گذاشتن پاها بر روی زمین باعث تشدید درد و حتی منتشر شدن آن به دیگر بخش‌های پا شود. این درد ممکن است با عوامل متعددی مرتبط باشد از جمله:

  • فعالیت بیش از حد
  • نشستن بیش از حد برای مدت‌زمان‌های طولانی
  • استفاده از کفش نامناسب
  • کمبودهای غذایی
  • آرتروز
  • اضافه ‌وزن
  • کهولت سن
  • واریس

خرید کفی طبی

تعداد کمی از افراد به دلیل ساختار طبیعی پاهای خود به خستگی مزمن مبتلا می‌شوند. در برخی از موارد، خستگی مکرر در عضلات پا می‌تواند به دلیل عارضه‌های مربوط به عضلات باشد. اگر درد شما غیرقابل ‌تحمل بوده و به هیچ‌ یک از روش‌های درمانی خانگی و داروهای مسکن پاسخی نشان نمی‌دهد بلافاصله به یک متخصص مراجعه کنید.

در این موارد، دلیل ایجاد درد هر چیزی که باشد، پاهای شما نیازمند مراقبت‌های مناسب هستند. روش‌های درمانی خانگی می‌توانند تا حد زیادی درد پاهای شما را تسکین دهند و نیازی به رفتن به داروخانه نخواهید داشت.

روش‌های درمانی


جوراب‌های فشاری

رفع خستگی پا با جوراب

نیروی جاذبه می‌تواند با کشیدن خون در حال بالا رفتن در پاها به سمت پایین، گردش خون را با مشکل مواجه سازد. اگر خستگی پاها به دلیل مشکلات مربوط به گردش خون مانند نارسایی مزمن عروقی ایجاد شده باشد، جوراب واریس می‌توانند به شما کمک کنند. این جوراب‌ها از احتباس خون در پاها جلوگیری می‌کنند. بالا بردن پاها نیز می‌تواند با معکوس کردن اثر نیروی جاذبه، باعث رفع خستگی شود.

افزایش ورزش

خستگی پاها در اکثر موارد به دلیل گردش خون نامناسب ایجاد می‌شود. خون اکسیژن را به طرف عضلات پاها حمل کرده و مواد سمی و مایعات اضافی را از آن‌ها دور می‌کند. ضعیف بودن گردش خون باعث اختلال در این روند خواهد شد. افزایش تمرینات و ورزش کردن می‌تواند به تقویت گردش خون کمک کرده و باعث شود تا دستگاه گردش خون بتواند به‌ خوبی در پاها عمل کند.

رژیم غذایی

استفاده از رژیم غذایی با مقادیر کم سدیم می‌تواند تورم دست و پاها را کاهش دهد. سدیم تعادل مایعات بدن را به همراه حجم و فشارخون کنترل می‌کند. غذاهای مغذی نسبت به فست فودها ارزش غذایی بیشتری دارند. استفاده‌ی بیش از حد از کافئین، الکل، غذاهای بی‌ارزش و سیگار کشیدن می‌توانند منجر به خستگی مزمن شوند. رژیم غذایی سالم می‌تواند از اضافه ‌وزن نیز جلوگیری کند. حمل کردن وزن اضافی می‌تواند برای پاها بسیار خسته‌کننده باشد.

طب فشاری

دست‌های شما در مقایسه با پاها خون‌رسانی بهتری دارند چراکه به قلب نزدیک‌ترند. برای تقویت گردش خون و از بین بردن خستگی در پاها می‌توانید برخی از نقاط خاص را با توجه به طب فشاری که یک روش درمانی جایگزین است، تحریک کنید.

عمل جراحی

خستگی پاها در صورتی‌ که در اثر یک عارضه‌ی خاص ایجاد شده باشد، پس از درمان آن عارضه رفع خواهد شد و پاها قدرت قبلی خود را به دست می‌آورند. برای درمانی برخی از عارضه‌هایی که باعث خستگی پا می‌شوند مثل نارسایی مزمن عروقی، انجام عمل جراحی یکی از گزینه‌هاست. در این عمل می‌تواند رگ‌های آسیب دیده را با استفاده از عمل جراحی و یا روش‌های شیمیایی از بین برده و یک راه جایگزین برای آن ایجاد کرد.

روش‌های درمانی خانگی


این روش‌های درمانی ساده می‌توانند تنها در عرض چند ساعت خستگی شما را از بین برده و باعث شوند دوباره احساس پرانرژی بودن داشته باشید. می‌توانید بسته به موادی که در خانه در دسترس دارید، روش درمانی مناسب را انتخاب کنید. نیازی به رفتن به داروخانه برای پمادها و کرم‌های مخصوص نیست. برای جلوگیری از خستگی پا، کارهای مختلفی می‌توان انجام داد که به تقویت عضلات پاها و سالم نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کنند.

گرما

گرمای آب گرم به شل شدن عضلات پا و تسکین درد آن‌ها کمک می‌کند. این گرما همچنین باعث افزایش جریان خون در منطقه خواهد شد.

  • حوله را در آب داغ فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید.
  • این حوله را بر روی پاهای آسیب دیده‌ی خود قرار داده و تا زمانی که دمای آن با دمای اتاق یکی شود صبر کنید.
  • این کار را یک مرتبه‌ی دیگر تکرار کنید.

روغن‌های اسانس

روغن اکالیپتوس حاوی موادی است که اثر مسکن و ضد اسپاسم دارند و می‌توانند درد را کاهش دهند. همچنین، روغن میخک نیز حاوی مواد مسکن درد می‌باشد. روغن نعنا فلفلی می‌تواند با مواد ضدالتهابی خود، خستگی را از بین ببرد.

  • این روغن‌های اسانس را به آب داغ اضافه کنید. می‌توانید از هر ترکیب دلخواه برای این روش درمانی استفاده کنید.
  • پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در این آب قرار دهید.
  • سپس پاهای خود را با آب معمولی بشویید.
  • این کار را دو تا سه مرتبه در هفته انجام دهید. پاهای شما به‌طورقطع احساس بهتری خواهند داشت.

چای نعنا فلفلی

دمنوش رفع خستگی پا

چای نعنا فلفلی دارای موادی برای از بین بردن درد و همچنین اضطراب می‌باشد. استفاده از آن در صورتی‌که روغن نعنا فلفلی در خانه ندارید، بهترین گزینه خواهد بود.

  • می‌توانید چای نعنا فلفلی را با دم کردن این گیاه به مدت 4 تا 5 دقیقه تهیه کنید.
  • این چای را به وان آب گرم اضافه کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید.
  • پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آب نگه دارید.

کمپرس یخ

رفع خستگی پا با آب سرد

قرار دادن کمپرس یخ بر روی عضلات خسته و دردناک می‌تواند با آرام کردن اعصاب، تورم و درد را کاهش دهد. این روش درمانی به‌طورقطع برای شما مؤثر خواهد بود.

  • یخ خردشده را در یک کیسه‌ی پلاستیکی یا حوله ریخته و آن را بر روی منطقه‌ی مورد نظر قرار دهید.
  • منطقه‌ی آسیب دیده را با کمپرس یخ به ‌صورت دایره‌ای ماساژ دهید.

پاهای خود را بالا نگه دارید

خستگی پا

بالا نگه داشتن پاها می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از فشار وارد شده بر روی آن‌ها بکاهد. در خانه به هنگام خوابیدن حتماً پاهای خود را بر روی یک بالش قرار داده و آن‌ها را بالا نگه دارید. متخصصین عقیده دارند که روی هم انداختن پاها به هنگام نشستن می‌تواند باعث خستگی پا شود. بنابراین افرادی که از خستگی مزمن پا رنج می‌برند بهتر است تا حد امکان از انجام این کار خودداری کنند. اینکار همچنین برای زنانی که دچار واریس بارداری شده اند هم توصیه میشود.

شماره تماس جهت مشاوره و خرید : 02188991471

پیشگیری


حتماً از طریق رژیم غذایی و یا اشعه‌ی خورشید، مقادیر ویتامین D موردنیاز بدن خود را تأمین کنید. این ویتامین کلیدی به سلامت استخوان‌ها و عضلات کمک کرده و کمبود آن می‌تواند باعث خستگی عضلانی و درد شود. اگر دچار کمبود ویتامین D هستید می‌توانید از مکمل‌های غذایی استفاده کرده و سطح این ویتامین در بدن خود را افزایش دهید تا از خستگی مکرر پاها رهایی پیدا کنید.

  • استفاده از کفش‌های مناسب که به‌خوبی از پاهای شما حمایت کنند تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. در یک جفت کفش ورزشی مناسب سرمایه‌گذاری کنید، مخصوصاً درصورتی‌که شغل شما نیازمند ایستادن طولانی‌مدت می‌باشد.
  • اگر به اضافه‌ وزن مبتلا هستید، از دست دادن مقداری از این وزن می‌تواند در پرانرژی نگه داشتن پاها تفاوت قابل ‌توجهی ایجاد کند. از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کرده و به طور منظم ورزش کنید تا وزن شما مناسب بماند.
  • از روی هم انداختن پاهای خود برای مدت‌زمان‌های طولانی خودداری کنید.
  • اگر شغل پشت میزی دارید، به طور منظم به خود استراحت داده و حرکات کششی انجام دهید و با راه رفتن در دفتر خود، عضلات پاها را بکشید.
  • روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید تا از گردش مناسب مایعات بدن مطمئن باشید.

مطالب مفید

انواع کفی طبی prim ساخت اسپانیا

جدا از روش‌ها و نکات گفته شده در بالا، شما می‌توانید برای مقابله با خستگی پاها به سراغ روش‌های درمانی جایگزین مانند طب فشاری نیز بروید.

دیدگاهتان را بنویسید