علت درد ، خستگی و سنگینی پا

درد یا خستگی پا می­‌تواند طیف وسیعی داشته باشد، از یک درد خفیف که هرازگاهی می­‌آید و می‌­رود، تا یک درد غیر قابل تحمل که خوابیدن و راه رفتن را با مشکل روبرو کرده و کارهای ساده روزمره را نیز تحت تاثیر می­‌گذارد. یکی از دلایل مهم درد پا، گشاد شدن سیاهرگ­‌ها است. رگ­‌های واریسی، رگ­‌های گشاد شده‌­ای با ظاهری طناب مانند هستند. این رگ­‌ها معمولا به رنگ بنفش یا آبی هستند که دقیقا در زیر پوست شما نمایان می‌­شوند و اصولا پاها را درگیر می­‌کنند. تقریبا تا 23 درصد از بزرگسالان به این بیماری وریدی دچار هستند. دلیل این رگ‌­های واریسی، عملکرد نادرست دریچه­‌های موجود در رگ­‌های شما است که در برگرداندن صحیح خون به قلب ناتوانند، چرا که باید در خلاف جهت جاذبه کار کنند.

خستگی پا

درد، سنگینی و خستگی ساق پا یکی از علائم بیماری واریس می‌باشد. گرچه این موضوع خطرناک نبوده اما می‌تواند انجام امور روزمره را برای مبتلایان به این عارضه بسیار مشکل نماید.

بیشتر بخوانید : واریس چیست؟

یکی از بهترین درمان‌ها برای خستگی و درد پای ناشی از واریس استفاده از جوراب‌های واریس در کنار ماساژ و استراحت می‌باشد. استفاده از این جوراب‌ها به طور مداوم حتی به بهبود واریس و رگ‌های عنکبوتی پا نیز کمک می‌کند. شرکت محور پزشکی آسیا، یکی از اولین و تخصصی‌ترین مراکز توزیع و فروش جوراب‌های واریس در ایران ، آماده ارائه خدمات به شما هم‌میهنان عزیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات درباره جوراب‌های واریس و یا سفارش محصول با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

علائم


برای بعضی افراد، واریس فقط یک نگرانی ظاهری است. هیچ مدرکی نیست که ثابت کند رابطه مستقیمی بین ظاهر واریس و درد ناشی از آن وجود دارد. در حقیقت ممکن است رگ‌­های ضخیم و پیچ­ خورده باعث هیچ درد و رنجی نشود، از سوی دیگر رگ‌های آسیب­ دیده‌­ای که کمتر قابل مشاهده هستند، ممکن است بسیار دردناک و آزار­دهنده باشند.

درد پا

در حالت کلی، علائم واریس شامل همه­ دردها و حالات ناخوشایند می­‌شوند:

  • احساس سنگینی و درد در پاها
  • گرفتگی عضلات
  • احساس اذیت و گر گرفتگی در پاها
  • تورم در ناحیه اطراف پشت زانو و قوزک پاها
  • احساس ناراحتی در قسمت خاصی در اطراف رگ

معمولا همه این علائم در روزهای گرم آزار دهنده‌­تر می­‌شوند. رگ­‌های خونی در دمای بالا گرایش به گشاد شدن دارند که این موضوع کار را برای عملکرد صحیح دریچه­‌ها به مراتب سخت‌­تر می­‌کند. همچنین علائم با گذشت ساعات روز شدیدتر شده و خون بیشتری در اطراف قوزک پا جمع می‌­شود. نشستن در یک جا به مدت طولانی و یا ایستادن دراز مدت می­‌توانند عواملی باشند که وضعیت را وخیم­تر کرده و باعث تشدید درد شود.

درد پاها

علاوه بر علائم قابل مشاهده، تعداد زیادی از علائم دیگر وجود دارند که مشخصه­‌ی رگ‌های واریسی می‌­باشند. از این علائم می‌­توان به درد و گرفتگی عضلات پاها اشاره کرد. معمولا این علائم شب هنگام و یا در پایان یک روز پرمشغله بدتر می­‌شوند، مخصوصا در افرادی که تمام ساعات روز را ایستاده بوده­‌اند. حتی کسانی که تمام طول روز را می­‌نشینند از این آسیب در امان نخواهند بود، چرا که این آسیب یک جریان آهسته و تدریجی است. این علائم می‌­توانند آزار دهنده، ناخوشایند و دردناک بوده و در بیشتر موارد کیفیت زندگی افراد را پایین بیاورند.

خرید کفی طبی

سرازیر شدن خون رگ­‌های واریسی به پایین پا سبب انباشته شدن سموم خون در پاها می‌شود. افراد مبتلا به بیماری‌­های وریدی، به علت بالا رفتن فشار خون و مواد زائد و سمی در پاهایشان، درد و سنگینی و کوفتگی پاها را تجربه می­‌کنند که این وضعیت با گذشت ساعات روز شدت می­‌گیرد. بعضی افراد حس می‌کنند گویا به پاهایشان وزنه­‌ای آویخته‌­اند و در پایان روز دوست دارند بنیشند و پاهایشان را بالا نگه دارند، بالا بردن پاها و یا استفاده از جوراب­‌های مخصوص واریس درد می­‌تواند درد را کمی تسکین دهد، هرچند که این تسکین موقتی است. متاسفانه در موارد به خصوصی با نشت زیاد ورید، شرایطی ممکن است به وجود آید به­ نام نقص وریدی مزمن (CVI). در اثر CVI، تورم پاها شدیدتر شده و رنگ ­پریدگی پوست و یا حتی ضخم پاها ممکن است اتفاق بیفتد.

گرفتگی ماهیچه پاها و سندروم خستگی پاها

گرفتگی پا و خستگی پا نیاز به توجه ویژه‌ای دارد. درد، گرفتگی شبانه پاها، ناراحتی و خستگی پا می‌توانند مربوط به بیماری‌های وریدی نیز باشند. در حقیقت، مطالعات جدید نشان داده 80 درصد از بیماران بعد از درمان مشکل واریسشان، خستگی و گرفتگی پاهایشان نیز بهتر شده است. بسیار خوشنود کننده است که بیمار شب­‌ها بهتر می­‌خوابد و گرفتگی­‌های دردناک شبانه ندارد و یا دیگر نیازی به مصرف قرص­های روزانه برای تسکین خستگی پاها ندارد.

پیش­تر، خستگی و سنگینی پاها به عنوان یکی از نشانه­‌های پیری شناخته می­‌شد. اکنون این سنگینی و درد در پاها، در اکثر موارد یک نشانه از آسیب­‌های وریدی است.

درمان سنگینی و خستگی پا


جوراب­‌های فشاری

جوراب­‌های فشاری یک نوع خاص از جوراب­‌های کشی است که پاها را تحت فشار قرار داده و به جریان سالم خون کمک می­کند. با فشار در قسمت­‌های پائین پا و همچنین قوزک پا، فشار بر سطح مویرگ­‌ها نیز بیشتر شده، در نتیجه خون بیشتری به قلب بازگشته و خون کمتری در قسمت پائینی پا جمع می­شود. در مجموع، این جوراب کشی که زنانه و مردانه ندارد، نه تنها سنگینی، ورم و درد پا را کاهش می­دهد، بلکه از شرایطی مثل لخته شدن خون جلوگیری می­‌کند.

جوراب مسافرتی پیشگیری از واریس

جوراب­‌ واریس معمولا زمانی تجویز می­‌شوند که بخاطر بیماری­‌های وریدی، گردش خون نیاز به محرک دارد. اگر پاهای شما به هنگام غروب احساس سنگینی می­‌کنند و یا احساس درد و تورم دارید، حتما باید پزشک متخصص و یا جراح عروق شما را ویزیت کرده تا دلیل ریشه­‌ای مشکلتان را بیابد. سپس پزشک شما تصمیم می­‌گیرد که جوراب­‌های واریسی به مشکل شما کمک می‌کند یا خیر.

روش‌های درمانی خانگی


این روش‌های درمانی ساده می‌توانند تنها در عرض چند ساعت خستگی شما را از بین برده و باعث شوند دوباره احساس پرانرژی بودن داشته باشید. می‌توانید بسته به موادی که در خانه در دسترس دارید، روش درمانی مناسب را انتخاب کنید. نیازی به رفتن به داروخانه برای پمادها و کرم‌های مخصوص نیست. برای جلوگیری از خستگی پا، کارهای مختلفی می‌توان انجام داد که به تقویت عضلات پاها و سالم نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کنند.

آب گرم

گرمای آب گرم به شل شدن عضلات پا و تسکین درد آن‌ها کمک می‌کند. این گرما همچنین باعث افزایش جریان خون در منطقه خواهد شد.

  • حوله را در آب داغ فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید.
  • این حوله را بر روی پاهای آسیب دیده‌ی خود قرار داده و تا زمانی که دمای آن با دمای اتاق یکی شود صبر کنید.
  • این کار را یک مرتبه‌ی دیگر تکرار کنید.

روغن‌های اسانس

روغن اکالیپتوس حاوی موادی است که اثر مسکن و ضد اسپاسم دارند و می‌توانند درد را کاهش دهند. همچنین، روغن میخک نیز حاوی مواد مسکن درد می‌باشد. روغن نعنا فلفلی می‌تواند با مواد ضدالتهابی خود، خستگی را از بین ببرد.

  • این روغن‌های اسانس را به آب داغ اضافه کنید. می‌توانید از هر ترکیب دلخواه برای این روش درمانی استفاده کنید.
  • پاهای خود را به مدت 10 تا 15 دقیقه در این آب قرار دهید.
  • سپس پاهای خود را با آب معمولی بشویید.
  • این کار را دو تا سه مرتبه در هفته انجام دهید. پاهای شما به‌طورقطع احساس بهتری خواهند داشت.

چای نعنا فلفلی

دمنوش برای خستگی پا

چای نعنا فلفلی دارای موادی برای از بین بردن درد و همچنین اضطراب می‌باشد. استفاده از آن در صورتی‌که روغن نعنا فلفلی در خانه ندارید، بهترین گزینه خواهد بود.

  • می‌توانید چای نعنا فلفلی را با دم کردن این گیاه به مدت 4 تا 5 دقیقه تهیه کنید.
  • این چای را به وان آب گرم اضافه کرده و پاهای خود را در آن قرار دهید.
  • پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در آب نگه دارید.

کمپرس یخ

رفع خستگی پا با آب سرد

قرار دادن کمپرس یخ بر روی عضلات خسته و دردناک می‌تواند با آرام کردن اعصاب، تورم و درد را کاهش دهد. این روش درمانی به‌طورقطع برای شما مؤثر خواهد بود.

  • یخ خردشده را در یک کیسه‌ی پلاستیکی یا حوله ریخته و آن را بر روی منطقه‌ی مورد نظر قرار دهید.
  • منطقه‌ی آسیب دیده را با کمپرس یخ به ‌صورت دایره‌ای ماساژ دهید.

پاهایتان را در آب سرد قرار دهید

  • آب سرد: اگر پاهایتان را دو بار در روز (صبح و عصر) در آب سرد قرار دهید، گردش خون شما بهتر خواهد شد و اثرات خستگی، سنگینی پاها و واریس تسکین میابد.
  • اگر شما خیلی نسبت به آب سرد حساس هستید، یک راه ساده به­ جای دوش آب سرد می­‌تواند قرار دادن پاها در حوله مرطوب شده با آب سرد باشد. نتیجه این کار به مطلوبی دوش آب سرد نیست اما بدون شک تسلی­‌بخش خواهد بود.

ماساژ

علت خستگی ساق پا

هر روز پاهایتان را ماساژ دهید. علاوه بر اینکه این­ کار لذت­ بخش است، می­‌تواند گردش خون را نیز بهبود ببخشد. ماساژ را از مچ و قوزک پا شروع کرده و این کار را تا ران­‌ها ادامه دهید. این­ کار باعث تحریک حرکت خون به سمت قلب شده و از سنگینی پاها جلوگیری می­‌کند.

پاهایتان را بالا ببرید

خستگی و سنگینی پاها

پاهایتان را بالا نگه دارید، هرچه بالاتر بهتر! بالا بردن پاها این امکان را به خون می‌دهد که به سمت قلب بازگشته و از تجمع و رکود در پاها جلوگیری می‌­کند. از ایستادن و نشستن­‌های طولانی مدت بپرهیزید، تا به این ترتیب خون از پاها به قلب جریان پیدا کرده و از پیشرفت واریس جلوگیری می‌شود. همچنین این راه برای زنانی که دچار واریس بارداری شده اند نیز توصیه میشود.

مکمل منیزیوم

احساس خستگی پا

اضافه نمودن 200تا400­ میلی گرم منیزیم به رژیم غذایی روزانه می­‌تواند به جلوگیری از ماندگاری آب و درد در پاها بسیار موثر باشد. قبل از مصرف این مکمل با پزشک خود مشورت کنید، مثلا اگر شما مشکل قلبی و یا کلیوی دارید باید از مصرف این مکمل اجتناب کنید.

پیشگیری


حتماً از طریق رژیم غذایی و یا اشعه‌ی خورشید، مقادیر ویتامین D موردنیاز بدن خود را تأمین کنید. این ویتامین کلیدی به سلامت استخوان‌ها و عضلات کمک کرده و کمبود آن می‌تواند باعث خستگی عضلانی و درد شود. اگر دچار کمبود ویتامین D هستید می‌توانید از مکمل‌های غذایی استفاده کرده و سطح این ویتامین در بدن خود را افزایش دهید تا از خستگی مکرر پاها رهایی پیدا کنید.

  • استفاده از کفش‌های مناسب که به‌خوبی از پاهای شما حمایت کنند تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد. در یک جفت کفش ورزشی مناسب سرمایه‌گذاری کنید، مخصوصاً درصورتی‌که شغل شما نیازمند ایستادن طولانی‌مدت می‌باشد.
  • اگر به اضافه‌ وزن مبتلا هستید، از دست دادن مقداری از این وزن می‌تواند در پرانرژی نگه داشتن پاها تفاوت قابل ‌توجهی ایجاد کند. از یک رژیم غذایی مناسب استفاده کرده و به طور منظم ورزش کنید تا وزن شما مناسب بماند.
  • از روی هم انداختن پاهای خود برای مدت‌زمان‌های طولانی خودداری کنید.
  • اگر شغل پشت میزی دارید، به طور منظم به خود استراحت داده و حرکات کششی انجام دهید و با راه رفتن در دفتر خود، عضلات پاها را بکشید.
  • روزانه بین 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید تا از گردش مناسب مایعات بدن مطمئن باشید.

جدا از روش‌ها و نکات گفته شده در بالا، شما می‌توانید برای مقابله با خستگی پاها به سراغ روش‌های درمانی جایگزین مانند طب فشاری نیز بروید.

مرتبط: علت خستگی وسنگینی پاها، احساس خستگی در ساق پاها، خستگی عضلات پا، علت خستگی و کوفتگی پاها، خستگی و سنگینی پاها، درد روی پا، درد پا، علت خستگی ساق پا

دیدگاهتان را بنویسید