جراحی اندوواسکولار چیست؟

عمل جراحی اندوواسکولار یک روش ابتکاری و کم تهاجمی (عمل جراحی سبک) است که برای معالجه مشکلات عروق خونی مانند آنوریسم که تورم یا “بالون” رگ است ، مورد استفاده قرار می گیرد. این عمل جراحی شامل ایجاد برش کوچک در نزدیکی هر لگن برای دسترسی به رگ های خونی است. پیوند اندوواسکولار ، که یک وسیله لوله مخصوص پارچه ای است که با استنت های خود کار از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است ، از طریق شریان ها در یک سوند ، (یک لوله انعطاف پذیر بلند و باریک) در داخل آئورت قرار می گیرد. پس از قرار گرفتن در محل ، پیوند آنوریسم را منبسط می کند و مهر و موم می کند،  و مانع از جاری شدن خون در آنوریسم می شود. پیوند به طور دائم در آئورت باقی می ماند.

عمل اندوواسکولار

در گذشته این شرایط با جراحی باز انجام می شد که شامل برش در سمت قفسه سینه یا استخوان سینه و یک دوره بهبودی طولانی بود. بیماران به طور کلی هفت تا 10 روز بعد از عمل باز در بیمارستان می مانند و بعد از گذشت سه ماه کاملا بهبود می یابند.

جراحی اندوواسکولار یک جایگزین برای جراحی باز بوده و مزایای بسیاری از جمله دوره بهبودی کوتاه تر، ناراحتی کمتر، بی حسی موضعی یا منطقه ای به جای بیهوشی عمومی، برش های کوچکتر، استرس و خطرات کمتر بر قلب را برای بیماران با شرایط خاص پزشکی ارائه می دهد. این روش ممکن است به نفع بیمارانی باشد که به عمل جراحی نیاز دارند اما به دلیل شرایط دیگر در معرض عوارض زیادی قرار دارند.

روشهای پیشرفته اندوواسکولار

در بعضی موارد ، ترمیم استاندارد اندوواسکولار همیشه برای بیماران امکان پذیر نیست. بعضی اوقات آنوریسم خیلی نزدیک به شاخه های مهم آئورت است و یا شریان ها خیلی باریک یا خیلی پیچیده هستند تا اجازه عبور سوند مورد استفاده در جراحی اندوواسکولار داده شود. در این موارد، بیمار سه گزینه دارد: رها کردن مشکل بدون معالجه ، عمل جراحی باز یا ترمیم پیچیده درون عروقی. این تکنیک های پیشرفته ممکن است برای آنوریسم های آئورت قفسه سینه (TAAA)،  که شامل شریان های حیاتی به اندام های شکمی، یا آنوریسم آئورت قوس هستند، که شریان های حیاتی مغز را درگیر می کند، مورد استفاده قرار گیرد.

آماده سازی

قبل از جراحی اندوواسکولار،  با پزشک خود ملاقات خواهید کرد که تاریخ پزشکی شما را انجام داده و یک معاینه کامل جسمی را انجام دهد. شما همچنین ممکن است آزمایش هایی برای تعیین سلامت قلب خود داشته باشید ، مانند تست استرس و الکترکاردیوگرام (ECG) که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند.

برای تعیین اینکه آیا آنوریسم شما با جراحی اندوواسکولار قابل درمان است ، آزمایشاتی از جمله سی تی اسکن و آنژیوگرافی خواهید داشت که به پزشک شما اجازه می دهد تا آئورت و رگ های خونی شما را مشاهده کند. این آزمایشات همچنین به پزشک امکان انتخاب پیوند با اندازه مناسب را می دهد.

به علاوه پزشک شما در مورد جراحی اندوواسکولار با شما صحبت خواهد کرد و به هر سؤالی که ممکن است شما داشته باشید پاسخ دهد.

روال

قبل از شروع عمل،  شما بیهوشی آرام بخش و منطقه ای خواهید داشت تا راحت تر عمل کنید و ناحیه عمل بی حس شود،  یا بی حسی عمومی باشد که شما را به طور کامل بخوابد. برای جلوگیری از عفونت،  ناحیه درج تمیز و تراشیده می شود. پزشک شما برای دسترسی به رگ های خونی شما یک برش کوچک در اطراف باسن،  نزدیک شکاف بین لگن و ران ایجاد می کند. سیم هدایت از طریق برش وارد شده و از طریق رگ خونی به آنوریسم منتقل می شود.

با استفاده از پرتوهای ویژه  ایکس عکسی گرفته می شود تا پزشک بتواند محل دقیق آنوریسم را ببیند. در این مرحله،  او یک سوند – یک لوله باریک و انعطاف پذیر باریک – را بر روی سیم راهنمای قرار می دهد. از کاتتر برای انتقال پیوند از طریق رگهای خونی شما به آئورت بالای آنوریسم استفاده می شود. پس از نصب،  پیوند از سوند خارج می شود و منبسط می شود،  جریان خون به آنوریسم را مسدود می کند،  که با گذشت زمان آنوریسم را کوچک می کند.

قبل از اتمام عمل،  عکس اشعه ایکس گرفته خواهد شد تا تأیید شود که خون در آئورت از طریق پیوند جریان می یابد، نه از طریق آنوریسم. سپس برش های نزدیک مفصل ران شما با بخیه ها بسته می شوند.

بهبود

بعد از عمل ، شما توسط تیم متخصصان از نزدیک تحت مراقبت و درمان قرار خواهید گرفت. بیشتر بیماران دو تا سه روز را در بیمارستان می گذرانند. روز اول بعد از عمل به شما اجازه داده شود تا پیاده روی کنید و غذا بخورید. با این حال،  بیشتر بیماران تقریباً دو هفته بعد از عمل احساس کمبود انرژی و اشتها را تجربه می کنند.

هنگامی که شما قادر به رفتن به خانه هستید ، ممکن است بخواهید حمام کنید، اما نباید ناحیه اطراف برش خود را خیس کنید تا زمانی که کاملاً بهبود یابد. بیشتر بیماران در طی چهار تا شش هفته بعد از عمل قادر به بازگشت به فعالیتهای عادی خود هستند.

پیگیری

یک تا دو هفته بعد از عمل ، برای بررسی پیشرفت بهبودی ، با پزشک خود قرار ملاقات پیگیری خواهید داشت . یک و شش ماه بعد از عمل،  آزمایشات تصویربرداری خواهید داشت تا مطمئن شوید که پیوند شما به درستی کار می کند. پس از سال اول، آزمایش های تصویربرداری سالانه را برای بررسی آنوریسم و پیوند خود انجام خواهید داد.

عوارض

مانند هر روش جراحی اندوواسکولار عوارض بالقوه ای دارد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • انسداد جریان خون از طریق پیوند
  • اندکی پس از عمل جراحی،  تب و افزایش تعداد گلبول های سفید خون مشاهده می شود
  • شکستگی پیوند
  • عفونت
  • نشت خون در پیوند
  • حرکت پیوند ( به دور از موقعیت مورد نظر قرار می گیرد)

سایر عوارض نادر اما جدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جریان خون مسدود شده به شکم یا پایین بدن
  • ترک شریان
  • پارگی تاخیری آنوریسم
  • آسیب به کلیه ها
  • فلج

کلید واژه : واریس ، درمان واریس ، جلوگیری از واریس ، اسکلروتراپی ، اندوواسکولار

دیدگاهتان را بنویسید