اسکلروتراپی چیست و روند عمل چگونه است؟

اسکلروتراپی

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی به طور موثری در درمان واریس و واریس عنکبوتی را درمان می کند. این روش اغلب برای درمان رگ‌های واریس کوچک در نظر گرفته می شود. اسکلروتراپی شامل تزریق یک محلول به طور مستقیم به رگ است. محلول اسکلروتراپی باعث زخم شدن رگ می شود ، و منجر می شود تا خون جاری از رگ‌های سالم تر برگردد. رگ تزریق شده مجدّداً در بافت موضعی جذب می شود و درنهایت محو می شود.

پس از اسکلروتراپی ، رگ‌های درمان شده طی چند هفته از بین می روند ، اگرچه گاهی اوقات ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد تا نتایج کامل را ببینید. در برخی موارد، همچنین ممکن است چندین درمان اسکلروتراپی مورد نیاز باشد.

چه زمانی اسکلروتراپی لازم است؟

اسکلروتراپی اغلب برای:

  • اهداف زیبایی – به منظور بهبود ظاهر واریس و رگ های عنکبوتی انجام میشود.

این روش همچنین می تواند علائم مرتبط مانند:

  • خارش
  • تورم
  • سوزش
  • گرفتگی شبانه را برطرف نماید.

اگر باردار هستید یا به فرزند خود شیر می‌دهید، پزشکان توصیه می کنند که برای اسکلروتراپی منتظر زمان فارغ شدن از بارداری بمانید.

بیشتر بخوانید

خطرات اسکلروتراپی

اسکلروتراپی ممکن است منجر به چند عارضه جدی شود.

عوارض جانبی موقتی:

برخی از عوارض جانبی که ممکن است در محل تزریق رخ دهد عبارتند از:

  • کبودی
  • افزایش مناطق قرمز شده
  • زخمهای پوستی کوچک
  • پوست تیره به صورت خط یا لکه
  • رگ های خونی متعدد ریز

این عوارض جانبی معمولاً طی چند روز تا چند هفته از بین می روند. برخی از عوارض جانبی ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد تا کاملاً از بین بروند.

عوارض جانبی که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد

عوارض دیگر کمتر دیده می شود اما ممکن است نیاز به درمان داشته باشد. این موارد شامل:

  • التهاب: این معمولاً خفیف است اما ممکن است باعث تورم ، گرما و ناراحتی اطراف محل تزریق شود. پزشک شما برای کاهش التهاب ممکن است یک مسکن بدون نسخه ضد درد مانند آسپرین یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، و غیره) پیشنهاد کند.
  • لخته شدن خون: توده ای از لخته خون ممکن است در یک ورید تحت درمان تشکیل شود که نیاز به خروج داشته باشد. به ندرت ممکن است یک لخته خون به رگ عمیق تر در پای شما (ترومبوز ورید عمقی) منتقل شود.
  • ترومبوز ورید عمقی : خطر ابتلا به آمبولی ریوی (یک عارضه بسیار نادر اسکلروتراپی) را دارد ، وضعیت اضطراری که در آن لخته از پای شما به ریه های شما می رود و شریان حیاتی را مسدود می کند. در صورت مشکل در تنفس ، درد در قفسه سینه یا سرگیجه یا سرفه کردن خون ، فورا به دنبال مراقبت پزشکی باشید.
  • حباب های هوا: حباب های هوای ریز ممکن است در جریان خون شما افزایش یابد. این حباب ها همیشه علائم ایجاد نمی کنند ، اما در صورت بروز آنها علائمی مانند: اختلالات بینایی ، سردرد ، غش و حالت تهوع وجود دارد. این علائم به طور کلی از بین می روند ، اما در صورت بروز مشکل در حرکات اندام یا احساس پس از انجام عمل ، با پزشک خود تماس بگیرید.
  • واکنش آلرژیک: این احتمال وجود دارد که شما نسبت به محلول مورد استفاده برای درمان ، واکنش آلرژیک داشته باشید ، اما غیر معمول است.

چگونه آماده اسکلروتراپی شویم

قبل از عمل ، پزشک معاینه فیزیکی را انجام می دهد و تاریخچه پزشکی شما را جمع می کند.

معاینه‌ جسمی

پزشک شما:

  • رگ‌های درگیر را ارزیابی میکند
  • همچنین، هرگونه بیماری زمینه ای عروق خونی را بررسی میکند
تاریخچه پزشکی

پزشک شما می خواهد از تاریخچه پزشکی شما آگاهی داشته باشد ، از جمله هرگونه سوالی درباره:

  • بیماری های اخیر یا شرایط پزشکی موجود، مانند وضعیت قلب یا سابقه لخته شدن خون
  • داروها یا مکمل هایی که مصرف می کنید ، به خصوص آسپرین ، ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، دیگران) ، ناپروکسن سدیم (Aleve ، دیگران) ، رقیق کننده خون ، مکمل های آهن یا مکمل های گیاهی
  • آلرژی
  • درمان قبلی واریس و نتایج درمانی

ممکن است پرسیده شود. اگر از آسپرین ، ایبوپروفن ، ناپروکسن سدیم یا رقیق کننده خون استفاده می کنید ، پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند که چگونه قبل از عمل مدت زمان خاصی مصرف دارو را متوقف کنید تا احتمال خونریزی را کاهش دهید.

سونوگرافی برای عمل اسکلروتراپی

بسته به اینکه چه رگ‌هایی درگیر هستند ، پزشک شما ممکن است از سونوگرافی از شما درخواست سونوگرافی رگ‌های پاها را داشته باشد. سونوگرافی یک روش بدون درد است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر از ساختارهای داخل بدن استفاده می کند.

روز قبل از اسکلروتراپی

قبل از عمل ، از شیو کردن یا استفاده از هر نوع لوسیون در پاها خودداری کنید. (بعد از انجام عمل ، تا زمانی که محل تزریق بهبود نیاید ، از لوسیون استفاده نکنید) حتی ممکن است برای شما یک جوراب شلواری تجویز شود تا پاهایتان در معرض دید قرار بگیرد.

آنچه از اسکلروتراپی انتظار دارید

اسکلروتراپی به طور معمول در مطب پزشک انجام می شود و نیازی به بیهوشی نیست. به طور کلی برای آن کمتر از یک ساعت زمان لازم است.

در طول عمل

در طول پروسه، پاهایتان کمی بلند شده روی پشت خود دراز خواهید کشید. پس از تمیز کردن ناحیه تحت درمان با الکل ، پزشک شما از یک سوزن ریز استفاده می کند تا به آرامی یک محلول را در ورید مناسب وارد کند.

محلول ، معمولاً به صورت مایع ، با تحریک آستر ورید کار می کند و باعث تورم رگ و افزایش جریان خون می شود. برخی از محلول ها حاوی ماده بی حسی موضعی به نام لیدوکائین هستند.

سرانجام ، ورید تبدیل به بافت زخم شده و ناپدید می شود. گاهی اوقات ممکن است از نسخه فومی محلول استفاده شود ، به خصوص وقتی که رگ بزرگتری درگیر است. فوم تمایل دارد سطح بیشتری را نسبت به مایع بپوشاند.

برخی از افراد هنگام وارد شدن سوزن به داخل رگ ، گرفتگی یا گرفتگی جزئی را تجربه می کنند. اگر درد زیادی دارید ، به پزشک خود بگویید. در صورت نشت محلول از ورید به بافت اطراف ، ممکن است درد ایجاد شود.

مطالب مفید:

پس از برداشتن سوزن ، پزشک شما پد فشرده سازی را قرار داده و محل را ماساژ می دهد تا خون از رگ تزریق شده خارج شود و محلول را پراکنده کند. ممکن است یک پد فشرده سازی بر روی محل تزریق کشیده شود تا در حالی که پزشک شما به رگ بعدی حرکت می کند ، ناحیه را فشرده نگه دارید.

تعداد تزریق بستگی به تعداد و اندازه رگ‌های تحت درمان دارد.

بعد از عمل

شما می توانید به زودی بعد از عمل از خواب بلند شوید و راه بروید. پیاده روی و حرکت دادن پاهای شما برای جلوگیری از ایجاد لخته های خون بسیار مهم است.

از شما خواسته می شود برای حفظ فشرده سازی روی رگ‌های تحت درمان ، از جوراب فشرده سازی ( جوراب واریس ) یا بانداژ استفاده کنید – معمولاً حدوداً دو هفته.

بیشتر افراد در همان روز به فعالیتهای عادی خود باز می گردند ، اما شاید عاقلانه باشد که شخصی پس از انجام عمل ، شما را به خانه برساند. پزشک احتمالاً به شما توصیه خواهد کرد که از دو هفته بعد از عمل ، از ورزش شدید جلوگیری کنید. همچنین می خواهید در این مدت از قرار گرفتن در معرض آفتاب در مناطق تحت درمان خودداری کنید. التهاب ناشی از تزریق های همراه با قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند منجر به ایجاد لکه های تیره روی پوست شما شود ، به خصوص اگر از قبل تن پوستی تیره دارید.

نتایج اسکلروتراپی

اگر تحت درمان رگ‌های واریس کوچک یا رگ های عنکبوتی قرار گرفتید ، معمولاً انتظار دارید که در سه تا شش هفته نتایج قطعی را ببینید. درمان رگ های بزرگتر ممکن است سه تا چهار ماه طول بکشد. با این وجود ، ممکن است چندین درمان برای رسیدن به نتایج مورد نظر شما مورد نیاز باشد. رگ‌هایی که به درمان پاسخ می دهند عموما برنمی گردد ، اما ممکن است رگ های جدید ظاهر شود.

پزشک شما احتمالاً یک ماه بعد از عمل ، یک معاینه پیگیری را بررسی می کند تا موفقیت این روش را بررسی کند و تصمیم بگیرد که آیا جلسات بعدی لازم است یا خیر. به طور کلی ، شما باید  قبل از انجام جلسه اسکلروتراپی بعدی حدود شش هفته صبر کنید. مطالعات مربوط به اسکلروتراپی به عنوان درمانی برای واریس و رگ های عنکبوتی نشان می دهد که در کل از بین بردن رگ‌های درمان شده ، میزان موفقیت کلی در حدود 60 تا 80 درصد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید