بررسی دلایل ورم و بیرون زدگی رگ های پا و روش درمان

biron-zadegi1

تشکیل و تجمع غیر طبیعی مایع در بافت‌ها ورم نامیده می‌شود که باعث ایجاد خیز و تورم در پاها می‌گردد. در برخی موارد که ورم باعث ایجاد مچ پا و ساق پاهای متورم دردناک می‌شود می‌تواند ناشی از اختلالات لنفاوی باشد. در موارد دیگر، ورم می‌تواند ناشی از ریفلاکس وریدی موجود از قبل باشد، که بیماری وریدی‌ای است که باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی می‌شود و می‌تواند منجر به عوارض جدی‌تر مانند تغییر رنگ پوست یا زخم‌های واریسی شود. رگ‌های بیرون زده و متورم در موارد ورم ناشی از ریفلاکس وریدی ایجاد می‌شوند. این رگ‌ها معمولا شبیه وریدهای واریسی هستند و رگه‌های پیچیده‌ای می‌باشند که در نزدیکی سطح پوست قرار دارند. در موارد دیگر، ورم ناشی از ریفلاکس وریدی می‌تواند بدون ایجاد رگ‌های برآمده رخ دهد.

اگر جزو افرادی هستید که زیاد روی پای خود می‌ایستید یا شغلی دارید که مجبور به نشستن طولانی مدت بر روی صندلی هستید و شاهد گرفتگی عروق پا و بیرون زدگی رگ‌های پاهای خود شده‌اید هرچه سریع‌تر برای از بین بردن این وضعیت اقدام کنید. زیرا بی‌توجهی به این عارضه سبب ایجاد زخم و درد مداوم در پاها می‌شود. پزشکان برای درمان این بیماری روش‌هایی چون استفاده از جوراب‌های طبی و جراحی را پیشنهاد می‌دهند ولی به علت اینکه روش جراحی ریسک زیادی داشته و هزینه‌های بالایی را نیز شامل می‌شود، پس راه عاقلانه برای پیشگیری و درمان ورم و بیرون زدگی رگ‌های پا استفاده از جوراب‌های پیشگیری می‌باشد. این جوراب‌ها هزینه‌ی مناسبی داشته و با ایجاد فشار بر روی پا به گردش بهتر خون کمک می‌کنند.

شرکت محور پزشکی آسیا به عنوان یکی از با تجربه‌ترین مراکز توزیع و فروش انواع جوراب‌ها و کفی‌های طبی، آماده ارائه‌ی خدمات نظیر فروش محصولات و مشاوره پیرامون آن به شما بیماران عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

دلایل

رگ‌های واریسی

رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی یک علت شایع در ایجاد رگ های پا بیرون زده هستند. رگ‌های واریسی اغلب به رنگ بنفش تیره یا آبی هستند و بیرون زده و پیچ در پیچ به نظر می‌رسند. اکثر مواقع بر روی پا و ساق پا ایجاد می‌شوند اما می‌توانند در هر جای دیگری از بدن نیز ظاهر شوند. رگ‌های واریسی ممکن است پس از مدت زمان طولانی ایستادن یا نشستن، دردناک باشند. رگ‌های عنکبوتی یک گونه‌ی ملایم‌تر از وریدهای واریسی هستند، که مانند رگ‌های واریسی، ممکن است در هر کجای بدن رخ دهند اما معمولا بر روی صورت دیده می‌شود.

نارسایی وریدی

در داخل هر رگه یک سری دریچه‌هایی وجو دارد که مانع از برگشتن جریان خون به سمت عقب می‌شود. اگر دریچه‌ها درست کار نکنند و دیواره‌های رگ‌ها ضعیف شده باشند، خون می‌تواند در داخل رگ جمع شود. این عارضه نارسایی وریدی نامیده می‌شود، که معمولا رگ‌های عمیق‌تر در درون پا‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما همچنین می‌تواند باعث بیرون زدگی رگ‌های نزدیک به سطح پوست (رگ‌های واریسی) شود

بارداری

واریس بارداری یکی دیگر از انواع واریس است. در طول این دوره، فشار روی رگ‌ها افزایش می‌یابد، و بازگشت جریان خون به قلب سخت‌تر می‌شود. در نتیجه، حجم کل خون در بدن در دوران بارداری بیشتر است. روی هم رفته این موضوع می‌تواند منجر به برآمدگی وریدهای واریسی و رگ های پا شود.

سن بالاتر

دیواره‌های ورید حاوی یک نوع عضله‌ای است که باعث می‌شود خون به قلب بازگردد. با بالا رفتن سن، دیواره رگ‌های شما ممکن است ضعیف‌تر و انعطاف پذیرتر شوند. که باعث جمع شدن خون و ایجاد رگ‌های بیرون زده می‌شود.

لخته شدگی و رگ افروختگی

هنگامی که یک لخته خون در داخل رگ ایجاد می‌شود، گاهی اوقات باعث بیرون زدگی و برآمدگی رگ‌های پا می‌شود. لخته شدن خون معمولا در پا رخ می‌دهد، گرچه می‌تواند در ورید بازو یا گردن نیز ایجاد شود. این عارضه می‌تواند هم بر روی رگ‌های عمیق و هم رگ‌هایی که نزدیک به سطح پوست هستند تاثیر بگذارد. اگر لخته خون درون رگ‌های عمیق از دیواره بیرون آید، جریان خون می‌تواند لخته را به ریه منتقل کند، که ممکن است باعث آمبولی ریه شود، که اغلب عارضه‌ای کشنده است.

علائم


گرفتگی عروق پا ناشی از ریفلاکس وریدی که موجب تورم در پاها می‌شود ممکن است منجر به چندین نشانه شود:

  •  تورم در ناحیه اطراف مچ پا و پایین ساق پا
  •  پف پوست، که در پوست ظاهری کشیده و براق ایجاد می‌کند.
  •  نازک شدن پوست
  •  درد درون و اطراف ناحیه آسیب دیده که در مچ پا و ساق پا بیشتر قابل توجه است.

درمان‌ها

درمان‌های متعددی برای رگ‌های بیرون زده وجود دارد. پس از شناسایی عارضه‌ی زمینه‌ای و اصلی، پزشک در انتخاب بهترین روش درمان به شما کمک می‌کند. رگ‌های واریسی که در دوران بارداری گسترش می‌یابند، معمولا پس از سه ماه تا یک سال پس از زایمان، خودشان از بین می‌روند. در موارد دیگر، رگ‌های واریسی را می‌توان با موارد زیر درمان کرد:

جوراب‌های فشاری

biron-zadegi2

این جوراب‌های طبی به رگ‌ها و عضلات پا کمک می‌کنند تا خون را به قلب باز گردانند. آنها با فشار ثابت به پاها عمل می‌کنند و می‌توانند در اکثر فروشگاه‌های عرضه کننده لوازم پزشکی و داروخانه‌ها خریداری شوند.

بالا بردن پا

بالا بردن پا برای تسکین علائم وریدهای واریسی مانند بیرون زدگی رگ اثبات شده است. بالا بردن پاها به جلوگیری از DVT (ترومبوز وریدی عمقی) نیز کمک می‌کند، ترومبوز وریدی عمقی یک لخته خون رایج و خطرناک است که می‌تواند به ریه برود و باعث عارضه‌ی مرگبار(PE آمبولی ریوی)شود.

اسکلروتراپی

biron-zadegi3

در طول این درمان، پزشک یک محلول مخصوص را در رگ تزریق می‌کند. که باعث می‌شود رگ‌ها بافت زخم تشکیل داده و بسته شوند. این کار برای پاها ضرری ندارد، زیرا جریان خون به رگه‌های مجاور که هنوز سالم هستند، تغییر مسیر می‌دهد.

جراحی لیزری

biron-zadegi11

در طول درمان، جراح رگ‌های عنکبوتی و دیگر ورید‌های واریسی کوچکتر را با تاباندن نور لیزر می‌بندد، که باعث می‌شود وریدهای واریسی به آرامی محو و ناپدید شوند. این جراحی نیازی به برش (بریدگی) یا سوزن ندارد.

چاک دادن رگ

biron-zadegi4

در طی این جراحی، پزشک رگ‌های واریسی را از طریق چندین برش کوچک در پوست از بین می‌برد. در این فرآیند جریان خون شما تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت زیرا خون می‌تواند از طریق دیگر رگ‌های سالم مجاور جریان یابد.

فلبکتومی سیار

biron-zadegi5

این درمان شبیه به چاک دادن ورید است. جراح چندین سوراخ کوچک در پوست ایجاد می‌کند و از طریق این سوراخ‌ها ورید واریسی را از بین می‌برد. این روش را می‌توان در یک کلینیک سرپایی انجام داد.

جراحی آندوسکوپی عروق

biron-zadegi6

هنگامی که وریدهای واریسی شدیدتر هستند مانند زخم‌های پا، جراح ممکن است جراحی آندوسکوپی را انتخاب کند. این روش شامل قرار دادن یک دوربین ویدئویی بسیار کوچک از طریق برش در ساق پا است. جراح سپس رگ‌های واریسی را از طریق چندین برش کوچک از بین می‌برد.

تغییرات در شیوه زندگی

یک سبک زندگی سالم اغلب می‌تواند شدت رگ‌های واریسی را کاهش دهد، که شامل خوردن غذاهای سالم، پزهیز از سیگار کشیدن، مدیریت وزن، ورزش منظم، اجتناب از ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی و یا بالا گرفتن پا، است.

دیدگاهتان را بنویسید