آسیب های شایع دست و چگونگی اجتناب از آنها

آسیب دست

ما همیشه از دستان خود استفاده می کنیم. به همین دلیل است که آسیب دیدگی دست اغلب اتفاق می افتد. در حالی که برخی آسیب ها همیشه قابل اجتناب نیستند، اما شناخت انواع و دلایل می تواند از بروز آنها در آینده جلوگیری کند.

انواع آسیب های دست

زخم و بریدگی نوک انگشتان

شایع ترین آسیب دیدگی دست ها مربوط به نوک انگشتان است. ممکن است هنگام کار با اره بریده شوند، لای درب ها و تردمیل گیر کنند، در محل کار له می شوند، هنگام کار با ماشین های چمن زنی و برف روب ها دچار آسیب دیدگی می شوند، هنگام ورزش دچار له شدگی میشوند، در صورت رشد ناخن ها در گوشت عفونت میکنند، و یا در برخورد با کف گاراژ خراشیده شوند.

بیشتر این آسیب ها را می توان در بخش اورژانس درمان کرد. افراد آسیب دیده گاهی اوقات، برای دریافت آنتی بیوتیک های داخل وریدی یا مراقبت در اتاق عمل، در بیمارستان بستری می شود. اما بهبودی بسته به آسیب دیدگی ممکن است چندین ماه طول بکشد و زمانی دوری از  فضای کاری ممکن است لازم باشد. ممکن است بازبینی توسط پزشک دوباره لازم شود.

شکستگی انگشت و دست

شکستگی انگشت و دست بیشترین آسیب دیدگی است که اتفاق میافتد. ده درصد از بیمارانی که به بخش اورژانس مراجعه می کنند ، شکستگی دست دارند. می توانند در اثر زمین خوردن یا درگیری ایجاد شوند یا ممکن است با ترومای بزرگ دیگری همراه باشند. “شکستگی بوکسور” انگشت کوچک به طرز باورنکردنی رایج است و هنگامی که کسی به دیوار یا سطح غیر متحرک دیگری مانند در یا مبلمان برخورد می کند ، رخ می دهد. حدود 10 درصد از مردان بین 16 تا 29 سال دچار شکستگی بوکسور می شوند. و تخمین زده شده است که تا 70٪ از آنها در آینده دچار آسیب دیدگی دیگری می شوند.

اکثر این موارد را می توان با بی حس کردن ناحیه و انجام یک روش ساده یا با آتل زدن دست به مدت چهار تا شش هفته کنترل کرد. این نوع درمان بندرت نیاز به جراحی دارد.

شکستگی مچ دست

شکستگی مچ دست و بازو در قسمت اتصال آن به مچ دست ( دیستال) به طور کلی در اثر افتادن بر روی دست ایجاد می شود. دست ها برای تحمل ضربه قرار گرفتن کل وزن بدن روی آنها مناسب نیستند، از این رو در چنین شرایطی عملکرد خوبی ندارند. برخی از استخوان های شکسته در مچ دست، مانند استخوان اسکافوئید، ممکن است در ابتدا با اشعه ایکس دیده نشوند. اما اگر در قسمت زیر انگشت شست درد وجود داشته باشد که طی یک یا دو هفته بهبود نیافته است ، باید آزمایش رادیوگرافی دوم برای بررسی شکستگی انجام شود. گچ ممکن است برای اکثر افراد مناسب باشد ، اما برخی از شکستگی ها ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند تا بهترین بهبود را داشته باشد. بهبود شکستگی های اسکافوئید ممکن است چهار ماه طول بکشد و برای تأیید بهبودی ممکن است به اسکن توموگرافی (CT) نیاز باشد. در غیر این صورت، ممکن است سایر روش های درمانی در نظر گرفته شود.

آسیب های بزرگتر مچ دست هنگام سقوط روی مچ از ارتفاع یا هنگام برخورد وسیله نقلیه موتوری ممکن است منجر به شکستگی یا دررفتگی استخوان های مچ دست شود. این آسیب ها به حدی جدی است که ممکن است به چندین عمل جراحی نیاز داشته باشد و باعث سفتی و ضعف مادام العمر شود. بهبودی کافی برای بازگشت به کار ممکن است چندین ماه طول بکشد. شکستگی شعاع دیستال در واقع شکستگی انتهای استخوان بازو در سطح مچ دست است. آنها معمولاً در زنانی که روی دست خود افتاده اند دیده می شود. استخوان های زنان در زمان یائسگی ضعیف می شوند و این امر آنها را در معرض خطر بیشتری برای شکستگی رادیال دیستال قرار می دهد. شکستگی ها ممکن است نیاز به جابجایی مجدد در بخش اورژانس داشته باشند، اما اگر استخوان به خوبی جابجا نشده باشد، نتواند به موقعیت خوبی برگردد یا در چندین مکان شکسته باشد و بعید باشد که در وضعیت خوبی قرار بگیرد، نیاز به جراحی وجود دارد.

آسیب دیدگی تاندون

تاندون ها ساختاری هستند که عضلات شما را به استخوان متصل می کنند. تاندون های فلکسور عضلات ساعد را به استخوان های انگشتان متصل می کنند. آسیب به تاندون های خم کننده انگشتان نیز شایع است. این موارد هنگامی اتفاق می افتد که فرد از چاقو به اشتباه استفاده می کند (مثلا سعی کنید نان شیرینی یا میوه ای را در حالی که آن را کف دست خود نگه دارید) ، وقتی که روی یک کار تمرکز نکنید و توسط یک تکه فلز تیز یا یک قطعه شکسته بریده نشود هنگام دفاع از خود ، شیشه یا درگیری.

این آسیب ها همچنین ممکن است اعصاب و رگ های خونی را درگیر کنند. برش های تاندون فلکسور با مشاهده دست و مشاهده انگشتان در حالت طبیعی در حالت استراحت و با درخواست از بیمار برای حرکت آرام قسمت آسیب دیده تشخیص داده می شود. آسیب های تاندون فلکسور بسیار جدی است: برای نتیجه معقول ، باید در طی 10 تا 14 روز آنها را تشخیص داده و ترمیم کرد. اگر چندین انگشت آسیب دیده وجود داشته باشد یا رگ های خونی نیز بریده شده باشد ، ممکن است فوراً به جراحی نیاز باشد. بهبودی ناشی از آسیب تاندون فلکسور می تواند از هشت تا 12 هفته طول بکشد و نیاز به کمک یک متخصص درمانگر دست دارد. اگر عصبی در انگشت نیز بریده شده باشد ، ممکن است احساس طبیعی آن هرگز بازنگردد.

جلوگیری از آسیب دیدگی دست

 در اینجا چند نکته برای جلوگیری از رایج ترین آسیب هایی که مشاهده می کنیم وجود دارد:

  • از محافظ بر روی اره یا Saw Stop استفاده کنید.
  • هنگام استفاده از ابزارهای تیز، از حواس پرتی پرهیز کنید.
  • هنگام استفاده از ابزارهای تیز، نگاه خود را از وسیله برنده برندارید.
  • هنگام کار با چوب، انجام امور منزل، ورزش یا رانندگی از نوشیدن و استفاده از داروهای خواب آور خودداری کنید.
  • در هنگام خواب آلودگی از انجام کار با ابزارهای تیز یا ابزارهای تند جلوگیری کنید.
  • اگر سگ دارید، مطمئن شوید که آنها آموزش دیده اند تا شما را از پاهایتان نکشند.
  • هنگام راه رفتن روی سطوح ناهموار، یخ زده یا مرطوب مراقب باشید و تمرکز کنید.
  • اگر در حال سقوط هستید، سعی نکنید سقوط خود را با دستان خود کنترل کنید.
  • هنگام عصبانیت، مکث کنید و به جای اینکه به هر چیزی یا کسی ضربه بزنید، دور شوید.
  • سعی نکنید ماشین چمن زنی یا برف روب را با دست خود پاک کنید، حتی اگر دستگاه خاموش باشد.
  • هنگام پخت و پز، از دستکش آشپزی استفاده کنید.
  • اگر خودتان را بریدید یا زخمی کردید و شدت آن برای مراجعه به بخش فوریت های پزشکی یا اورژانس کم است، دستان خود را با آب و صابون بشویید و از پماد آنتی بیوتیک و باند استفاده کنید.
  • ایمن سازی بدن در برابر کزاز را جدی بگیرید.

به یاد داشته باشید ، اگر از ناحیه دست یا بازو آسیب دیده اید و به نظر نمی رسد بعد از یکی دو هفته اوضاع دستتان بهبود یابد، برای اطمینان از عدم وجود آسیب جدی تر ، برای معاینه به یک جراح دست مراجعه کنید. در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • بی حسی
  • تورم
  • تغییر رنگ
  • درد
  • خونریزی
  • موقعیت غیرمعمول
  • ادامه ناتوانی در حرکت
  • دشواری یا درد همراه با حرکت

مفید: انواع گچ فایبرگلاس

3 دیدگاه در “آسیب های شایع دست و چگونگی اجتناب از آنها

  1. zarqam گفت:

    سلام. اشاره ای به آسیب های تاندون مچ دست نکردید

  2. mahsa گفت:

    سلام علائم آسیب دست چیه؟

  3. اکبری گفت:

    سلام. خسته نباشید. مدت زمان ترمیم دست معمولا چقدر هست؟

دیدگاهتان را بنویسید