برای سلامت دندان ها و لثه ها چه باید کرد؟

ما محصولاتی را که فکر می‌کنیم برای خوانندگان ما مفید هستند، اضافه می‌کنیم. اگر از طریق پیوندهای موجود در این صفحه خرید کنید، ممکن است کمیسیون کمی کسب کنیم. روند ما اینجاست

بهداشت دهان و دندان برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها ضروری است. این شامل عاداتی مانند مسواک زدن دو بار در روز و معاینات منظم دندانپزشکی است.

با این حال، سلامت دهان و دندان بیشتر از حفره ها و بیماری های لثه است. تحقیقات نشان داده است که بین سلامت دهان افراد و سلامت کلی آنها ارتباط وجود دارد. کارشناسان مشکلات بهداشت دهان و دندان را یک بار سلامت جهانی می دانند منبع مورد اعتماد.

بدون درمان، پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه می تواند منجر به درد، مشکلات اعتماد به نفس و از دست دادن دندان شود. این مسائل ممکن است منجر به سوءتغذیه، مشکلات گفتاری و سایر چالش‌ها در کار، مدرسه یا زندگی شخصی فرد شود.

افراد می توانند با مراقبت های دندانپزشکی مناسب، چه در خانه و چه در مطب دندانپزشکی از این مشکلات پیشگیری کنند. در زیر برخی از بهترین روش هایی که می توانند دندان ها و لثه ها را سالم نگه دارند، آورده شده است.

1 –  به طور منظم مسواک بزنید اما نه به شدت

مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان می تواند به سلامت دندان ها و لثه ها کمک کند.

اکثر مردم می دانند که مسواک زدن دو بار در روز یکی از مهمترین اقدامات برای از بین بردن پلاک و باکتری ها و تمیز نگه داشتن دندان ها است. با این حال، مسواک زدن ممکن است تنها در صورتی موثر باشد که افراد از تکنیک صحیح استفاده کنند.

افراد باید با استفاده از حرکات دایره ای کوچک مسواک بزنند و مراقب مسواک زدن جلو، پشت و بالای هر دندان باشند. این فرآیند بین 2 تا 3 دقیقه طول می کشد. افراد باید از اره کردن حرکات عقب و جلو خودداری کنند.

مسواک زدن خیلی سخت یا استفاده از مسواک سفت می تواند به مینای دندان و لثه آسیب برساند. اثرات این ممکن است شامل حساسیت دندان، آسیب دائمی به مینای محافظ دندان و فرسایش لثه باشد.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) توصیه می کند از مسواک هایی استفاده کنید که دارای موهای نرم هستند. آنها همچنین بیان می کنند که افراد باید هر 3 ماه یکبار یا زمانی که انتهای آن شروع به ساییدگی می کند، مسواک خود را عوض کنند.

2- از فلوراید استفاده کنید

فلوراید از عنصری در خاک زمین به نام فلوئور می آید. بسیاری از متخصصان بر این باورند که فلوراید به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و یکی از اجزای رایج در خمیر دندان و دهان شویه است.

اما برخی از محصولات دندانپزشکی فاقد فلوراید هستند و برخی افراد اصلاً از آن استفاده نمی کنند.

شواهد نشان می دهد که کمبود فلوراید می تواند منجر به پوسیدگی دندان شود، حتی اگر فرد از دندان های خود مراقبت کند. بررسی اخیر نشان داد که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در صورت عدم استفاده از فلوراید، مانع از ایجاد حفره در فرد نمی شود.

بسیاری از جوامع در ایالات متحده فلوراید را به منابع آب خود اضافه کرده اند. چندین سازمان از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، و ADA، این عمل را توصیه می کنند.

مردم می توانند با تماس با دولت محلی خود متوجه شوند که آیا آب منطقه آنها حاوی فلوراید است یا خیر. فیلترهای آب اسمز معکوس فلوراید را حذف می کنند و افرادی که از آب چاه استفاده می کنند باید سطح فلوراید موجود در این آب را بررسی کنند تا میزان فلوراید موجود در آن را بررسی کنند. بسیاری از برندهای آب بطری حاوی فلوراید نیستند.

3- یک بار در روز نخ دندان بکشید

نخ دندان می‌تواند پلاک و باکتری‌ها را از بین دندان‌ها، جایی که مسواک نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، از بین ببرد. همچنین می تواند با از بین بردن زباله ها و مواد غذایی که بین دندان ها گیر کرده اند، از بوی بد دهان جلوگیری کند.

اگرچه مطالعات طولانی مدتی وجود ندارد که ثابت کند استفاده از نخ دندان مفید است، ADA همچنان آن را توصیه می کند. منبع CDCTrusted همچنین بیان می کند که افراد باید از نخ دندان استفاده کنند.

اکثر متخصصان بهداشت دندان توصیه می کنند قبل از بغل کردن کنار دندان با حرکات بالا و پایین، نخ را به آرامی تا خط لثه فشار دهید. مهم است که از بالا و پایین کشیدن نخ دندان بین دندان‌ها خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث درد شود و پلاک را به‌طور مؤثری از بین نبرد.

4-  به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشک می تواند مسائل مربوط به سلامت دهان را قبل از اینکه شدید شود تشخیص داده و درمان کند.

کارشناسان توصیه می کنند که افراد هر 6 ماه یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند. در طول معاینه معمول دندانپزشکی، یک متخصص بهداشت دندان ها را تمیز می کند و پلاک و تارتار سخت شده را از بین می برد.

دندانپزشک علائم بصری حفره ها، بیماری لثه، سرطان دهان و سایر مسائل مربوط به سلامت دهان را بررسی می کند. گاهی اوقات ممکن است از اشعه ایکس دندان برای بررسی پوسیدگی دندان نیز استفاده کنند.

نتایج یک مطالعه اخیر تأیید کرد که کودکان و نوجوانان باید هر 6 ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند تا از پوسیدگی جلوگیری شود. با این حال، بزرگسالانی که هر روز بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می کنند و خطر ابتلا به مشکلات دهان و دندان را کاهش می دهند، ممکن است بتوانند کمتر به دندانپزشکی مراجعه کنند.

نویسندگان یک بررسی اخیر منبع معتبر بیان می‌کنند که برای تأیید فراوانی ایده‌آل معاینات دندان‌پزشکی، نیاز به مطالعات با کیفیت بالا وجود دارد.

افراد می توانند با دندانپزشک خود در مورد اینکه چند وقت یکبار نیاز به معاینه دارند صحبت کنند. پاسخ ممکن است بسته به سابقه سلامت، سن و سلامت کلی دندان فرد متفاوت باشد. با این حال، هر کسی که متوجه تغییرات در دهان خود می شود باید به دندانپزشک مراجعه کند.

5-  سیگار نکشید

استعمال دخانیات به سیستم ایمنی بدن آسیب می زند، که باعث می شود بدن نتواند بافت ها، از جمله بافت های دهان را بهبود بخشد. CDC سیگار کشیدن را به عنوان یک عامل خطر برای بیماری لثه نام می برد، در حالی که ADA هشدار می دهد که افرادی که سیگار می کشند ممکن است پس از یک عمل دندانپزشکی بهبود آهسته را تجربه کنند.

سیگار نیز بر ظاهر دهان تأثیر می گذارد و منجر به زرد شدن دندان ها و زبان می شود و می تواند بوی بدی به نفس بدهد.

6 – استفاده از دهانشویه

برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از دهانشویه ها می توانند برای سلامت دهان مفید باشند. به عنوان مثال، یک بررسی نشان داد که دهانشویه حاوی کلرهگزیدین، یک ماده ضد باکتری، به کنترل پلاک و التهاب لثه کمک می کند. بر اساس یک متاآنالیز، دهان شویه ها با روغن های ضروری خاص نیز موثر هستند.

افراد ممکن است بخواهند از دندانپزشک خود بپرسند که بهترین دهانشویه برای نیازهای فردی آنها کدام است. دهانشویه نمی تواند جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شود، اما می تواند مکمل این روش ها باشد.

دهانشویه هایی که ممکن است به بوی بد دهان و مشکلات دندانی کمک کنند به صورت آنلاین در دسترس هستند.

7-  غذاهای شیرین و نشاسته را محدود کنید

مصرف شکر می تواند منجر به پوسیدگی شود. مطالعات همچنان نقش مهمی را که قند در پیامدهای نامطلوب سلامت دندان ایفا می کند، برجسته می کند. مقصرهای رایج عبارتند از آب نبات و دسر، اما بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی قند اضافه شده نیز هستند.

WHO توصیه می کند که افراد مصرف قند خود را به کمتر از 10 درصد منبع مطمئن کالری روزانه خود محدود کنند. نویسندگان یک بررسی سیستماتیک به این نتیجه رسیدند که کاهش این میزان به 5 درصد خطر پوسیدگی و سایر مشکلات دندانی را کاهش می دهد.

متخصصان همچنین بیان کرده اند که غذاهای نشاسته ای مانند کراکر، نان، چیپس و پاستا می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. ADA توضیح می دهد که این غذاها در دهان باقی می مانند و به قندهای ساده تجزیه می شوند که باکتری های تولید کننده اسید از آنها تغذیه می کنند. این اسید می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

به جای غذاهای نشاسته ای، ADA توصیه می کند مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر و همچنین محصولات لبنی بدون قند اضافه مصرف کنید.

8-  به جای نوشیدنی های شیرین آب بنوشید

نوشیدنی های شیرین شده با شکر منبع شماره یک قند افزوده است منبع مورد اعتماد در رژیم غذایی معمولی در ایالات متحده است.

ADA نوشیدن آب یا چای شیرین نشده را در طول روز توصیه می کند و فقط نوشیدنی های شیرین شده با قند را در زمان غذا و در حجم کم مصرف کنید.

9- استفاده از واترپیک

آن دسته از افرادی که تحت درمان‌های ارتودنسی دندان ثابت قرار دارند و یا در دهان آنها پروتزهای ثابت مانند بریج وجود دارد بهتر است که از واترپیک برای تمیز کردن دندان هایشان استفاده کنند. چرا که این افراد به سختی می‌توانند از نخ دندان استفاده کنند و برایشان خیلی سخت و دشوار است. این در صورتی است که با دستگاه واترپیک به راحتی این امر امکانپذیر است. نکته مهم دیگری که در مورد دستگاه واترپیک وجود دارد این است که این دستگاه قیمت تقریباً بالایی دارد و نگهداری از آن نیز کمی سخت است. چرا که باید در یک مکان و جایگاه مخصوص و مناسب نگهداری شود.

علاوه بر آن، شما نمی توانید از این دستگاه در محیط بیرون از منزل و یا جاهایی که برق وجود ندارد استفاده کنید. چرا که این دستگاه برای کار کردن حتما نیاز به برق دارد که این موضوع بسیار قابل توجه است. البته این را هم بگوییم که دستگاه واترپیک در انواع مختلف مانند قابل حمل، پرتابل و یا نوع ثابت ساخته شده است که می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید. این دستگاه در شکل های مختلفی نیز وجود دارد و حتی سر لوله های اضافی دارد که باعث می‌شود علاوه بر شما سایر اعضای خانواده نیز بتوانند از این دستگاه استفاده کنند که این خود نیز یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید