درمان ترومبوز وریدی یا دی وی تی DVT

درمان DVT | محور پزشکی

درمان DVT دی وی تی

هدف از درمان DVT یک لخته خون در اعماق عروق چیست؟

  • از رشد لخته خون جلوگیری می کند.
  • از عوارض طولانی مدت مانند درد پا و تورم اجتناب خواهید کرد.
  • درمان از لخته شدن خون در آینده نیز جلوگیری می کند.

اغلب، با دارو و مراقبت از خودتان می توان دی وی تی را درمان کرد . اما ممکن است شما نیاز به عمل جراحی نیز داشته باشید. پزشک شما با توجه به شرایط شما یکی از گزینه های زیر را برای درمان DVT شما کند.

درمان دی وی تی

درمان ترومبوز ورید عمقی (DVT) با هدف جلوگیری از بزرگ شدن لخته و جلوگیری از پخش شدن آن و ایجاد آمبولی ریوی انجام می شود. این هدف منجر به کاهش احتمال بروز مجدد ترومبوز ورید عمقی خواهد شد.

گزینه های درمانی دی وی تی شامل موارد زیر است:

رقیق کننده های خون

ترومبوز وریدی عمیق بیشتر با داروهای ضد انعقاد درمان می شود،  همچنین به آن ها رقیق کننده خون گفته می شود. این داروها که هم می توانند تزریق شوند و هم به عنوان قرص استفاده شوند،  احتمال لخته شدن خون را کاهش می دهند. آنها لخته های خون موجود را از بین نمی برند، اما می توانند مانع از بزرگ شدن لخته ها شوند و خطر بیشتر شدن لخته را کاهش دهند. داروهای تزریقی می توانند به صورت سرم تزریقی زیر پوست یا تزریق به رگ بازوی شما (داخل وریدی) داده شوند.

درمان DVT با دارو

به طور معمول هپارین به صورت داخل وریدی تزریق می شود. رقیق کننده های خون مشابه دیگر،  مانند آنوکساپارین (Lovenox)،  دالتپارین (Fragmin) یا fondaparinux (Arixtra)،  زیر پوست تزریق می شوند.ممکن است شما برای چند روز رقیق کننده خون تزریقی دریافت کنید، و پس از آن مصرف قرص هایی مانند وارفارین (کوادادین،  جانتوفن) یا dabigatran (Pradaxa) شروع می شوند. هنگامی که وارفارین خون شما را رقیق کرد،  رقیق کننده خون تزریقی متوقف می شود. رقیق کننده های خون دیگر بدون نیاز به رقیق کننده خون تزریقی به شکل قرص داده می شوند. اینها شامل ریووروکسابان (زارلتو)،  اپیکسبان (الیوکیس) یا ادوکسابان (Savaysa) است.ممکن است لازم باشد قرص های رقیق کننده خون را به مدت سه ماه یا بیشتر مصرف کنید. مصرف آنها دقیقاً مطابق دستور پزشک بسیار مهم است زیرا مصرف بیش از حد آنها می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر وارفارین مصرف می کنید، برای بررسی اینکه چه مدت لخته شدن خون شما طول می کشد، به آزمایش خون دوره ای نیاز دارید.

یک نکته در مورد داروهای رقیق کننده این است که مقدار خیلی کم از لخته شدن جلوگیری نمی کند، و مقدار بیش از حد ، باعث خونریزی داخلی خطرناک می شود. همچنین می تواند با سایر داروها ، ویتامین ها و غذاهای دارای مقدار زیادی ویتامین K تداخل داشته باشد و اختلالاتی ایجاد کند، به همین دلیل نیاز به آزمایش مداوم خون شماست.

اگر باردار هستید به پزشک اطلاع دهید زیرا وارفارین می تواند باعث عوارضی برای نوزاد هنگام تولد شود. شما باید داروی دیگری را مصرف کنید.

داروهای جدید درمان DVT

داروهای ضد لخته جدید، که به عنوان مهار کننده های Xa شناخته می شوند دقیقا مانند وارفارین برای بیشتر افراد کار می کنند. دیگر نیازی به آزمایش خون ندارید، دوز خود را تغییر نمی دهید یا غذاهایی را که می خورید اهمیت ندارند. این داروها ممکن است باعث خونریزی کمتری نسبت به وارفارین شوند، اما هیچ دارویی وجود ندارد که در صورت بروز مشکل خونریزی آن را متوقف کند.

Apixaban ، edoxaban و rivaroxaban همه قرص هایی برای رقیق کردن خون هستند. Fondaparinux دارویی است که افرادی که دچار شکستگی مفصل ران، تعویض مفصل ران ، تعویض زانو یا جراحی شکم بوده اند مصرف میکنند تا از ابتلا به DVT جلوگیری کنند. پزشک ممکن است این دارو را با وارفارین برای درمان دی وی تی جدی یا معالجه لخته ای که در ریه شما گیر کرده باشد، یا نام آمبولی ریوی ، تجویز کند. دبیگاتران قرصی است که پروتئین خاصی را که به لخته شدن خون کمک می کند متوقف میکند. به همین دلیل آن را یک مهار کننده مستقیم ترومبین می نامند.

لخته شدن: ترومبولیز با هدایت کاتتر

بدن شما درنهایت لخته خون را حل می کند ، اما در عین حال می تواند به داخل رگ شما آسیب برساند. پزشک شما در موارد زیر ممکن است یک داروی ضد لخته به نام عامل ترومبولیتیک را توصیه کند:

  • اگر لخته های بزرگی در دستگاه گردش خون شما ایجاد شود که باعث درد ، تورم و مشکلات گردش خون می شوند.
  • در معرض خطر بالای آمبولی ریوی قرار دارید.
  • DVT را به جای پا ، در بازو داشته باشید.

این روش به سرعت لخته را شکسته و جریان خون را بازیابی می کند. همچنین ممکن است دریچه های موجود در رگ را نجات دهد. اما از روش رقیق شدن خون خطرناک تر است. چرا که احتمال بیشتری برای مشکلات خونریزی و سکته مغزی دارید.

این کار در بیمارستان انجام میشود . با استفاده از اشعه ایکس به عنوان راهنما ، جراح لوله ای نازک به نام کاتتر را در رگ شما قرار داده و نوک آن را در لخته خونی DVT شما فرو میکند. سپس او از سوند برای ارسال مستقیم دارو به لخته استفاده می کند.

اگر دی وی تی در یکی از رگ های باریک باشد ، ممکن است با انجام یک آنژیوپلاستی بالون یا قرار دادن استنت ، آن را گشاد کرده و از جلوگیری از انسدادهای آینده جلوگیری کند.

عمل جراحی

پزشک شما در شرایطی ممکن است عمل جراحی را برای از بین بردن لخته DVT در بازو یا پا انتخاب کند. این موضوع به طور معمول فقط در مورد لخته های خون بسیار بزرگ یا لخته هایی که باعث ایجاد مشکلات جدی مانند آسیب بافت می شوند توصیه می شود.

در طی جراحیِ ترومبکتومی یا جراحی برداشتن لخته خون، جراح شما برشی در رگ خونی شما ایجاد می کند، سپس لخته را پیدا و ازبین می برند و رگ خونی و بافت را بخیه می زنند.

در بعضی موارد،  جراحان ممکن است از یک بالن کوچک برای باز نگه داشتن رگ خونی در هنگام برداشتن لخته استفاده کنند. هنگامی که لخته را پیدا کرده و از بین می برد، بالن با آن برداشته می شود. جراحی بدون خطر نیست ، بنابراین بسیاری از پزشکان فقط در موارد شدید از این روش برای درمان dvt استفاده می کنند. خطرات شامل عفونت ، آسیب عروق خونی و خونریزی بیش از حد است.

فیلتر Cava Vena

درمان DVT با فیلتر
درمان دی وی تی با فیلتر

اگر قادر به استفاده از رقیق کننده خون نیستید ممکن است نیاز به فیلتر داخل رگ بزرگ شکمی به نام vena cava داشته باشید. این شکل از درمان با جلوگیری از ورود لخته ها به ریه های شما به جلوگیری از آمبولی ریوی کمک می کند. اما فیلترها خطرات زیادی دارند. اگر خیلی طولانی بمانند، خود می توانند عامل ایجاد DVT شوند. فیلترها باید برای مدت کوتاهی مورد استفاده قرار گیرند تا اینکه خطر ترومبوآمبولی کاهش یابد و سپس از داروهای رقیق کننده خون استفاده شود.

در این فیلتر، رگ اصلی که خون را از بخش تحتانی بدن شما به قلب شما میفرستد از فیلتر عبور میکند. پزشک فیلتر را داخل پا ، گردن یا رگ بازو قرار داده و آن را به داخل ورید در شکم شما منتقل می کند.

جوراب های فشرده سازی

جوراب واریس بالای زانو

اگر در معرض خطر زیادی برای DVT هستید،  پوشیدن جوراب های فشرده سازی می تواند از تورم جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به لخته را کاهش دهد. جوراب های فشرده سازی در دونوع زیر زانو یا بالای زانو موجود هستند. پزشک ممکن است توصیه کند هر روز این جوراب ها را بپوشید. در این مدت فشار کمک می کند تا احتمال لخته شدن خون شما کاهش یابد. در صورت امکان باید حداقل جوراب واریس را به مدت دو سال در طول روز بپوشید.

درمان دی وی تی با دستگاه

درمان دی وی تی با پمپ

دستگاه پمپ دی وی تی DVT به صورت متناوب از بیرونی‌ترین بخش اندام به سمت مرکز بدن فشار وارد می‌کند. موج فشار از طریق  محفظه های قابل تورم در داخل یک گن مخصوص ایجاد می شود که دور ناحیه‌ی تحت درمان بسته می‌شود. هر محفظه به ترتیب متورم می‌شود و یک حرکت ماساژ هدایت شده‌ ملایم را اعمال می‌کند که از ایجاد لخته خون جلوگیری میکند. IPC می تواند با ایجاد فشارهای تنظیم شده از ایجاد ترومبوز در لحظه به مدت طولانی جلوگیری کند. این سیستم با ایجاد فشار هوا از گرفتگی عمقی عروق (DVT) جلوگیری می کند.

ورزش برای درمان DVT

هر چه بیشتر بنشینید، خطر ابتلا به لخته خون بیشتر است. اگر مجبورید مدت طولانی نشسته باشید، تمریناتی وجود دارد که می توانید در حین نشستن انجام دهید تا پاهای شما در حرکت باشد و به گردش خون کمک کند.

تمرین زانو

پای خود را خم کنید و زانوی خود را به سمت قفسه سینه بلند کنید. زانوی خود را با بازوهای خود بگیرید تا کشش بیشتری در عضلاتتان داشته باشید. این موقعیت را برای چند ثانیه نگه دارید،  سپس همان تمرین را در طرف دیگر انجام دهید. چندین بار این کشش ها را تکرار کنید.

ورزش های پا

پاهای خود را صاف بر روی زمین قرار دهید. قسمت جلوی پای خود را روی زمین نگه دارید،  پاشنه های خود را بلند کنید. چند ثانیه نگه دارید و بعد پاشنه ها را پایین بیاورید. جلوی پای خود را از کف زمین بلند کنید و پاشنه های خود را در جای خود نگه دارید. چند ثانیه نگه دارید،  سپس قسمت جلوی پاهای خود را پایین بیاورید. این حرکات را چندین بار تکرار کنید.

حلقه‌های مچ پا

هر دو پا را از کف زمین بلند کنید. برای چند ثانیه با انگشتان خود در یک جهت حلقه هایی بکشید. جهت ها را تغییر دهید و دوباره حلقه ها را بکشید. چندین بار این تمرین را تکرار کنید.

سبک زندگی و داروهای خانگی

پس از درمان ترومبوز ورید عمقی (DVT)،  باید رژیم خود را زیر نظر داشته باشید و علائم خونریزی بیش از حد را رعایت کنید،  همچنین باید مراقب DVT های بعدی باشید. برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید شامل موارد زیر است:

لازم است روند درمان را به طور مرتب با پزشک خود بررسی کنید تا ببینید آیا درمان شما به درستی اصلاح شده است. اگر وارفارین مصرف می کنید (کوادامین،  جانتوون)، به آزمایش خون نیاز دارید تا ببینید چقدر خون شما لخته می شود.

رقیق کننده خون خود را طبق دستورالعمل مصرف کنید. اگر DVT داشته اید ، حداقل سه تا شش ماه رقیق کننده خون مصرف خواهید کرد.

مراقب خونریزی بیش از حد باشید، که می تواند یک عارضه جانبی از رقیق کننده خون باشد. در مورد فعالیت هایی که می تواند باعث کبودی یا بریدگی شما شود، با پزشک خود صحبت کنید،  زیرا در صورت مصرف رقیق کننده خون،  حتی یک جراحت جزئی نیز می تواند جدی شود.

حرکت کنید. اگر به دلیل جراحی یا سایر عوامل مدتی در حالت استراحت در رختخواب بوده باشید،  سعی کنید هرچه زودتر حرکت کنید، در این صورت احتمال لخته شدن خون کمتر می شود.

در صورت توصیه پزشک از جوراب فشرده سازی یا جوراب ضد آمبولی ، برای جلوگیری از لخته شدن خون در پاها استفاده کنید.

درمان خانگی DVT

داروهای خانگی خاصی برای DVT وجود دارد که می تواند برای کاهش علائم DVT استفاده شود.

1. زنجبیل

جدا از اینکه یک ادویه درمانی عالی است، زنجبیل در درمان ترومبوز ورید عمیق نقش مهمی دارد. این یک دارو موثر برای تجزیه فیبرین هایی است که باعث DVT می شوند و بیشتر به حرکت صاف خون کمک می کند. به گفته متخصص تغذیه ساگار، حداقل دو تا سه بار در روز چای زنجبیل بنوشید. این چای می تواند به جلوگیری از کلسترول بالا که باعث ایجاد پلاکت می شود و  گردش خون را مهار می کند، کمک کند.

2. غذاهای غنی از ویتامین E

غذاهای سرشار از ویتامین E مانند گردو، اسفناج، دانه‌های آفتابگردان، روغن زیتون، فلفل زنگ زده و کیوی به گردش خون هموار کمک می کنند. ویتامین K برای ضخیم شدن خون و ایجاد لخته ها شناخته شده است. از این رو، ویتامین E به عنوان ضد انعقادی برای رگ ها عمل می کند. سبزیجات برگ سبز، اسفناج، سبزی خردل، ماهی، جگر، تخم مرغ و غلات را بیشتر در رژیم غذایی خود قرار دهید.

3. فلفل کاین

فلفل کاین به عنوان یک نرم کننده خون طبیعی شناخته شده است که به درمان DVT کمک می کند. کپسایسین موجود در کاین باعث گردش خون صاف و جلوگیری از لخته شدن خون می شود. جدا از این، این ماده به عادی سازی فشار خون نیز کمک می کند و سطح کلسترول را کاهش می دهد که ممکن است دلیل لخته شدن خون باشد. بدون مشورت با پزشک فلفل کاین نخورید.

4- سیر

سیر یک ماده شناخته شده است که باعث گردش خون می شود و به شما کمک می کند تا از همه اثرات DVT خلاص شوید. به گفته متخصص تغذیه ساگار، یک حبه در روز می تواند به کاهش علائم DVT کمک کند. این ماده ضد ترومبوتیک شناخته شده است و به جلوگیری از لخته شدن خون در بیماران در معرض خطر لخته کمک می کند. گفته می شود خوردن سیر خام اول صبح برای بسیاری از افراد بسیار مؤثر است.

5 – دارچین

دارچین دارای یک ضد انعقاد کننده طبیعی به نام کومارین است که به کاهش فشار خون کمک می کند و همچنین به عنوان یک رقیق کننده خون در گردش خون و جلوگیری از لخته شدن خون عمل می کند. خواص رقیق شدن خون دارچین می تواند به بیماران با ترومبوز وریدهای عمیق کمک کند که با عمل به عنوان یک ماده ضد لخته، لخته شدن خون را کنترل کنند. نوشیدن آب دارچین، طبق نظر کارشناسان مختلف بهداشت، برای همه افراد بسیار مفید است. این ماده را تنها معیار بهبودی جایگزین در لخته شدن خون تلقی نکنید.

در حالی که تمام داروهای طبیعی و درمان های DVT مؤثر هستند، نباید کاملاً به آنها تکیه کنید. قبل از مراجعه به داروهای طبیعی ، با پزشک مشورت کنید. همچنین حتماً برای اطمینان از حرکت منظم بدن و گردش خون مناسب، باید مرتباً حداقل 15 تا 30 دقیقه ورزش کنید.

https://www.webmd.com/dvt/deep-vein-thrombosis-treatment-dvt

https://www.healthline.com/health/deep-venous-thrombosis

کلید واژه : درمان آمبولی پا ، درمان دی وی تی ، درمان DVT ،

4 دیدگاه در “درمان دی وی تی + 5 درمان خانگی DVT ، آیا DVT درمان قطعی دارد؟ به همراه رژیم غذایی

  1. Abdullrahman گفت:

    سلام و درود خدمت شما مریض داریم در قسمت Femoral vine و Great sphenosis vine دو رگ تورمبوز تشکیل شده از طرف دیگه مریض حمل دارن حمل اولی شان است سن مریض ۲۲ سال اش است فعلا ویال هیپارین مصرف میکنه طبق توصیه دکتر به مدت ۱۵ روز میشه اما نتیجه درست نگرفته اگر کدام داروی خوبتر همرا ما مشوره بدین متشکرم

  2. علی گفت:

    با سلام من بعد از کرونا آمبولی ریه کردم و قرص زالربان مصرف کردم و به صورت اتفاقی بعد از یک هفته مصرف متوجه شدم آنزیم کبدیم تا ۷۰۰ بالا رفت بعد از تغییر قرص به وارفاین به تدریج آنزیم کبدیم به عدد ۳۰ برگشت.

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      سلام و درود برشما. تشکر از اشتراک دیدگاهتون. بله متاسفانه پیش میاید در درمان dvt و آمبولی ریه همه شرایط بیمار در نظر گرفته نمیشود و مشکلات اینچنینی به وجود میاید.

  3. محمد گفت:

    سلام من در سال ۹۰ پای راستم دچار دی وی تی شد طبق تشخیص پزشک چند سال وارفارین مصرف کردم در سال ۹۵ به یک پزشک فوق تخصص مراجعه کردم ایشان دستور اسکن رگ های شکم به پایین و یک سری آزمایش های فوق تخصصی را صادر کرد که فقط در آزمایشگاه مرکز خون ایران می گیرند بهد از چند روز دکتر آزمایشگاه با من تماس گرفت و گفت شما به علت اختلال در پروتئن سی و اس باید همیشه وارفارین مصرف کنید ولی پزشک معالجم گفت نیاز نیست و وارفارین را قطع کرد در سال ۹۹ مجددا اینبار هر دو پایم دچار دی وی تی در سطح بسیار وسیع تری شد که در ابتدا وارفاررین و سپس ریوار وکسابان برایم تجویز شد ولی متاسفانه بعد از یک ماه مصرف ریواروکسابان پای راستم دچار دی وی تی شد و اینبار دکتر روزی دو قرص دابیگاتران ۱۵۰ با نام تجاری پارادکسا برایم تجویز کرد و فعلا چهار ماه است قرص های مذکور را مصرف می کنم خواستم عرض کنم بعد از دی وی تی اول تکلیف فاکتورهای پروتئین سی و اس را در خونتان مشخص کنید اگر دچار عارضه ارثی مذکور هستید حتی اگر پزشک متخصص گفتند نیاز به مصرف داروهای ضد انعقاد خون نیست بدانید اشتباه می کند چون شخص واجد این عارضه ها باید تا آخر عمر داروهای ضد انعقاد را مصرف کند .

دیدگاهتان را بنویسید