علت بروز درد مچ دست و نحوه تسکین


درد مچ دست

درد مچ دست یک بیماری شایع با علل مختلف است. مفصل مچ دست در حرکات ابتدایی، از پیام کوتاه گرفته تا نوشتن نقش دارد. وقتی درد رخ می‌دهد، می‌تواند فعالیت‌های روزمره را مختل کند و حتی بر کیفیت زندگی فرد نیز تأثیر بگذارد.

مچ دست یک مفصل نیست. در عوض، از چندین مفصل کوچک تشکیل شده است که در آن استخوان دست و ساعد به هم متصل می‌شود. درد مچ دست می‌تواند ناشی از ضربه یا آسیب ناگهانی باشد. به عنوان مثال، رگ به رگ شدن مچ دست در صورتی که یک رباط بیش از حد کشیده شده باشد، ممکن است باعث ایجاد درد شود. این نوع درد مچ دست معمولا ناگهان هنگام وقوع صدمه رخ می‌دهد. در اینجا ما دلایل، نشانه‌ها و گزینه‌های درمان را بررسی خواهیم کرد.

درد مچ دست اکثرا به دلیل انجام امور مکرر و ظریف با دست و یا کشیدگی مچ ایجاد می‌شود. پس اگر جزو کسانی هستید که مجبورید روزانه کارهای زیادی نظیر تایپ کردن و نوشتن با دست خود انجام دهید نیاز به تجهیزاتی دارید که درد شما را تسکین دهد و مانع از وارد شدن آسیب‌های بیشتری به مچ شما شود. پزشکان در این راستا استفاده از آستین‌های طبی و اسپلینت‌های ارتوپدی را توصیه می‌کنند. آسیتن‌های طبی و اسپلینت‌های ارتوپدی قیمت بسیار مناسبی دارند و جایگزین مناسبی برای درمان‌هایی نظیر جراحی در موارد خفیف می‌‌باشند. همچنین در صورت نیاز به جراحی، می‌توانید از آستین‌های طبی در دوران بهبود پس از جراحی استفاده کنید. اگر مچ دست دچار شکستگی شده باشد، گچ‌‌های فایبرگلاس به ترمیم و درمان این مشکل کمک شایانی می‌کند.

شرکت محور پزشکی آسیا، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز ارائه و فروش آستین‌های طبی و اسپلینت‌های ارتوپدی در ایران، آماده ارائه‌ی انواع خدمات به هم میهنان گرامی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید.

دلایل


درد به دلایل زیادی از جمله خستگی یا مشکل اساسی ممکن است رخ ‌دهد. معمولا، آسیب‌های مچ دست عامل اصلی هستند. له شدن اعصابی که از طریق مچ دست عبور می‌کند نیز می‌تواند باعث ایجاد درد شود.

شایع‌ترین دلایل عبارتند از موارد زیر:

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال وضعیتی است که زمانی گسترش می‌یابد که رباط ضخیم می‌شود و روی عصب فشار وارد می‌کند. عصبی که فشرده شده است می‌تواند باعث درد، بی حسی و ضعف در دست شود.

آماس مفصلی استخوانی

آماس مفصلی سبب التهاب مفاصل می‌شود و زمانی رخ می‌دهد که غضروف‌هایی که استخوان‌ها را پوشانده‌اند از بین می‌روند. این عارضه می‌تواند طیف وسیعی از مفاصل، از جمله مچ دست را تحت تاثیر قرار دهد.

روماتیسم مفاصل

روماتیسم مفاصل یک بیماری خود ایمنی است که در آن بافت‌های سالم توسط سیستم ایمنی بدن از کار افتاده می‌شوند. اگر مفاصل در ناحیه تحت تاثیر قرار گیرند، باعث ایجاد درد مچ دست می‌شود.

سندرم حرکت تکراری

همانطور که از نام آن پیداست، سندرم حرکت تکراری از تکرار یک کار دوباره و دوباره، مانند تایپ کردن و یا بافندگی ایجاد می‌شود. کار کشیدن بیش از حد از مفصل می‌تواند موجب متورم شدن و فشار روی اعصاب اطراف شود.

این عارضه می‌تواند بسیاری از مفاصل بدن، از جمله مچ دست را تحت تاثیر قرار دهد.

آسیب فيبرو كارتيلاژ سه گوش مچ دست

فيبرو كارتيلاژ سه گوش در قسمت انگشت کوچک دست قرار دارد که به عنوان بالش و پشتیبانی از استخوان‌های کوچک عمل می‌کند. غضروف ممکن است در طول زمان از بین برود یا به علت ضربه پاره شود.

تاندونیت مچ دست

تاندونیت مچ دست می‌تواند زمانی رخ دهد که در تاندون‌های مچ دست پارگی‌های کوچک ایجاد شود یا ملتهب و تحریک شوند. این حالت معمولا به دلیل حرکات تکراری مچ دست ایجاد می‌دهد.

آماس و ورم کیسه‌های مفصلی مچ دست

کیسه‌های زلالی، کیسه‌های پر از مایعی هستند که به مفصل‌های نرمچه کمک می‌کنند و هنگامی که باعث التهاب می‌شوند، به عنوان آماس کیسه‌های مفصلی نامیده می‌شوند. این عارضه می‌تواند در بسیاری از نواحی بدن، از جمله مچ دست، رخ دهد. علائم شامل حساسیت به لمس به تاندون‌های مچ دست، قرمزی در ناحیه و تورم می‌باشند.

کیست گانگلیون

کیست گانگلیون

علت این درد مچ دست کیست‌های بافت نرم پر شده با مایع است که اغلب بر روی مچ دست در طرف مقابل کف دست گسترش می‌یابند اما در طرف کف دست مچ ایجاد می‌شوند. کیست‌های کوچکتر اغلب بیشتر از کیست‌های بزرگ آسیب می‌رسانند.

رگ به رگ شدگی مچ دست

رگ به رگ شدگی مچ دست معمولا با افتادن و خم شدن مچ دست به عقب زمانی که دست به زمین برخورد می‌کند ایجاد می‌شود. این حرکت باعث کشیدگی بیش از حد رباط می‌شود.

علائم


علائم درد مچ دست می‌تواند بسته به علت متفاوت باشد. برخی افراد ممکن است دچار دردی شوند که آن را دردناک یا بی‌حس توصیف می‌کنند؛ و بقیه افراد ممکن است دچار دردی شدید شوند. محل درد نیز می‌تواند متفاوت باشد.

علاوه بر درد، علائم دیگر نیز ممکن است ایجاد شوند. نشانه‌های آسیب مانند رگ به رگ شدگی مچ دست، می‌تواند شامل تورم و کبودی باشد. بی‌حسی، حس سوزش و ضعف دست نیز ممکن است زمانی که درد ناشی از سندرم تونل کارپال است رخ دهد.

برخی افراد ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • سفتی: در مچ دست و به طور بالقوه انگشتان دست
  • مشکل در گرفتن اشیا: گرفتن و یا نگه داشتن ممکن است دشوار بوده یا ناراحت کننده باشد.
  • صدای تق تق در هنگام حرکت مچ دست: می‌تواند بعد از دوره‌های استراحت شدیدتر باشد.

بسته به علت، علائم ممکن است از خفیف شروع شده و با گذر زمان بدتر شود.

در ابتدا ممکن است درد در فعالیت‌های خاص رخ دهد. هنگامی که عارضه بدتر می‌شود درد ممکن است حتی در حالت استراحت نیز رخ دهد. بی‌حسی نیز می‌تواند به نقطه‌ای برسد که در آن فرد سرما یا گرما را احساس نکند و ممکن است چیزها از دست فرد بی‌افتند و فرد نتواند آنها را نگه دارد.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت رخ دادن شرایط زیر، مراجعه به پزشک ضروری است:

  • درد مانع انجام با فعالیت‌های روزمره می‌شود.
  • بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در حال بدتر شدن است، و حس در انگشتان دست و یا دست کم است یا اصلا وجود ندارد.
  • حرکات ساده دست دیگر امکان پذیر نیست.
  • ضعف در دستان باعث مشکل در نگه داشتن اشیا می‌شود.

عوارض درد مچ دست می‌توانند شامل ضعف و کاهش توانایی انجام فعالیت‌هایی مانند گرفتن اشیاء و استفاده از صفحه کلید باشند.

تشخیص


پس از یک معاینه فیزیکی و بررسی علائم، پزشک همچنین ممکن است درد مچ دست و عارضه‌ی اصلی را به وسیله‌ی انجام موارد زیر تشخیص دهد:

  • اسکن‌های تصویربرداری پزشکی: از جمله اشعه ایکس، سی تی اسکن و ام آر آی
  • آرتروسکوپی: این روش شامل ایجاد یک برش کوچک بر روی مچ دست است. یک وسیله‌ی کوچک که دارای یک دوربین کوچک است، از طریق برش وارد می‌شود. سپس تصاویری از دوربین بر روی یک مانیتور کامپیوتر قرار می‌گیرند تا پزشک ببیند.
  • مطالعات هدایت عصبی: که میزان سرعت حرکت امواج عصبی در ناحیه مچ دست تونل کارپ را اندازه‌گیری می‌کند.

درمان درد مچ دست و پیشگیری


درمان درد مچ دست به علت درد و شدت آن بستگی دارد. درمان حداقل تهاجمی اول قبل از توصیه‌ی درمان‌های دیگر انجام می‌شود. که عبارتند از:

آستین‌های فشاری

درمان درد مچ دست

آستین فشاری مچ دست پشتیبانی کمی ارائه کرده و برای عارضه‌هایی همچون آرتروز، سندرم تونل کارپال، رگ به رگ شدن مچ دست یا تاندونیت، حم تسکین دهنده‌ی درد را دارد. آستین فشاری با درجه پزشکی باعث افزایش گردش خون به منظور کاهش تورم و التهاب می‌شود. در فعالیت‌های مورد علاقه‌ی خود با درد کم‌تر شرکت کنید. آستین‌های فشاری مچ دست دارای بافت‌های متنوعی مانند نایلون، اسپندکس، میکروفیبر و ابریشم هستند.

اسپلینت

dadrmochdast3

در بعضی موارد، پوشیدن اسپلینت مچ دست ممکن است کمک کند. اسپلینت ممکن است مانع حرکت خاص مچ دست که موجب تحریک آن می‌شود، شود. اسپلینت همچنین ممکن است فشار عصب را کاهش دهد. این دستگاه‌های ارتوپدی همچنین پس از جراحی مچ دست برای جذب نیروی خارجی و جلوگیری از آسیب دوباره به مچ دست استفاده می‌شوند.

گچ فایبرگلاس

dadrmochdast4

اگر بیمار مبتلا به شکستگی مچ دست باشد، پزشکان از گچ فایبرگلاس استفاده می‌کنند تا مچ دست را برای مدت زمان حدود 1 تا 2 ماه ثابت نگه دارند. گچ‌های فایبرگلاس قوی‌تر از اسپلینت‌ها هستند و همچنین ضد آب هستند.

جراحی

جراحی تنها در صورتی که درمان کمتر تهاجمی موثر نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع عمل جراحی بستگی به علت درد دارد. جراحی سندرم تونل کارپال شامل برش یک رباط در مچ دست است تا فشار روی عصب را آزاد کند.

دارو

تزریق کورتیزون، که باعث کاهش التهاب و کاهش درد می‌شود، می‌تواند موثر باشد.

درمان خانگی

اغلب استراحت ساده مچ دست تا آنجا که ممکن است برای اجازه به اینکه با گذر زمان مچ دست خوب شود، موثر است. داروهای ضد درد و یخ نیز ممکن است برای کاهش التهاب و درد توصیه شوند.

تمرینات

بسته به نوع درد، تمرینات مچ دست ممکن است موثر باشند. تمرینات خاص می‌توانند برای عضلات و تاندون‌های کش آمده تجویز شوند. هنگامی که بحث این پیش می‌آید که چگونه تمریناتی باید انجام شوند، بیماران باید از یک پزشک یا فیزیوتراپیست مشورت بگیرند.

مرتبط: درمان درد مچ دست با ورزش، برای درد مچ دست به چه پزشکی مراجعه کنیم، قرص مسکن برای درد مچ دست، درد مچ دست و پا نشانه چیست، درمان درد مچ دست در بارداری، درد مچ دست در بدنسازی، دکتر درد مچ دست

دیدگاهتان را بنویسید