کنترل و درمان زانو درد از طریق کاهش تورم و التهاب

کنترل و درمان زانو درد

درد زانو یک شکایت بسیار رایج است. در بیشتر موارد، به ویژه در افراد بالای 50 سال، آرتروز زانو علت اصلی زانو درد است. با این حال، افراد بسیاری از سنین ممکن است تحت تاثیر بسیاری از علل احتمالی شامل درد پاتلوفمورال، عدم تعادل عضلانی، آسیب شناسی ساختاری یا تغییر شکل و سندرم اصطکاک باند ایلوتوبیبال قرار بگیرند. منبع زانو درد مزمن هرچه که باشد، معمولا سطح معینی از آسیب ساختاری و عملکرد محدود را شامل می شود.

مشکلات زانو می تواند بسیار ناخوشایند باشد. در واقع زانوی دردناک می­تواند مانع از لذت بردن از چیزهای مورد علاقه شما مانند راه رفتن، گلف، تمرین و یا باغبانی شود. موارد متعددی وجود دارد که زانو درد حتی می‌تواند مزاحم خواب خوش شب شود. برای ایجاد شرایط بدتر، بسیاری از شرایط شایع زانو در پاسخ­دهی به انوع مراقبت‌­های سنتی کند هستند و اغلب موجب ناامیدی و تشدید بیشتر وضعیت می­‌شوند.

آسیب دیدن زانو همیشه ترسناک و تجربه بسیار ناخوشایندی است. آسیب زانو مانع توانایی فرد در پیاده روی، دویدن و انجام فعالیت‌­های روزانه می­‌شود که نیاز به مقدار زیادی حرکت دارد. بنابراین اگر زانوی فرد صدمه دید بهترین راه مشورت با پزشک و بستن زانو بند است. اینکار واقعا جبران ساز است و به فرد امکان حرکت با کمی سهولت را می­‌دهد.

در صورت داشتن مشکلات زانو نظیر درد زانو، ورم زانو و یا آرتروز و ساییدگی مفصل زانو، زانوبندهای الاستیکی گزینه مناسبی برای کنترل و درمان این مشکلات هستند. این زانوبندها در پیشگیری از آسیب‌های زانو نیز بسیار مفید عمل می­‌کنند. نکته مهم در خرید این محصول، تهیه آن از مراکز مجاز و فروشگاه‌های تخصصی می­باشد.

شرکت محور پزشکی آسیا، مرکز تخصصی ارائه و فروش انواع زانوبندهای الاستیکی، آماده ارائه­‌ی انواع خدمات مربوط به این محصول و محصولات مشابه می‌­باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره­‌های 02188991471 و 02188991472 تماس بگیرید.

آناتومی مفصل زانو


زانو درد

زانو مفصل لولایی است متشکل از اتصال استخوان بزرگ ران، فمور و تیبیا یکی از دو استخوان که قسمت پایینی پا را تشکیل می­دهد. استخوانی به نام پاتلا در مقابل مفصل وجود دارد که از آن محافظت می­کند.

 مفاصل با بافت فیبری شناخته شده به عنوان رباط­ها متصل هستند و زانو دارای رباط­هایی در جلو است که به عنوان رباط متقاطع قدامی شناخته می­شود که این رباط­ها تیبیا را به استخوان ران متصل می­کنند. رباطی دیگر پشت رباط صلیبی قدامی، به نام رباط صلیبی خلفی وجود دارد که مانع حرکت رو به عقب تیبیا می­شود.

هر طرف مفصل زانو داراي رباط­های کلترال (جانبی) است که با نام­های رباط­های جانبی داخلی و خارجی شناخته شده­اند که همچنین حرکت مفصل را تثبیت می­کنند. استخوان های زانو به وسیله لایه غضروفی که انتهای تیبیا و فمور را می­پوشاند، حمایت می­شوند. این پدهای غضروفی تکیه­گاهی برای مفصل هستند و به عنوان منیسک داخلی و خارجی شناخته شده­اند.

علت زانو درد چیست؟


آرتروز چندین فرم دارد که آرتروز زانو شایع‌ترین علت زانو درد مزمن است. آرتروز روماتوئید (روماتیسمی) شکل اصلی آرتروز التهابی زانو است. این نوع آرتروز بیشتر بر زنان تاثیر می­‌گذارد و باعث ایجاد درد و سفتی می‌­شود. با توجه به مکانیسم خودکار ایمنی این بیماری (سیستم ایمنی بدن به بافت­‌ها حمله می­‌کند)، عمدتا شیوه­‌ی درمان آن از طریق دارو است. آرتروز پسوریازیس که شبیه به آرتروز روماتوئید است اغلب کمتر نازک است  اما در غیاب درد قابل توجه، ممکن است دچار تغییر شکل اساسی مفصلی شود.

بورسا کیسه‌های پر شده از مایع در اطراف زانو هستند که از نیروهای مختلفی که در اطراف مفصل عمل می‌کنند محافظت می‌کند. بواسا می‌­تواند تبدیل به التهاب شده و منجر به حساسیت موضعی، درد، از دست دادن تحرک و تورم شود. شايع‌ترين التهاب بورسا عبارتند از پس آنسرین (زير زانو در سمت داخلي)، پپتلا مره (معمولا در جلوی زانو) و پاپيتئيت (پشت زانو). بورسیت می‌­تواند به علت پاتولوژی موجود در زانو ایجاد شود. به عنوان مثال، بورسای پس آنسرین ممکن است به علت فشار بیش از حد از طرف تاندون‌­های عضلات اطراف ملتهب شود، زیرا در اثر تلاش بدن برای محافظت از زانوی آسیب دیده، دچار پیچش بیش از حد می­‌شود. در واکنش به درد ناشی از بورسیت، بدن شدت فعالیت­‌های عضلانی و فشار بر بواسا را افزایش می­‌دهد که در نتیجه­‌ی آن یک دور باطل ایجاد می‌­شود.

پاتولوژی ساختاری ممکن است در تاندون­‌ها، رباط­‌ها، مینیسک­‌ها و استخوان­‌ها رخ دهد و شامل تاندونیت مزمن (تاندونیز)، دژنراسیون، تنوسینویت و پاره­‌گی می­باشد. تاندونیز شایع‌­ترین آسیب شناسی تاندون است و می‌تواند به علل مختلفی از جمله عوامل استرس زای تکراری و بیماری­‌های التهابی بروز کند. پاتولوژی­‌هاي مفاصل و مينیسک نيز از جمله علل شايع درد زانو هستند. علل اصلی زانوی مزمن مرتبط با پاتولوژی‌های استخوانی ناشی از آسیب‌های تکراری است.

سندرم درد پاتلوفمورال شایع‌­ترین علت درد مزمن زانوی قدامی در افراد جوان است. این بیماران اغلب از بی ثباتی ناشی از ضعف عضلانی یا درد ناگهانی گلایه دارند.

سندرم باند لیوتیبیال یکی دیگر از علل درد زانوی قدامی است که تقریبا به طور انحصاری در دونده­‌ها دیده می­‌شود باند الیوتیبیال رشته‌­ای فیبری است که در امتداد قسمت بیرونی پا از مفصل ران تا زانو گسترده شده است. این رشته به استخوان ران (فمور) در خارج از زانو متصل شده­ است. معمولا بیماران مبتلا به سندرم باند الیوتیبیال از درد یا سوزش رنج می‌­برند.

نوع دیگری از آسیب شناسی که موجب زانوهای دردناکی می­شود که اغلب در بیماران جوان دیده می­‌شود عبارتست از دگرگونی ساختاری است. شايع‌ترين انواع آن شامل استئوکندریت دیسکان (OCD)، بيماري اوسگود- شلاتر، سندرم پلیکا ومنیسک دیسکوئید هستند. OCD ناشی از جداسازی تدریجی یک قسمتی از غضروف استخوان زیرین است. به طور معمول، ورزشکاران از شروع تدریجی درد، تورم و قفل شدن زانو شکایت دارند که هنگام خم شدن زانو افزایش می­‌یابد.

علائم این مشکل


علائم بیماری زانو

شایع‌­ترین علامت درد زانوی قدامی یک درد مبهم، دردناک است که به تدریج شروع می‌شود و اغلب مرتبط با فعالیت است. دیگر علائم رایج عبارتند از:

  • صدای شکستن یا تپش در زانو هنگام بالا رفتن از پله‌ها یا ایستادن و پیاده روی پس از مدت زمان طولانی نشستن
  • درد در شب
  • احساس درد به هنگام انجام فعالیت­‌هایی که در آن‌ها زانو بارها و بارها خم می‌­شود (پریدن، چمباته زدن، دویدن و سایر ورزش­‌ها شامل وزنه برداری)
  • درد ناشی از تغییر در سطح یا شدت فعالیت، سطح زمین بازی یا تجهیزات.

سندرم درد زانوی قدامی در بزرگسالان معمولا باعث تورم در اطراف زانو نمی­‌شود. نشانه­‌هایی مانند تیک زدن، قفل شدن، ضربه زدن یا خالی شدن زانو نیز غیر معمول هستند. این علائم یک مشکل فنی در زانو را نشان می‌دهند که در اینصورت لازم است به پزشک مراجعه شود.

تشخیص

تشخیص بیماری زانو

پزشک با روش‌­های زیر ریشه و علت درد و ناراحتی در ناحیه زانو را شناسایی می­‌کند:

معاینه جسمانی

پزشک زانوی فرد را معاینه می­‌کند تا علت درد پشت کاسه زانو را مشخص کند و مشکلات دیگر را رفع کند. ممکن است پزشک از شما درخواست ایستادن، راه رفتن، پریدن، چمباته زدن، نشستن و یا دراز کشیدن کند.

احتمالا پزشک در حین معاینه جسمانی، موارد زیر را نیز معاینه کند:

  • تراز بودن ساق پایینی و موقعیت کاسه زانو
  • پايداری زانو، چرخش لگن و محدوده حرکت زانوها و مفاصل ران
  • کاسه زانو زدن برای جستجوی علائم حساسیت
  • پیوستگی عضلات ران به زانو
  • قدرت، انعطاف پذیری، استحکام، تن و محدوده عضلات ران جلو (چهارگوشه) و عضلات پشت ران (همسترینگ)
    تنگی وتر پاشنه و انعطاف پذیری پا

آزمایش

عکسبرداری اشعه ایکس. اشعه ایکس تصاویر دقیقی از ساختارهای متراکم مانند استخوان را ارائه می‌دهد. دیدگاه­‌های اشعه ایکس ویژه به پزشک کمک خواهد کرد تا تشخیص دهد که آیا مشکلی در شکل یا موقعیت کاسه زانو وجود دارد یا نه. ممکن است پزشک از هر دو پا عکسبرداری کند تا تفاوت­‌های بین آن‌ها را بیابد.
اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI). این مطالعه تصویری می­‌تواند تصاویر بهتری از بافت‌های نرم در اطراف زانو را نشان دهد. معمولا طول ارزیابی اولیه و معاینه زانو درد قدامی MRI توصیه نمی‌شود مگر اینکه فرد از علائم مانند قفل شدن یا گرفتن زانو رنج ببرد.

درمان زانو درد


درمان درد زانو

با تغییرات ساده‌­ای می­‌توانید زانو درد قدامی را کاهش دهید.

تغییر فعالیت

تا زمانی که درد برطرف نشده است از انجام فعالیت­‌هایی که سبب صدمه دیدن زانو می­‌شوند، دست بکشید. این احتمالا بدین معنا است که برنامه ورزش روزمره­‌ی خود را تغییر دهید. گرایش به سمت فعالیت­‌های کم اثر در این زمان باعث کاهش استرس در مفصل زانوی شما می‌­شود. دوچرخه سواری و شنا نمونه‌­های خوبی از فعالیت­‌های کم اثر هستند. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن نیز به کاهش فشار روی زانو کمک می­‌کند.
درد زانو ممکن است ناشی از روش‌­های ورزش کردن فرد باشد. شاید یک مربی در مدرسه بتواند به شما در ارزیابی و بهبود روش ورزش کردن شما کمک کند – مثلا اینکه چگونه بعد از پرش به زمین فرود می­‌آیید یا چگونه ورزش کردن خود را شروع می­‌کنید.

یخ گذاشتن

استفاده از یخ پس از فعالیت بدنی ممکن است باعث تسکین برخی از ناراحتی‌­ها شود. یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید بلکه از یک بسته یخ (آیس پک) استفاده کنید یا یک حوله را در اطراف یخ بپیچید و یا از بسته سبزیجات یخ زده نیز می­توان استفاده کرد. یخ را  به مدت حدود 20 دقیقه روی محل قرار دهید.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است به کاهش درد کمک کنند. همیشه این داروها را همراه غذا مصرف کنید تا از عوارض بالقوه ناراحتی معده جلوگیری شود. اگر NSAIDها باعث تسکین درد نشدند برای ارزیابی دقیق تر لازم است که با پزشک مشورت کنید.

زانو بند طبی

زانوبند طبی را تکه‌­گاه‌­های برای جلوگیری از آسیب دیدن یا درد زانو می­‌نامیدند. این زانوبندها از فوم، پلاستیک، بند و مواد الاستیک ساخته شده‌­اند. آن‌ها را می‌­توان در اشکال، اندازه­‌ها و رنگ های مختلف یافت.

انواع زانوبند طبی کدامند؟

  • زانوبند طبی عملکردی: زانوبند طبی عملكردی عمدتا در موارد پاره‌­گی یا آسیب دیدگی رباط مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این نوع زانوبند طبی باعث می شود که فرد آسیب دیده توانایی عملکرد و حداقل حرکات را حتی بدون عمل جراحی انجام دهد. در فشارهای کم، این نوع بریس­‌های زانو به افراد آسیب دیده یک سطح حفاظتی را زیر فشارهای پایین ارائه می‌­دهد. مطالعات نشان می­‌دهد زمانی که از بریس­‌های زانو پشتیبانی شود، زانو را پایدارتر، متعادل‌تر و آرام تر می­‌کنند.
  • زانوبندهای طبی پروفیلاکتیک: استفاده از این نوع زانوبندها در هنگام شرکت در ورزش‌های پرخطر ضروری است زیرا این زانوبند از فرد در برابر هرگونه آسیب یا صدمه جدی محافظت می­‌کند. معمولا ورزشکارانی که در بالاترین سطح فعالیت دارند از این نوع زانوبندها استفاده می­‌کنند.

انواع محصولات prim اسپانیا

چه زمانی نیاز به استفاده از زانوبند است؟

 مشکلات مختلف زانو نیاز به زانوبندهای مختلف دارند. قبل از استفاده از هر نوع زانوبندی لازم است که ابتدا به متخصص مربوطه یا مختصص مشکلات آرتروزی مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد قبل از جراحی از یک  انواع زانوبند و بعد از عمل جراحی از نوع دیگری از زانوبند بر اساس شرایط خود استفاده کنید. بنابراین، به عنوان یک قاعده کلی، قبل از تصمیم‌گیری باید با پزشک یا متخصص زانو مشورت کنید زیرا این زانوبندها همیشه پیشگیری از آسیب دیدن را تضمین نمی­‌کنند.

به هنگام خرید زانوبند به چه چیزهایی باید توجه کرد؟

همانطور که در هر خرید به شما چیزی را می­‌دهند که بابت آن پولی پرداخته کرده باشید این قضیه در مورد خرید زانوبند نیز صدق می‌کند بنابراین زانوبندی ارزان خریداری نکنید که احتمال هدر رفتن پولتان وجود داشته باشد. قبل از خرید زانوبند مواردی است که باید به آنها توجه کنید تا از مزایای آن بهره‌­مند شوید. این نکات عبارتند از:

  • حفاظت از پشت، جلو، بالا و پایین پاها.
  • زانوبند باید پای فرد را در برابر ضربه جانبی محافظت کند.
  • بندهای کششی و فشار آن باید همیشه قابل تنظیم باشد.
  • برای راحتی بیشتر، باید دارای لایه­‌ی فومی باشد.

تمرینات فیزیوتراپی

تمرینات خاص به شما کمک می‌کند تا میزان تحرک، قدرت و استقامت خود را بهبود ببخشید. این موضوع مخصوصا در کشش و تقویت چهارگوشه شما بسیار حائز اهمیت است زیرا این ماهیچه‌­ها پایدار کننده­­‌های اصلی کاسه زانوی شما هستند. ممکن است پزشک برخی تمرینات را به شما آموزش دهد و یا ممکن است
به شما پیشنهاد کند که به یک فیزیوتراپیست مراجعه کنید چرا که وی می‌تواند یک برنامه ورزشی برای بهبود انعطاف پذیری و قدرت عضله ران برای شما تنظیم کند.
بسیار مهم است که با برنامه تمرین درمانی تا زمانی که پزشک یا فیزیوتراپیست تجویز کنند، همگام شوید. زیرا امکان بازگشت درد زانوی قدامی وجود دارد.

ارتوپدی و کفش

ممکن است پزشک از شما بخواهد که داخل کفش خود کفی بگذارید. تکه‌­گاه‌­های نرم، محکم و قوسی شکل می­تواند از بروز چرخش بیش از حد پاها جلوگیری کرده و موجب کاهش درد و خستگی شود. انواع مختلفی از کفی­‌ طبی کفش به شکل قوس را می توان از داروخانه‌­ها تهیه کرد.
اطمینان حاصل کنید که در کفش ورزشی خود از کفی صحیح برای فعالیت‌های خود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اسپلینت چیست؟

دوره بهبودی


بهبود درد زانو

معمولا با اقدامات ساده می­توان زانو درد قدامی در جوانان را از بین برد. اما اگر تغییراتی در برنامه ورزشی خود یا معمول یا سطح فعالیتتان ایجاد نکنید، ممکن است این زانو درد دوباره به سراغتان بیاید. ضروری است شرایط  مناسب عضلات  اطراف زانو، به خصوص چهارگوشه و همسترینگ را حفظ کنید.
گام­های دیگری وجود دارد که می­توانید برای جلوگیری از عود درد زانو درد انجام دهید. این مراحل عبارتند از:

  • پوشیدن کفش مناسب با نوع فعالیت
  • گرم کردن کامل بدن قبل از شروع فعالیت بدنی
  • انجام حرکات کششی در برنامه گرم کردن بدن و حتی بعد از اتمام فعالیت ورزشی
  • کاهش هر نوع فعالیتی که به زانو در گذشته آسیب وارد کرده است
  • محدود کردن فاصله کلی دودیدن در تمرینات و رقابت

سوالات رایجی که پرسیده می‌­شوند:


دلیل زانو درد شبانه چیست؟

علل رایج درد زانو در طی شب عبارتند ازپیچ خوردگی و کشیدگی، درد زانو قدامی، مینیسک یا آسیب غضروف، تاندونیت آرتروز زانو ، بورسیت، پاره­‌گی رباط­ یا تاندون، خونریزی به داخل مفصل، بیماری اوسگوند شالتر، نقرس، آرتروز سپتیک، پرخوری و چاقی.

علت درد مفصلی در دوران بارداری چیست؟

اگر از درد مفصلی هنگام بارداری و سفتی در زانوها، مفصل ران، آرنج و حتی انگشتانتان رنج می­برید، دلایل متعددی وجود دارد که عبارتند از:

  • هورمون‌­ها
  • وزن اضافی
  • سابقه آرتروز
  • هیپوتیروئیدی
  • طرز خوابیدن
  • مایعات اضافی

برچسب ها: برای زانو درد چی خوبه، ویتامین برای زانو درد، زانو درد عصبی، درمان قطعی زانو درد، میوه برای زانو درد، ورزش زانو درد، درمان گیاهی زانو درد، درمان زانو درد با عسل

دیدگاهتان را بنویسید