پارگی مینیسک زانو: علت و درمان با جراحی، ورزش، بریس های طبی و روش های دیگر


پارگی مینیسک زانو

پارگی‌ مینیسک زانو یک آسیب ورزشی رایج هستند و از لحاظ شدت و درد می‌توانند بسیار متفاوت باشند. پارگی‌های مینیسک به طور معمول آسیب رایج بین ورزشکارانی است که ورزش‌های برخوردی و یا هر ورزشی که شامل چرخش زانو می‌شود را بازی می‌کنند. پارگی‌های مینیسک اغلب همراه با سایر آسیب‌های زانو بیشتر مواقع همراه با پارگی ACL یا رباط صلیبی قدامی رخ می‌دهند.

پارگی مینیسک زانو علائمی چون تورم، قفل شدن و درد شدید دارد. یکی از بهترین و کم خطرترین روش‌ها برای کاهش درد پارگی مینیسک زانو استفاده از بریس‌های طبی می‌باشد. زیرا این بریس‌ها با کاهش وزن اعمالی بر روی زانو و محکم نگه داشتن آن از وارد شدن آسیب مجدد و یا تشدید درد جلوگیری می‌نمایند. هم چنین اغلب پزشکان برای جلوگیری از بروز مجدد و بهبود بعد از جراحی مینیسک زانو استفاده از این بریس‌ها را پیشنهاد می‌کنند. شرکت محور پزشکی آسیا با اختیار داشتن تجربه و دانش کافی در خصوص ارائه و فروش بریس‌های طبی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما هم‌میهنان گرامی می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به بریس‌ زانو و یا خرید بریس پا آن از شرکت محور پزشکی آسیا با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

آناتومی مینیسک


مینیسک یک قطعه‌ی کش مانند و انعطاف‌پذیر غضروف است که بین استخوان‌ها در زانو، بالشتک ایجاد می‌کند که به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند.

در واقع در هر زانو 2 مینیسک وجود دارد. هر مینیسک‌ برای قرار گرفتن در ناحیه‌ی مفصل اطراف آن تشکیل شده‌ است:

  • مینیسک میانی که فرم آن C مانند است و در داخل زانو قرار دارد.
  • مینیسک جانبی که فرم آن U مانند است و در قسمت بیرونی زانو قرار دارد.

این دو مینیسک زانو در کنار یکدیگر برای کاهش شوک عمل می‌کنند و در هنگام حرکت یا ایستادن میزان ضربه روی پا و زانو را جذب می‌کنند تا پایداری را در زانو فراهم کنند و حرکت نرم بین سطوح زانو را آسان می‌کنند.

هر مینیسک در بین لایه‌های غضروف مفصلی قرار دارد که پایین استخوان ران (فمور) و بالای استخوان درشت نی (تیبیا) را پوشش می‌دهد، جایی که آنها برای تشکیل زانو به هم برخورد می‌کنند.

دلایل


مینیسک پاره شده می‌تواند ناشی از هر نوع فعالیتی باشد که باعث می‌شود زانو به زور پیچیده یا چرخانده شود، مانند چرخش تهاجمی یا توقف ناگهانی و چرخیدن. حتی زانو زدن، اسکوات زدن عمیق یا بلند کردن چیز سنگین ممکن است گاهی منجر به پارگی مینیسک شود. در افراد مسن، تغییرات رو به زوال زانو ممکن است منجر به پارگی مینیسک با حداقل ضربه یا بودن هیچ ضربه‌ای شود.

عوامل خطر


انجام فعالیت‌هایی که شامل چرخش تهاجمی و چرخیدن روی زانو می‌شود شما را در معرض خطر پارگی مینیسک قرار می‌دهد. این خطر بخصوص برای ورزشکاران بالا است به ویژه آن دسته از ورزشکارانی که در ورزش‌های برخوردی مانند فوتبال بازی می‌کنند، و یا فعالیت‌هایی که شامل پیچ خوردن می‌شود مانند تنیس و بسکتبال. با بالا رفتن سن خطر ابتلا به مینیسک پاره شده نیز به علت سایش و پارگی زانو افزایش می‌یابد.

علائم پارگی مینیسک زانو


اگر مینیسک‌تان پاره شده است، ممکن است علائم و نشانه‌های زیر را در زانوی خود داشته باشید:

  • احساس درد
  • ورم یا سفتی
  • درد به ویژه هنگام پیچ خوردن یا چرخش زانو
  • مشکل در صاف شدن کامل زانو
  • احساس قفل شدن هنگام حرکت دادن آن

عوارض


مینیسک پاره شده می‌تواند منجر به بی‌ثباتی زانو، ناتوانی حرکت زانوی شما یا درد مزمن زانو شود. ممکن است احتمال گسترش به آماس مفصلی در زانو آسیب دیده بیشتر باشد.

تشخیص


منیسک پاره شده اغلب می‌تواند در طی یک آزمایش فیزیکی شناسایی شود. پزشک ممکن است زانو و پای شما را در موقعیت‌های مختلف حرکت دهد، راه رفتن شما را نگاه کرده و از شما بخواهد برای کمک به مشخص کردن نشانه‌ها و علائم اسکوات بزنید.

آزمایشات تصویربرداری

  • اشعه‌ی ایکس: از آنجا که مینیسک پاره شده از غضروف ساخته شده است، بر روی اشعه X نشان داده نمی‌شود. اما اشعه ایکس می‌تواند مانع مشکلات دیگر زانو شود که علائم مشابه‌ای را ایجاد می‌کنند.
  • ام آر آی: این روش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر دقیق از بافت‌های سخت و نرم در زانو استفاده می‌کند. این بهترین مطالعه تصویربرداری برای تشخیص پاره شدگی است.

آرتروسکوپی

در بعضی موارد، ممکن است پزشک شما از یک وسیله شناخته شده به نام آرتروسکوپ برای بررسی داخل زانو استفاده کند. آرتروسکوپ از طریق یک برش کوچک در نزدیکی زانو داخل می‌شود.

این دستگاه دارای یک نور و دوربین کوچک است که یک تصویر بزرگ از داخل زانو را روی یک مانیتور انتقال می‌دهد. در صورت لزوم، وسایل جراحی را می‌توان از طریق آرتروسکوپ و یا از طریق برش‌های کوچک اضافی در زانو برای درمان و یا ترمیم پارگی داخل زانو کرد.

بیشتر بخوانید:

درمان پارگی مینیسک زانو


شدت و موقعیت پارگی، عوامل حیاتی در تعیین یک رژیم درمانی است. برای مثال، سومین مینیسک بیرونی نسبت به بافت داخلی دارای یک منبع غنی از خون است و جراحات آن سریع‌تر بهبود می‌یابند زیرا خون مواد مغذی را به بافت آسیب دیده می‌رساند.

سابقه پزشکی بیمار، سطح فردی ورزشکاری و تمایل به بازگشت به ورزش، باید مورد توجه قرار گیرند.

متد RICE

در اولین مرحله‌ی درمان، رایس شامل استراحت، یخ درمانی در فواصل مختلف، فشرده‌سازی زانو با زانو بند و  بالا بردن زانوی آسیب دیده است. این روش ابتدایی به جلوگیری از تورم در چندین ساعت اول یا روزهای بعد از آسیب دیدگی کمک می‌کند.

بریس‌های زانو

درمان پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک باعث ایجاد آسیب در مفصل زانو می‌شود که برای فرد درد و ناراحتی زیادی به همراه دارد. بریس‌های زانوی بارانداز برای کاهش بار در طرف آسیب‌دیده استفاده می‌شوند. اگر مینیسک شما در هر دو طرف پاره شده باشد، یک بریس لیگمان حمایت بیشتری خواهد کرد زیرا برای عدم تحرک بیشتر حاوی بندهایی است. صرف نظر از شدت آسیب، استفاده از بریس اغلب بر اساس میزان فعالیتی که در طول مراحل بهبود خود انجام می‌دهید، توصیه می‌شود. انتخاب و استفاده از بریس درست یک راه عالی برای جلوگیری از آسیب بیشتر است و امکان حمایت کافی در حالی که زانو در دوره‌ی بهبودی است را فراهم می‌کند.

اغلب پارگی‌های مینیسک به جراحی نیاز دارند. پزشک دستورالعمل‌های بعد از عمل را تجویز می‌کند که بطور کلی توصیه به استفاده از بریس زانو بر اساس شدت آسیب می‌باشد. اگر قبلاً دچار پارگی منیسک شده باشید، هنگام شرکت در ورزش‌ها یا فعالیت‌های پر فشار باید اقدامات احتیاطی را رعایت کنید، بنابراین داشتن یک بریس زانوی راحت یک ایده‌ی عالی برای استفاده در آینده می‌باشد.

داروهای ضد التهابی

یک نوع از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن (به عنوان مثال (Advil ممکن است در مدت کوتاهی پس از آسیب برای کاهش تورم استفاده شوند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی اغلب بعد از آسیب، پس از عمل جراحی یا هر دو توصیه می‌شود. اهداف فیزیوتراپی معمولا کنترل درد و ورم، کمک به بازگرداندن محدوده طبیعی حرکت به زانو و بهبود قدرت عضلاتی که از زانو حمایت می‌کنند، است.

تحریک الکتریکی

مینیسک زانو

تحریک الکتریکی عصبی و عضلانی زانو ممکن است با هدف تقویت مینیسک و بافت اطراف آن مورد استفاده قرار گیرد.

تزریقات

ورزش برای پارگی مینیسک زانو

تزریق کورتیکواستروئید به مفصل زانو ممکن است برای از بین بردن درد یا التهاب در بافت نرم زانو استفاده شود. در صورت شدید بودن پارگی، یا اگر بیمار از چندین آسیب یا آسیب‌های زانوی مکرر رنج می‌برد مداخله جراحی هم برای حذف و هم ترمیم بافت آسیب دیده مینیسک صدمه دیده توصیه می‌شود.

جراحی پارگی مینیسک زانو

جراحی معمولا هم به حذف بافت آسیب دیده و ترمیم آن و یا احتمالا حذف کامل مینیسک کمک می‌کند. شایع‌ترین روش جراحی پارگی‌های مینیسک عبارتند از:

  • منیسکتومی: در این روش، جراحان برای تعیین و دیدن پارگی یک دوربین آرتروسکوپی را به زانو بیمار وارد می‌کنند. برای اکثر پارگی‌ها، قسمت آسیب‌دیده مینیسک برداشته خواهد شد و سپس بخیه برای دوباره پیوستن دیسک مورد استفاده قرار می‌گیرد. که منیسکتومی جزئی نامیده می‌شود. در یک منیسکتومی کامل، تمام مینیسک‌ها برداشته می‌شوند، هرچند این خطر بالاتری را برای عوارض بعدی به وجود می‌آورد.
  • ترمیم: در صورت امکان، به ویژه در بیماران جوانتر، پزشکان ترمیم مینیسک را به منیسکتومی ترجیح می‌دهند. در این روش، دوربین‌های آرتروسکوپی برای پیدا کردن پارگی استفاده می‌شود و سپس با استفاده از بخیه‌ی جراحی، ناحیه‌ی آسیب دیده ترمیم می‌شود.

در این لینک: جلوگیری از آمبولی بعد از عمل جراحی

عکس mri پارگی مینیسک زانو

عکس mri پارگی مینیسک زانو

مرتبط: عکس پارگی مینیسک زانو، روغن برای پارگی مینیسک زانو، تست پارگی مینیسک زانو، ورزش برای پارگی مینیسک زانو، درمان گیاهی پارگی مینیسک زانو، عکس mri پارگی مینیسک زانو

دیدگاهتان را بنویسید