سوالات متداول درباره واریس و راه های درمان

درمان واریس

رگ‌های واریسی، رگ‌های ناخوشایند بزرگی هستند که زیر پوست برجسته شده‌اند. این وضعیت می‌تواند موجب ناراحتی زیادی برای فرد شود و همچنین احساس نارضایتی از خود ایجا کند. عوامل متفاوتی وجود دارند، از بغل کردن کودکان و چاقی گرفته تا ژنتیک، که موجب واریس در مردان و زنان می‌شوند. آنچه که بسیاری از مردم نمی‌دانند این است که آن‌ها نباید با وریدهای واریسی زندگی کنند.  راه‌های متعددی برای درمان این بیماری وجود دارد. در اینجا برخی از سوالات رایج در مورد وریدهای واریسی، علائم و آخرین پیشرفت‌های حاصله در درمان این بیماری مطرح شده است.

ضرورت درمان

رگ‌های واریسی در واقع بسیار رایج هستند و تا 30٪ جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این رگ‌ها اغلب در زنان بچه دار دیده می‌شوند، اگرچه یک دلایل ژنتیکی نیز وجود دارد. اگر بیش از حد تاخیر بیاندازید، علائم قابل درمان ممکن است به مشکلات بسیار بدتری از قبیل درد شدید و زخم‌های باز تبدیل شوند که دیگر نمی‌توانید نادیده بگیرید. رگ‌های عنکبوتی و واریسی باعث درد پا می‌شوند که به دلیل التهاب مویرگ ها است. این رگ‌ها منبسط شده و کش می‌آیند. در نتیجه تلاش می‌کنند که برای درخواست کمک به تنها راهی که می‌دانند، سیگنال بفرستند که مواد بیوشیمیایی التهابی موضعی ارسال می‌کند، و باعث می‌شود که پاهای شما متورم و دردناک شوند .

فروشگاه محور پزشکی آسیا، با تخصص و تجربه کافی در خصوص توزیع و فروش انواع محصولات مربوط به بیماری واریس مانند جوراب واریس، آماده‌ی ارائه‌ی خدمات مختلف به شما مشتریان عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

سوالات متداول در زمینه واریس


سوالاتی که ممکن است برای بیماران مبتلا به واریس به وجود بیاید عبارتند از:

چه دلایلی باعث رگ‌های واریسی می‌شوند؟

نارسایی مزمن عروقی ممکن است ارثی باشد که شما کنترلی روی آن ندارید. همچنین می‌تواند به دلیل عواملی مانند ایستادن روی پا به صورت طولانی مدت، داشتن شغل پشت میزی که در آن شما تمام روز را نشسته اید ، چاقی و یا بارداری باشد که بر روی رگ‌ها فشار می‌آورد.

اگر شغلی دارید که در آن برای مدت‌های طولانی به صورت ایستاده‌اید، در محل کار جاذبه خون را به سمت پاها کشیده و سبب می‌شود رگ‌ها گشاد شوند و دریچه‌ها در طول زمان تضعیف گردند. اگر تمام روز را در محل کار خود نشسته‌اید، نیز ممکن است دچار رگهای واریسی قابل مشاهده شوید، زیرا کمبود حرکت عضلانی وجود دارد. ماهیچه‌های پا کمک می‌کنند که رگ‌ها خون را به طرف قلب بازگردانند.

نکته: شایعه‌ای که می‌گوید انداختن پاها روی هم می‌تواند موجب رگ‌های عنکبوتی شود، درست نیست، بنابراین کار خود را بکنید و اگر دوست دارید پاها را روی هم بیاندازید، فقط مطمئن شوید که در طول روز از روی صندلی خود بلند شوید و قدم بزنید تا پمپاژ خون اتفاق بیفتد.

اضافه وزن نیز می‌تواند بر رگ‌ها فشار وارد کند. در صورت وجود چاقی، چربی داخل حفره شکمی بین اندام‌های شما وجود دارد که چربی احشایی نامیده می‌شود. وقتی چربی احشایی شما افزایش می‌یابد، فشار داخل شکم شما افزایش می‌یابد. همانطور که خون در تلاش است تا از پاها و با عبور شکم به قلب برگردد، به انسدادی رسیده که قرار نیست آنجا باشد. این افزایش فشار، رگ‌ها را منبسط میکند، که تمام مسیر عبوری از پل رگ‌های پایین و تمام مسیر تا رگ‌های پوست را گشاد می‌کند. وضعیت مشابهی در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، یعنی زمانی که فشار اضافه شده در شکم به رگ‌ها فشار وارد می‌کند.

هورمون‌ها نیز موثر هستند. هنگامی که زنان در معرض استروژن و یا پروژسترون بیش از حد قرار می‌گیرند، آنچه که اتفاق می‌افتد این است که بافت نرم شما را کمی انعطاف پذیر‌تر کند. همان فرايند را تصور مي کنيم، که بر رگ‌ها اثر مي گذارد و باعث مي‌شود که آن‌ها در حال گسترش و کشش قرار گیرند. بعد از بارداری، رگ‌ها عمدتا بسته می‌شوند و همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد. اگر از راه‌های پیشگیری از بارداری هورمونی استفاده می‌کنید، این تضعیف عروق می‌تواند رخ دهد.

رگ‌های واریسی باعث چه علائمی می‌شوند؟

واریس

رگ‌های واریسی می‌توانند طیف گسترده ای از بیماری‌ها شامل درد، خارش، تورم، سنگین و خستگی را ایجاد کنند. در موارد شدید، ممکن است خونریزی کنند و یا باعث ایجاد زخم واریس (پارگی‌های پوست) شوند که درمان آن می‌تواند بسیار دشوار باشد.

چه اقداماتی می‌توان برای پیشگیری از علائم واریس انجام داد؟

به غیر از کاهش وزن، واقعا هیچ راهی برای جلوگیری از رگ‌های واریسی وجود ندارد. با این وجود علائم این بیماری به راحتی با جوراب‌های واریس قابل درمان هستند. این جوراب‌ها در اندازه‌ها، اشکال و رنگ‌های مختلف وجود دارند و می‌توانند به صورت تجویزی یا بدون نسخه به فروش برسند. در اکثر بیماران فقط جوراب واریس بالای زانو مورد نیاز است و فقط باید در طول روز استفاده شوند. اغلب اوقات مراقبت دقیق از آن‌ها برای بهبود علائم و جلوگیری از بدتر شدن بیماری کافی است

رگ‌های واریسی چگونه ارزیابی یا تشخیص داده میشوند؟

تشخیص واریس

ارزیابی رگ‌های واریسی شامل یک معاینه کلی فیزیکی توسط پزشک است. این کار شامل سوالاتی درباره هر گونه سابقه خانوادگی واریس، مدت زمان و وجود هر گونه علائم و هرگونه بدتر شدن یا گشاد شدن رگ‌های واریسی می‌باشد. قد، وزن، و سایر شرایط پزشکی نیز باید مشخص شوند. علاوه بر این، معمولا معاینه و لمس (احساس رگ‌ها) و ارزیابی برای وجود هر گونه خونریزی یا زخم نیز انجام می‌شود. حدود 5 تا 10 دقیقه ایستادن می‌تواند رگ‌ها را قابل مشاهده‌تر کند و این کار می‌تواند بیشتر به پزشک کمک کند تا شدت واریس را بررسی نماید.

آیا سونوگرافی می‌تواند برای بررسی رگ‌های واریسی استفاده شود؟

واریس چیست

سونوگرافی می‌تواند در تشخیص وجود رگ‌های معیوب  کمک کننده باشد. سونوگرافی داپلر (دستگاهی که می‌تواند جریان خون را شناسایی و اندازه گیری کند) نیز می‌تواند اطلاعات اضافی مانند کیفیت و جریان عبوری از طریق دریچه‌های رگ‌های عمیق‌تر فراهم کند. این اطلاعات مخصوصا در صورت نیاز به جراحی یا سایر روش‌هاف ضروری می‌باشد.

آیا مردان هم دچار واریس می‌شوند؟

رگ واریسی

بله، مردان بیماری‌های عروقی می‌گیرند. در واقع، شاید نیمی از همه مردان رگ‌های واریسی داشته باشند. گرچه اکثر مردان سعی می کنند تا علائم را تا زمانی که امکان دارد، نادیده بگیرند و برای تشخیص و مشاوره به پزشک مراجعه نمی‌کنند. از آنجا که مردان قادرند به راحتی پاهای خود را بپوشانند، اعتقاد رایج بر این است که واریس «بیماری زنان» است. اما به غیر از بارداری، مردان به طور دقیق عوامل خطر مشابه زنان را دارند. افرادی که شغل آن‌ها نیاز به نشستن یا ایستادن طولانی در یک مکان دارد، به احتمال بیشتری در معرض واریس هستند، به عنوان مثال، به این دلیل که خون به سمت پاها کشیده می‌شود. اگر در کارخانه، رستوران یا بیمارستان کار می‌کنید، شما و همکارانتان باید به علائم وریدهای واریسی توجه بیشتری داشته باشید. اگر شغل پشت میز نشینی دارید، یا برای مدت طولانی رانندگی میکنید، نیز همین وضعیت را دارید. علاوه بر این، آسیب‌های پا در سال‌های جوانی، شما را بیشتر مستعد واریس می‌کند و در حالی که افراد تمام سن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند، زمانی که سن مان بالا می‌رود و ماهیچه‌ها و پوست، انعطاف خود را از دست می‌دهند، در حالی که دیواره رگ‌ها ضعیف می‌شود، و به احتمال بیشتری به واریس دچار میشویم.

پزشک چه درمان‌هایی را برای واریس پیشنهاد می‌دهد؟

در اینجا راه حل‌هایی برای وریدهای واریسی و عنکبوتی در مطب وجود دارد. این روش‌ها با استفاده از بیهوشی موضعی انجام می‌شود و باعث ناراحتی جزیی و زمان بهبودی کوتاهی خواهد شد. گزینه‌های درمانی شما عبارتند از:
اسکلروتراپی: این روش غیر جراحی، درون مطبی که هم برای رگ‌های عنکبوتی و هم واریسی استفاده می‌شود، از یک سوزن کوچک برای تزریق یک محلول مخصوص به رگ دچار مشکل استفاده می‌کند. این کار به سادگی باعث فروپاشی رگ و جذب آن به صورت طبیعی توسط  بدن می‌شود. بیهوشی مورد نیاز نیست و شما می‌توانید بلافاصله پس از عمل به فعالیت‌های طبیعی بازگردید. در عرض چند هفته، رگ‌ها معمولا از بین می‌روند.

ریشه کنی رادیوفرکوئنسی (RF): این روش غیر جراحی، حداقل تهاجمی، از امواج رادیوفرکانسی برای انتقال گرما از یک کاتتر کوچک به یک ورید دارای مشکل استفاده می‌کند تا آن را ببندد و حل کند. پزشک این درمان را درست در مطب، با استفاده از بیهوشی موضعی یا آرام بخش ملایم انجام می‌دهد.
درمان لیزر درون رگی  (EVLT): این درمان حداقل تهاجمی، تقریبا بدون درد و درون مطب انجام می‌شود، یک گزینه کاملا جدید در درمان عروق است که فقط نیاز به بیهوشی موضعی دارد، هیچ دوره بهبودی ندارد و هیچ جای زخمی ایجاد نمی‌کند! لوله نازک هر دو ورید را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به عنوان یک کانال برای فیبر لیزر کار می‌کند. لیزر از طریق لوله وارد شده و به آرامی گرما به رگ منتقل می‌کند تا زمانی که متلاشی شود. کل درمان کمتر از 20 دقیقه طول می‌کشد.

فلبکتومی آمبولاتوری (خونریزی گردشی): حتی رگ‌های واریس بزرگ و برجسته را می‌توان با استفاده از فلبکتومی آمبولاتوری به طور موثری حذف کرد. شما یک بیهوشی موضعی دریافت خواهید کرد. سپس پزشک سوراخ‌های کوچکی با سوزن در پوست داخل ورید آسیب دیده ایجاد می‌کند و آن را از پا جدا می‌کند. این درمان معمولا کمتر از یک ساعت طول می‌کشد و هیچ جای زخمی از این روش باقی نخواهد ماند.

درمان با جوراب واریس

پوشیدن جوراب واریسی یا جوراب مدرج واریس کمک می‌کند تا خون از پایین پا به سمت قلب جریان یابد.

آیا جوراب واریس مفید است؟

این جوراب، فشار را روی پاها و قوزک پا اعمال می‌کنند، که میتواند به کاهش قطر رگ‌های اصلی با افزایش حجم و سرعت جریان خون، همچنین به جلوگیری از بازگشت خون به سمت پایین یا به صورت جانبی به رگ‌های سطحی کمک کند.

چه افرادی باید جوراب واریس بپوشند؟

اگر وریدهای(رگهای) واریسی یا ورید عنکبوتی دارید یا فقط جراحی داشته‌اید، در این صورت ممکن است پزشک شما جوراب‌های واریس برای شما  تجویز کند.

  • افراد مبتلا یا در معرض خطر به مشکلات گردش خون، مانند ترومبوز وریدی عمیق، ورید واریسی یا دیابت
  • افرادی که عمل جراحی کرده‌اند
  • کسانی که نمی‌توانند رختخواب خود را ترک کنند یا مشکلات زیادی برای حرکت دادن پاهای خود دارند
  • افرادی که تمام روز در محل کار سرپا هستند
  • افرادی که تمام روز در محل کار نشسته اند
  • ورزشکاران
  • زنان باردار(واریس بارداری)
  • افرادی مانند خلبانان که مدت زمان طولانی در هواپیما سپری می‌کنند

درمان عروقی دیگر

  • درمان هموروئید با انعقاد مادون قرمز: هنگامی که متوجه میشوید که بسیاری از بیماران در حال حاضر علائم هموروئیدی را تجربه می‌کنند و سه نفر از هر 4 نفر در مقاطع زمانی مختلف در زندگی خود مبتلا به هموروئید شده اند، می‌توانید احساس خجالت را کنار گذاشته و صحبت با پزشک خود را شروع کنید. درمان هموروئید دیگر شامل جراحی دردناک نیست و اغلب می‌تواند در راحتی در مطب پزشک شما انجام شود.• راه حل‌های زیبایی صورت: پزشک به شما کمک می‌کند تا بدون جراحی‌های پیچیده و یا هفته‌ها بهبودی، صورت خود را سال‌ها جوان کنید. جدیدترین درمان‌های تزریقی، چین و چروک را کاهش می‌دهند و صورت شما را پر می‌کنند یا روی هم افتادگی‌های پوست را صاف مینمایند. شما جوان‌تر به نظر خواهید رسید، احساس پویاتر و افزایش اعتماد به نفس فوق العاده ای خواهید داشت.

چند درمان عروقی مورد نیاز است؟

برخی از درمان‌های مورد نیاز برای دستیابی به نتایجی که می‌خواهید در طول جلسه مشاوره اولیه شما تعیین می‌شود که در آن برنامه درمانی شخصی تهیه خواهد شد. برای اکثر رگ‌های بزرگ و برجسته، یک درمان مورد نیاز است. رگ‌های عنکبوتی نیاز به درمان‌های مختلف دارند. به منظور دستیابی به بهترین نتایج زیباشناختی، فرد به طور متوسط به 3 تا 5 جلسه نیاز دارد که به فاصله 4 تا 6 هفته انجام می‌شود.

آیا می‌توان از لیزر برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی استفاده کرد؟

درمان واریس با لیزر

رگ‌های عنکبوتی و وریدهای واریسی کوچک را می‌توان با لیزری که روی سطح پوست اعمال می‌شود، درمان کرد. لیزر انرژی شدید ایجاد می‌کند که اساسا رگ‌های خونی کوچک را در سطح پوست از بین می‌برد. نتایج متغیر هستند و ممکن است برای کسب مزایا، درمان‌های متعدد لازم باشد. این روش به طور کلی کم تهاجمی‌تر از اسکلروتراپی و بیرون کشیدن ورید (قرار دادن سوزن یا کاتتر لازم نیست) است. یک مشکل احتمالی که ممکن است پس از درمان لیزر به وجود آید، تغییر رنگ موقت پوست است. رگ‌های واریسی بزرگتر ممکن است با استفاده از ریشه کنی درون عروقی (داخل ورید) با کاتتر یا عمل جراحی لیزری درمان شوند. این درمان اساسا شامل قرار دادن پروب (یا کاتتر) در ورید بزرگ در پایین پا (ورید سطحی) و بستن رگ با استفاده از حرارت تولید شده از طریق لیزر است. ثابت شده است که این روش درد کمتر و همچنین زمان بهبودی سریعتر نسبت به عمل جراحی بیرون کشیدن ورید دارد.

چه درمانی برای رگ‌های واریسی یا عنکبوتی بهتر از بقیه است؟

واریس عنکبوتی

روش انتخابی شما برای درمان بیماری‌های وریدی باید بر اساس تشخیص پزشک، اندازه ورید‌های تحت درمان و بیمار تعیین شود:
• تاریخچه درمان
• سن،
• سابقه آلرژی، و
• توانایی تحمل جراحی و بیهوشی، از جمله عوامل دیگر.
همانطور که در بالا ذکر شد، ورید عنکبوتی کوچک نمی‌تواند به صورت جراحی برداشته شود و تنها با اسکلروتراپی درمان می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به مطالعات بسیار، وریدهای واریسی بزرگتر ممکن است در صورت درمان با اسکلروتراپی، دوباره بروز یابند.

 “کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است”

دیدگاهتان را بنویسید