درمان واریس

درمان واریس | محور پزشکی

عروق واریسی پیچیده ورم کرده و دردناک هستند و با خون را پر شده اند . آن‌ها معمولا ً در پاها رشد می‌کنند و بالاتر از سطح پوست قرار می‌گیرند . آن‌ها خطرناک نیستند ، اما می‌توانند باعث ناراحتی شوند .

راه های درمان واریس

تغییرات زیر می‌تواند به جلوگیری از واریس و ایجاد یا بدتر شدن رگ‌های واریسی کمک کند:

  • از ایستادن طولانی مدت اجتناب کنید.
  • کاهش وزن داشته باشید یا وزن ایده‌آل خود را حفظ کنید.
  • برای بهبود گردش خون ورزش کنید.
  • از پابند یا جوراب‌های واریس استفاده کنید.

اگر در حال حاضر از واریس پا رنج می‌برید، باید این مراحل را برای جلوگیری از وریدهای واریسی جدید انجام دهید. همچنین باید پاهای خود را در زمان استراحت یا خواب بالا نگه دارید.

به طور سنتی ، نوعی عمل جراحی که به عنوان ” تخلیه سیاه‌رگ” شناخته می‌شود ، برای از بین بردن عروق واریس انجام میشود . این روش شامل ایجاد برش‌های کوچک و بیرون کشیدن فیزیکی رگ‌ها از بدن است . با این حال ، فن‌آوری‌های جدیدتر به منظور حذف عروق واریس با استفاده از روش‌های غیر تهاجمی ایجاد شده‌اند . روشِ غیر تهاجمی در واقع یک روش بدون جراحی است و شامل ابزار یا تجهیزاتی که پوست را بریده و یا به طور فیزیکی وارد بدن شوند نمیشود . در حالی که روش‌های تهاجمی با ایجاد شکاف در پوست درمان را انجام میدهند (جراحی).

در حال حاضر، طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی کم ریسک تر برای واریس پا وجود دارد. این موارد عبارتند از:

  • اسکلروتراپی، استفاده از یک تزریق شیمیایی مایع یا فوم برای جلوگیری از ایجاد ورید بزرگتر
  • میکرواسکلروتراپی، استفاده از یک تزریق شیمیایی مایع برای بستن رگ‌های کوچکتر
  • جراحی لیزری، استفاده از لیزر برای مسدود کردن رگ
  • درمان ریشه‌کن کردن رگ‌زایی، استفاده از رادیوفرکانسی و گرمایی برای بستن رگ
  • جراحی اندوسکوپی ورید، استفاده از یک اسکوپ نوری کوچک که داخل یک برش کوچک برای بستن رگ واریسی قرار می‌گیرد.

قبل از انتخاب روش، باید در مورد گزینه‌های درمانی و خطرات آنها با پزشک خود صحبت کنید. روش پیشنهادی به علائم، اندازه و محل واریس بستگی دارد.

انواع روش‌های درمان واریس چیست ؟

1- پیشگیری و درمان با جوراب واریس (جوراب فشاری)

مفهوم کمپرس درمانی بر اساس یک اصل مکانیکی ساده و کارآمد است؛ استفاده از یک پوشش کشی در اطراف پا. با فشرده‌سازی اندام توسط کمپرس درجه بندی شده (قوی‌ترین حالت در قسمت مچ پا و کاهش فشار به سمت بالای پا) به صورت محکم به بازگشت وریدی کمک می‌کند، فشار وریدی را کاهش می‌دهد، مانع از گرفتگی وریدی و بدتر شدن دیواره ورید می‌شود، و با کمک کردن به بدن برای حرکت خون به سمت بالا برخلاف جاذبه، درد و سنگینی پا را به طور موثری برطرف می‌کند.

این درمان توسط یک پزشک برای درمان فلبیت، ترومبوز و مراقبت پس از جراحی، اسکلروتراپی و هر نوع دیگر از درمان واریس تجویز می‌شود و همچنین برای رفع تمام بیماری‌های مزمن وریدی دردناک ( سنگینی پا ، رگ‌های واریسی ، ادم ، زخم‌ واریسی ) مناسب است.

همچنین کمپرس درمانی می‌تواند برای جلوگیری از مشکلات مربوط به ورید در دوران بارداری و مسافرت‌های با مسیر طولانی تجویز شود. در صورت عدم وجود موارد منع مصرف مثل نارسایی شریانی شدید، حتی می‌توانید جوراب واریس با فشار کمتر را بدون نسخه خریداری کنید. بسته به فرآیند آسیب شناسی، کمپرس درمانی پزشکی می‌تواند به شکل‌های مختلفی اعمال شود: جوراب، پابند، جوراب شلواری یا باند.

اثرات کمپرس

  • جریان خون وریدی را افزایش می‌دهد.
  • حجم خون وریدی را کاهش می‌دهد.
  • ریفلاکس وریدهای سطحی و / یا عمیق را کاهش می‌دهد.
  • فشار خون وریدی بالارفته را کاهش می‌دهد.
  • میزان ادم در بافت را کاهش می‌دهد.
  • تخلیه مواد مضر را افزایش می‌دهد.
  • تورم را کاهش می‌دهد.
  • فرآیندهای بازسازی را حفظ می‌کند.
  • حرکت تاندون‌ها و مفاصل را بهبود می‌بخشد.

پوشیدن جوراب واریس کمک می‌کند تا خون از پایین پا به سمت قلب جریان یابد.

درمان واریس با جوراب فشاری

این جوراب، فشار را روی پاها و قوزک پا اعمال می‌کنند، که میتواند به کاهش قطر رگ‌های اصلی با افزایش حجم و سرعت جریان خون، همچنین به جلوگیری از بازگشت خون به سمت پایین یا به صورت جانبی به رگ‌های سطحی کمک کند.

چه افرادی باید جوراب واریس بپوشند؟

اگر وریدهای(رگهای) واریسی یا ورید عنکبوتی دارید یا فقط جراحی داشته‌اید، در موراد زیر ممکن است پزشک شما جوراب‌های واریس برای شما تجویز کند.

  • افراد مبتلا یا در معرض خطر به مشکلات گردش خون، مانند ترومبوز وریدی عمیق، ورید واریسی یا دیابت
  • افرادی که عمل جراحی کرده‌اند
  • کسانی که نمی‌توانند رختخواب خود را ترک کنند یا مشکلات زیادی برای حرکت دادن پاهای خود دارند
  • افرادی که تمام روز در محل کار سرپا هستند
  • افرادی که تمام روز در محل کار نشسته اند
  • ورزشکاران
  • زنان باردار (واریس بارداری)
  • افرادی مانند خلبانان که مدت زمان طولانی در هواپیما سپری می‌کنند

آیا استفاده از جوراب واریس برای زنان باردار مفید است؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی و یا یائسگی به علت ضعیف شدن دریچه‌ها می‌تواند منجر به متورم شدن دیواره‌های رگ‎ها ‌شود و در نتیجه واریس بارداری شود.

به زنانی که قرص پیشگیری از بارداری مصرف می کنند و یا تحت هورمون درمانی قرار دارند، و نیز زنان باردار، افراد با سابقه خانوادگی DVT، و بسیاری از بیماریهای دیگر  توصیه میشود که از جوراب واریس استفاده کنند.
بهتر است از استفاده خودسرانه از این جوراب خودداری شود و پس از مشورت با پزشک نوع مناسب آن انتخاب و استفاده شود.

فواید جوراب‌های واریس

  • افزایش گردش خون در پاهای شما
  • تقویت عروق
  • جلوگیری از خونریزی در رگ‌های پا
  • جلوگیری از ورم پا
  • کاهش فشار خون
  • و جلوگیری از رشد رگ زایی عمیق در پاهای شما
  • کمک به کاهش درد ناشی از واریس
  • معکوس سازی فشار خون وریدی و تقویت زه کشی لنفاوی.
جوراب واریس
جوراب پیشگیری از واریس
جوراب واریس بالای زانو پنجه بسته
جوراب واریس پایین زانو پنجه باز

2- درمان واریس با اسکلروتراپی

هدف اسکلروتراپی نابود کردن عروق واریس با تزریق محلولی در آن‌ها به نام اسکلروزانت است. اسکلروزانت عروق واریسی را از بین برده و با این روش منجر به تغییر مسیر خون به سمت عروق سالم تر میشود. بدن شما نهایتا تمام عروق واریسی آسیب دیده را در طول زمان از بین خواهد برد. محلول اسکلروزانت مورد استفاده به عنوان سدیم تتادادسیل سولفات شناخته می شود. این روش برای از بین بردن واریس عموما برای عروقی که در سطح قرار گرفته اند به نام واریس عنکبوتی به کار میرود تا ظاهر پا به حالت اولیه باز گردد.

درمان واریس با اسکلروتراپی

یک روش به نام فوم اسکلروتراپی شامل تبدیل اسکلروزانت به کف قبل از تزریق آن به رگ است. این فرآیند برای عروق بزرگ‌تر استفاده می‌شود زیرا فوم می‌تواند یک سطح بزرگ‌تر را نسبت به مایع پوشش دهد.

درمان با سونوگرافی (داپلر)

در این روش امواج رادیویی که انرژی فرکانس رادیویی نیز نامیده می‌شوند از طریق دیواره رگ منتقل می‌شوند . پزشک شما رگ را بیحس می‌کند ، از یک دستگاه فراصوت برای دیدن داخل پا استفاده می‌کند ، و بعد یک سوند سیمی (catheter ) را در امتداد سیاه‌رگ عبور می‌دهد تا انرژی فرکانس رادیویی را روی دیواره رگ اعمال کند. به طور معمول ، این سوند از زانو تا کشاله ران ادامه پیدا می‌کند .

درمان واریس با سونوگرافی داپلر

در نتیجه این کار دیواره رگ داغ میشود ، ضخیم و منقبض می‌شود و در نهایت توسط بدن جذب می‌شود و ناپدید می‌شود . ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد تا نتایج کامل این روش را ببینید .

درمان با لیزر

درمان لیزری مشابه با درمان فرکانس رادیویی می‌باشد، به جز این که این نوع درمان از انرژی لیزر استفاده می‌کند. فیبر لیزر وارد سوند ( catheter ) شده و به مکان مورد نظر منتقل می‌شود و انرژی لیزر باعث می‌شود ورید سیاه رگی به وسیله گرما بسته شود. سیاه‌رگ در نهایت کوچک خواهد شد و توسط بدن شما در طول زمان خشک خواهد شد. فرکانس رادیویی و درمان لیزری هم اغلب برای درمان واریس‌های عمیق‌تر پا به کار می‌روند.

درمان واریس با لیزر

چه کسی باید درمان غیر تهاجمی واریس را انجام دهد؟

همه رگ‌های واریسی نیازی به معالجه پزشک ندارند. ممکن است موارد ساده زیر نیز برای درمان و یا کنترل واریس مفید واقع شود:

·         ورزش

·         کاهش وزن

·         هنگام نشستن پاهای خود را بالا ببرید

این نوع درمان‌ها در صورتی توسط یک پزشک تجویز میشوند که:

·         خود درمانی موفقیت آمیز نباشد

·         ظاهر پا بدتر به نظر برسد

·         درصورتی که هر گونه درد و گرفتگی را تجربه می کنید

o        تشکیل مداوم لخته های خون

o        فلبیت رخ دهد

o        بروز زخم ها و درد 

o        به دلیل فشار خون داخل ورید ، بافت چربی زیر پوست شما سخت شود ، که به آن لیپودرماتوسکلروز گفته می شود

چه انتظاری در طول یک درمان غیر تهاجمی عروق واریس دارید؟

پیش از پروسه

دقت کنید که اگر باردار هستید ، یا آلرژی دارید ، یا هر گونه دارو از جمله هر گونه مکمل گیاهی مصرف می‌کنید حتما به پزشک خود اطلاع دهید . پزشک ممکن است از شما بخواهد که آسپرین ، رقیق کننده خون ، یا هر داروی دیگری که باعث سختی در لخته شدن خون چند روز قبل از عمل شود را مصرف نکنید .

در طول پروسه

در طول کل روند بیدار خواهید بود . پزشک شما از فراصوت برای در پیش چشم نمودار کردن سیاه‌رگ استفاده می‌کند ، و پای شما با بی‌ حسی موضعی کاملا بی‌ حس خواهد شد . وقتی که یک محلول اسکلروزانت به رگ تزریق شود ، شما ممکن است فشار کمی را احساس کنید . لازم است در طول پروسه جراحی عینک مخصوص محافظ به چشم بزنید. اگر از لیزر استفاده می‌شود ، باید در طول فرآیند از عینک محافظ استفاده کنید . بستن سیاه‌رگ ، چه با فرکانس رادیویی و چه لیزر ، نباید دردناک باشد.

پس از پروسه

پاهای شما ممکن است با بانداژ پیچیده شده باشند تا ورم و خونریزی را کنترل کنند . این نوارهای زخم‌ بندی ممکن است به مدت چند روز استفاده شوند . شما باید برای کمک گرفتن از یک دوست یا خویشاوند در خانه بعد از عمل جراحی برنامه‌ریزی کنید ، و ممکن است به شما توصیه شود که برای یک یا دو هفته بعد از عمل، از ورزش شدید دوری کنید . استامینوفن‌ها ، مانند تیلنول، ممکن است برای هر گونه ناراحتی توصیه شود ، اما شما باید از مصرف هر گونه مسکن مانند ، آسپرین یا ایبوپروفن که ممکن است لخته شدن خون را مختل کنند اجتناب کنید .

علاوه بر این، ممکن است پزشک تان شما را مجبور کند که از حمام آب ‌گرم و یا جکوزی پس از این عمل خودداری کنید . حمام سرد با آب ملایم و ولرم پس از این عمل توصیه می‌شود.

خطرات درمانهای غیر تهاجمی برای واریس چیست؟

درمان های غیر تهاجمی به طور کلی بسیار ایمن هستند ، اما مانند تمام مراحل پزشکی خطرات زیادی وجود دارد. همه روشها خطر ابتلا به این موارد را دارند:

·         واکنش آلرژیک به بیهوشی

·         خون ریزی

·         کبودی

·         جای زخم

·         عفونت

خطرات درمان واریس با روش اسکلروتراپی

·         لخته شدن خون

·         کبودی

·         حباب های هوا

·         زخمهای پوستی کوچک

·         التهاب خفیف یا تورم

·         نشت محلول به بافتهای اطراف

خطرات فرکانس رادیویی و لیزر درمانی

·         آسیب به رگ

·         لخته شدن خون

·         کبودی

·         هماتوم یا مجموعه ای از خون در خارج رگ های خونی

·         عفونت

·         سوختگی پوست

·         احساس سوزن-سوزن شدن یا لرزش روی پوست

·         آسیب عصبی

چند درمان عروقی مورد نیاز است؟

برخی از درمان‌های مورد نیاز برای دستیابی به نتایجی که می‌خواهید در طول جلسه مشاوره اولیه شما تعیین می‌شود که در آن برنامه درمانی شخصی تهیه خواهد شد. برای اکثر رگ‌های بزرگ و برجسته، یک درمان مورد نیاز است. رگ‌های عنکبوتی نیاز به درمان‌های مختلف دارند. به منظور دستیابی به بهترین نتایج زیباشناختی، فرد به طور متوسط به 3 تا 5 جلسه نیاز دارد که به فاصله 4 تا 6 هفته انجام می‌شود.

آیا می‌توان از لیزر برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی استفاده کرد؟

واریس عنکبوتی

رگ‌های قرمز یا آبی به این دلیل که شبیه به تار عنکبوت هستند رگ‌های عنکبوتی نام گرفته‌اند و غالباً در سطح ساق پا شکل گرفته و ممکن است در هر سنی ایجاد شوند. رگ‌های عنکبوتی رگ‌های خونی سطحی متسع شده مانند رگ‌های واریسی هستند اما کوچک‌تر بوده و به سطح پوست نزدیک‌تر هستند. رگ‌های عنکبوتی غالباً در قسمت‌های پشت زانو ایجاد می‌شوند اما ممکن است در هر قسمت دیگری از بدن نیز ایجاد شوند.

رگ‌های عنکبوتی و وریدهای واریسی کوچک را می‌توان با لیزری که روی سطح پوست اعمال می‌شود، درمان کرد. لیزر انرژی شدید ایجاد می‌کند که اساسا رگ‌های خونی کوچک را در سطح پوست از بین می‌برد. نتایج متغیر هستند و ممکن است برای کسب مزایا، درمان‌های متعدد لازم باشد. این روش به طور کلی کم تهاجمی‌تر از اسکلروتراپی و بیرون کشیدن ورید (قرار دادن سوزن یا کاتتر لازم نیست) است. یک مشکل احتمالی که ممکن است پس از درمان لیزر به وجود آید، تغییر رنگ موقت پوست است. رگ‌های واریسی بزرگتر ممکن است با استفاده از ریشه کنی درون عروقی (داخل ورید) با کاتتر یا عمل جراحی لیزری درمان شوند. این درمان اساسا شامل قرار دادن پروب (یا کاتتر) در ورید بزرگ در پایین پا (ورید سطحی) و بستن رگ با استفاده از حرارت تولید شده از طریق لیزر است. ثابت شده است که این روش درد کمتر و همچنین زمان بهبودی سریعتر نسبت به عمل جراحی بیرون کشیدن ورید دارد.

چه درمانی برای رگ‌های واریسی یا عنکبوتی بهتر از بقیه است؟

روش انتخابی شما برای درمان بیماری‌های وریدی باید بر اساس تشخیص پزشک، اندازه ورید‌های تحت درمان و بیمار تعیین شود:
• تاریخچه درمان
• سن،
• سابقه آلرژی، و
• توانایی تحمل جراحی و بیهوشی، از جمله عوامل دیگر.
همانطور که در بالا ذکر شد، ورید عنکبوتی کوچک نمی‌تواند به صورت جراحی برداشته شود و تنها با اسکلروتراپی درمان می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به مطالعات بسیار، وریدهای واریسی بزرگتر ممکن است در صورت درمان با اسکلروتراپی، دوباره بروز یابند.

طول درمان واریس

به طور معمول ، شما می‌توانید فعالیت‌های معمول خود را در یک یا دو روز پس از درمان از سر بگیرید . شما باید از روز بعد از درمان به مدت یک هفته جوراب‌های واریس بپوشید .

به طور کلی ، درمان های غیر تهاجمی بسیار موفقیت‌آمیز بوده و خطر مشکلات آن‌ها پایین است . به طور معمول ، این روش‌ها ظاهر پوست روی پاها و یا مناطق دیگر را بهبود می‌بخشند . در بیشتر موارد ، هیچ نشانه‌ای از زخم و کبودی دیده نمی‌شود ، اما ریسک کوچکی وجود دارد که واریس‌ها باز گردند . استفاده از جوراب‌های واریس می‌تواند خطر بازگشت رگ‌های واریس را کاهش دهد .

کلید واژه : درمان واریس ، بهترین روش درمان واریس

دیدگاهتان را بنویسید