تاثیر اضافه وزن در بروز واریس

varicoseveins

در حالی که اکثر افراد می‌دانند که داشتن اضافه وزن و چاقی می‌توانند منجر به مشکلات سلامتی متعددی شود، اغلب از پزشکان می‌پرسند که چگونه وزنشان می‌تواند آنها را در خطر ابتلا به رگ‌های واریسی قرار دهد. مستقیم‌ترین رابطه این است که هنگامی که افراد دارای اضافه وزن هستند، فشار بیشتری روی رگ‌ها وارد می‌شود. این کار اضافه می‌تواند باعث شود که رگ‌ها و دریچه‌های موجود در آنها ضعیف و پاره شده و در نتیجه منجر به واریس گردد.

یک خطر مرتبط دیگر با رگ‌ها در اثر اضافه وزن این است که چربی اضافه بخصوص در پاها در واقع می‌تواند رگ‌های واریسی را پنهان کند. با اینکه این حالت ممکن است یک مزیت به نظر برسد، اما این طور نیست. این وضعیت می‌تواند بدین معنی باشد که رگ‌های واریسی و علل زمینه‌ای آنها تشخیص داده نشده و درمان نمی‌شوند. این امر می‌تواند منجر به مشکلات عروقی و سلامتی جدی از جمله زخم‌ واریسی شود.

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد واریس در پاها چاقی و اضافه وزن می‌باشد. اگرچه کاهش وزن از پیشرفت واریس و وخامت آن می‌کاهد اما سبب درمان واریس نمی‌شود. بنابراین پزشکان برای درمان واریس در افراد مبتلا به اضافه وزن بعد از کاهش وزن استفاده از جوراب‌های واریس را پیشنهاد می‌کنند. جوراب‌های واریس با ایجاد فشار در قسمت‌های پایینی پاها سبب انتقال بهتر خون به طرف بالای پا شده و از پیشرفت واریس جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این هزینه‌ی جوراب‌های واریس در قیاس با روش‌های درمانی دیگر همچون جراحی بسیار کمتر می‌باشد و عوارضی را نیز در پی ندارد.

شرکت محور پزشکی آسیا، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز ارائه و فروش جوراب‌ واریس در ایران، آماده ارائه‌ی انواع خدمات به هم میهنان گرامی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های کارشناسان ما تماس بگیرید.

علائم


تشخیص


پزشک پاها و رگ‌های قابل مشاهده‌ی شما را در حالی که در حالت نشسته یا ایستاده قرار دارید معاینه می‌کند تا واریس را تشخیص دهد. وی ممکن است سوالاتی را در مورد وجود درد یا علائم دیگر بپرسد.

پزشک همچنین برای کنترل جریان خون آزمایش سونوگرافی را تجویز می‌کند. در این آزمایش غیرتهاجمی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود. با این آزمایش پزشک می‌تواند چگونگی جریان خون در رگ‌ها را مشاهده کند.

بسته به محل ممکن است سونوگرافی جهت بررسی رگ‌ها انجام شود. در طول این آزمایش پزشک یک رنگ مخصوص را به پاها تزریق کرده و رادیوگرافی از این ناحیه انجام می‌دهد. رنگ در زیر اشعه ایکس ظاهر می‌شود و دید بهتری را از چگونگی جریان خون در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

درمان


کاهش وزن

کاهش وزن می‌تواند از بدتر شدن ظاهر رگ‌های واریسی موجود جلوگیری کند اما نمی‌تواند ظاهر آنها را اصلاح کند. در حقیقت با کاهش وزن رگ‌های واریس زیرین ممکن است قابل توجه‌تر شوند. گزینه‌های درمانی متعدد و عالی برای واریس وجود دارند که می‌توانند موثر باشند اما برای سالم ماندن و پیشگیری از بروز مجدد بیماری وریدی و سایر مشکلات تهدید کننده‌ی ناشی از چاقی، کاهش وزن اهمیت زیادی دارد.

جوراب‌های طبی

varicoseveins1

جوراب‌های طبی بطور خاص برای اعمال فشار ثابت به پاها و بهبود گردش خون طراحی شده‌اند. این جوراب‌ها اغلب در مچ پا سفت هستند و به تدریج با بالا آمدن شل‌تر می‌گردند. این امر باعث تحریک جریان خون به سمت قلب می‌شود.

جوراب‌های طبی ممکن است به تسکین درد، ناراحتی و تورم در پاها که در اثر رگ‌های واریس بوجود آمده‌اند کمک کنند. هرچند مشخص نیست که آیا جوراب‌ها به پیشگیری از بدتر شدن واریس کمک می‌کنند یا مانع پیدایش رگ‌های واریس جدید می‌شوند یا خیر.

جوراب‌های واریس به عنوان یک درمان طولانی مدت برای واریس در صورتی که درمان‌های دیگر برای شما مناسب نباشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چه مدت از جوراب‌های واریس باید استفاده کنید؟

ممکن است که در صورت نارسایی وریدی عمیق (انسداد یا مشکلاتی در دریچه‌های موجود در رگ‌های عمقی پا) تا آخر عمر نیاز به استفاده از این جوراب‌ها باشد. در این شرایط، حتی اگر برای درمان واریس تحت عمل جراحی قرار گرفته باشید نیز نیاز به پوشیدن این جوراب‌ها خواهید داشت.

درمان‌های دیگر

  • تخریب با رادیوفرکانسی: این روش شامل گرم کردن دیواره‌ی رگ‌های واریس با استفاده از انرژی رادیوفرکانسی می‌باشد. به رگ از طریق یک برش کوچک در بالا یا پایین زانو دسترسی پیدا می‌شود. یک لوله‌ی نازک به نام کاتتر با استفاده از اسکن سونوگرافی وارد رگ می‌گردد. یک پروب داخل کاتتر قرار داده می‌شود که انرژی رادیوفرکانسی (RF) را اعمال می‌کند. این کار باعث گرم شدن رگ می‌شود تا زمانی که دیواره‌ی آن فرو بریزد و رگ بسته شود.
  • لیزر درون وریدی: مانند تخریب با رادیوفرکانسی، درمان با لیزر درون وریدی نیز شامل قرار دادن یک کاتتر در داخل رگ و استفاده از اسکن سونوگرافی برای هدایت آن به طرف موقعیت صحیح می‌باشد. یک لیزر کوچک از طریق کاتتر وارد شده و در بالای رگ واریس قرار می‌گیرد. لیزر پرتوهای کوچک انرژی را ارسال می‌کند که باعث داغ شدن رگ و بسته شدن آن می‌گردد. لیزر به آرامی با استفاده از اسکن سونوگرافی در امتداد رگ کشیده می‌شود تا کل طول آن بسته شود.
  • اسکلروتراپی با فوم تحت هدایت سونوگرافی: در صورتی که درمان تخریب با گرما برای شما مناسب نباشد، معمولاً به جای آن درمانی به نام اسکلروتراپی پیشنهاد می‌شود. این درمان شامل تزریق فوم مخصوصی به رگ‌ها می‌باشد. فوم باعث زخم شدن رگ‌ها و در نتیجه بسته شدن آنها می‌گردد. این تزریق از طریق اسکن سونوگرافی هدایت می‌شود.
  • جراحی: اگر درمان‌های تخریبی با گرما و اسکلروتراپی برای شما مناسب نباشند، معمولاً یک روش جراحی به نام شکافتن و بستن جهت برداشتن رگ‌های مشکل‌دار ارائه می‌شود. جراحی واریس اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود بدین معنی که در طول عمل هوشیار نمی‌باشید.
  • شکافتن و بستن: بیشتر جراحان از تکنیکی به نام شکافتن و بستن استفاده می‌کنند که شامل مسدود کردن رگ در پای بیمار و سپس برداشتن آن می‌باشد. یک سیم نازک و انعطاف پذیر از پایین رگ عبور کرده و سپس به دقت از طریق یک برش در پایین پا به بیرون کشیده می‌شود. جریان خون در پاها تحت تاثیر جراحی قرار نمی‌گیرد. علت آن این است که رگ‌های قرار گرفته در عمق پاها وظیفه‌ی رگ‌های آسیب دیده را به عهده می‌گیرند.

با این که روش‌های متعددی برای جراحی واریس پا وجود دارد، اما عاقلانه‌ترین روش استفاده از جوراب‌های پیشگیری از واریس در مراحل ابتدایی بروز رگ‌های عنکبوتی می‌باشد. زیرا تمامی روش‌های جراحی هزینه‌بر و دارای عوارض جانبی بوده و اغلب دردناک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید