تمام راه های جلوگیری از واریس

جلوگیری از واریس با جوراب فشاری varimed

رگ‌های واریسی که رگ‌هایی پیچ خورده و گشاد شده هستند، بیشتر در پاها به چشم خورده و تقریباً نیمی از جمعیت بزرگسال را درگیر می‌کنند. این عارضه معمولاً به دلیل فشار داخل عروق که با گذر زمان سبب آسیب به دریچه‌ها و دیواره‌های رگ‌ها می‌شود، به وجود می‌آید. رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی (رگ‌های کوچک‌تر و عموماً مویرگ‌ها) برای اکثر افراد تنها یک عارضه‌ی ظاهری بوده و باعث بدشکلی می‌شوند ولی این عارضه می‌تواند در برخی از افراد سبب ایجاد درد شدید به هنگام راه رفتن و ایستادن شود. همچنین در موارد شدید این عارضه می‌تواند سبب ایجاد زخم‌ واریسی گردد.

امروزه در زندگی شهری افراد زیادی به واریس مبتلا می‌شوند. از جمله عوامل ایجاد واریس می‌توان به زیاد نشستن ، ایستادن طولانی‌مدت، فشار خون بالا، بارداری، اعتیاد به سیگار و رژیم غذایی نامناسب اشاره کرد. بنابراین با رفع علل نامبرده مانند ورزش و ترک سیگار می‌توان خطر ابتلا به واریس را کاهش داد. اما تنها این روش‌ها کافی نیستند. بهترین و مؤثرترین روش برای جلوگیری و درمان واریس استفاده از جوراب‌های طبی واریس می‌باشد. زیرا این جوراب‌ها با وارد کردن فشار متغیر به پا و بهبود سرعت گردش خون از ایجاد و پیشرفت واریس جلوگیری می‌کنند.

محور پزشکی آسیا با داشتن سال‌ها تجربه و تخصص در زمینه‌ی ارائه‌ی محصولات طبی نظیر جوراب واریس، آماده ارائه خدمات به شما هم میهنان عزیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا سفارش محصول با شماره تلفن‌های ما تماس حاصل فرمایید.

علائم


رگ‌های واریسی معمولاً باعث ایجاد عارضه‌های جدی نمی‌شوند. با این‌حال می‌توانند سبب بروز ناراحتی، درد و خجالت شوند. حتی در صورتی‌که رگ‌های واریسی برای سلامتی شما تهدید ایجاد نکنند، احتمالاً شما می‌خواهید آن‌ها را از بین ببرید. از جمله علائم شایع رگ‌های واریسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد در پاها
  • درد ضربان‌دار و گرفتگی عضلانی
  • احساس سنگینی و تورم در پاها
  • خارش، حساسیت زیاد و تیره شدن پوست
  • بی‌قراری در پاها

جلوگیری از واریس


با وجود اینکه هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از ایجاد رگ‌های واریسی وجود ندارد، شما می‌توانید اقداماتی را در جهت کاهش خطر بروز این عارضه انجام دهید.

استفاده از جوراب‌های واریسی

pjvaricc1

اگر در حال ابتلا به واریس هستید، به‌طور منظم از جوراب‌های واریس استفاده کنید. این جوراب‌ها در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ موجود بوده و ازنظر میزان فشار، انواع مختلفی دارند. قبل از خریداری و استفاده از جوراب‌های واریسی، با پزشک خود مشورت کنید.

  • از یک متر برای مشخص کردن اندازه‌ی پاهای خود استفاده کنید تا جورابی با سایز مناسب خریداری کنید. جوراب‌های واریسی باید فشار زیادی را بر روی پا وارد کنند ولی این به معنی تنگ بودن آن‌ها نیست.
  • اگر قرار است پرواز طولانی داشته باشید، در مورد استفاده از جوراب واریس با پزشک خود مشورت کنید. این جوراب‌ها فشار وارد شده بر روی پا را کاهش داده و در جلوگیری از بدتر شدن رگ‌های واریسی موجود مفید خواهند بود.

حفظ وزن سالم

وزن بیش ‌از حد بدن باعث وارد شدن فشار زیادی بر روی پاها و دستگاه گردش خون می‌شود. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند این فشار را کاهش داده و در نتیجه خطر ابتلا به رگ‌های واریسی را کمتر کند.

ایجاد عادت‌های سالم غذایی

pjvaricc2

از غذاهایی با کالری زیاد و مواد مغذی کم دوری کنید. از یک رژیم غذایی دارای فیبر زیاد استفاده کنید. پزشکان معتقدند که رژیم‌های غذایی دارای فیبر کم، با ایجاد رگ‌های واریسی در ارتباط‌ هستند. رژیم‌های غذایی دارای فیبر زیاد همچنین می‌توانند سطح کلسترول خون را کاهش داده و فشار خون را نیز کنترل کنند.

تا حد امکان از نمک پرهیز کنید. کاهش میزان مصرف نمک باعث کاهش میزان تورم در رگ‌های واریسی و پیشگیری از واریس پا می‌شود. این کار همچنین احتباس آب در بدن را کاهش می‌دهد.

به‌ طور منظم ورزش کنید

pjvaricc3

پیاده‌روی و دویدن باعث تقویت گردش خون در پاها شده و گردش خون مناسب می‌تواند در مبارزه با ایجاد رگ‌های واریسی و جلوگیری از بدتر شدن رگ‌های موجود مفید باشد. ورزش کردن همچنین فشار خون را کاهش داده و دستگاه گردش خون شما را به‌طور کلی تقویت می‌کند.

دویدن در جلوگیری از واریس پا مفید است. دویدن گردش خون را در پاها تقویت می‌کند. در زیر به تمریناتی برای جلوگیری از ایجاد رگ‌های واریسی اشاره می‌کنیم:

  • بالا بردن پاها: بر روی زمین بنشینید یا به پشت بخوابید و پاهای خود را مستقیم دراز کنید. به‌آرامی، هر بار یکی از پاهای خود را از سطح زمین بلند کنید. پای خود را بالا نگه دارید و اجازه دهید تا خون درون پا پایین بیاید. به ‌آرامی پای خود را به موقعیت اولیه بازگردانید. این حرکت را با پای دیگر خود تکرار کنید.
  • ایستادن بر روی نوک پنجه: به‌طور مستقیم بایستید. به‌ آرامی بر روی نوک پنجه‌ی خود بلند شوید و سپس به حالت اولیه بازگردید.
  • دوچرخه زدن با پاها: به پشت خوابیده، پاهای خود را بالا برده و زانوهای خود را خم کنید. به ‌آرامی با پاهای خود پدال بزنید همانند زمانی که در حال دوچرخه‌سواری هستید. همچنین می‌توانید این تمرین را به‌صورت تکی برای پاهای خود انجام داده و به‌طور متناوب پای خود را عوض کنید.
  • تمرین لانژ به ‌طرفین: بایستید و پاهای خود را به اندازه‌ی عرض لگن باز کنید. زانوی راست خود را تا زاویه‌ی 90 درجه خم کرده و بدین ترتیب بدن خود را به ‌طرف راست حرکت دهید. پای چپ شما باید از ناحیه‌ی مچ پا خم شده باشد. به‌ آرامی پای راست خود را صاف کرده و به حالت اولیه بازگردید. این حرکت را با پای چپ خود تکرار کنید. به یاد داشته باشید که به هنگام انجام این حرکت، زانوی خم شده باید مستقیماً در بالای مچ پا قرار گرفته باشد.

سیگار کشیدن را ترک کنید


سیگار کشیدن عامل بسیاری از عارضه‌های سلامتی است. مطالعات نشان داده‌اند که فشار خون بالا در اثر سیگار کشیدن، با ایجاد رگ‌های واریسی رابطه‌ی مستقیم دارد. استعمال دخانیات همچنین با نارسایی عروقی در اندام‌های تحتانی نیز مرتبط است. در این عارضه، خون به‌خوبی جریان پیدا نکرده و در پاها تجمع پیدا می‌کند.

از قرص‌های ضدبارداری با میزان استروژن بالا استفاده نکنید


استفاده‌ی طولانی‌مدت از قرص‌های ضدبارداری دارای مقادیر زیاد استروژن و پروژسترون می‌تواند خطر بروز واریس در شما را افزایش دهد. هورمون درمانی نیز می‌تواند همین تأثیرات را بر روی بدن شما بگذارد. در مورد بهترین گزینه می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

  • استفاده‌ی طولانی‌ مدت از استروژن و پروژسترون باعث تضعیف دریچه‌های سیاهرگی شده و در گردش خون پاها اختلال ایجاد می‌کند.
  • قرص‌های ضدبارداری که مقادیر کمتری استروژن دارند کمتر باعث ایجاد واریس و لخته‌های خونی خواهند شد.

بیشتر بخوانید

در معرض اشعه‌ی خورشید قرار نگیرید

در افرادی با رنگ پوست معمولی قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید می‌تواند سبب ایجاد واریس رگ عنکبوتی شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، خطر عارضه‌هایی مانند سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد.

همیشه به هنگام خارج شدن از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. در نیمه‌های روز که خورشید بیشترین میزان تابش را دارد نیز از قرار گرفتن در معرض نور آن خودداری کنید.

از ایستادن طولانی‌مدت خودداری کنید

ایستادن در یک محل برای مدت زمان‌های طولانی می‌تواند فشار وارده بر روی عروق پا را افزایش دهد. با گذشت زمان، این فشار باعث تضعیف دیواره‌های عروق خونی می‌شود. این مشکل می‌تواند رگ‌های واریسی موجود را بدتر کرده و باعث ایجاد رگ‌های جدید نیز بشود.

از آنجایی‌که ایستادن طولانی‌مدت در برخی از مشاغل تقریباً غیرممکن است، شما می‌توانید با تغییر وضعیت بدن خود تا حد امکان، صدمات ایستادن طولانی‌مدت را کاهش دهید. در هر 30 دقیقه حداقل یک بار مقداری راه بروید.

به درستی بنشینید

pjvaricc4

صاف بنشینید و پاهای خود را بر روی یکدیگر نیندازید. حالت مناسب بدن سبب تقویت گردش خون و جلوگیری از واریس پا می‌شود درحالی‌که بر روی هم انداختن پاها ممکن است سبب محدود شدن گردش خون در پاها شود. از نشستن طولانی‌مدت خودداری کنید. هر نیم ساعت از جای خود بلند شده، بدن خود را بکشید و مقداری راه بروید.

تا حد امکان پاهای خود را بالا نگه دارید

pjvaricc5

راحت نشستن و بالا نگه داشتن پاها می‌تواند خطر بروز واریس را کاهش دهد. روزانه 3 تا 4 بار به مدت 15 دقیقه، پاهای خود را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. این کار سبب تقویت گردش خون و کاهش فشار خواهد شد.

  • زمانی که نشسته یا خوابیده‌اید، اگر ممکن است پاهای خود را بالا نگه دارید.
  • از جمله گزینه‌های دیگر می‌توان به استفاده از میز کشش وارونه و یا بالا بردن بخش تحتانی تخت به‌ منظور بالا نگه داشتن پاها به هنگام خواب اشاره کرد. قبل از انجام این کارها با پزشک خود مشورت کنید.

نفس بکشید

تنفس عمیق و متعدد داشته باشید تا اکسیژن کافی وارد جریان خون شما شده و به تقویت گردش خون کمک کند.

از حمام‌های بسیار داغ دوری کنید

گرما باعث گشاد شدن رگ‌ها و کند شدن سرعت خون در پاهای شما می‌شود. استفاده از سونا و آفتاب گرفتن طولانی‌مدت نیز همین اثر را خواهد داشت. پاهای خود را زیر دوش آب سرد بگیرید، تغییر ناگهانی دما برای سیاهرگ‌ها مانند ورزش بوده و وارد شدن شوک به آن‌ها سبب تنگ شدن این عروق می‌شود.

در لباس‌های خود تجدیدنظر کنید

گردش خون بخش تحتانی بدن خود را با عدم استفاده از لباس‌های تنگ تقویت کنید. حتماً دقت کنید که از لباس‌های تنگ در اطراف کمر، پاها و ناحیه‌ی کشاله‌ی ران دوری کنید. لباس‌های تنگ می‌توانند رگ‌های واریسی موجود را بدتر کرده و همچنین خطر ایجاد رگ‌های واریسی جدید را افزایش می‌دهند.

به جای استفاده از کفش‌های پاشنه بلند، از کفش‌های راحت با پاشنه‌ی کوتاه استفاده کنید. کفش‌های پاشنه‌کوتاه می‌توانند به تقویت عضلات ساق پای شما کمک کرده و در نتیجه جریان یافتن خون در سیاهرگ‌های این ناحیه را تسهیل کنند. حتماً از کفش‌های اندازه‌ی پا استفاده کنید.

مرتبط: پیشگیری از واریس، جلوگیری از پیشرفت واریس

دیدگاهتان را بنویسید