درباره انگشت چنگالی یا چکشی پا و راه های درمان

انگشت-چنگالی1

انگشت چنگالی یا چکشی نام دیگر پای چنگالی است که در این حالت انگشتان پا به شکل چنگال خم می‌شوند که میتواند یک نقص مادرزادی باشد یا آنکه بعدا به وجود بیاید. پای چنگالی مشکل حادی نیست اما می‌تواند باعث درد و ناراحتی شود و نشانه بیماری‌هایی مانند اختلالات دماغی یا دیابت باشد. در صورتی که به چنگالی بودن پای خود مشکوکید به پزشک مراجعه کنید. تشخیص زود هنگام و درمان برای جلوگیری از بدتر شدن پای چنگالی بسیار مهم است. انگشت چنگالی پا علاوه بر ایجاد درد در انگشتان پا و زخم شدن آن‌ها ، زیبایی پاها را تا حد زیادی کاهش میدهد. درمان انگشت چنگالی شبیه به درمان انگشت چکشی بوده و از تجهیزات ارتوپدی مانند اسپلینت و انواع خاصی از کفی‌ طبی استفاده می‌شود. مزیت استفاده از این روش این است که علاوه بر هزینه‌ی کم ، بیمار قادر به استفاده از آن در هر موقعیت و حتی درهنگام استفاده از کفش می‌باشد. محور پزشکی آسیا با برخورداری تجربه و دانش کافی در زمینه‌ی فروش اسپلینت‌ها و کفی‌های طبی آماده‌ی ارائه‌ی هرگونه خدمات به شما هم میهنان عزیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

علل انگشت چنگالی پا


عوامل مختلفی مانند جراحی یا آسیب قوزک باعث چنگالی شدن پا می‌شوند. آسیب عصب می‌تواند باعث ضعیف شدن عضلات پا و در نتیجه خم شدن انگشتان شود. التهاب یکی دیگر از مواردی است که باعث چنگالی شدن انگشتان می‌شود. در بخش زیر اختلالاتی که باعث چنگالی شدن انگشتان می‌شود ذکر شده است:

  • آرتریت روماتوئید: یک اختلال خود ایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی به بافت‌ها و مفاصل سالم حمله کند. در نتیجه مفاصل ملتهب و بدشکل می‌شوند.
  • اختلال دماغی: اختلالی است که بر حجم عضله تاثیر می‌گذارد و باعث شل یا سفت شدن شدید آن می‌شود. این اختلال می‌تواند در پی رشد غیر طبیعی مغز قبل از تولد یا آسیب آن در طی زایمان ایجاد شود.
  • دیابت: هنگامی که به علت تولید ناکافی انسولین یا مقاومت بدن به انسولین، سطح قند خون بالا رود فرد دچار دیابت می‌شود. آسیب عصب، به ویژه عصب پا، می‌تواند به دیابت ارتباط داشته باشد.
  • بیماری شارکو-ماری-توث: اختلال ژنتیکی نادری است که بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و منجر به تضعیف و بدشکلی پا و انگشتان می‌شود.
  • سکته: هنگامی که به علت وجود لخته خون یا ضعیف بودن رگ‌های خونی، به قسمتی از مغز خون‌رسانی نشود فرد دچار سکته می‌شود. سکته باعث آسیب جدی عصب می‌شود و بر عضلات بدن مانند عضله پا تاثیر می‌گذارد. در برخی موارد، علل چنگالی شدن پا هرگز شناسایی نمی‌شود.

علائم


در پای چنگالی، مفاصل نزدیک به قوزک پا به سمت بالا و سایر مفاصل انگشتان به سمت پایین خم می‌شوند که باعث می‌شود انگشتان شبیه چنگال به نظر برسند. در برخی از موارد، پای چنگالی باعث درد نمی‌شود اما گاهی باعث آسیب پا، ایجاد میخچه، پینه، یا زخم شدن محل تماس پا و کفش می‌شود. گاهی به اشتباه به انگشت چنگالی، انگشت چکشی گفته می‌شود و شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند اما عضلات مختلف پا باعث به وجود آمدن آن‌ها می‌شود. عوارض:

  • درد
  • درد پا
  • درد مفصل
  • درد مچ پا
  • خشکی مفصل
  • درد زانو

مراجعه به پزشک


در صورت مشاهده علائم چنگالی شدن پا به پزشک مراجعه کنید زیرا در اوایل بیماری انگشتان پا دارای انعطاف پذیری‌اند که با گذر زمان انعطاف خود را از دست داده و چنگالی می‌شوند. درمان انگشتان پا برای جلوگیری از غیر منعطف شدن آن‌ها ضروری است. پزشک برای تشخیص علت چنگالی شدن پا به بررسی اختلالاتی مانند دیابت و آرتریت روماتوئید می‌پردازد. تشخیص و درمان زودرس می‌تواند از چنگالی شدن پا جلوگیری کند و کیفیت زندگی را بهبود ببخشد.

درمان


ممکن است پزشک برای درمان پای چنگالی، تمهیدات پزشکی و مراقبت در منزل را تجویز کند.

کفی طبی

این کفی‌ها با کاهش درد و فشاری که در پای چنگالی ایجاد می‌شود کمک میکند. این محصول ژله‌ای باعث توزیع یکسان فشار می‌شود. کفی طبی سیلیکونی به شکل نیم دایره است که به خوبی زیر انگشتان پا قرار می‌گیرد. کفی‌های سیلیکونی برخلاف کفی‌های ساخته شده از فوم، فشرده نمی‌شوند و با توزیع فشار باعث می‌شوند فرد هنگام راه رفتن احساس راحتی کند.

اسپلینت

انگشت-چنگالی3چپ

می‌توان به منظور کاهش درد و بدشکلی انگشتان پا از روش‌های دیگری برای انطباق محیط داخلی کفش استفاده کرد. می‌توان از محصولاتی بهره گرفت که با قرار گرفتن در داخل کفش، پا را در وضعیت بهتری قرار می‌دهند. اسپلینت یکی از محصولاتی است که با فشار دادن انگشتان به سمت پایین باعث بهبود وضعیت آن‌ها می‌شود و با کاهش درد به بیمار برای بهتر راه رفتن کمک می‌کند و احتمال به وجود آمدن سایر مشکلات را کاهش می‌دهد.

ورزش

ورزش‌های تقویتی یکی دیگر از روش‌های درمانی است که باعث بهبود تعادل عضلات داخلی و بیرونی انگشتان می‌شود. اگر مدت زیادی از چنگالی شدن انگشتان بگذرد عضلات دچار عدم تعادل می‌شوند. دستمال کشیدن کف اتاق به کمک انگشتان، کشیدن انگشتان روی زمین برای اصلاح وضعیت آن‌ها، یا تلاش برای صاف نگه داشتن آن‌ها در زمره ورزش‌های تقویتی قرار دارند. به علاوه، حفظ حالت گودی کف پا بر وضعیت انگشتان تاثیر می‌گذارد بنابراین انجام ورزش‌های تقویت‌کننده کف پا توصیه می‌شود. اگر گودی کف پا زیاد یا کم باشد پزشک برای اصلاح آن استفاده از کفی طبی را توصیه می‌کند.

کفش مناسب

پوشیدن کفش‌های مناسب باعث می‌شود فرد احساس راحتی کند. از پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه بلند خودداری کنید. می‌توان برای رفع فشاری که بر پا وارد می‌شود از پدهای مخصوص استفاده کرد.

سایر روش‌های درمانی


اگر انگشتان پا دارای انعطاف باشند انجام برخی اقدامات در منزل می‌تواند به بهبود علائم او کمک کند. در برخی موارد ممکن است برای جلوگیری از دائمی شدن این وضعیت انجام عمل جراحی ضرورت یابد که حدود 6 تا 8 هفته طول میکشد انگشتان پا التیام یابند.

پایان مقاله با عنوان “در مان انگشت چنگالی یا چکشی”. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید