افراد مبتلا به ویروس کرونا در معرض خطر لخته شدن خون ( آمبولی ) و سکته مغزی هستند. این چیزی است که ما تاکنون می دانیم

علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی شدید ، شواهد زیادی وجود دارد که کرونا COVID-19 باعث ناهنجاری در لخته شدن خون می شود. به نظر می رسد بیماران مبتلا به عفونت شدید COVID-19 بیشتر در معرض خطر ایجاد لخته خون در رگها و عروق هستند.

لخته های خون می توانند در اعماق رگهای پا ( ترومبوز ورید عمقی یا DVT ) ایجاد شده و به ریه ها منتقل شوند و باعث آمبولی ریوی شوند که جریان خون و اکسیژن را محدود می کند و کشنده است.

ارتباط کرونا و آمبولی

لخته شدن خون در رگ ها هنگامی که مانع از خون رسانی به قلب می شوند ، می توانند باعث حمله قلبی شوند ، یا هنگامی که مانع اکسیژن رسانی به مغز می شوند ، باعث سکته مغزی می شوند.

سوال اینجاست که در بدن افراد مبتلا به ویروس کرونا چه می گذرد؟ و پزشکان برای درمان یا پیشگیری از این عارضه چه می کنند؟

مرتبط و مفید : DVT چیست ؟

این لخته ها چه کار میکنند؟

داده های اخیر هلند و فرانسه حاکی از آن است که در بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در بخش های مراقبت ویژه (ICU) بستری می شوند ، 70 تا 30٪ در رگهای عمیق پاها یا ریه ها دچار لخته خون می شوند.

تقریباً از هر چهار بیمار ویروسی کرونا که در ICU بستری شده اند ، یک نفر دچار آمبولی ریوی می شود.

این میزان بسیار بیشتر از آن است که معمولاً در بیمارانی که به دلایلی غیر از COVID-19 نیاز به پذیرش در ICU دارند ، مشاهده می شود.

خطر سکته بیشتر است

بیمارانی که با COVID-19 به بیمارستان مراجعه می کنند ، در مقایسه با جمعیت عمومی ، بیشتر دچار سکته مغزی می شوند.

به طور معمول ، احتمال سکته مغزی با افزایش سن و همچنین سایر عوامل خطر مانند فشار خون ، افزایش سطح کلسترول یا سیگار کشیدن همراه است.

ارتباط کرونا و لخته شدن خون

با این حال ، میزان بالاتر سکته در بیماران مبتلا به COVID-19 تا حدودی غیر معمول است ، زیرا به نظر می رسد که در افراد زیر 50 سال نیز اتفاق می افتد و در حالی که هیچ عامل خطر دیگری برای سکته مغزی در این سن وجود ندارد.

سطح پایین اکسیژن

به نظر می رسد کرونا با لخته شدن خون در رگهای خونی بسیار کوچک که برای انتقال اکسیژن در اندام ها مهم هستند ارتباط دارد. گزارش های کالبد شکافی عناصر SARS-CoV-2 ، ویروس ایجاد کننده COVID-19 را در سلول های پوشاننده این رگ های خونی کوچک در ریه ها ، کلیه ها و روده نشان داده است.

این ممکن است منجر به لخته شدن خون ریز در این رگهای خونی کوچک شود که جریان طبیعی خون و توانایی خون برای رساندن اکسیژن به این اندام ها را مختل می کند.

نکته مهم ، این لخته های کوچک خون می توانند عملکرد طبیعی ریه را کاهش دهند. اگر این لخته های خون کوچک به ریه ها برسند ، ممکن است از ورود اکسیژن به خون به اندازه طبیعی جلوگیری کند. این ممکن است توضیح دهد که چرا بیماران مبتلا به COVID-19 شدید می توانند سطح اکسیژن بسیار کمی داشته باشند.

پیشنهاد میشود بخوانید: درمان DVT

درمان و تشخیص لخته ها دشوار است

هنگامی که بیماران در بیمارستان بستری می شوند ، به دلیل ویروس کرونا یا هر بیماری دیگری که آنها را در بستر می اندازد ، استفاده از داروهای رقیق کننده خون با دوز کم برای جلوگیری از ایجاد لخته های خونی معمول است.

با این حال ، با توجه به اینکه به نظر می رسد بیماران مبتلا به COVID-19 در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون هستند ، در حال حاضر این بحث وجود دارد که آیا برای جلوگیری از این عوارض لخته شدن ، به دوزهای بالاتر رقیق کننده خون نیاز است یا خیر.

در حال انجام آزمایشات برای پاسخ به این سوال مهم است.

تشخیص این لخته های خون در بیماران مبتلا به کرونا نیز می تواند به خصوص چالش برانگیز باشد.

ارتباط کرونا و DVT

در مرحله اول ، علائم بدتر شدن عفونت ریه در ارتباط با ویروس می تواند از علائم آمبولی ریوی قابل تشخیص نباشد.

چالش دیگر در COVID-19 این است که ویروس می تواند بر آزمایش های آزمایشگاهی تأثیر بگذارد که ممکن است برای تشخیص لخته های خون وریدی نیز استفاده شود.

یک مثال خوب در این مورد ، آزمایشی به نام D-dimer است که اندازه گیری لخته شدن در بدن است. به طور معمول ، این آزمایش تقریباً در همه مبتلایان به لخته خون وریدی بیشتر است. با این حال ، افراد مبتلا به عفونت شدید COVID-19 نیز می توانند به دلیل عفونت شدید ، یک D-dimer افزایش دهند.

در بعضی از بیماران ، این بدان معناست که آزمایش دیگر برای تشخیص لخته های خون مفید نیست.

مرتبط و مفید : جوراب آنتی آمبولی

چرا COVID-19 باعث لخته شدن خون می شود؟

یک نظریه این است که افزایش میزان لخته شدن خون در COVID-19 به سادگی بازتابی از وضعیت نامناسب و بی حرکت بودن آن است.

با این حال ، داده های فعلی نشان می دهد خطر لخته شدن خون در بیماران مبتلا به COVID-19 به طور قابل توجهی بیشتر از آن است که معمولاً در بیماران بستری در بیمارستان و ICU مشاهده می شود.

یکی دیگر از توضیحات بالقوه این است که ویروس مستقیماً روی سلولهای رگ های خونی ما تأثیر می گذارد. هنگامی که بدن با عفونت مبارزه می کند ، سیستم ایمنی برای تلاش برای از بین بردن مهاجم فعال می شود و تحقیقات نشان می دهد یک سیستم ایمنی فعال می تواند باعث لخته شدن خون شود.

به نظر می رسد در COVID-19 شدید ، سیستم ایمنی بدن بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. این می تواند منجر به فعال شدن کنترل نشده سلول هایی شود که به طور معمول لخته شدن خون را متوقف می کنند.

احتمال دیگر این است که ویروس باعث انعقاد خون می شود تا مزیت زنده ماندن برای آن فراهم شود.

ویروس SARS ، یکی دیگر از اعضای خانواده ویروس کرونا ، می تواند توسط پروتئین لخته کننده خون “فعال” شود و ویروس را قادر سازد تا به طور موثرتری به سلول ها حمله کند.

با این حال ، بررسی این موضوع در مورد COVID-19 هنوز ادامه دارد.

به طور جالب توجه ، تحقیقات اولیه نشان می دهد که یک رقیق کننده خون که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد ، هپارین ، ممکن است با اتصال به SARS-CoV-2 و مهار پروتئین اصلی ویروس برای اتصال به سلول ها ، اثرات ضد ویروسی داشته باشد.

آنچه ما به طور قطع می دانیم این است که عوارض لخته شدن خون به سرعت به عنوان تهدید قابل توجهی از COVID-19 در حال ظهور است. در این منطقه ، ما چیزهای زیادی در مورد ویروس ، چگونگی تأثیر آن بر لخته شدن خون و بهترین گزینه ها برای پیشگیری و درمان این لخته های خون داریم.

دیدگاهتان را بنویسید