ointment

پماد ترکیبی است که در آن یک دارو در پایه روغن یا چربی معلق شده یا حل شده است. موادی که ممکن است به عنوان پایه مورد استفاده قرار گیرد عبارتند از: وازلین، مایع وازلین (روغن معدنی)، روغن زیتون، لانولین و دیگر چربی‌های حیوانی. پمادها در ضایعات ضخیم نفوذ کرده و به عنوان یک نرم کننده عمل می‌کنند (یعنی پوست و پوسته‌های روی آن را نرم می‌کند). پمادها اجازه‌ی تخلیه یا تبخیر را نمی‌دهند و با گیر انداختن رطوبت ممکن است باعث نرم شدن بافت در اثر رطوبت شوند.

پمادهای بهداشتی به دلیل قیمت مناسب، سهولت مصرف و سرعت اثر نسبت به قرص و دیگر اشکال دارویی هم در بین پزشکان و هم در میان بیماران طرفداران زیادی دارند. به خصوص برای بیمارانی که دچار مشکلات پوستی از قبیل جای زخم و سوختگی هستند استفاده از پماد بسیار موثر بوده است. پس اگر دچار مشکلاتی از قبیل سوختگی، زخم دیابتی، شقاق، بواسیر و حتی عفونت و سوزش واژینال شدید در نظر داشته باشید پمادها و ژل‌های بهداشتی سریع‌ترین و در دسترس‌ترین راه حل می‌باشند.

محور پزشکی آسیا به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز ارائه و فروش پماد و کرم‌های بهداشتی در ایران، آماده ارائه‌ی انواع خدمات به هم میهنان گرامی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید.

انواع پایه‌های پماد


پایه‌های پماد مورد استفاده به عنوان حامل در چهار دسته کلی قرار می‌گیرند:

پایه‌های هیدروکربن (پایه پماد روغن زیتون)

تماس طولانی مدت داروها با پوست به عنوان یک پانسمان مسدود کننده عمل می‌کند و عمدتاً برای تاثیر نرم کنندگی استفاده می‌شود.

پایه‌های جذب

هر دو امکان تلفیق محلول آبی را با شکل‌گیری امولسیون کننده آب در روغن فراهم می‌کنند که امولسیون‌های آب در روغنی هستند که اجازه تلفیق مقادیر اضافه‌ی محلول‌های آبی را می‌دهد؛ چنین پایه‌هایی امکان جذب بهتر برخی از داروها را فراهم کرده و به عنوان نرم کننده مناسب هستند.

پایه‌های قابل حذف با آب (کرم‌ها)

پایه‌های قابل حذف با آب (کرم‌ها) امولسیون‌های روغن در آبی هستند که حاوی پترولاتیوم، لانولین بدون آب یا موم‌هایی می‌باشند؛ آنها ممکن است با آب از روی صورت شسته شوند و بنابراین به دلایل زیبایی بیشتر قابل قبول می‌باشند؛ آنها به جذب ترشحات سروز در بیماری‌های پوستی کمک می‌کنند؛ و

پایه‌های محلول در آب (پایه‌های پماد بدون چربی)

تنها حاوی مواد محلول در آب است.

مزایا


  • کنترل پماد آسان‌تر از دوزهای زیاد مایع است.
  • پمادها از لحاظ شیمیایی پایدارتر از فرم دوز مایع هستند.
  • پمادها استعمال مستقیم را بر روی ناحیه‌ی متاثر بدن تسهیل کرده و از قرار گرفتن سایر بخش‌ها در معرض دارو جلوگیری می‌کند.
  • برای بیمارانی که با مصرف داروهای تزریقی یا خوراکی مشکل دارند مناسب است.
  • پمادها زمان تماس بین دارو و ناحیه‌ی متاثر را افزایش می‌دهند.
  • قابلیت زیستی داروهای ارائه شده به شکل پماد بیشتر است زیرا از کبد عبور نمی‌کند.

انواع پمادها


پماد هموروئید

پماد هموروئید به طور موقت برای تسکین دادن تورم، سوزش، درد و خارش ناشی از هموروئید استفاده می‌شود. این پماد شامل فنیل‌افرین است که متعلق به یک دسته از داروهای شناخته شده به عنوان آمین‌های سمپاتومیمتیک می‌باشد. این کار با تنگ شدگی موقت رگ‌های خونی در ناحیه انجام می‌شود که اثر تورم و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

بعضی از محصولات ممکن است حاوی موادی (مثلا کره کاکائو، چربی سخت، روغن کانی، روغن کبد کوسه) باشند که یک مانع حفاظتی برای جلوگیری از تماس بسیار رنج‌آور با مدفوع تشکیل می‌دهد.

پماد زخم یا زخم دیابت

پماد دیابتی

زخم پای دیابتی یک عارضه شایع در بیماران دیابتی است. از حدود 30 میلیون نفر مبتلا به دیابت، 15 درصدشان در برخی موارد دچار زخم پا می‌شوند. 84 درصد از تمام موارد قطع پایین پا ناشی از زخم‌های دیابتی پا هستند که عفونی شده و نمی‌توانند بهبود پیدا کنند. جای تعجب نیست که شرکت‌های داروسازی به دنبال یافتن راه‌هایی برای جلوگیری از این نتیجه ویرانگر به روشی آسان و مقرون به صرفه هستند. پماد با مانع حفاظتی کار می‌کند، در نتیجه خطر ابتلا به عفونت را کاهش داده و به بهبودی کمک می‌کند.

پماد پس از سوختگی

پماد سوختگی

پماد پس از سوختگی باعث افزایش بازسازی طبیعی سلول‌های بنیادی که در انتهای فولیکول مو قرار دارند، می‌شود. این سلول‌ها نه تنها قادر به تولید ساقه مو بلکه سلول‌های دیگر هستند که باعث تولید لایه درم و اپی‌درم شده و موجب ترمیم پوست می‌گردند. این پماد همچنین دارای مواد ضد باکتریایی است که از عفونت پس از سوختگی جلوگیری می‌کند.

مقدار مصرف

  • سوزش و سوختگی جزئی، از جمله آفتاب سوختگی: پماد را در اسرع وقت به ضخامت ۱ میلی‌متر بر روی ناحیه‌ی سوختگی بمالید. هر 4 تا 6 ساعت به آرامی پماد باقی مانده را پاک کنید و مجدد استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریک پوست آسیب دیده مراقب باشید.
  • سوختگی‌های جدی‌تر: پماد را به ضخامت 2 میلی‌متر بر روی ناحیه‌ی بمالید. با دقت هر تاول را بریده و مایع را خارج کنید. در این مرحله اولیه بافت آسیب دیده را حذف نکنید. هر 4 تا 6 ساعت به آرامی پماد باقی مانده را پاک کنید و مجدد استفاده کنید. برای پاک کردن زخم از مواد ضدعفونی کننده یا آب استفاده نکنید. بهبودی معمولا 6 تا 7 روز طول می‌کشد.

پماد جای زخم بستر (زخم فشاری)

پماد زخم بستر

زخم‌های فشاری زخم‌هایی هستند که بر اثر نشستن طولانی مدت روی صندلی در طول روز یا شب ایجاد می‌شوند. زخم‌های فشاری، زخم بستر یا جراحات فشاری نیز نامیده می‌شود. یکی از بهترین روش‌های درمان زخم بستر استفاده از کرم زخم بستر است که:

  • عفونت را کاهش می‌دهد و شرایط را بهبود می‌بخشد.
  • علت اصلی عفونت را از بین می‌برد.
  • باعث تسکین التهاب و کاهش خارش، درد و ناراحتی می‌شود.

پماد واژینال

پماد واژینال

این پمادها بر ناحیه ولووواژینال یا داخل واژن استفاده می‌شوند. از آنجایی که واژن بیشتر مستعد عفونت است، پماد باید عاری از کپک‌های میکروارگانیسم و مخمر باشد.

پماد بینی

این مواد در درمان موضعی مخاط بینی استفاد می‌شوند. داروها از طریق جریان خون غنی موجود در پوشش بینی وارد گردش خون بدن می‌شوند.

نگهداری


  • پماد باید در ظرف کاملا بسته و کاملا پر شده ذخیره شود.
  • تغییر در دما می‌تواند منجر به تبلور دارو و تبدیل آن به یک پایه پماد شود.
  • پماد استریل باید در لوله‌ها یا با واحدهای تک دوز توزیع شود تا از محصول در برابر آلودگی در حین استفاده محافظت شود.
  • درپوش‌های پماد باید پس از استفاده بسته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید