انواع بتادین سبز و قهوه ای، عوارض، جایگزین بتادین و قیمت خرید

انواع بتادین
شماره تماس استعلام قیمت بتادین: 09190773754
 بتادین آیدان 10% (4 لیتری)
بتادین آیدان 10% (4 لیتری)
 بتادین آیدان 10% (60 سی سی)
بتادین آیدان 10% (60 سی سی)
 بتادین آیدان 7% (یک لیتری)
بتادین آیدان 7% (یک لیتری)
 بتادین آیدان 10% (250 سی سی)
بتادین آیدان 10% (250 سی سی)
 بتادین آیدان 10% (یک لیتری)
بتادین آیدان 10% (یک لیتری)

پوویدون ـ آیودین (PVP-I) یا آیودوپوویدون که به بتادین یا دوا گلی نیز معروف است، ماده‌ای گندزدا است که برای ضدعفونی کردن پوست، قبل و بعد از جراحی به کار برده می‌شود. از بتادین برای ضدعفونی کردن پوست بیمار و دست جراح استفاده می‌شود. بتادین برای شستشوی زخم‌های کوچک نیز کاربرد دارد. بتادین به دو صورت مایع و پودر به فروش می‌رسد. پوویدون ـ آیودین نخستین بار به سال 1955 تولید شد، این محصول بدون نسخه به فروش می‌رسد.

کاربردهای بتادین

این محصول ترکیبی برای درمان زخم‌های خفیف استفاده می‌شود ( به عنوان مثال، بریدگی، خراش، سوختگی ) و برای جلوگیری و درمان عفونت‌های پوستی ملایم استفاده میشوند. عفونت‌های پوستی کوچک و زخم‌ها معمولا ً بدون درمان التیام می‌یابند، اما برخی از زخم‌های سطحی ممکن است وقتی که آنتی‌بیوتیک در منطقه آسیب دیده استفاده شود سریع‌تر التیام بیابد. این محصول شامل آنتی‌بیوتیک‌هایی است که با کم کردن یا توقف رشد باکتری موجب بهبود زخم میشوند.

بیش از 40 سال است که پزشکان در سراسر جهان از بتادین به عنوان یک عامل دفاعی مهم برای مقابله با عفونت‌های موضعی استفاده می‌کنند. بتادین در فرمولاسیون‌های مختلف و در حجم‌ها و بسته‌بندی‌های گوناگونی، مانند بسته یکبار مصرف تولید می‌شود تا پاسخگوی تمام نیازهای پزشکان و پرستاران باشد. شرکت محور پزشکی آسیا یکی از نخستین شرکت‌های ایرانی است که به تولید و ارائه انواع پوویدون ـ آیوداین بتادین و دیگر محصولات پزشکی پرداخته است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش انواع بتادین می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.
02188991471-2

طرز استفاده از بتادین

این دارو فقط برای پوست به کار می‌رود. همه توضیحات را روی بسته محصول را دنبال کنید و یا از دستورالعمل پزشک تان استفاده کنید. قبل از استفاده دستان خود را بشویید. از استفاده این محصول در چشم‌های و یا داخل دهان خود خودداری کنید. اگر این اتفاق می‌افتد، دارو را پاک کنید و با آب بشویید. از دارو برای داخل بینی استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما اینکار را تجویز کند.

ناحیه آسیب ‌دیده را به صورت مستقیم تمیز و خشک کنید. اگر از پماد یا کرم استفاده می‌کنید، مقدار کمی از دارو را در یک لایه نازک روی پوست بمالید، معمولا ً ۱ تا ۳ بار در روز و یا بنا به تجویز پزشک باید این دارو را استعمال کنید. به آرامی مالش دهید. اگر از پودر استفاده می‌کنید، یک لایه سبک از پودر در منطقه مورد نظر بمالید. می‌توانید با یک چسب زخم یا باند ناحیه را بپوشانید. دستهای خود را پس از استفاده حتما بشویید.

برای تاثیر بیشتر دارو را در مقادیر زیاد و تعداد دفعات بیشتر یا زمان طولانی‌تر استفاده نکنید. با اینکار شرایط شما سریع‌تر بهبود نمی یابد. همچنین خطر عوارض جانبی هم ممکن است افزایش یابد. بجای اینکار از این دارو به طور منظم استفاده کنید تا بیش‌ترین بهره را از آن بگیرید.

اگر شرایط شما پس از یک هفته تغییر نکند یا اگر فکر می‌کنید که ممکن است یک مشکل پزشکی جدی داشته باشید، سریعا ً با پزشک خود تماس بگیرید.

سوزش، قرمزی و یا خارش پوست ممکن است بعد از استعمال این محصول رخ دهد. اما اگر هر یک از این عوارض ادامه پیدا کند یا بدتر شود، به پزشک خود یا یک دکتر داروساز بگویید.

اگر پزشک شما این دارو را تجویز کرده‌ است، به یاد داشته باشید که او یا توجه به دانش خود  تشخیص داده است که سود این دارو برای شما بیشتر از ریسک عوارض جانبی  آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر کدام از این عوارض جانبی غیر محتمل اما جدی رخ دهد باید به پزشک خود مشورت کنید:  ” مشکلات شنوایی / برآمدگی مو ” ( folliculitis ).

استفاده از این دارو برای دوره‌های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به عفونت قارچی و یا عفونت باکتریایی متفاوت شود. در هنگام استفاده از این دارو باید به هر گونه بیماری پوستی غیر معمول جدیدی توجه کنید و با پزشک خود تماس بگیرید ( به عنوان مثال، تورم، پوست داغ ). ممکن است نیاز باشد که یک دارو دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

واکنش آلرژیک شدید به این دارو نادر است. با این حال، اگر علائم یک واکنش آلرژیک شدید را مشاهده کردید، به دنبال توجه پزشکی فوری باشید، از جمله:  خارش، سوزش/ تورم ( به خصوص چهره / زبان / گلو )، گیجی شدید، مشکلات تنفسی.

جوراب واریس

اقدامات احتیاطی

قبل از استفاده از این محصول، پزشک یا داروساز خود را از اینکه آیا به هر کدام از مواد سازنده محصول آلرژی دارید یا اگر دچار آلرژی های دیگری هستید آگاه کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که می‌تواند موجب واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود. برای جزئیات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، به پزشک خود را از تاریخچه پزشکی خود به خصوص در موارد پوستی مانند، اگزما، عفونت‌های پوستی ویروسی مثل shingles، chickenpox، تاول و تبخال ) آگاه کنید.

قبل از جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید که از این محصول استفاده می‌کنید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانی مورد استفاده قرار گیرد که به روشنی مورد نیاز باشد. در مورد ریسک‌ها و مزایای استفاده از آن با پزشک خود مشورت کنید. چرا که مشخص نیست که آیا این دارو به شیر مادر وارد می‌شود یا نه نتیجتا باید قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

واکنش ها

اگر پزشک شما مصرف دارو را برای شما لازم دانسته است پس احتمالا از هر گونه تداخلات احتمالی این دارو با دارو های دیگر آگاه بوده شما را تحت نظر دارد. به همین منظور قبل از چک کردن با پزشک یا داروساز هرگز مصرف دارو را , شروع یا متوقف نکنید و دوز دارو را تغییر ندهید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک خود را از تمام داروهای تجویز شده و محصولات دارویی گیاهی که ممکن است از آن‌ها استفاده کنید – به خصوص محصولات دیگر مرتبط با پوست ( به عنوان مثال، (corticosteroids / antiseptics ) – آگاه کنید.

این متن شامل تمام فعل و انفعالات و تداخلات ممکن این محصول نیست. بنابراین قبل از استفاده از این محصول، باید به پزشک خود یا داروساز درباره تمام محصولاتی که استفاده می‌کنید بگویید. لیستی از تمام داروهای خود را برای پزشک خود تهیه کنید.

بلعیدن بیش از حد (اور دوز)

این دارو اگر قورت داده شود ممکن است مضر باشد. اگر کسی با این دارو اور دوز کرده باشد و علائم جدی از بیهوش و یا تنفس سخت داشته باشد باید با 115 تماس بگیرید. در غیر این صورت بهتر است با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

توجه

اگر پزشک شما این دارو را برای شما تجویز کرده است نباید اجازه استفاده از آن را به کسانی که نسخه ندارند بدهید.

حتی زمانی که مدتی برای درمان از این دارو استفاده کرده اید نباید به هیچ وجه برای درمان بیماری های دیگر بدون نسخه و به صورت سر خود از این دارو استفاده کنید.

فراموش کردن زمان مصرف دارو

اگر برنامه مشخصی برای مصرف این دارو دارید بهتر است به محض یادآوری زمان مصرف دارو آن را مصرف کنید. اما در صورتی که در زمان مشخص شده دارو را مصرف نکرده و نزدیک زمان نوبت مصرف دوز بعدی دارو هستید دوز فراموش شده را کنار گذاشته و بجای آن دوز بعدی را در زمان مقرر مصرف کنید. ( هرگز سعی نکنید با مصرف دوبرابر دارو دوز فراموش شده در یک نوبت خاص در روز را جبران کنید.)

نگهداری

به اطلاعات مربوط به نگه داری که توسط تولید کننده بر روی بسته بندی کالا قرار داده شده است توجه کنید. یا با داروساز خود تماس بگیرید. این دارو باید در برابر گرما، نور و رطوبت زیاد حفظ شود. این محصول نباید در حمام، فریزر و در دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دار شود.

بعد از هر بار استفاده باید درب محصول به طور محکمی بسته شود.

در صورتی که تاریخ مصرف محصول گذشته باشد باید سریعا آنرا دور بریزید. میتوانید از داروساز یا شرکت مسئول زباله های مربوطه در مورد نحوه دور ریختن دارو به گونه ای که اسیب کمتری به محیط بزند سوال کنید.

انواع بتادین


بتادین  قهوه‌ای

بتادین قهوه ای
  • مخصوص ضدعفونی پس از جراحی
  • پوویدون ـ آیودین 7.5 %
  • محلول ضدعفونی کننده غیراستریل
  • پاک کننده از بین برنده ویروس‌ها و باکتری‌ها

کاربرد:

  • از بین بردن باکتری‌هایی که ممکن است پوست را عفونی کنند. بتادین برای آماده‌سازی پوست قبل از جراحی به کار برده می‌شود.
  • شستشوی دست برای کاهش باکتری‌های روی پوست
  • کاهش قابل توجه تعداد میکروارگانیسم‌های روی دست‌ها و ساعدها قبل از جراحی یا درمان و مراقبت از بیمار

راهنمای مصرف:

  • دست‌ها را آب بزنید.
  • حدود 5 میلی لیتر (یک قاشق چای‌خوری پر) از بتادین را روی دست‌ها و ساعدها بریزید.
  • بدون اضافه کردن آب، دست‌ها را دو و نیم تا سه دقیقه به هم بمالید.
  • در صورت تمایل می‌توانید از اسفنج استفاده کنید. زیر ناخن‌ها را نیز به خوبی تمیز کنید.
  • مقدار کمی آب اضافه کنید تا کف زیادی تولید شود. دست‌ها را زیر آب شیر، آب بکشید.
  • تمام این مراحل را یک بار دیگر با 5 میلی لیتر بتادین تکرار کنید.

بتادین سبز

بتادین سبز
  • پوویدون ـ آیودین 10 %
  • محلول ضدعفونی کننده غیراستریل

کاربرد:

  • آماده‌سازی پوست بیمار قبل از درمان
  • آماده‌سازی پوست قبل از جراحی
  • نابود کردن باکتری‌های عامل عفونت‌های پوستی

دستور مصرف:

  • پوویدون ـ آیودین سبز یکبار مصرف است تا از آلودگی خارجی جلوگیری می‌شود.
  • محل جراحی را پیش از جراحی پاک کنید.
  • محلول را روی پوست بزنید و اجازه دهید خشک شود.
  • ناحیه جراحی را می‌توانید با باند پانسمان بپوشانید.

کاربردهای پزشکی


  • بتادین کاربرد گسترده‌ای برای ضدعفونی کردن موضعی و پیشگیری از عفونت زخم دارد. بتادین در کمک‌های اولیه برای درمان خراش‌ها، سوختگی‌ها، تاول‌ها و بریدگی‌های جزئی به کار برده می‌شود. اثر ضدعفونی کننده بتادین ماندگارتر از تنتور ید است، چون بافت‌های نرم بتادین را به آهستگی جذب می‌کند؛ با این توصیف بتادین برای جراحی‌های طولانی‌تر مناسب‌تر است. کلرهگزیدین نیز اثر مشابهی دارد، اما سمی بودن آن نیز باید در نظر گرفته شود.
  • بتادین کاربرد گسترده‌ای در پزشکی دارد و از آن به عنوان محلول ضدعفونی کننده برای شستشوی قبل و بعد از جراحی، درمان و پیشگیری از عفونت زخم، جراحت، بریدگی و سوختگی و همچنین برای درمان عفونت‌های مربوط به زخم بستر و زخم دکوبیتوس استفاده می‌شود. همچنین متخصصین زنان و زایمان از بتادین برای درمان التهاب واژن ناشی از عفونت‌های قارچی، تریکوموناس یا عفونت‌های مختلط استفاده می‌کنند. پوویدون ـ آیوداین مخصوص این کاربردها در غلظت 10 ـ 7.5 % و به صورت محلول، اسپری، اسکراب، پماد و سواب تولید می‌شود.

 چشم

محلول بافر 2.5 % پوویدون ـ آیوداین برای پیشگیری از التهاب ملتحمه نوزادی، به ویژه موارد ناشی از سوزاک با عامل نایسریا گونوره‌آ یا کلامیدیا تراکوماتیس به کار برده می‌شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا بتادین بیش از دیگر روش‌ها احتمال بروز التهاب ملتحمه را در نوزادان کاهش می‌دهد یا خیر. پوویدون ـ آیوداین از آن رو برای پیشگیری از این عارضه بسیار مناسب است که برخلاف دیگر مواد با قارچ‌ها و ویروس‌هایی مانند اچ آی وی و هرپس سیمپلکس نیز مقابله می‌کند.

موارد منع مصرف


ید موجود در بتادین با پراکسید هیدروژن، نقره، تائورولیدین و پروتئین‌هایی مانند آنزیم‌ها واکنش می‌دهد، نتیجه این واکنش بی‌اثر شدن خود بتادین و ترکیبات اشاره شده است. همچنین بتادین با بسیاری از ترکیبات جیوه نیز واکنش می‌دهد و ترکیبات خورنده یدید جیوه را تولید می‌کند. به علاوه چون بتادین با بسیاری از فلزات واکنش می‌دهد، از این ماده نمی‌توان برای ضدعفونی کردن قبل از سوراخ کردن (پیرسینگ) فلزی استفاده کرد.

بدن ید را در مقادیر مختلف جذب می‌کند، میزان جذب ید به ناحیه استعمال و وضعیت پوست بستگی دارد. با این توصیف بتادین در آزمایش‌های تشخیصی غده تیروئید، مانند تشخیص با ید رادیواکتیو و عامل‌های تشخیصی مورد استفاده برای آزمایش ادرار و مدفوع، مانند رزین Guaiacum  اختلال ایجاد می‌کند.

قیمت بتادین


قیمت انواع بتادین با توجه به درصد  و حجم آن متفاوت می‌باشد. شرکت محور پزشکی آسیا آماده ارائه انواع بتادین در حجم‌ها و درصدهای گوناگون به مراکز درمانی، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و خرید تکی و عمده بتادین می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با کارشناسان ما در شرکت محور پزشکی آسیا تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره بتادین

◊ چه زمانی از بتادین استفاده کنم؟

♦ برای درمان بریدگی های کوچک سوختگی و یا خراش و یا زمانی که پزشک شما تجویز کند.


◊ چگونه بتادین به جلوگیری از عفونت زخم کمک می‌کند ؟

♦ آنتی سپتیک های موجود در بتادین از – ید برای کشتن سریع میکروب‌هایی در پوست که ممکن است باعث عفونت شوند، استفاده می‌کنند.


◊ جز تشکیل ‌دهنده فعال در محصولات بتادین چیست ؟

♦ ید جز تشکیل ‌دهنده فعال در محصولات ضد عفونی کننده بتادین است. ثابت شده که ید – طیف وسیعی از میکروب‌ها را می‌کشد و به جلوگیری از عفونت کمک میکند.


◊ چه مدت است که محصولات بتادین به وجود آمده اند؟

♦ محصولات ضد عفونی‌کننده بتادین در بیمارستان‌ها برای بیش از ۵۰ سال برای کاهش انواع میکروب مورد استفاده قرار گرفته‌اند.


◊ چرا وقتی برای اولین بار یک جراحت جزئی را تجربه می‌کنیم برای درمان از ضد عفونی کننده مثل بتادین استفاده می‌شود؟

♦  بتادین به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند و با اینکار فرآیند التیام را تقویت می‌کند. چرا که عفونت می‌تواند موجب تاخیر در درمان شود.


◊  مزایای بتادین ضد عفونی کننده در مقابل گندزدا های دیگر چه هستند ؟

♦ بتادین اقدام سریع کشتن میکروب را ممکن می‌کند و در مقابل بسیاری از انواع میکروب‌ها موثر است.  برخی مطالعات نشان داده‌اند که سایر گندزدا ها نظیر الکل و هیدروژن پراکسید می‌تواند در فرآیند درمان اختلال ایجاد کند.


◊ میتوانم هر روز از بتادین استفاده کنم؟

♦ برچسب مربوط به استفاده را بخوانید. اگر شرایط ادامه پیدا کند و یا بدتر شود، یا اگر نیاز دارید که بیش از یک هفته از بتادین استفاده کنید، استفاده را متوقف کنید و با پزشک خود مشورت کنید.


◊ چطور از بتادین استفاده ‌کنم ؟

♦ به آرامی منطقه آسیب ‌دیده را تمیز کنید. مقدار کمی از بتادین گندزدا را بر روی آن قسمت بمالید. اگر مایل باشید می‌توانید آن را با یک نوار استریل بپوشانید. این محصول فقط برای استفاده خارجی توصیه میشود.  اگر پس از چند روز استفاده مشاهده کردید که شرایط زخم پایدار بوده و یا بدتر می‌شود بهتر است استفاده از این محصول را متوقف کنید و از یک پزشک کمک بخواهید؛ برای مشخص شدن نتیجه شما باید بیش از یک هفته از این محصول استفاده کنید.


◊ در چه صورت قبل از استفاده بتادین باید با پزشک مشورت کرد؟

♦ قبل از استفاده روی جعبه را بخوانید و همانطور که گفته شده آن را مصرف کنید. در صورتی که از بتادینی با درصد ید بالا استفاده میکنید بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. هرگز از بتادین در چشمها و بخش زیادی از بدن استفاده نکنید. اگر به پویدون ایودین حساس هستید، زخم های عمیق و شدید، سوختگی های بالا و جای زخم گاز حیوانات دارید از آن استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید.


◊ چرا بتادین قهوه‌ای رنگ است؟

♦ رنگ ماده سازنده بتادین – پویدون ایودین – به رنگ طلایی قهوه ای میباشد که عامل رنگ قهوه ای این محصول است.


◊ آیا ممکن است بتادین پوست و یا لباس مرا لکه ‌دار کند ؟

♦  نه، بتادین پوست، ناخن‌ها و یا مو را برای همیشه لکه ‌دار نخواهد کرد. اگر به طور تصادفی بتادین را بر روی فیبرهای طبیعی مثل پنبه بریزد، معمولا با آب و صابون شسته می‌شود. برای الیاف مصنوعی، بتادین معمولا با کمک پاک ‌کننده آغشته به لکه بر، شسته می‌شوند.


◊  آیا بتادین می‌تواند واکنش آلرژیک را ایجاد کند ؟

♦ اگر نسبت به ید یا هر نوع ماده دیگری در مواد تشکیل دهنده محصول آلرژی دارید، از آن استفاده نکنید.


◊  از کجا بدانیم که کدام محصول بهتر است؟

♦ این که شما از کدام یک از محصولات ضد عفونی کننده بتادین استفاده می‌کنید براساس اولویت شخصی است چرا که همه محصولات بتادین حفاظت از زخم‌ها را برای بریدگی‌ها، خراش و سوختگی‌های کوچک فراهم می‌کنند. بتادین ( ۱۰ % povidone – ید ) اولین ابزار کمک‌های اولیه است که به راحتی می‌تواند با یک تکه پنبه و یا پد مخصوص به کار رود ؟ بتادین کرمی ( ۵ % povidone ید ) یک کرم ساده برای مصرف خانگی است.


◊ بتادین را از کجا تهیه کنم؟

♦ بتادین را میتوان از تمامی فروشگاه های خرده فروشی و داروخانه ها پیدا کرد. همچنین شرکت محور پزشکی آسیا توزیع کننده اصلی بتادین به مراکز درمانی کشور است. کافی است تماس بگیریید:

02188991471-2


◊ کدام یک از محصولات بتادین برای مصرف خانگی مناسب هستند؟

♦ اسپری محلول بتادین، بتادین کرمی و بتادین هایی با بسته بندی کوچکتر که درصد ید کمی داشته و برای خانه مناسب هستند.


◊  آیا محصولات بتادین تنها برای استفاده پزشکان در دسترس هستند ؟

♦ محصولات ضد عفونی ‌کننده بتادین توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی برای بیش از ۵۰ سال به عنوان یک راه حل دفاعی مهم در برابر عفونت‌های موضعی مورد اعتماد قرار گرفته‌اند. بنابراین برخی انواع بتادین فقط برای استفاده حرفه‌ای بوده و برای خرید در فروشگاه‌های خرده‌فروشی در دسترس نیستند. بتادین هایی با درصد ید مناسب مصرف خانگی را میتوان از تمامی خرده فروشی ها، داروخانه ها و فروشگاه های مجازی تهیه کرد.