اسپیرومتر محرک چیست؟

اسپیرومتر

اسپیرومتر | محور پزشکی

این اسم پیچیده به نظر می رسد. اما این یک ابزار ساده دستی است که به شما کمک می کند تا در زمانی که دچار صدمه شده اید، ریه های خود را پاکسازی کنید.

ممکن است شما روی سینه یا شکم خود جراحی کرده باشید ، یا دنده هایتان شکسته شده باشد. از این رو گرفتن نفس های عمیق برایتان دردناک است. یا دچار ذات الریه یا یک بیماری ریه مانند بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) یا فیبروز کیستیک هستید. نفس هایی که می گیرید ممکن است به اندازه معمول عمیق نباشد. این بدان معنی است که هوا در ریه های شما ممکن است زیاد جابجا نشود و ممکن است هیچ گونه عفونت را از بین نبرد.

شما از طریق یک اسپیرومتر محرک ریه، تنفس می کنید و هوا را به هر گره و قسمت از ریه خود فرو میبرید.این دستگاه همچنین اسپیرومتر تحریک دستی نامیده میشود.

اجزای اسپیرومتر

این محصول از پلاستیک ساخته شده است و به اندازه یک نوت بوک کوچک است. دارای دهانه ای است که مانند لوله خلاء است. هنگامی که با آن استنشاق می کنید ، مکش یک دیسک یا پیستون را درون سیلندر روشن حرکت می دهد. هرچه نفس عمیق تر باشد ، پیستون بالاتر می رود. بیشتر اسپیرومترها عددهایی را در سیلندر نشان می دهند که نشان می دهد چه مقدار هوا وارد می شوید. آنها همچنین می توانند سنجه داشته باشند تا نشان دهد آیا با سرعت مناسب استنشاق می شوید یا خیر.

اسپیرومتر دیجیتال

نحوه استفاده از اسپیرومتر

شما ممکن است نیاز به کمی تلاش برای آویزان کردن آن داشته باشید. اما پس از آن ، استفاده از اسپیرومتر آسان است. مستقیم روی یک صندلی یا لبه تخت خود بنشینید. اگر در سینه یا شکم خود جراحی انجام داده باشید ، ممکن است در آنجا دچار درد شوید. یک بالش را به منظور حمایت در آنجا نگه دارید و از صدمه بیشتر جلوگیری کنید. به طور کامل نفس بکشید تا تمام هوا از ریه های شما عبور کند. لب های خود را محکم در اطراف دهانه لوله قرار دهید و از طریق دهان نفس بکشید. اگر لازم بود لوله هوای بینی خود را وصل کنید.

به آرامی نفس بکشید و پیستون را تا حد ممکن بالا ببرید در همین حال نشانگر را بین دو فلش نگه دارید تا بدانید که با سرعت مناسب استنشاق می کنید. سپس نفس خود را تا 10 ثانیه نگه دارید. توجه داشته باشید که پیستون در کجا متوقف شده است. در مدتی که نفس خود را نگه می‌دارید ، به تدریج پیستون پایین میآید.

وقتی پیستون به انتهای استوانه برخورد می کند ، لب های خود را از دهانه دستگاه شل کنید. به آرامی نفس بکشید و کمی استراحت کنید.

این کار را 10 بار انجام دهید (یا به اندازه ای که پزشک توصیه میکند). هدف این است که پیستون بیشتر اوج بگیرد.

پس از اتمام ، سرفه کنید تا هرگونه مخاط را از ریه های خود پاک کنید. اگر از درد پس از عمل جراحی رنج می برید ، یک بالشت را در حالی که سرفه می کنید در مقابل خود نگه دارید.

میتوانید در هر ساعت بیداری یا هر چند وقت یکبار که پزشک تان توصیه میکند این کار را تکرار کنید. اگر به دلیل وجود برشی در نای قادر به استفاده از دهانه اسپیرومتر معمولی نیستید باید از نوع خاصی از آن استفاده کنید. در مدل به جای دهانه ، دریچه ای وجود دارد. شما آن را بر لوله نای قرار می‌دهید در حالی که به گلو متصل می‌باشد.

مزایا اسپیرومتر

هنگامی که هوا را در ریه های خود فرو برده و مجدّداً رها می کنید ، به طور طبیعی از مایعات و میکروب هایی که می تواند منجر به عفونت شود خلاص می شوید. شما همچنین ریه های خود را ورزش می دهید تا آنها بتوانند اکسیژن بیشتری به بدن شما وارد کنند. این به شما کمک می کند تا زود تر التیام یافته و از عفونت‌های ریه جلوگیری کنید.

در صورتی که یک عمل جراحی پیش رو دارید، پزشک ممکن است بخواهد که قبل از مراجعه به بیمارستان ، از اسپیرومتر خود در خانه استفاده کنید. اگر ریه های خود را تقویت کنید ، احتمال ابتلا به عفونت در آنجا کمتر خواهد شد.

البته کارشناسان همچنان درباره مزایای اسپیرومتر به توافق نرسیده اند. مطالعات نشان می دهد که تمرینات تنفس عمیق نیز به نظر برای تقویت ریه مناسب می رسد.