بررسی دلایل ایجاد انگشت چکشی پا و روش های درمان

انگشت چکشی پا

انگشت چکشی شایع‌ترین ناهنجاری انگشت دوم، سوم یا چهارم پا می‌باشد. این مشکل اغلب با پوشیدن کفش‌های باریک و دارای محافظ قوسی کم به وجود می‌آید. این وضعیت می‌تواند بسیار دردناک باشد اما درمان‌های زیادی برای کاهش درد وجود دارد. انگشت چکشی، انگشتی است که در ناحیه مفصل میانی دارای خمیدگی غیرطبیعی می‌باشد و انگشت پا به شکل چکش به سمت پایین خم می‌شود. این وضعیت دردناک به علت عدم تعادل در عضلات، تاندون‌ها یا رباط‌های اطراف ایجاد می‌شود که به طور معمول انگشت پا را صاف نگه می‌دارد. انگشت چکشی در ابتدا انعطاف پذیر است. اگر انگشت چکشی سریعا درمان نشود، ممکن است ثابت شود و برای اصلاح آنها نیاز به عمل جراحی باشد.

انگشت چکشی پا اغلب به دلیل استفاده از کفش نامناسب یا به طور ارثی به وجود می‌آید. درد در ناحیه انگشتان و کاهش زیبایی پا از جمله عواملی است که مبتلایان به این عارضه را به سمت درمان سوق می‌دهد. درمان انگشت چکشی پا با  استفاده از روش‌هایی چون جراحی، حرکات اصلاحی و استفاده از کفی طبی و اسپلینت‌های طبی انجام می‌گیرد. در این بین استفاده از کفی‌های طبی و اسپلینت‌ها ارزان‌ترین و کم خطرترین درمان‌ها می‌باشند، و از زخم شدن و درد انگشتان در هنگام استفاده از  کفش جلوگیری می‌کنند.

شرکت محور پزشکی آسیا عرضه کننده انواع کفی‌ها و اسپلینت‌های طبی در خصوص درمان انگشتان چکشی آماده ارائه خدمات به شما هم وطنان عزیز می‌باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

دلایل


انگشت چکشی در اثر عدم تعالی در عضلات اطراف مفصل پا به وجود می‌آید. این ماهیچه‌ها، تاندون‌ها، و رباط‌ها با هم کار می‌کنند تا انگشتان پا را خم و راست کنند.

اگر یکی از عضلات ضعیف شود، نمی‌تواند انگشت را خم یا صاف کند. اگر انگشت پا به مدت طولانی خم باشد، عضلات سفت می‌شوند و انگشت پا نمی‌تواند صاف شود. این ضعف و عدم تعادل عضلات ناشی از عوامل مختلف است. از آنجایی که برخی از علل انگشت چکشی قابل اجتناب است، می‌توان خطر ابتلا به آن را به حداقل رساند.

علل انگشت چکشی عبارتند از:

  • کفش‌های خاص: پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌هایی که جلوی آنها بیش از حد تنگ می‌شود، می‌تواند انگشتان پا را به سمت خمیده شدن سوق دهد. هنگامی که به صورت مکرر پوشیده شود، انگشتان پا حتی بدون کفش نیز نمی‌توانند صاف شوند.
  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به انگشت چکشی هستند.
  • صدمات: هنگامی که انگشت پا شکسته می‌شود، ضربه می‌خورد یا فشرده می‌شود، بیشتر محتمل ایجاد انگشت چکشی خواهد بود.
  • سن: خطر با سن افزایش می‌یابد.
  • طول پا: اگر انگشت دوم پا بلندتر از انگشت شست باشد، احتمال بروز انگشت چکشی بیشتر است.
  • برخی بیماری‌ها: افرادی که از شرایطی مانند آرتروز یا دیابت رنج می‌برند، بیشتر به مشکلات پا، از جمله انگشت چکشی دچار می‌شوند.
  • ژنتیک: گاهی اوقات انگشت چکشی ارثی است و ممکن است در خانواده‌ها وجود داشته باشد.

با توجه به سبک کفی‌های کفش، زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به انگشت چکشی هستند. خطر ابتلا به انگشت چکشی با بالا رفتن سن نیز افزایش می‌یابد.

علائم و نشانه‌ها


انگشت چکشی پا باعث ناراحتی شما در هنگام راه رفتن می‌شود. همچنین می‌تواند در هنگام کشیدن یا حرکت دادن شست آسیب دیده و یا انگشتان اطراف آن، باعث ایجاد درد شود. علائم انگشت چکشی شامل موارد زیر است:

  • انگشتی که به سمت پایین خم می‌شود.
  • میخچه یا کالوس
  • مشکل در راه رفتن
  • ناتوانی در خم کردن پا و یا تکان دادن انگشتان پا
  • انگشتان چنگالی

تشخیص


پزشک معمولا می‌تواند انگشت چکشی را در یک معاینه فیزیکی تشخیص دهد. اگر دچار آسیب استخوان، عضله یا رباط هستید، آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس ممکن است لازم باشد.

درمان


اسپلینت

1چکشی

اسپلینت‌ های انگشتان چکشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند انگشتان چکشی خم شده را به سمت بیرون صاف کنند. اسپلینت‌ها می‌توانند هم برای انگشت چکشی که به سمت زیر پا خم شده است، و هم برای کشیدن رو به پایین انگشتی که به سمت بالا رفته است، مورد استفاده قرار بگیرند. اسپلینت انگشت چکشی از پد فومی بزرگ با یک، دو یا سه حلقه ساخته شده است. این حلقه‌ها به پد متصل شده و عمود بر پد به سمت بالا قرار دارند. عملکرد اسپلینت این است که از وزن بدن استفاده می‌‌کند تا انگشت چکشی را در صورتی که رو به پایین رفته و یا خم شده باشد، به حالت نرمال خود بازگرداند. اسپلینت توسط یک نوار کشی که به پد گره خورده است، بر روی انگشت تحت تاثیر حلقه میشود. این نوار کشی را می‌توان برای تنظیم صحیح، شل یا سفت کرد. این اسپلینت‌ها از مواد مصنوعی ساخته شده و در آب ولرم قابل شستشو می‌باشند. مهم است که قبل از استفاده مجدد از اسپلینت، کاملا آن‌ها را خشک کنید. در صورتی که فرد مبتلا به انگشت چکشی دچار دیابت یا مشکل گردش خون باشد، قبل از استفاده از اسپلینت باید با پزشک مشورت کند.

پد

فیزیوتراپی انگشت چکشی

پد انگشت چکشی برای افرادی که دارای انگشتان منقبض یا انگشتان چکشی هستند، مفید می‌باشد زیرا می‌تواند حرکات انگشتان پا را کنترل کند و آن را در یک مکان ثابت نگه دارد و از سایش آن در برابر کفش و ایجاد ناراحتی جلوگیری کند. پدهای متعددی در بازار وجود دارد که به طور خاص برای انگشت‌های چکشی طراحی شده است. انتخاب پد مناسب برای کاهش ناراحتی ناشی از انگشت چکشی ضروری است و بستگی به محل مشکل دارد.

ورزش

تمرین کرانچ شست

ورزش انگشت چکشی

این تمرین برای انگشتان چکشی بسیار مفید است. برای انجام این تمرین، فرد نیاز به نشستن روی یک صندلی دارد تا راحت باشد. در هنگام انجام این تمرین، فرد نباید هیچ جورابی روی پای آسیب دیده بپوشد. اکنون، حوله‌ای بر روی زمین قرار دهید و نیمه بالایی پا را روی حوله قرار دهید. پاشنه را روی زمین بگذارید و با انگشتان پا به سمت بالا کرانچ انجام دهید. پا را به حالت عادی بازگردانید و این تمرین را 10 بار تکرار کنید.

تمرین ضربات شست

درمان خانگی انگشت چکشی

این تمرین نیز بسیار شبیه به کرانچ شست است. برای انجام این تمرین، بدون پوشیدن هیچ جورابی روی پای آسیب دیده، انگشت بزرگ پا را به سمت زمین بکشید و بقیه انگشتان را در هوا به سمت بالا بکشید. این موقعیت را حفظ کنید و با انگشتان پا روی زمین ضربه بزنید. این مرحله را برای حدود 10 بار انجام دهید و سپس موقعیت را برعکس کنید تا این بار انگشت شست پا بالا رود و انگشتان دیگر به سمت پایین حرکت کنند و 10 بار آن را انجام دهید.

کشش دستی

درمان انگشت چکشی

فرد می‌تواند برای تقویت عضلات انگشتان پا را با استفاده از یک حوله بکشد. برای انجام این تمرین، فرد باید روی زمین بنشیند طوری که پاها راست و به سمت جلو باشد. اکنون، حوله‌ای زیر انگشت قرار دهید و به آرامی در جهت عقب فشار وارد کنید و حدود نیم دقیقه نگه دارید. برای کشیدن انگشتان پا به سمت عقب می‌توان از دست‌ها نیز استفاده کرد.

تمرین رول کردن شست

دلایل انگشت چکشی

برای انجام این تمرین، فرد باید بدون کفش روی یک سطح صاف بایستد. ابتدا تمام انگشتان پا را از زمین جدا کنید و سپس آنها را با شروع از انگشت کوچک تا بزرگ خم کنید. این کار را حدود 12 بار انجام دهید و سپس جهت را تغییر دهید.

تمرین فشردن با شست

درمان انگشت چکشی پا

این تمرین معمولا در موقعیت نشسته انجام می‌شود. برای انجام این تمرین، پا را روی ران قرار دهید تا موقعیتی راحتی داشته باشد. انگشتان دست را بین انگشتان پا قرار دهید و سپس انگشتان پا را به هم فشار دهید تا انگشتان دست در تنگنا قرار گیرد. اکنون، انگشتان پا را آزاد کنید و این تمرین را 12 بار تکرار نمایید. اگر انجام این کار با تمام انگشتان پا دشوار است، بهتر است هر بار با یک انگشت پا شروع کنید و به تدریج تعداد انگشتان را افزایش دهید.

پس از درمان چه انتظاری باید داشته باشم؟


پس از درمان علت انگشت چکشی‌تان، معمولا این حالت بدون عوارض از بین می‌رود. با این حال، انتظار بیش از حد طولانی برای بهبود خود به خود می‌تواند باعث ایجاد تغییرات در انگشتان اطراف شود زیرا انگشت چکشی آن‌ها را از موقعیت خود خارج می‌کند. بهتر است درمان به محض تایید تشخیص شروع شود.

دیدگاهتان را بنویسید