علت و درمان گودی کف پا با کفی طبی ، بریس و حرکات اصلاحی قوس کف پا

گودی کف پا

گودی کف پا وضعیتی است که در آن، قوس کف پا بیش‌ از حد طبیعی افزایش می‌یابد. گودی کف پا ممکن است در هر سنی ایجاد شود و می‌تواند بر یک پا یا هر دو پا تأثیر بگذارد. قوس کف پا بسته به میزان قوس، علت ایجاد و یا وجود درد، می‌تواند متفاوت باشد. در برخی افراد، انحنای بیش‌ از حد قوس پا می‌تواند در هنگام راه رفتن و یا ایستادن باعث ایجاد درد شود، همچنین می‌تواند در پوشیدن کفش، بیمار را با مشکل مواجه کند. انحنای بیش‌ از حد قوس پا می‌تواند باعث بی‌ثباتی پا (در معرض کشیدگی و یا رگ به رگ شدن قرار گرفتن پا) شود، در این حالت فشار بیشتری بر روی سینه و پاشنه پا وارد می‌شود. در برخی افراد این بیماری می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های شدیدتری شود، به‌ عنوان‌ مثال ممکن است کودک مجبور شود بر لبه بیرونی پاها راه رود. علت ایجاد گودگی کف پا متفاوت است و می‌تواند در اثر سایر بیماری‌های مختلف و یا آسیب‌دیدگی‌ها ایجاد شود. در بسیاری افراد علت گودی پا ناشناخته یا غیرقابل تشخیص است. درمان گودی کف پا می‌تواند از پوشیدن یک کفی طبی ساده تا عمل جراحی متغیر باشد. قوس و گودی زیاد کف پا دردناک بوده و می‌تواند منجر به بیماری‌هایی چون انگشت چکشی و انگشت چنگالی شود. درمان‌های متعددی برای قوس زیاد کف پا وجود دارد، اما بهترین، کم هزینه‌ترین و بی خطرترین درمان استفاده از کفی و بریس‌های طبی می‌باشد. بریس‌ پا با ثابت نگه داشتن مچ و کف پا مانع از انتقال درد و تغییر شکل دیگر قسمت‌های پا شده و کفی‌ طبی با پر کردن فاصله‌ی بین کفش و پا به همراه فراهم نمودن نرمی و راحتی در کفش از ایجاد درد و زخم در پا جلوگیری می‌کنند. شرکت محور پزشکی آسیا، نماینده انحصاری محصولات طبی prim اسپانیا، یکی از مهم‌ترین و اولین مراکز توزیع و فروش کفی و بریس‌های طبی در ایران آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما هم‌میهنان عزیز می‌باشد. برای کسب مشاوره و یا اطلاعات بیشتر با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

علت گودی کف پا


گودی بیش‌ از حد کف پا اغلب ناشی از یک اختلال نورولوژیک یا سایر بیماری‌ها مانند فلج مغزی، بیماری شارکو ماری توث، اسپینا بیفیدا، فلج اطفال، دیستروفی عضلانی یا سکته مغزی است. در سایر موارد، علت قوس کف پا می‌تواند ناشی از اختلالات ساختاری ژنتیکی و ارثی باشد. تشخیص دقیق علت بیماری مهم است، زیرا عامل ایجاد بیماری می‌تواند مسیر آینده درمان و بیمار را مشخص سازد. اگر انحنای بیش‌ از حد به علت اختلالات نورولوژیک یا سایر بیماری‌ها باشد، احتمال دارد وضعیت بیمار به‌ تدریج بدتر شود. اما اگر، این وضعیت به اختلالات عصبی مربوط نباشد، معمولاً انحنای ایجادشده دچار تغییر نمی‌شود.

علائم


قوس بیش‌ از حد کف پا هنگام ایستادن از ظاهر آن مشخص است. علاوه بر این، ممکن است یک یا چند مورد از علائم گودی کف پا زیر نیز وجود داشته باشد:

  •  انگشت چکشی (انحراف انگشتان پا) و یا انگشت چنگالی (انگشتان پا مانند پنجه پرندگان جمع می‌شود)
  • ایجاد پینه در سینه، کنار یا پاشنه پا
  • درد هنگام ایستادن یا راه رفتن
  • بی‌ثباتی پا به دلیل انحراف پاشنه به سمت داخل، که می‌تواند منجر به کشیدگی و رگ به رگ شدن مچ پا شود.

همچنین بعضی از افراد مبتلا قوس کف پا ممکن است دچار دراپ فوت (افتادگی پا) شوند، وضعیتی که به علت ضعف عضلات پا و مچ پا ایجاد می‌شود، درنتیجه هنگام راه رفتن، پا دچار کشیدگی خواهد شود. افتادگی پا معمولاً نشانه‌ای از ایجاد اختلال در اعصاب تحتانی است.

گرید یا طبقه‌بندی انحنای کف پا


چهار طبقه‌بندی برای قوس کف پا وجود دارد که پزشک می‌تواند برای تشخیص علت درد قوس کف پا از آن استفاده نماید:

  • گرید یک: درد فقط هنگام انجام فعالیت‌ها حضور دارد.
  • گرید دو: درد قبل و بعد از فعالیت وجود دارد، به‌ نحوی‌ که عملکرد شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.
  • گرید سه: درد قبل، در طول و بعد از فعالیت وجود دارد، به‌ نحوی‌ که بر عملکرد شما تأثیر می‌گذارد.
  • گرید چهار: درد در تمام اوقات وجود دارد، به‌ نحوی‌ که انجام تمام فعالیت‌ها را برای فرد دشوار می‌سازد.

تشخیص


برای تشخیص گودی کف پا، سابقه خانوادگی بیمار توسط پزشک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پس‌ از آن جراح پا به معاینه پا و میزان انحنای آن می‌پردازد و مواردی همچون پای چکشی، پینه پا و پای چنگالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. قدرت عضلات پا آزمایش می‌شود و الگوی راه رفتن بیمار و هماهنگی اندام‌ها توسط پزشک مشاهده می‌شود. اگر احتمال وجود اختلالات عصبی وجود داشته باشد، ممکن است کل اندام‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرند. همچنین ممکن است پزشک نحوه پوشیدن کفش بیمار را نیز زیر نظر بگیرد. گاهی اوقات تصویربرداری اشعه ایکس تجویز می‌شود تا سایر شرایط بیمار سنجیده شود. ممکن است پزشک بیمار را به یک متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد تا یک ارزیابی کامل عصبی صورت بپذیرد.

تشخیص در خانه

یک روش برای تشخیص گودی کف پا توسط خود افراد وجود دارد و آن هم استفاده از آزمون پای مرطوب است:
1) مقداری آب در یک ظرف کوچک بریزید.

علت درد قوس کف پا


2) پای خود را درون ظرف قرار دهید.

سوزش گودی کف پا

3) پای خود را بر روی یک پاکت خرید یا یک کاغذ ضخیم قرار دهید.

کفی قوس پا

4) پای خود را از روی کاغذ برداشته و الگوی ایجادشده را مشاهده کنید.

قوس کف پای طبیعی


به شکل رد پای خود نگاه کنید و آن را با مواردی که در زیر توضیح داده می‌شود مقایسه کنید.

قوس طبیعی (متوسط)

darman-kaf-pa6

اگر حدود نیمی از قوس کف پای شما بر روی کاغذ نمایان باشد، بدین معنی است که قوس پای شما طبیعی است. درنتیجه انحنای کف پای شما به‌صورت طبیعی از وزن بدن حمایت کرده و آن را به‌درستی بر روی پا توزیع می‌کند.

تخت بودن (کم بودن) قوس پا

darman-kaf-pa7

اگر بخش قوس کف پای شما بر روی کاغذ پر شده باشد، احتمالاً هنگام گام برداشتن پای شما به سمت داخل چرخش دارد، این بدین معنی است که شما کف پای صاف دارید.

قوس بیش‌ از حد کف پا

darman-kaf-pa8

اگر رد پای شما در طول لبه خارجی پا اتصال کمی داشته باشد و یا اصلاً متصل نباشد به‌ نحوی‌ که فقط بر روی کاغذ اثر پاشنه پا و سینه پا وجود داشته باشد، نشانگر قوس بیش‌ از حد کف پا است. احتمالاً هنگام گام برداشتن پای شما به‌درستی بر روی زمین قرار نمی‌گیرد، درنتیجه نمی‌تواند به‌درستی ضربه و شوک وارده را خنثی سازد. معمولاً توصیه می‌شود این افراد از کفش‌هایی که قوس کمی داند و یا بدون قوس هستند، به هم راه کفی‌های مخصوص جهت حمایت از قوس کف پا استفاده کنند.

درمان


بریس یا پابند طبی

darman-kaf-pa9

ممکن است پزشک استفاده از بریس را به‌ منظور افزایش پایداری پا و مچ پا توصیه کند. بریس‌ها در مواردی که فرد تحت جراحی اصلاح قوس کف پا قرار می‌گیرد نیز مفید هستند. آن‌ها کمک می‌کنند تا پس از جراحی پا دچار تغیر شکل نشده و درد آن نیز کاهش یابد.

محافظ قوس پا

darman-kaf-pa10

اگر قوس کف پای شما ارثی باشد، استفاده از محافظ قوس پا در کفش‌ها می‌تواند تنها راهکار مورد نیاز شما برای رهایی از درد و ناراحتی‌های مرتبط با آن باشد. محافظ قوس پا فشار وارده بر پا را کاهش داده و کمک می‌کند تا وزن به‌ صورت مناسب‌تری بر روی پا توزیع شود، درنتیجه ضربه و شوک وارده در اثر راه رفتن خنثی خواهد شد.

کفی کفش

کفی طبی گودی پا

استفاده از کفی کفش مناسب، گام دوم درمان گودی کف پا محسوب می‌شود. استفاده از آن‌ها باعث راحتی پای شما می‌شود و درعین‌حال به‌طور مؤثری درد را کاهش داده و از قوس کف پای شما پشتیبانی به عمل می‌آورد. آن‌ها از مواد زیست سازگار تولید می‌شوند و داخل کفش قرار می‌گیرند. همچنین این کفی‌ها سایش کف پا و کف کفش را کاهش می‌دهند که برای کاهش درد پاشنه و ترمیم آن بسیار کمک‌ کننده است. این کفی‌ها برای کفش‌های دارای پاشنه و یا چکمه‌ها مناسب است، اما به دلیل دارای خاصیت چسبندگی آن‌ها، می‌توان در کفش‌های تخت و حتی دمپایی‌ها نیز استفاده نمود.

اورتوز‌های سفارشی

darman-kaf-pa12

اورتوزهای سفارشی، که داخل کفش ثابت می‌شوند نیز می‌توانند مفید باشند، چرا که باعث پایداری پا و خنثی کردن ضربات وارده به آن می‌شوند.

کفش مناسب

کفش طبی گودی کف پا

کفش‌هایی که از بالای مچ پا پشتیبانی به عمل می‌آورند و همچنین کفش‌هایی که پاشنه آن‌ها در کف کفش گسترده‌تر است، حمایت بیشتری از پا فراهم می‌کنند.

تمرینات ورزشی

درمان کف پای صاف

در اینجا چند تمرین پایه معرفی می‌شود که می‌توانید در خانه آن‌ها را امتحان کنید:

  •  کشش با حوله: بنشیند و پاها را در مقابل خود قرار دهید، یک حوله را به دور پای خود در قسمت سینه پا حلقه بزنید، سپس پا را خم کرده و به کمک حوله آن را به سمت خود بکشید.
  •  کشش با کمک دیوار با زانوی خم: رو به روی دیوار بایستید و یک پا را مقداری جلوتر قرار دهید. کف دست‌ها را بر روی دیوار قرار دهید، هر دو پاشنه کاملاً بر روی زمین قرار داشته باشند. هر دو زانو را خم کرده و وزن بدن را به سمت جلو متمایل کنید، به کمک دیوار سعی کنید تعادل خود را حفظ نمایید.
  •  فشردن انگشتان پا: انگشتان دست خود را بین انگشتان پا قرار دهید. انگشتان دست خود را به محکمی تا آنجا که می‌توانید برای ده ثانیه فشار دهید، سپس استراحت کرده و دوباره تمرین را تکرار کنید.
  •  خم کردن انگشتان پا: پاهای خود را صاف بر روی زمین قرار دهید، سپس فقط انگشتان پا را بالا ببرید. پس‌ ازآن به آرامی انگشتان پا را پایین آورید تا روی زمین قرار گیرند.
  •  برداشت توپ گلف: سعی کنید فقط به کمک انگشتان پا، یک توپ گلف را از زمین بلند کرده و آن را داخل یک سطل بیندازید. اگر این کار برای شروع خیلی سخت است، می‌توانید از لیف حمام و یا توپ‌های کوچک شروع نمایید.

جراحی

اگر درمان‌های غیر جراحی وضعیت شما را بهبود نبخشند، ممکن است برای کاهش درد، افزایش ثبات پا و کاهش ضعف عضلات جراحی لازم باشد. هدف جراحی عبارت‌اند از: بهبود عملکرد پا، کاهش درد پا و کاهش خطر ابتلا به سایر آسیب‌دیدگی‌ها، مانند کشیدگی و رگ به رگ شدنی مچ پا، که در افراد مبتلا به قوس بیش‌ از حد پا رایج است. روش‌های جراحی مختلفی برای اصلاح گودی بیش‌ازحد پا وجود دارد. جراح بر اساس شرایط و وضعیت شما، بهترین گزینه را انتخاب خواهد نمود. جراحی می‌تواند شامل اصلاح ناهنجاری‌های استخوانی، عدم تعادل عضلانی یا اصلاح ضعف مچ پا باشد، به‌نحوی‌که پس از جراحی، توزیع وزن بر روی پا متعادل‌تر گردد. در برخی موارد، به کمک روش‌های کم تهاجمی و نوین جراحی می‌توان این عمل جراحی را به آسانی انجام داد، به‌ نحوی‌ که فقط نیاز به چند ببرش کوچک باشد و بیمار نیاز به بستری شدن طولانی‌ مدت نداشته باشد.

مرتبط: حرکات اصلاحی گودی کف پا، کفی قوس پا، راه های درمان کف پای گود، سوزش گودی کف پا، درد گودی کف پا ناشی از چیست، قوس کف پای طبیعی، کفش مناسب برای کف پای گود، علت درد قوس کف پا

1 دیدگاه در “علت و درمان گودی کف پا با کفی طبی ، بریس و حرکات اصلاحی قوس کف پا

دیدگاهتان را بنویسید