بررسی دلایل کمر درد و راه های تسکین و درمان

انواع کمر درد

کمر درد نوعی اختلال اسکلتی عضلانی است که شامل درد گردن و آسیب کششی مکرر (RSI) بوده، و امروزه به اختلال اندام فوقانی ناشی از کار (WRULD) شناخته شده است. کمر درد از متوسط تا شدید متغیر است. کمر درد علل مختلفی مانند ترومای کمر، مشکل آرتروز یا بیرون زدن دیسک دارد. کمر درد بر جوانب مختلف زندگی، از جمله بر فعالیت‌های روزمره، زندگی خانوادگی، کار، تفریح و فعالیت‌های اجتماعی تاثیر می‌گذارد. اما کارهایی هست که شما و درمان‌گرتان می‌توانید انجام دهید تا با کمر درد کنار آمده و به زندگی خود ادامه دهید. بسته به علت کمر درد، روش‌های مختلفی نظیر فیزیوتراپی، ورزش، داروهای ضد التهاب و جراحی برای درمان کمر درد وجود دارد. اما یکی از بهترین روش‌هایی که مبتلایان به کمر درد فارغ از علت، از آن بهره می‌برند، بریس‌های طبی می‌باشند. این بریس‌ها هم برای بیمارانی که از فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی استفاده می‌کنند و هم برای کسانی که جراحی ستون فقرات انجام داده‌اند مفید می‌باشند زیرا علاوه بر محکم نگه داشتن کمر در وضعیتی ثابت برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی و فشارهای خارجی، به تقویت عضلات کمر نیز کمک می‌کنند. این بریس‌ها قیمت مناسبی دارند و به‎راحتی قابل استفاده هستند. محور پزشکی آسیا با داشتن سال‌ها تجربه و تخصص در توزیع و فروش بریس‌های طبی، آماده‌ ارائه‌ خدمات و مشاوره در خصوص بریس‌های طبی به شما هم میهنان عزیز می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

علت کمردرد


علت کمر درد

علت کمردرد دقیقا مشخص نیست. در اکثر موارد، کمر درد در اثر یک کشش ساده در بافت‌های نرم (عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌ها) ایجاد می‌شود و علت کمر درد آن وارد شدن آسیب شدید به ستون فقرات نیست. عوامل زیادی باعث کمر درد می‌شوند که عبارتند از:

  •  بد ایستادن
  •  بلند کردن مکرر اجسام سنگین (بلند کردن اجسام با دست)
  •  نداشتن فعالیت فیزیکی و ورزش منظم (بی تحرکی)

برخی از عوامل پزشکی نیز باعث کمر درد می‌شوند که عبارتند از:

  •  آرتروز، از جمله استئوآرتریت و اسپوندیلیت انکیلوزان
  •  سیاتیک
  •  تنگی کانال نخاعی
  •  پوکی استخوان
  •  بارداری

علائم و نشانه‌ها


علائم کمردرد ممکن است در هر قسمت از ستون فقرات، از دنده‌ها گرفته تا باسن، ایجاد شود. در برخی موارد، درد در یک یا هردو پا ایجاد خواهد شد. هنگام درد، فرد نمی‌تواند برخی از فعالیت‌های روزمره مانند خم شدن، بلند کردن اشیا، نشستن و راه رفتن را به راحتی انجام دهد. در هنگام کمر درد انجام حرکات چرخشی نیز مشکل می‌شود. حتی هنگامی که فشاری به مفاصل ستون فقرات وارد می‌شود نیز فرد احساس ناراحتی می‌کند. کاهش عکس العمل‌ها، حس و قدرت پاها از علائم فشار عصبی است.
معمولا افراد مبتلا به کمر درد از بهبود خود ناامید هستند. افرادی که همیشه کمر درد دارند از حرکت و فعالیت کردن می‌ترسند زیرا نگران هستند که وضعیتشان بدتر و دردشان شدیدتر شود. همچنین، زندگی با کمردرد دائمی باعث اختلالات روانی مانند عصبانیت، افسردگی، زودرنجی و ناامیدی نیز می‌شود.

تشخیص بیماری


پزشک برای تشخیص کمر درد سوالاتی از شما خواهد پرسید که عبارتند از:

  • عوامل یا محرک‌هایی که باعث کمردرد شدند.
  •  آیا قبلا کمردرد داشته‌اید.
  • مواردی که کمر دردتان را بدتر می‌کنند.
  •  مواردی که کمر دردتان را بهتر می‌کنند.
  • پزشک تمام بدن را معاینه می‌کند.

اگر پزشک به علل جدی‌تر ایجاد کمر درد شک کند، انجام آزمایشاتی را نیز برای شما تجویز خواهد کرد. اما در اکثر موارد، عکس رادیوگرافی و ام آر آی مفید نیست و توصیه نمی‌شود. آزمایش‌های غیر ضروری، گران قیمت هستند و در برخی از عکس‌برداری‌ها، بیمار در معرض اشعه قرار می‌گیرد که اگر پزشک بداند چنین عکس‌های برای درمان کمر درد مفید نیستند، باید از تجویز و انجام آنها خودداری شود. معاینه کلی توسط پزشک نشان خواهد داد که آیا برای انتخاب روش درمان کمردرد مناسب، آزمایش‌های دیگری نیز نیاز هست یا خیر. خوب است بدانید که بسیاری از آزمایش‌ها، تغییراتی را در ستون فقرات نشان می‌دهند که یک امر عادی است که در طول زمان و با افزایش سن به وجود می‌آید و آسیب به ستون فقرات نیست.

روش‌های درمان


دارو و قرص

قرص کمر درد

پزشک با توجه به نوع کمر درد، یکی از داروهای زیر را برای درمان کمردرد شدید شما تجویز می‌کند:

  •  داروهای تسکین دهنده درد (OTC): که بدون نسخه به فروش می‌رسند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، و دیگر داروها) یا ناپروکسن سدیم برای تسکین کمردرد شدید مفید هستند.
  •  شل کننده عضلات: اگر کمر درد خفیف تا متوسط باشد و با داروهای تسکین دهنده OTC، بهبود پیدا نکند، پزشک داروی شل کننده نیز تجویز خواهد کرد. داروهای شل کننده‌ ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شوند.
  •  داروهای موضعی تسکین دهنده درد: این داروها شامل پمادها، روغن‌ها یا ضمادهایی است که بر روی پوست محل درد مالیده می‌شوند.
  •  داروهای تزریقی: اگر دیگر داروها باعث تسکین درد نشدند و درد به پاها نیز منتقل شد، پزشک داروی کورتیزون(داروی ضد التهابی) یا داروی بی حسی به اطراف مجرای ستون فقرات (فضای اپیدورال) تزریق می‌کند. تزریق کورتیزون به کاهش التهاب اطراف ریشه‌های عصب کمک می‌کند اما اثر تسکین دهندگی کوتیزون فقط چند ماه ادامه خواهد داشت.

بریس‌ کمر

elatkamardara2

بریس‌ کمر معمولا برای محافظت از ستون فقرات استفاده می‌شوند. هدف از تجویز بریس‌ها، بی تحرکی، محافظت از پوسچر، کنترل علائم و حفاظت از آسیب‌ها است.

محصولات پریم اسپانیا در محور پزشکی

بریس برای محافظت از ستون فقرات

نحوه‌ی قرارگیری ستون فقرات در حالت ایستاده را پوسچر می‌گویند. برای سالم ماندن کمر، پوسچر باید در یک راستا قرار گیرد. پوسچر غیرطبیعی باعث ایجاد درد، سستی، آسیب یا اختلال ساختاری می‌شود. پزشک برای افرادی که پوسچر مناسبی ندارند، بریس کمر تجویز می‌کند تا به حفظ انحنای طبیعی و تراز ستون فقرات کمک کند. بریس کمر با محافظت از پوسچر و اصلاح پوستچر غیر طبیعی، باعث بهبود پوسچر طبیعی می‌شود.

بی تحرکی

در برخی از مشکلات ستون فقرات، مانند مشکلات ناشی از ضربه (شکستگی‌ها یا جوش خوردن ستون فقرات در نتیجه عمل جراحی)، کمر بیمار باید مدتی بدون تحرک باشد. بی تحرکی باعث کاهش کنترل شده‌ی حرکت قسمت آسیب دیده شده و محل را بهبود می‌بخشد. اگر بیمار بی تحرک نباشد، ممکن است در اثر بی دقتی در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه، باعث تشدید درد و آسیب شود. بریس‌های کمری مختلفی برای ایجاد محدودیت در برخی حرکات خاص ساخته شده است. بریس‌ها برای محدودسازی حرکاتی مانند انعطاف، کشش و چرخش طراحی شده‌اند.

کنترل درد توسط بریس

اکثر افراد از درد ناشی از عدم تراز بودن کمر رنج می‌برند و این درد یکی از علائم کمر درد است که بیشتر از همه فرد را ناتوان می‌کند. این درد معمولا در اثر برخی حرکات و قرارگیری در موقعیت‌های خاص که به کمر فشار وارد می‌کنند، شدیدتر می‌شود. بریس‌های کمر با محدود کردن برخی حرکات و ایجاد امکان بهبود قسمت آسیب دیده، می‌توانند درد را محدود کنند. همچنین این بریس‌ها با فشار به شکم و حذف فشار از روی مهره‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ها، و دیگر قسمت‌های ستون فقرات ، به کاهش درد کمک می‌کند.

ورزش‌ها و درمان فیزیکی

ورزش کمر درد

درمان فیزیکی اصلی‌ترین راه برای درمان کمر درد است. درمانگر از روش‌های مختلفی مانند گرما، اولتراسوند، تحریک الکتریکی و روش‌هایی برای شل کردن عضلات و بافت‌های نرم کمر استفاده می‌کند تا درد را کاهش دهد. با بهبود و کاهش درد، درمانگر ورزش‌هایی را به شما آموزش می‌دهد که باعث افزایش انعطاف پذیری، تقویت کمر و عضلات شکم شده و پوسچر فرد را بهبود می‌بخشد. استفاده منظم از این روش‌ها به جلوگیری از برگشت درد کمک می‌کند.

جراحی

تعداد اندکی از افراد برای کمردرد نیاز به جراحی دارند. اگر درد شدیدی دارید که به پاها نیز منتقل می‌شود یا ضعف عضلانی پیش رونده ناشی از فشار عصبی دارید، جراحی برای شما مناسب است. در غیر این صورت، جراحی معولا برای مشکلات ساختاری مانند تنگ شدگی یا انقباض ستون فقرات یا بیرون زدگی دیسک، که با دیگر روش‌های درمان کمردرد شدید برطرف نمی‌شوند، مناسب است.

پیشگیری


با بهبود موقعیت فیزیکی خود و انجام ورزش‌های مناسب می‌توانید از ایجاد کمردرد جلوگیری کرده و مانع برگشت مجدد درد شوید. برای سالم و قوی نگه داشتن کمر خود، کارهای زیر را انجام دهید:

  •  ورزش: ورزش‌های ایروبیک سبک ولی منظم که کمر را نکشد یا ضربه نزند، باعث قدرت و استقامت کمر و عملکرد بهتر عضلات می‌شود. پیاده روی و شنا بهترین ورزش‌ها برای کمر هستند. درمورد ورزش مناسب با پزشک مشورت کنید.
  •  افزایش قدرت و انعطاف عضلات: تمرینات مخصوص شکم و عضلات کمر (تمرینات تقویت مرکز بدن) به بهبود وضعیت عضلات شکم و کمر کمک می‌کنند تا بتوانند نقش محافظ را برای کمر ایفا کنند. انعطاف باسن‌ها و قسمت بالای ران‌ها باعث تراز شدن استخوان‌های لگن شده و باعث بهبود کمر می‌شود. پزشک یا درمانگر به شما خواهد گفت که چه ورزشی برای شما مناسب است.
  • حفظ وزن متعادل: اضافه وزن بر عضلات کمر فشار می‌آورد. اگر اضافه وزن دارید، باید وزن خود را کاهش دهید زیرا کاهش وزن مانع کمر درد می‌شود.

مرتبط: تسکین کمر درد، انواع کمر درد، درمان گیاهی کمر درد، ورزش کمر درد، کمر درد عصبی، کمر درد سیاتیک، علائم کمر درد، قرص کمر درد

1 دیدگاه در “دلایل و انواع کمردرد، علائم و راه های درمان و تسکین درد کمر با قرص، داروی گیاهی، ورزش

دیدگاهتان را بنویسید