رگ عنکبوتی یا واریس عنکبوتی چیست؟


رگ عنکبوتی یا واریس عنکبوتی

رگ‌ عنکبوتی رگ‌های کوچک و تیره رنگی هستند که در سطح پوست دیده می‌شوند. غالباً رگ‌های عنکبوتی نشانه ابتلا به بیماری‌های وریدی در عمق ساق پا هستند. عاقلانه خواهد بود که پاها برای نارسایی وریدی مورد معاینه قرار گفته و همراه با یک برنامه درمانی عمومی قبل از این که این بیماری‌ها شدت پیدا کنند، رگ‌های عنکبوتی درمان شوند. در بیشتر موارد می‌توان رگ‌های عنکبوتی را به راحتی با استفاده از جوراب‌های طبی مخصوص واریس درمان نمود.

برای برخی افراد، رگ‌های عنکبوتی بیش از یک مشکل زیبایی است زیرا با درد و تورم همراه است. جوراب‌ واریس اولین توصیه بسیاری از متخصصان برای درمان و کاهش رگ‌های عنکبوتی است. محور پزشکی آسیا، یکی از تخصصی‌ترین مراکز توزیع و فروش انواع جوراب‌های واریس در ایران است که به صورت کارشناسی شده و تخصصی آمادهٔ ارائه خدمات به شما هم میهنان عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید از طریق شماره‌های زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید:

رگ عنکبوتی
واریس عنکبوتی چیست

رگ‌های عنکبوتی چست؟


رگ‌های قرمز یا آبی به این دلیل که شبیه به تار عنکبوت هستند رگ‌های عنکبوتی نام گرفته‌اند و غالباً در سطح ساق پا شکل گرفته و ممکن است در هر سنی ایجاد شوند. رگ‌های عنکبوتی رگ‌های خونی سطحی متسع شده مانند رگ‌های واریسی هستند اما کوچک‌تر بوده و به سطح پوست نزدیک‌تر هستند. رگ‌های عنکبوتی غالباً در قسمت‌های پشت زانو ایجاد می‌شوند اما ممکن است در هر قسمت دیگری از بدن نیز ایجاد شوند.

علل


علت ابتلا به بیماری رگ‌های واریسی و رگ‌های عنکبوتی قطعی نیست ولی در بیشتر موارد این بیماری ارثی است. به نظر می‌رسد که زنان بیش از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند. تغییر سطح استروژن در خون زنان ممکن است در ایجاد رگ‌های واریسی نقش داشته باشد. این تغییر هورمونی در دروان بلوغ، بارداری ، شیردهی و یائسگی ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید

عواملی که ممکن است احتمال ایجاد رگ‌های واریسی را افزایش دهند عبارتند از:

علائم


این مشکل ممکن است به دلیل وجود دریچه‌های معیوب موجود در سیاهرگ‌های عضلات ساق پا ایجاد شود (سیاهرگ‌های عمقی). مشکلات دیگری که ممکن است همراه با این مشکل ایجاد شود عبارتند از:

تشخیص


معاینه رگ‌های عنکبوتی شامل معاینه بالینی عمومی توسط پزشک است. این معاینه شامل پرسش‌هایی در مورد سابقه خانوادگی ابتلا به واریس ، طول دوره ابتلا به علائم بیماری و هر موردی که باعث تشدید یا گسترش رگ‌های عنکبوتی می‌شود می‌گردد. قد، وزن و بیماری‌های دیگر فرد نیز باید مورد توجه و ملاحظه قرار گیرد. به علاوه بررسی و لمس (لمس سیاهرگ‌ها) و ارزیابی خونریزی‌ها یا زخم‌های موجود نیز انجام می‌شود. ایستادن به مدت حدود 5 تا 10 دقیقه می‌تواند باعث نمایان شدن رگ‌ها شود که به پزشک در ارزیابی میزان گسترش بیماری‌ها رگ‌های واریسی کمک می‌کند.

شماره تماس جهت مشاوره و خرید جوراب واریس : 02188991471

اقدامات درمانی


جوراب‌های واریس

جوراب‌ واریس آسان‌ترین روش درمان واریس و پیشگیری از ابتلا به بیماری رگ‌های واریسی است. جوراب‌های واریس با اعمال فشار بیشتر که باعث جلوگیری از حرکت خون و مایعات برخلاف جهت جاذبه می‌شود به بهبود رگ‌های واریسی کمک می‌کند. از این رو تجمع خون در ساق پا متوقف شده و احتمال شکل‌گیری رگ‌های واریسی کاهش می‌یابد. فشار خارجی که جوراب‌های واریس به پا اعمال می‌کنند به حفظ بافت‌های همبند نیز به دلیل مشابه کمک می‌کند. میزان فشار مورد نیاز برای پیشگیری از شکل‌گیری رگ‌های واریسی در هر فرد متفاوت است. خوشبختانه چندین نوع جوراب واریس وجود دارد که هر فرد می‌تواند بر اساس نیازهای فردی خود آنها را انتخاب کند.

اسکلروتراپی

عکس رگ عنکبوتی

در این فرایند پزشک مایعی در رگ‌های شما تزریق می‌کند که باعث فاسد شدن و بسته شدن آنها شده و در نتیجه خون مسیر خود را از طریق رگ‌های سالم اطراف می‌بندد. در طول مدت چند هفته، رگ‌های عنکبوتی درمان شده محو می‌شوند. همچنین ممکن است برخی رگ‌های بیمار به تعداد بیشتری تزریق نیاز داشته باشند. معمولاً اسکلروتراپی اگر به درستی انجام شود روش درمانی مؤثری خواهد بود. برای انجام اسکلروتراپی نیازی به بیهوش کردن بیمار نیست و پزشک این فرایند را در مطب خود انجام می‌دهد. عوارض جانبی اسکلروتراپی عبارتند از تورم، خارش و تغییر رنگ پوست در ناحیه درمان شده.

جراحی با لیزر

جراحی با لیزر به وسیله ارسال پرتوهای نوری شدید در رگ انجام شده و باعث می‌شود که رگ‌های بیماری به تدریج محو شده و از بین بروند. ایجاد شکاف برای این روش جراحی نیاز نیست و از سوزن نیز استفاده نمی‌شود. غالباً تأثیر این روش درمانی به خصوص در رگ‌های بزرگ‌تر کمتر از اسکلروتراپی است. عوارض جانبی انجام عمل جراحی به وسیله لیزر عبارت است از: قرمزی، کبودی، خارش، تورم و تغییر رنگ دائمی پوست. عروق خونی پس از درمان به مرور و طی چندین ماه محو شده و از بین می‌روند اما به طور کامل ناپدید نمی‌شوند. همچنین ممکن است در همان قسمت دوباره رگ‌های عنکبوتی ایجاد شوند.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری


رگ‌های عنکبوتی خطرناک نیستند اما وجود آنها نیز برای کسی خوشایند نیست. در حالی که نمی‌شود همیشه از ایجاد رگ‌های عنکبوتی پیشگیری کرد اما برای جلوگیری از واریس با رعایت برخی از نکات می‌توان تا حدی از بروز این مشکل ناخوشایند پیشگیری کرد. در زیر به 5 نکته که می‌تواند احتمال ایجاد رگ‌های عنکبوتی را کاهش دهد اشاره می‌کنیم:

استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب علاوه بر این که از پوست شما در برابر ابتلا به سرطان پوست محافظت کرده و از پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک و لک‌های تیره‌رنگ پیشگیری می‌کند بلکه از ایجاد رگ‌های عنکبوتی به خصوص در صورت نیز جلوگیری می‌کند.

پاهای خود را روی هم قرار ندهید

درمان رگ عنکبوتی

چهارزانو نشستن به مدت طولانی می‌تواند سرعت گردش جریان خون را در پاها کاهش داده و باعث آسیب‌دیدگی‌های احتمالی عروق شود. این کار ممکن است باعث ضعیف شدن دریچه‌ها و دیواره‌های عروق شده و احتمال ایجاد رگ‌های عنکبوتی و عروق واریسی را افزایش دهد.

تحرک داشتن

به مدت طولانی و بدون تحرک ننشینید یا نایستید. اگر شما به مدت طولانی ایستادید وزن خود را هر چند دقیقه یک مرتبه بین پاهای خود تقسیم کنید تا خون در آنها جریان یابد. سعی کنید بیش از 30 دقیقه بدون تحرک و راه رفتن بین این مدت ننشینید. تحرک و ورزش کردن گردش جریان خون را بهبود داده و احتمال ابتلا به رگ‌های عنکبوتی ناخوشایند را کاهش می‌دهد.

پاهای خود را بالا نگه دارید

درمان واریس عنکبوتی

وقتی شما در حال استراحت هستید پاهای خود را بالا نگه دارید تا فشار از روی پاها و ساق پای شما برداشته شده و خون به سمت قلب جریان یابد. با این کار فشار بر رگ‌ها و پوست کاهش یافته و احتمال ضعیف شدن آنها کمتر می‌شود.

از کفش و جوراب مناسب استفاده کنید

کفش‌های پاشنه بلند خود را فقط برای مناسبت‌های خاص استفاده کنید. کفش‌های پاشنه کوتاه به بهبود گردش جریان خون در پاهای شما کمک می‌کند. همچنین از لباس‌های تنگ که کمر، کشاله ران یا ساق پای شما را تحت فشار قرار می‌دهند استفاده نکنید زیرا باعث جمع شدن خون در اندام تحتانی شما می‌شود. جوراب‌های واریس هم می‌توانند به جریان یافتن خون در جهت قلب کمک کرده و از بزرگ شدن رگ‌ها جلوگیری کنند.

ورزش کردن

با این که تأثیر ورزش به عنوان یک روش مؤثر در پیشگیری از شکل‌گیری رگ‌های عنکبوتی و طیف وسیعی از بیماری‌های دیگر مؤثر است اما تأثیر ورزش در پیشگیری از ابتلا به رگ‌های عنکبوتی کمتر است. در زمان ابتلا به رگ‌های واریسی، انجام تمرینات ورزشی به سه شکل از گسترش رگ‌های عنکبوتی جلوگیری می‌کند: به افزایش گردش خون کمک کرده، حجم عضلات را افزایش داده و تن عضلانی در ساق‌های پا را نیز افزایش می‌دهد و به کاهش وزن و حفظ وزن سالم نیز کمک می‌کند؛ به عبارت دیگر، ورزش کردن در پیشگیری از شکل‌گیری رگ‌های عنکبوتی که به دلیل ترکیبی از عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند نقش کمتری دارد.

کلید واژه: درمان خانگی رگهای عنکبوتی پا، رگ های قرمز روی ران پا، درمان مویرگهای پا، رگ های بنفش روی ران پا، درمان خانگی رگهای عنکبوتی پا، رگ های بنفش روی ران پا، درمان مویرگهای پا

دیدگاهتان را بنویسید