آرتروز زانو چیست؟ درمان آرتروز و ساییدگی زانو با ورزش بریس ها و کفی های طبی


آرتروز زانو

آرتروز زانو وضعیتی است که باعث التهاب، درد، تورم و محدودیت حرکت مفصل زانو و بافت‌های همبند اطراف زانو می‌گردد. آرتروز یکی از بیشتر از ۱۰۰ نوع بیماری روماتیسمی است (بیماری‌هایی که بر مفاصل و بافت‌های همبند اثر می‌گذارند). بسته به نوع آرتروز زانو، علائم آن می‌تواند از درد و تورم در مفصل تا مشکل در استفاده یا حرکت دادن مفصل بصورت عادی متغیر باشد.

برای درمان آرتروز و ساییدگی زانو درمان‌های متعددی وجود دارد. بهترین روش استفاده از تجهیزات کمکی مانند بریس‌های زانو و کفی‌های طبی در کنار ورزش و استفاده از داروهای ضد التهاب می‌باشد. به عنوان آخرین راه حل و در موارد حاد پزشکان جراحی را توصیه می‌کنند، اما بهتر است تا جایی که امکان دارد با استفاده از بریس زانو و مکمل‌ها و یا انجام ورزش از پیشرفت ارتروز زانو جلوگیری کرد و کمتر به سراغ جراحی رفت.

شرکت محور پزشکی آسیا، به عنوان یکی از تخصصی‌ترین مراکز توزیع و فروش انواع بریس‌های ارتوپدی و کفی‌های طبی، آماده ارائه‌ی خدمات به بیماران عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌ کارشناسان ما تماس بگیرید.

انواع آرتروز زانو


  • آرتروز: شایع‌ترین نوع التهاب مفاصل، آرتروز زانو است که آرتریت ساییدگی و پارگی نیز نامیده می‌شود. این بیماری اغلب در زانو رخ می‌دهد، زیرا مفاصل زانو (مانند ران‌ها و ستون فقرات) مفاصل تحمل کننده‌ی وزن هستند. این بیماری‌های روماتیسمی مزمن باعث آسیب رساندن و نازک کردن غضروف مفصلی مفصل زانو می‌گردند که پوشش نرم و براق در انتهای استخوان‌ها است و امکان لغزیدن مفصل زانو بصورت نرم را فراهم می‌کند. آرتروز همچنین فضایی که در آن مفصل زانو حرکت می‌کند را تنگ می‌کند. آرتروز عمدتاً بر افراد مسن تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند در افراد جوان نیز در اثر آسیب یا استفاده‌ی مفرط از زانو رخ دهد.
  • روماتیسم مفصلی: این بیماری التهابی به پوشش مفصل زانو (سینوویم) حمله می‌کند و یکی از گروه‌های بیماری‌های تحت عنوان آرتروزهای التهابی می‌باشد. روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی سیستمیک است که می‌تواند به هر مفصلی حمله کند. خصوصیت این بیماری مزمن دوره‌های عود و بهبود است و می‌تواند افراد با تمام سنین را درگیر کند. روماتیسم مفصلی زانو می‌تواند باعث نابودی و تغییر شکل دائم مفصل زانو حتی قبل از اینکه علائم شدید شوند، گردد. علت روماتیسم مفصلی زانو ناشناخته است.
  • آرتروز پس از ضربه: با وجود درمان مناسب و بهبودی کامل یک آسیب، آرتروز زانو بعد از ضربه ممکن است سال‌ها بعد از یک شکستگی، آسیب رباط یا پارگی منیسک (پارگی بافت همبند زانو) رخ دهد.

علل


با اینکه علت آرتروز زانو ناشناخته است، اما بعضی عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به آرتروز زانو می‌شوند. برخی عوامل خطر قابل اجتناب نیستند، در حالی که برخی دیگر را می‌توان کاهش داد یا از بین برد.

علائم آرتروز زانو


آرتروز زانو معمولاً زنان و مردان بالاتر از ۵۰ سال را درگیر می‌کند و اغلب در افراد دچار اضافه وزن رخ می‌دهد. شما ممکن است یک یا چند مورد از علائم متداول آرتروز زانو را تجربه کنید:

  • درد یا خشکی مفصل زانو یا اطراف آن
  • تورم زانو
  • گرما و قرمزی در مفصل زانو
  • درد مداوم یا عود کننده یا حساسیت به لمس در مفصل زانو
  • محدودیت دامنه حرکتی هنگام راه رفتن یا حرکت دادن زانو
  • ضعف در زانو یا احساس عدم پایداری

در موارد شدیدتر، ممکن است مفصل زانو تغییر شکل دهد، برای مثال پای پرانتزی یا زانوی کج، برآمدگی به سمت بیرون یا داخل پا. جراحی تعویض زانو اغلب در بیمارانی که علائم شدید دارند انجام می‌شود.

عوامل خطر


عوامل خطری که قابل اصلاح نیستند عبارتند از:

  • سن: خطر ابتلا به بیشتر انواع آرتروز زانو با افزایش سن بیشتر می‌شود.
  • جنسیت: بیشتر انواع آرتروز و ساییدگی زانو در زنان شایع‌تر هستند؛ ۶۰ درصد از تمام افراد مبتلا به آرتروز زنان می‌باشند. نقرس در مردان شایع‌تر است.
  • ژنتیک: شما ممکن است برخی ژن‌های مرتبط با افزایش خطر ابتلا به برخی انواع آرتروز مانند روماتیسم مفصلی، لوپوس اریتماتوس سیستمیک و اسپوندیلیت آنکیلوزان را به ارث ببرید.

عوامل خطری که قابل اصلاح هستند عبارتند از:

  • اضافه وزن و چاقی: وزن اضافه می‌تواند هم در شروع و هم پیشرفت نوعی آرتریت ساییدگی زانو به نام آرتروز نقش داشته باشد.
  • آسیب‌های مفصل: آسیب یک مفصل می‌تواند در ابتلا به آرتروز در آن مفصل نقش داشته باشد.
  • عفونت: بسیاری از عوامل میکروبی می‌توانند مفاصل را عفونی کنند و بطور بالقوه باعث ابتلا به انواع مختلف التهاب مفصل شوند.
  • شغل: برخی مشاغل که شامل انجام حرکات تکراری خم کردن زانو و نشستن هستند مرتبط با آرتروز زانو می‌باشند.

درمان آرتروز زانو


بریس‌ها

درمان آرتروز زانو

عصاها، اسپلینت‌ها و سایر وسایلی که می‌توانند به توزیع مجدد وزن بدن کمک کنند و بار را از روی مفصل یا لگن مبتلا به آرتروز بردارند بسیار مفید هستند.

این وسایل اغلب موثر هستند، برای مثال در صورتی که فردی در نتیجه‌ی آرتروز زانو دچار پرانتزی شدن پا یا کج شدن زانو شده باشد؛ بریس‌های باربردار می‌توانند به بازیابی توزیع طبیعی وزن، کاهش درد و پیشگیری از بدتر شدن آرتروز زانو کمک کنند.

کفی طبی

کفی‌ طبی ارتوپدی می‌توانند در تسکین درد آرتروز زانو مفید باشند. آنها به جذب ضربه و کاهش فشار به غضروف کمک می‌کنند. برای یک بیمار مبتلا به آرتروز زانو، کفی‌هایی وجود دارند که می‌توانند مقداری از موج ضربه‌ی انتقال یافته به مفصل معیوب را جذب کنند و تنش کلی اعمال شده به این مفصل را بکاهند. در واقع در صورت وجود آرتروز زانو پزشک به دنبال نقص موضعی (استاتیک) در قدم پا می‌گردد. بنابراین این کفی‌ها ممکن است هنگامی که آرتروز بر داخل زانو تاثیر گذاشته است موثر باشند. این کفی‌ها با تغییر محور پا به تسکین مقداری از فشارهای وارد شده هنگام راه رفتن کمک می‌کنند.

کاهش وزن

بهترین درمان حفظ وزن سالم و کاهش وزن در صورت لزوم است که کار آسانی نیست. با این حال هر کیلوگرم کاهش وزن به معنی ۴ کیلوگرم فشار کمتر بر روی زانوها است. برخی افراد با کاهش ۵ تا ۱۰ کیلوگرم وزن خود متوجه برطرف شدن علائم خواهند شد.

ورزش

فعالیت فیزیکی برای افراد مبتلا به آرتروز زانو ضروری است چه بصورت راه رفتن در منزل در صورتی که بیمار فرد مسن و شکننده‌ای باشد و یا شنا کردن در صورتی که وضعیت بهتری داشته باشد.

برخی افراد معتقدند که ورزش باعث بدتر شدن آرتروز می‌گردد، اما خلاف آن صحیح است. (بهتر است دوندگان مبتلا به آرتروز زانو باید کمتر بدوند، چند تمرین را انجام دهند و بر روی سطوح نرم‌تر مانند مسیرهای خاکی بدوند.)

فیزیوتراپی

اغلب اوقات نیازی به مراجعه به فیزیوتراپیست نمی‌باشد. با این حال در برخی موارد فیزیوتراپی می‌تواند ارزشمند باشد. برای مثال فردی که به حدی ضعیف است که برای بلند شدن از روی صندلی مشکل دارد می‌تواند از فیزیوتراپی بهره‌مند شود و حتی در خانه حرکات فیزیوتراپی را انجام دهد.

اما درمانگر باید در درمان آرتروز زانو تجربه داشته باشد. بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها به درمان بیماران سکته مغزی یا آسیب‌های ورزشی یا سایر مواردی که در آنها عادت به اعمال فشار زیاد به فرد دارند، عادت کرده‌اند. در حالی که فیزیوتراپی برای آرتروز باید ملایم‌تر باشد.

جراحی

بسته به نوع آرتروز زانو ممکن است متخصص ارتوپدی موارد زیر را پیشنهاد کند:

  • جراحی آرتروسکوپی: یک روش با حداقل تهاجم که در آن از برش‌های بسیار کوچک و تکنولوژی فیبر نوری برای مشاهده داخل مفصل زانو و برداشتن یا ترمیم غضروف پاره شده استفاده می‌شود.
  • استئوتومی: استئوتومی زانو جراحی است که شامل برداشتن یک گوه از استخوان از یکی از استخوان‌های پا در بالا یا پایین زانو به منظور بهبود تراز مفصل زانو می‌باشد. این امر ممکن است به منظور تسکین علائم آرتروز زانو یا ضربه انجام شود.
  • جراحی تعویض زانو: در طول جراحی تعویض کامل زانو جراح با برداشتن استخوان و غضروف بیمار سطح مفصل زانو را جایگزین می‌کند. این سطوح با یک ایمپلنت فلزی و پلاستیکی جایگزین می‌شوند که حرکت و عملکرد طبیعی زانو را تقلید می‌کنند.

استفاده از بریس‌ زانو و بریس پا بعد از جراحی به منظور تسکین و کاهش درد مهم است. این کار همچنین از زانو در برابر نیروهای خارجی که می‌توانند بعد از جراحی به پا آسیب برسانند و باعث درد شوند، محافظت می‌کند.

مرتبط: جلوگیری از آرتروز زانو، قرص آرتروز زانو، درمان خانگی آرتروز زانو، عمل آرتروز زانو، درمان آرتروز زانو با ورزش، آرتروز زانو چیست، علائم آرتروز زانو در جوانی، عکس آرتروز زانو

3 دیدگاه در “آرتروز زانو چیست؟ درمان آرتروز و ساییدگی زانو با ورزش بریس ها و کفی های طبی

  1. کفش پاشنه بلند گفت:

    اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

  2. Maryamrsna@gmail.com گفت:

    سلام. رگهای واریس من در قسمت ساق پا متورم شدند. ولی قوزک پا، ساق و ران درد دارم و اذیتم میکنه. چه نوعی از جوراب واریس واسه من مناسب تره؟ ممنون

  3. zahra گفت:

    مطلب بسیار خوبی درباره آرتروز زانو بود.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید