علت واریس بارداری و راه های درمان آن

واریس بارداری

واریس بارداری | شرکت محور پزشکی آسیا

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، پیش از قاعدگی و یا یائسگی به علت ضعیف شدن دریچه‌ها می‌تواند منجر به متورم شدن دیواره‌های رگ‎ها ‌شود. هنگامی که دریچه‌ها ضعیف می‌شوند، باعث بیرون زدگی رگ‌ها در زیر پوست می‌شوند که معمولا با عنوان وریدهای واریسی شناخته می‌شود. بسیاری از این وریدها پس از بارداری ناپدید می‌شوند، اما بعضی از آنها مخصوصا اگر دفعه‌ی دوم یا سوم بارداری باشد یا اگر وریدهای واریسی بیش از حد برجسته باشند از بین نمی‌روند. دراین مقاله به بررسی انواع واریس هایی که در دوران بارداری ایجاد میشوند میپردازیم، با ما همراه باشید:


دلایل بروز واریس بارداری


حجم اضافی خون که شما در دوران بارداری تولید می‌کنید برای حمایت از دو بدن در حال رشد ضروری است. با این وجود، فشار زیادی روی رگ‌های خونی شما ایجاد می‌کند، به ویژه در رگ‌های پائین پا، که باید در برابر گرانش کار کنند تا همه‌ی این خون‌های اضافی را به قلب شما بازگردانند. علاوه بر آن، فشار رحمِ در حال رشد بر عروق خونی، لگن را فشرده کرده و اثرات آرام کننده رگ ناشی از پروژسترونی که بدن تولید می‌کند، باعث می‌شود که شما تا حدود هفته ۲۹ بسیار مستعد ابتلا به واریس بارداری باشید. همچنین وزن نوزاد و جفت جنین، رگ‌های خونی زیر شکم را تحت فشار قرار می‌دهد. زنانی که اضافه وزن دارند، یا زنانی که چند قلو باردار هستند و آنهایی که دارای رگ‌های واریسی از بارداری‌های قبلی هستند، بیشتر مستعد گسترش واریس در دوران بارداری می‌باشند.

واریس شکم در بارداری

چه عواملی باعث ایجاد واریس در دوران بارداری می شود؟


وقتی رحم رشد می‌کند، بر روی سیاه‌رگ بزرگ بدن شما فشار مي‌آورد ( ورید اجوف پایینی ) و این موضوع فشار را در رگ‌های پا افزایش می‌دهد.

سیاهرگ‌ها رگ‌های خونی هستند که خون را از قسمت‌های انتهایی بدن (اندام ها) به قلب شما باز می‌گردانند، پس خون در رگ‌های پا بر خلاف جهت جاذبه حرکت می‌کند. و وقتی شما حامله هستید، میزان خون در بدن شما افزایش می‌یابد و به بار روی سیاهرگ‌های بدن اضافه می‌شود. سطح پروژسترون شما نیز بالا می رود و دیواره رگ‌های خونی شما را آرام می کند.

اگر اعضای دیگر خانواده شما واریس داشته باشند , احتمال ابتلای شما به واریس بیشتر است. رگ های واریس بارداری با هر بارداری متوالی بدتر می شوند و همانطور که بزرگ‌تر می‌شوند. اضافه‌ وزن , داشتن جنین دو قلو یا چند قلو , و ایستادن در طولانی ‌مدت نیز می‌تواند باعث شود که شما بیشتر در معرض ابتلا به واریس باشید.

خبر خوب این است که اکثر وریدهای واریسی بعد از زایمان بهبود پیدا می‌کنند , به خصوص اگر شما مادر اولی باشید (اولین زایمان شما باشد), پس از تولد نوزاد , می‌توانید گزینه‌های درمانی مختلفی را بررسی کنید.

همچنین ممکن است متوجه رگ‌های خونی کوچک در نزدیکی سطح پوست، به ویژه روی مچ پا، پاها، شکم و یا صورت شده باشید. اینها واریس عنکبوتی نامیده می‌شوند چون اغلب در یک الگوی عنکبوتی شکل می‌گیرند و شاخه‌های کوچک از مرکز ساطع می‌شوند. ( اگرچه گاهی اوقات ممکن است بیشتر شبیه به شاخه‌های یک درخت یا خطوط نازک جداگانه با الگوی خاصی باشند ) این رگ ها باعث ایجاد ناراحتی نمی‌شود، و نوعا ً بعد از زایمان ناپدید می‌شوند.


علائم واریس در دوران بارداری


در بعضی موارد، تنها علامت رگهای واریس در دوران بارداری، قابل رویت بودن رگ‌هاست، اما زنان باردار می‌توانند موارد زیر را نیز تجربه کنند:

  • خارش و ناراحتی در پوست بالای رگ‌ها
  • پاهای متورم (تجمع مایع)
  • گرفتگی عضلانی
  • حساسیت
  • کبودی
  • عارضه‌های پوستی مانند اگزما یا زخم واریسی (در موارد شدید)
  • رگ‌های عنکبوتی یا مویرگ‌های شکسته شده

واریس واژن در بارداری


درمورد رگ‌های واریسی که روی واژن وجود دارد، چه چیزی باید بدانیم؟

واریس واژن بر روی یا اطراف واژن فرد بوجود میاید. این نوع رگ معمولا ً در زنان در دوران بارداری اتفاق می‌افتد، و بسیاری از زنان مبتلا به این نوع واریس در جاهای دیگر بدن نیز واریس دارند.

واریس واژن چیست؟

این نوع واریس ممکن است منجر به درد و اطراف ناحیه تناسلی شود.

همانند هر ناحیه دیگر بدن، آلت تناسلی نیز در معرض گستره وسیعی از عروق خونی کوچک و بزرگ قرار دارد. در دوران بارداری، افزایش جریان خون و فشار روی اندام‌های تناسلی و بدن پایین می‌تواند باعث واریس بارداری شود.

رگ‌های واریسی در پاها و ران ها رایج‌تر هستند، اما برخی از زنان نیز آن‌ها را در بقیه اندام های بدن خود مشاهده می‌کنند.

رگ‌های واژن ممکن است کوچک باشند و صرفا به طور متوسط ورم کرده باشند و یا می‌توانند بزرگ، پیچ خورده و دردناک باشند. همه زنانی که دچار عروق واژن هستند متوجه آن نمیشوند و یا نشانه‌هایی از خود بروز میدهد. حتی هنگامی که نشانه‌ها ی یک خانم عیان میشوند فرد ممکن است نتواند عروق را به درستی ببیند. هر کس که مشکوک به واریس واژن باشد باید با پزشک در مورد نشانه‌ها صحبت کند تا تشخیص درست را تضمین کند.


علایم واریس واژن


علاوه بر رگ‌های درهم ‌پیچیده یا ورم کرده، یکی دیگر از علائم اصلی واریس واژن، درد در درون یا اطراف اندام‌های تناسلی است این منطقه ممکن است حساس و دردناک باشد، حالتی مثل درد یک کبودی. برخی علائم دیگر عبارتند از:

  • احساس فشار یا پر بودن در اندام‌های جنسی
  • آسیب به اندام‌های جنسی
  • دردی که بعد از ایستادن، فعالیت جنسی، یا فعالیت فیزیکی بدتر می‌شود.
  • همچنین عروق می‌توانند بر “پرینه”، ناحیه بین واژن و مقعد تاثیر بگذارند. برخی از زنان با علایم این نوع واریس نیز ممکن است دچار بواسیر شوند.

علت واریس واژن


حاملگی شایع ‌ترین علت واریس واژن است. یک مطالعه جامع برآورد می‌کند که 18 تا 22 درصد زنان باردار مبتلا به واریس در نزدیکی لگن، مبتلا به واریس واژن هستند.

تخمین زده شده است که 4 درصد زنان دچار واریس تناسلی میشوند. این واریس در طول مدت بارداری به وجود میاید و معمولا تا 6 هفته پس از زایمان از بین میرود. بروز این گونه واریس در زنانی که باردار نشده اند غیر طبیعی است. اگرچه گاهی این واریس در زنان مسن تر بروز میکند بخصوص پس از ایستادن طولانی. زنانی که واریس هایی در جاهای دیگر بدنشان را دارند با احتمال بیشتری دچار واریس تناسلی در دوران بارداری میشوند.

هر سیاه رگی در بدن انسان دارای نوعی دریچه است که از بازگشت خون به سمت عقب جلوگیری میکند. مویرگ‌های موجود در پایین تنه برای فرستادن خون به سمت قلب وظیفه دشوار تری دارند. در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم خون در حال حرکت به سمت ناحیه تناسلی، و فشار وارده به پایین تنه حرکت خون در جهت درست را مشکل میسازد. در نتیجه خون بازگشته و واریس را منجر میشود.

همچنین در طول بارداری عروق به علت تغییرات هورمونی و فشاری پایین تنه از عروقی به نام “ونا کاوا” (vena cava) تغییراتی خواهند داشت که منجر به واریس بارداری خواهد شد.

بعضی از تحقیقات ثابت کرده اند که بروز واریس امری ارثی است پس زنانی که سابقه خانوادگی واریس را داشته اند بیشتر در معرض ابتلا به واریس قرار دارند. در موارد معدودی تومور های لگنی نیز مانع انتقال درست خون درون رگ ها میشوند.


تشخیص واریس واژن در بارداری


رگ‌های واریس در دوران بارداری به احتمال زیاد برای پزشکان و زنان بارداری که دچار این عارضه هستند، واضح و آشکار است، اما برای اطمینان، رگ‌ها را باید لمس کرد تا دید که رگها چقدر سفت هستند، و اینکه همراه با احتباس مایع رخ می‌دهند یا نه، زیرا هر دو این موارد می‌توانند نشانه‌ی لخته‌های خون باشند. برای رگ‌های واریسی تناسلی می‌توان از سونوگرافی به منظور تعیین میزان وسعت آنها استفاده کرد.

بسیاری از زنان مبتلا به واریس واژن هیچ علائمی به جز رگ‌های متورم ندارند. پزشک اغلب با معاینه ساده، قادر به تشخیص آنها خواهد بود. واریس واژن گاهی اوقات علامت اساسی در گردش خون را نشان می دهد.


خطرات و عوارض واریس در دوران بارداری


گردش خون ضعیف می تواند باعث جمع شدن خون در رگ ها شود و منجر به لخته شدن خون خطرناکی در بدن به نام ترومبوز ورید عمقی (DVT) شود. لخته های خون در عمیق ترین رگ ها، چند قسمت شده و به سمت جای دیگری از بدن مسافرت کنند که در نتیجه موجب آمبولی ریه می شوند. DVT یک عارضه خطرناک برای زندگی بیمار است.

DVT با واریس واژن بسیار نادر است. با این وجود، پزشک رگها را رصد می کند تا از ایجاد لخته خون جلوگیری کند. علائم لخته شدن خون شامل متورم شدن بسیار رنج آور، قرمز و سخت رگ ها میباشد. فرد مبتلا باید سریعاً این علائم را به پزشک گزارش دهند.

برخی از زنان مبتلا به واریس واژن ممکن است نگران چگونگی تأثیر واریس بر زایمان باشند. با این حال، این رگ ها تمایل زیادی به خونریزی ندارند و هیچ ارتباطی با عوارض زایمان ندارند. در برخی از زنان واریس واژن منجر به یک بیماری مزمن دردناک به نام سندرم احتقان لگن می شود. صدمه به رگ های متعدد در روده و دستگاه تناسلی می تواند باعث ایجاد واریس های بیشماری شود، که می تواند باعث تورم و مسدود شدن جریان خون در منطقه شود. ممکن است استفاده یخ و گرما برای التیام این نوع واریس کمک کند، اما برخی از خانمها ممکن است برای درمان واریس به عمل جراحی نیاز داشته باشند. از خطرات دیگر واریس بارداری:

  • ترومبوفلبیت سطحی: در این حالت رگ واریسی ملتهب و حساس است. معمولا در رگ لخته وجود دارد.
  • خون‌ریزی: حتی با یک ضربه‌ی جزئی، ورید واریسی ممکن است با خونریزی همراه باشد. از آنجا که رگ تحت فشار است، خونریزی می‌تواند بیش از حد باشد.
  • اگزمای وریدی: پوست اطراف ورید ممکن است خشک و بسیار خارش‌دار داشته باشد.
  • تجمع رنگدانه‌های وریدی: که شامل رنگ قهوه‌ای پوست در اطراف مچ پا است. این به دلیل ترشح مقدار کمی خون از رگها به پوست است.
  • زخم وریدی: زخم‌هایی در مچ پا

درمان واریس واژن در بارداری

در زمان بارداری خوابیدن به پهلوی چپ میتواند موجب بهبود علایم واریس تناسلی شود. درمان این گونه از واریس معمولا بر کاهش علایم آن در خانه تمرکز دارد چرا که واریس تناسلی بعد از زایمان خود به خود کمرنگ خواهد شد.


درمان واریس در بارداری


اکثر زنان متوجه می‌شوند که رگ‌های واریس بارداری آنها چند هفته یا چند ماه پس از تمام شدن حاملگی از بین می‌روند، اگر چه برخی از زنان ممکن است به جراحی، تزریق و درمان‌های لیزر برای کاهش آنها نیاز داشته باشند. رگ‌های واریسی با هر بار بارداری بدتر می‌شود، بنابراین معمولا تا زمانی که زن دیگر نیازی به بچه‌دار شدن و بارداری نداشته باشد، درمان صورت نمی‌گیرد مگر اینکه یک مشکل فوری‌تر وجود داشته باشد. اگر در رگ‌های واریس بارداری تنها در زیر پوست لخته‌های خونی جزئی ایجاد شوند، درمان با آنتی بیوتیک‌ها و تزریق رقیق کننده‌ی خون گاهی اوقت مورد نیاز است. اگر باردار هستید، بهترین راه برای جلوگیری و کنترل رگ‌های واریس بارداری انجام موارد زیر است:

پوشیدن جوراب فشاری

فشار درجه‌بندی شده موثرترین راه برای جلوگیری از خیز یا تورم و بهتر کردن گردش خون است. پوشیدن جوراب‌های فشاری در دوران بارداری مانع از تجمع خون در رگ‌ها می‌شود و باعث افزایش ضربان قلب بالا هم در مادر و هم در کودک می‌شود.

جوراب واریس بارداری

علاوه بر این، جوراب‌های فشاری ممکن است خطر ابتلا به رگ‌های واریسی در دوران بارداری، التهاب وریدها و ترمبوز را کاهش دهند. فشار درمانی همچنین بسیاری از علائم رایج مانند ورم پا، مچ پا و یا خستگی و درد پاها را کاهش می‌دهد.

پای خود را بالا نگه دارید

درمان واریس پا و شکم در بارداری

هر زمان که می‌توانید پاهای خود را استراحت دهید و هنگام نشستن آنها را بالا نگه دارید. هنگام ایستادن یک پا را روی کرسی کم ارتفاع قرار داده و پاها را به نوبت عوض کنید. مچ پاهای خود را به دفعات خم کنید و عادت نشستن با پاهایی که روی هم قرار گرفته‌اند را ترک کنید (این استراتژی همچنین باعث برطرف شدن رگ‌های عنکبوتی می‌شود).

حرکت کنید

ورزش در پیشگیری از وریدهای واریسی در دوران بارداری موثر است، پس هر روز پیاده روی کنید (حتی در حد چند قدم)، یا ورزش‌های ملایم‌ برای افزایش گردش خون انجام دهید.

لباس راحت بپوشید

لباس‌های راحت بپوشید از جمله لباس زیر که اندازه باشند و چسبان نباشند، به خصوص در اطراف بالای ساق پاها آزاد باشند. کمربندهای تنگ و جوراب‌هایی که کش‌های بالای آنها تنگ است نپوشید و از پوشیدن کفش‌های تنگ و پاشنه بلند اجتناب کنید. (حتی اگر بتوانید تعادل خود را حفظ کنید).

وزن خود را کنترل کنید

افزایش وزن خود در دوران بارداری را طبق میزان توصیه شده تسوط متخصص کنترل کنید -معمولاً ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم. هر کیلوگرم اضافه باعث افزایش فشار روی سیستم گردش خون شما که به اندازه کافی پرکار شده است خواهد شد.

به سمت چپ بخوابید

این کار باعث می‌شود از فشار بر روی رگ‌های خونی اصلی جلوگیری شده و جریان خون شما قوی شود.

به خود فشار نیاورید

بلند کردن اجسام سنگین یا فشار آوردن به خود هنگام مراجعه به دستشویی (در صورتی که دچار یکی دیگر از علائم بارداری یعنی یبوست باشید) می‌تواند میزان محسوس بودن رگ‌ها را افزایش دهد (هموروئید رگ‌های واریسی در راست روده می‌باشد).

ویتامین مورد نیاز روزانه خود را مصرف کنید

یک رژیم بارداری متعادل، رگ‌ها را سالم نگه می‌دارد. غذاهایی که حاوی ویتامین C هستند مصرف کنید، زیرا بدن برای تولید کلاژن و الاستین (بافت پیوندی که رگ‌های خونی را حفظ و ترمیم می‌کند) از آن استفاده می‌کند.

رژیم خود را تغییر دهید

از رژیم غذایی کم نمک برای به حداقل رساندن احتباس مایع، استفاده کنید.


آیا واریس در دوران بارداری روی کودک تاثیر می‌گذارد؟


تاثیر واریس بارداری بر نوزاد

واریس در دوران بارداری به طور مستقیم بر نوزاد تاثیر نمی‌گذارند، اما مشکلات خاص مرتبط با آن مانند ترومبوز سیاهرگی عمقی و ترومبوفلبیت سطحی می‌توانند تاثیر بگذارند، گرچه چنین اتفاقی به ندرت رخ می‌دهد. ترومبوز سیاهرگی عمقی زمانی است که لخته‌های خون در رگ تشکیل می‌شوند، و از آنجا که بارداری به عنوان محافظ در برابر خونریزی لخته شدن خون در رحم را آسان‌تر می‌کند، خطر ابتلا به دی وی تی را افزایش می‌دهد. ترومبوفلبیت سطحی زمانی است که لخته خون درست زیر پوست، متورم شده و موجب التهاب می‌شود. راه اصلی برای تاثیر گذاشتن دی وی تی و ترومبوفلبیت بر سلامت کودک متولد نشده زمانی است که ابتدا سلامت مادر به خطر بی‌افتد، بنابراین اگر رگ‌ها سفت، متورم یا ملتهب به نظر می‌رسند، زنان باید بلافاصله با پزشکان خود در میان بگذارند. همچنین زنان باردار باید از دردهای جدید در پاها آگاه باشند، و این موضوع را با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در میان بگذارند.


آیا واریس واژن همیشگی است؟


واریس واژن با هر بارداری ممکن است بدتر شود. آن‌ها معمولا دائمی نیستند. علائم معمولا کمی پس از زایمان ناپدید می‌شوند. با این حال , زنانی که آن‌ها را در دوران بارداری دریافت می‌کنند ممکن است آن‌ها را با بارداری بعدی توسعه دهند. این رگ‌ها ممکن است با هر آبستنی بدتر یا دردناک‌تر شوند.

وقتی رگ‌ها به خودی خود ناپدید نمی‌شوند , مهم است که با دکتر در مورد علل احتمالی , مانند گردش ضعیف خون صحبت کنید. پزشکان می توانند به راحتی با جراحی سرپایی رگ ها را از بین ببرند. با این حال، در زنانی که سابقه واریس دارند ممکن است واریس همچنان توسعه یابد، بنابراین اغلب بهتر است به آنها فرصت دهید تا بدون درمان از بین بروند.


راههای پیشگیری از واریس بارداری:


  • از نشستن یا ایستادن برای مدت طولانی خودداری کنید
  • به طور مکرر تغییر وضعیت دهید و طولانی مدت ثابت نمانید
  • از پوشیدن کفش های پاشنه بلند یا هرگونه کفش ناراحت کننده خودداری کنید و به قسمت تحتانی بدن فشار وارد نکنید.
  • خوابیدن در حالی که بالشی زیر باسن قرار گرفته است برای جلوگیری از جمع شدن خون در منطقه مفید است.
  • نوشیدن آب زیاد

تکنیک هایی برای کاهش درد واریس در بارداری:


  • استفاده از یخ یا گرما در قسمت دردناک
  • پوشیدن لباس زیر و ساپورت های حاملگی، مانند جوراب واریس.
  • در حاملگی به سمت پهلوی چپ بخوابید تا فشار کمتری روی رگ “ونا کاوا” وارد شود.

پزشکان توصیه نمی کنند که با عمل جراحی، واریس واژن در دوران بارداری را از بین برد، زیرا معمولاً بعد از زایمان به راحتی از بین می روند. اگر رگها چند ماه پس از زایمان از بین نروند می توان از روشهای جراحی استفاده کرد. گرچه استفاده از جوراب واریس بارداری برای پیشگیری، کنترل و درمان واریس شکم و پا در بارداری بسیار مهم است.


آیا وریدهای واریس بارداری به درمان نیاز دارند، به عنوان مثال اسکلروتراپی؟


اگر واریس بارداری شما شش ماه بعد از بچه ‌دار شدن از بین نرفته باشد، می‌توانید درمان‌های در نظر بگیرید:

  • با گرما – میتوانید با استفاده از فرکانس رادیویی شدید و یا لیزر، سیاه‌رگ را ببندید.
  • اسکلروتراپی – که در آن نوعی فوم به رگ تزریق می‌شود تا آن را ببندد
  • عمل جراحی – میتوانید با کمک جراحی بخشی از سیاه‌رگ را حذف کنید.

آیا می توان از بروز واریس در بارداری جلوگیری کرد؟


رگ‌های واریسی بسیار رایج هستند و یک خانم را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند، چه آن‌ها باردار باشند ؛ چه نباشند.

نکاتی وجود دارند که باید برای جلوگیری از تشکیل یا بدتر شدن آن در دوران بارداری کمک می کنند:

1- نشستن یا ایستادن برای مدت ‌زمان طولانی حد اقل در هر ۳۰ دقیقه یکبار بلند شوید. در صورت امکان گردش خون خود را با انجام مقداری ورزش بالا ببرید.

2- انجام تمرینات پا و ران در حالت نشسته: می‌توانید با خم کردن قوزک پای خود یا با خم کردن زانوی پا ۳۰ بار در هر طرف در حالت نشسته ورزش کنید.

3- اگر مجبور باشید تمام روز پشت میز بنشینید، پاهایتان را روم هم نیندازید چون این می‌تواند گردش پاهای شما را محدود کند.


آیا رگ های واریسی بعد از حاملگی از بین می‌روند ?


رگ های واریسی که در دوران بارداری گسترش می‌یابند , زمانی بهتر می‌شوند که کودک خود دارید. اگر چند سال است که مبتلا به واریس هستید , یا بعد از بارداری واریس پای شما برطرف نشده است , دانستن مشکلات آینده این عارضه ارزشمند است.

مشکلاتی که بعدا ً می‌توانند گسترش یابند :

پوست روی واریس وریدی می‌تواند بسیار باریک شود و در صورت برخورد یا برش , مقدار زیادی خونریزی کند. جلوگیری از خونریزی بسیار مشکل است و ممکن است به دنبال کمک پزشکی باشید. گاهی اوقات, لخته‌های خونی کمی در رگ‌های واریس ایجاد می‌شود. که به آن ها ترومبوز یا عفونت فلبیت گفته میشود که البته بسیار کم خطر تر از ترومبوز ورید عمقی میباشد.

واریس می‌تواند با هر بارداری بدتر شوند، بنابراین ممکن است بخواهید راه حلی برای آن در نظر بگیرید

شش ماه تا یک سال قبل از رفتن به دنبال درمان های گران قیمت صبر کنید تا شاید واریس خود به خود با رسیدگی بیشتر و روش های خانگی درمان شوند. واریس شما ممکن است پس از زمان تولد فرزندتان بهبود پیدا می‌کند، و برخی از درمان‌ها ممکن است مناسب نباشد اما در صورتی که تصمیم گرفته اید که به سمت جراحی پیش بروید، گزینه های موجود عبارتند از :

  • حرارت , بستن رگ ها با استفاده از فرکانس رادیویی شدید , یا لیزر.
  • اسکلروتراپی که در آن یک فوم مصنوعی برای بستن رگ به آن تزریق می‌شود.
  • جراحی برای برداشتن بخشی از سیاه‌رگ.

نکاتی پایانی که باید درباره واریس در بارداری بدانید


مطمئنا ظاهرِ رگ‌های واریس در بارداری را دوست ندارید، و ممکن است دچار خارش یا درد شوند، اما احتمال اینکه شما یا کودکتان را در معرض خطر قرار دهند، بسیار کم است. خبر خوب این است که در اکثر موارد اگر شما قبل از بارداری دارای رگ‌های واریسی نبوده‌اید، آنها در عرض چند ماه پس از زایمان کم شده یا ناپدید می‌شوند. اگر کودک دیگری داشته باشید، هیچ راهی برای جلوگیری از واریس که از قبل وجود داشته‌اند، وجود ندارد (احتمالا همان رگ‌ها دوباره ظاهر می‌شوند). واریس‌ها نیز مانند بسیاری از علائم دیگر حاملگی، از جمله ترک‌های پوستی، ارثی هستند، بنابراین اگر مادر شما در دوران بارداری دچار این عارضه بوده است، بیشتر احتمال دارد که شما نیز دچار این عارضه شوید. یک خطر جزئی وجود دارد که ورید واریسی می‌تواند باعث التهاب شود، که احتمالا نشان دهنده لخته شدن خون است، بنابراین پزشک را از وضعیت خود مطلع کنید.

مرتبط: واریس دستگاه تناسلی در بارداری، خطرات واریس واژن در بارداری، واریس شکم در بارداری، خطرات واریس در بارداری، درمان واریس واژن در دوران بارداری

4 دیدگاه در “واریس بارداری: خطرات، جلوگیری و درمان واریس واژن، شکم و پا در بارداری

  1. Fereshte گفت:

    سلام. واریس بارداری میتونه خطرناک باشه؟ شما چه راهی برای درمان پیشنهاد میکنید

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      سلام بر شما. واریس بارداری عموما درجات مختلفی میتونه داشته باشه و در بیشتر موارد که حاد نباشند خطری ندارند. بهتر است شما به متخصص قلب و عروق و واریس مراجعه کنید و احتمال زیاد ایشان برای شما جوراب واریس تجویز خواهند کرد

  2. مهسا گفت:

    سلام. من ماه سوم بارداری هستم و دچار واریس شده ام. قیمت جوراب واریستون چقدر است؟

    1. محور پزشکی آسیا گفت:

      سلام بر شما میتونید با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمایید تا شما رو راهنمایی کنند. همچنین میتوانید از محصول زیر دیدن بفرمایید:
      جوراب واریس در بارداری

دیدگاهتان را بنویسید