پیشگیری و درمان واریس در اثر ایستادن یا نشستن طولانی


واریسنشستن

بسیاری از افراد در طول روز زمان زیادی را صرف نشستن می‌کنند. برخی سر میز برای کارهای روزانه خود یا زمانی که در حال استراحت هستند، می‌نشینند. گرفتن بار و فشار از پاهایتان می‌تواند آرامش‌بخش باشد، اما نشستن بیش از حد بدون در نظر گرفتن عوارض بدی که برای قلب دارد، می‌تواند خطر ابتلا به وریدهای واریسی را افزایش دهد. کاهش خطر ابتلا به رگ‌های واریسی و یا جلوگیری از بدتر شدن آنها به معنای ترک عادت نشستن نیست، بلکه به این معناست که در طول روز بیشتر فعال باشید.

اگر در مشاغلی فعالیت دارید که مجبور هستید برای مدت طولانی بایستید و یا بنشینید حتما دچار درد پا شده‌اید. برای درمان این مشکل و هم چنین جلوگیری از واریس بهترین روش از نظر پزشکان، استفاده از جوراب‌ واریس و یا جوراب‌های ضد خستگی  می‌باشد. این جوراب‌ها با بهبود گردش خون از تجمع خون در پاها و فشار به رگ‌ها جلوگیری می‌کنند. استفاده از این جوراب‌ها بسیار ساده بوده و خرید آنها نیز هزینه چندانی را در بر ندارد.

شرکت محور پزشکی آسیا، یکی از تخصصی‌ترین مراکز توزیع و فروش انواع جوراب‌های واریس و جوراب‌های ضد خستگی در ایران است که به صورت کارشناسی شده و تخصصی آماده‌ی ارائه‌ی خدمات به شما هم میهنان عزیز می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

خطرات نشستن کل روز


اگر از قبل رگ‌های واریسی داشته‌اید ممکن است متوجه شده باشید که علائم شما پس از مدت زمان طولانی نشستن یا ایستادن بدتر می‌شوند. که شامل موارد زیر است:

  • ناراحتی، سنگینی، سوزش یا درد در پاها
  • تورم در مچ پا و پاها
  • خارش در ناحیه رگ‌های واریسی

برای درک اینکه چرا مدت زمان طولانی نشستن می‌تواند خطر ابتلای شما به وریدهای واریسی را افزایش دهد، خوب است بدانید که چگونه خون در بدن شما جریان دارد. قلب شما خون‌های غنی از اکسیژن را در سراسر بدن در شریان‌ها پمپاژ می‌کند. سپس رگ‌ها خون را از بافت بدن به قلب باز می‌گردانند.

در پاها، فشار اضافی از وزن بدن و گرانش، کار بدن را برای انتقال خون از پاها به سمت قلب سخت‌تر می‌کند. برای کمک به جلوگیری از این امر، رگ‌های دارای دریچه‌هایی هستند که از جریان یافتن خون به عقب جلوگیری می‌کنند. اگر دریچه‌ها به درستی کار نکنند، فشار ناشی از ایستادن ممکن است خیلی زیاد باشد.که این امر می‌تواند منجر به جمع آوری خون در رگ‌ها شده و به صورت رگ‌های عنکبوتی یا رگ‌های واریسی ظاهر می‌شوند.

عضلات پایین پا نیز با عمل کردن مانند پمپ‌ها به بازگشت خون به قلب کمک می‌کنند. هر بار که پاهای خود را حرکت می‌دهید، عضلات رگ‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند. اما اگر مدت زمان طولانی در یک حالت نشسته یا ایستاده باقی بمانید، به خصوص اگر پا روی پا انداخته باشید یا پاهایتان خم باشند، خون به خوبی از پاها به قلب جریان نمی‌یابد. با گذشت زمان، این کار می‌تواند باعث ایجاد وریدهای واریسی شود.

تشخیص واریس


اگر وریدهای واریسی مشکل ساز باشند، معمولا برای ارزیابی به یک پزشک متخصص فرستاده می‌شوید. شما ممکن است نوعی اسکن سونوگرافی به نام داپلر یا اسکن داپلکس را داشته باشید، که به نشان دادن چگونگی جریان خون در رگ‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا دریچه‌ای آسیب دیده است یا خیر، که دانستن آن هنگام برنامه‌ریزی درمان مفید است. گاهی اوقات، اگر رگ‌ها پیچیده باشند، آزمایشات دیگری نیز لازم است.

اگر بیماری‌های شریانی (گردش خون ضعیف یا بیماری شریانی محیطی) در پاها داشته باشید یا اگر مشکوک به بیماری شریانی باشد، باید جریان خون شریانی را اندازه‌گیری کرد. این کار باید قبل از داشتن درمانی که روی پاها فشار وارد می‌کند، مانند جوراب‌های واریس، انجام شود. گردش خون شریانی معمولاً با استفاده از یک دستگاه سونوگرافی به نام سونوگرافی داپلر اندازه‌گیری می‌شود که به منظور ارائه‌ی مقادیری به نام شاخص فشار مچ پا – بازویی استفاده می‌شود. این آزمایش را می‌توان در کلینیک‌های تخصصی و همچنین توسط بعضی از پرستاران انجام داد.

درمان


چندین گزینه‌ی درمانی متفاوت وجود دارد. عمل‌های معمول مانند شکاف دادن رگ بطور عمده‌ای با روش‌هایی که شامل استفاده از جوراب‌های واریس هستند و در موارد شدید، گرما، لیزر یا تزریق مواد شیمیایی به رگ تعویض شده‌اند.

ساپورت و جوراب‌های واریس

واریسنشستن1

این جوراب‌ها در برابر فشار اضافی در رگ‌ها مقابله می‌کنند. آنها ممکن است به تسکین علائمی مانند درد کمک کنند، هر چند شواهد کمی برای اثبات چگونگی کارکرد آنها وجود دارد. ممکن است پوشیدن آنها دشوار باشد به خصوص برای کسانی که آرتروز دست دارند. دستورالعمل‌های فعلی توصیه نمی‌کنند که آنها بطور منظم استفاده شوند مگر اینکه درمان‌هایی به منظور بستن رگ‌ها مناسب یا موثر نباشند. اگر نیاز به جوراب واریس دارید، زیر زانو کلاس 1 (لایت) یا کلاس 2 (مدیوم) معمولا مناسب‌ترین هستند.

چگونگی انتخاب میزان فشار مناسب

شما باید همیشه با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد میزان فشار مناسب جوراب واریس شما را راهنمایی کند. برای جوراب واریس چهار میزان فشار اصلی وجود دارد:

  • فشار ملایم که باید در صورتی که دچار نارسایی وریدی مزمن خفیف هستید استفاده شود تا جریان سالم خون حفظ شود و پاها سبک‌تر به نظر برسند.
  • فشرده‌سازی متوسط که موثرتر است و معمولا هنگامی که دارای علائم رگ‌های عنکبوتی یا واریس هستید توصیه می‌شود.
  • فشار محکم و بسیار محکم که به طور معمول در موارد جدی بیماری‌های مختلف وریدی، از جمله ترومبوز سیاهرگی عمقی ، زخم‌ پای واریسی و ادم لنفاوی توسط پزشک توصیه می‌شود.

زمان استفاده از جوراب‌ها

پوشیدن جوراب‌های واریس در صبح قبل از اینکه پای خود را خم کنید و از تخت خارج شوید بسیار مهم است.

خوابیدن در موقعیت افقی باعث می‌شود عملکرد دریچه‌های رگ‌ها بسیار موثرتر از زمانی که نشسته‌اید و یا ایستاده‌اید باشد. در یک موقعیت عمودی، جاذبه زمین فشار وارد می‌کند و جریان خون به علت آسیب دریچه‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که مچ و ساق پا معمولاً در هنگام صبح احساس خوبی دارند و به تدریج در طول روز متورم و سنگین می‌شوند.

پوشیدن جوراب‌های واریس در صبح دریچه‌ها را در حالت درست نگه داشته و از گردش خون سالم در پاها در طول روز پشتیبانی می‌کند.

درمان‌های دیگر

  • تخریب با رادیوفرکانسی و تخریب داخل رگی با لیزر این روش‌ها شامل عبور دادن یک پروب در یکی از رگ‌های واریسی با استفاده از سونوگرافی به منظور هدایت آن می‌باشند. انرژی لیزر یا رادیوفرکانسی باعث گرم شدن ورید شده و آن را می‌بندد.
  • اسکلروتراپی با فوم: این تکنیک در صورتی استفاده می‌شود که گرما یا لیزر‌ها به کار نیایند. فوم به رگ‌ها تزریق می‌شود و خون را به جلو می‌راند و باعث می‌شود که رگ‌ها دچار اسپاسم شوند. پس از درمان، جوراب‌های واریس مورد نیاز است.
  • جراحی: اگر درمان با گرما، لیزر یا فوم به کار نیاید، جراح، جراحی معمول را توصیه خواهد کرد. معمولاً رگ‌های مرتبط با هم مسدود می‌شوند. سپس رگ‌های واریسی از پا برداشته یا بریده می‌شوند.
  • اسکلروتراپی: یک ماده شیمیایی به رگ تزریق می‌شود که می‌تواند آن را ببندد. این کار عمدتاً برای رگ‌های کوچک در پایین زانو انجام می‌شود که بطور مناسب درمان نشده‌اند یا بعد از جراحی بازگشته‌اند. رگ باید بعد از آن فشرده شود که شامل استفاده از پانسمان یا جوراب‌های واریس به مدت چند روز یا هفته می‌باشد.

چگونه از رگ‌های واریسی ناشی از نشستن در کل روز جلوگیری کنیم؟

از نشستن یا ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید. سعی کنید که پاهای خود را بطور مکرر بالا ببرید (بنشینید یا دراز بکشید و پاها را بالاتر از سطح باسن خود ببرید.( مثلا می‌توانید از بالشتک اضافی زیر پای خود روی تخت یا زیر پایی استفاده کنید. این به کاهش جمع شدن خون در رگ‌ها کمک می‌کند. اگر در ناحیه آسیب دیده پوست خشک، پوسته پوسته یا خارش داشته باشد، از کرم یا پماد مرطوب کننده برای محافظت از پوست استفاده کنید.

کاهش وزن و ورزش به ندرت باعث برطرف شدن رگ‌های واریسی می‌شوند امام ممکن است از پیدایش آنها جلوگیری کنند.

هر 30 دقیقه در طول روز بایستید و حرکت کنید که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کمی پیاده‌روی کنید.
  • بعضی از حرکات ساده‌ی یوگا را انجام دهید.
  • بالا رفتن از پله‌ها در محل کار
  • یک ایستگاه زودتر پیاده شدن از اتوبوس یا مترو

دیدگاهتان را بنویسید