عوارض میخچه و درمان قطعی میخچه با پماد، ژل و دارو

میخچه و پینه لایه‌های ضخیم و سخت شدهٔ پوست هستند که وقتی پوست سعی می‌کند تا از خود در برابر اصطکاک و فشار محافظت کند، تشکیل می‌گردد. میخچه و پینه اغلب در پا یا انگشتان پا و دست ایجاد می‌شوند. میخچه و پینه می‌توانند ناخوشایند باشد. اگر شما سالم هستید، فقط زمانی که میخچه و پینه برای شما ناراحتی به وجود می‌آورند، می‌توانید آن‌ها را درمان کنید. در اکثر افراد، تنها از بین بردن منبع اصطکاک یا فشار باعث می‌شود میخچه و پینه ناپدید شوند. اگر دیابت دارید یا دچار شرایط دیگری هستید که سبب ضعیف شدن جریان خون به پای شما می‌شود، بیشتر در معرض عوارض ناشی از میخچه و پینه قرار خواهید گرفت. در صورتی که چنین وضعیتی دارید، با پزشک خود در خصوص چگونگی انجام مراقبت‌های مناسب از میخچه و پینه مشورت کنید.

میخچه1

میخچه‌ها همیشه دردناک هستند، به خصوص زمانی که کف پا هستند و وقتی که شما کفش‌های ناراحت کننده و تنگ را می‌پوشید و باعث تحریک آن‌ها می‌شوید، بیشتر دردناک می‌شوند. اگر یک میخچه یا پینه بسیار دردناک یا ملتهب شود یا اگر مبتلا به دیابت یا جریان خون ضعیف هستید، قبل از درمان خود با پزشک مشورت کنید، همچنین شما می‌توانید از میخچه یا پینه جلوگیری کنید یا آن را بلافاصله قبل از اینکه بدتر شوید درمان کنید. یکی از بهترین روش‌های درمان میخچه یا پینه این است که کفی‌های مخصوصی انتخاب کنید که موقعیت انگشتان شما را اصلاح کند. استفاده از این مدل از کفی‌ طبی برای همه افراد بسیار راحت و آسان هستند. برای اطلاع از نحوهٔ خرید کفی‌های طبی ضد میخچه و کسب مشاوره از کارشناسان شرکت محور پزشکی آسیا درمورد چگونگی نصب و استفاده از کفی‌ها در کفش با شماره‌های ما تماس حاصل فرمایید.

تفاوت بین میخچه و پینه


میخچه و پینه مشابه یکدیگر نیستند.

  • میخچه از کالوس کوچک‌تر است و مرکزی سخت دارد که اطراف آن را پوست‌های ملتهب فرا گرفته‌اند. میخچه در قسمت‌هایی از پاهای شما رشد می‌کند که قادر به تحمل وزن نیستند مانند سر و دو طرف انگشتان شصت پا و حتی بین انگشتان پا. میخچه‌ها همچنین می‌توانند در مناطقی که وزن را تحمل می‌کنند، تشکیل شوند. در صورت وارد آمدن فشار، میخچه می‌تواند دردناک باشد.
  • پینه‌ها به ندرت دردناک هستند. پینه معمولاً در قسمت کف پاهای شما، مخصوصاً در زیر پاشنه یا برجستگی‌های کف پا، روی کف دست یا روی زانوهای شما ایجاد می‌شوند. پینه‌ها اندازه و شکل‌های متفاوت دارند و اغلب بزرگتر از میخچه هستند.

علل


فشار و اصطکاک مداوم موجب ایجاد و رشد میخچه یا پینه می‌شوند. برخی از علل این فشار و اصطکاک عبارتند از:

  • پوشیدن کفش‌های نامناسب: کفش‌های تنگ و دارای پاشنه‌های بلند می‌توانند فضای پای شما را فشرده کنند. هنگامی که کفش بیش از حد شل است، پای شما بارها در کفش می‌لغزد و به کفش ساییده می‌شود. پای شما ممکن است با یک درز یا جای دوخت در داخل کفش نیز تماس پیدا کند و ساییده شود.
  • نپوشیدن جوراب: پوشیدن کفش و صندل بدون جوراب می‌تواند اصطکاک در پای شما ایجاد کند. جوراب‌هایی که مناسب نیستند می‌توانند مشکل ساز باشند.

علائم


میخچه2

اگر علائم زیر را دارید ممکن است دچار میخچه یا پینه باشید:

  • ناحیه‌ای ضخیم و خشن در پوست
  • برجستگی سخت و بالا آمده
  • حساسیت یا درد زیر پوست
  • پوست فلس مانند، خشک یا مومی

عوامل خطر


عوامل زیر ممکن است خطر ابتلا به میخچه یا پینه را افزایش دهند:

بونیون یا شست کج

میخچه3
  • بونیون یا شست کج ( هالوس والگوس ) یک برجستگی غیر طبیعی و استخوانی است که روی مفصل در ابتدای شست بزرگ شما شکل می‌گیرد.

انگشت چکشی

میخچه4
  • انگشت چکشی یک نوع تغییر شکل غیر طبیعی است که در آن انگشت پای شما مثل پنجه پیچ می‌خورد.

سایر ناهنجاری‌های پا

شرایط خاصی نظیر خار پاشنه، موجب اصطکاک مداوم پای شما با داخل کفش می‌شود.

تشخیص


پزشک پاهای شما را بررسی خواهد کرد و دیگر علل ضخیم شدن پوست مانند زگیل و کیست را بررسی خواهد کرد. پزشک ممکن است درصورت ایجاد میخچه یا پینه در اثر ناهنجاری و بدشکلی فیزیکی، اشعه ایکس را توصیه کند.

درمان


درمان میخچه یا پینه معمولاً شامل جلوگیری از عللی است که موجب ایجاد این مشکلات می‌شوند. شما می‌توانید با پوشیدن کفش مناسب، استفاده از کفی‌های طبی و سایر اقدامات مراقبتی به درمان میخچه یا پینه کمک کنید. اگر علیرغم مراقبت‌هایی که انجام داده‌اید میخچه یا پینه باقی بمانند یا دردناک شوند، درمان‌های پزشکی زیر می‌توانند به حل مشکل شما کمک کنند:

کفی‌های طبی

درمان میخچه

اگر کفش‌هایتان مناسب نیستند، این امر ممکن است باعث ایجاد میخچه یا پینه شود. کفی‌های طبی مختلفی برای کاهش اصطکاک و ناراحتی ناشی از میخچه یا پینه طراحی شده‌اند که می‌تواند با بهبود موقعیت پا در کفش به شما کمک کنند. کفی‌های طبی مخصوص میخچه یا پینه در فروشگاه‌های لوازم پزشکی یا در داروخانه موجود هستند، بنابراین شما می‌توانید این کفی‌های طبی را تهیه کرده و آن‌ها را در کفش‌های خود قرار دهید تا از ایجاد میخچه یا پینه جلوگیری شود.

از بین بردن پوست اضافی

پزشک شما می‌تواند پوست ضخیم شده را از بین ببردیا یک میخچهٔ بزرگ را طی یک جلسه در کلینیک خود با استفاده از اسکالپل جراحی کند. این عمل را خودتان را امتحان نکنید زیرا ممکن است منجر به بروز عفونت شود.

داروهای از بین برنده پینه یا میخچه

پزشک شما همچنین می‌تواند یک برچسب یا پچ حاوی 40 درصد اسید سالیسیلیک را برای شما تجویز کند. چنین برچسب‌هایی بدون نسخه نیز قابل خریداری هستند. پزشک در خصوص چگونگی استفاده از این برچسب‌ها و مدت زمان استفاده از آن‌ها شما را راهنمایی خواهد کرد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که پیش از استفاده از برچسب حاوی اسید سالیسیلیک، پوست‌های مرده اضافی را با استفاده از سوهان ناخن یا سنگ پا و وسایل مشابه از بین ببرید. پزشک برای نواحی وسیع‌تری که دارای میخچه یا پینه هستند، ممکن است اسید سالیسیلیک را به شکل ژل برای شما تجویز کند.

عمل جراحی

در موارد نادر، پزشک ممکن است عمل جراحی را انجام دهد تا با ترمیم استخوان از ایجاد اصطکاک جلوگیری کند.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی

اگر هیچ گونه مشکلات زمینه‌ای سلامت ندارید، می‌توانید این پیشنهادات را برای کمک به از بین بردن میخچه یا پینه امتحان کنید:

  • استفاده از پدهای بدون نیاز به تجویز پزشک: یک پد برای حفاظت از ناحیه‌ای که در آن میخچه یا پینه ایجاد شده و رشد کرده است، اعمال کنید. در هنگام استفاده از داروهای مایع از بین برنده میخچه یا پینه (بدون تجویز پزشک) یا پدها مراقب باشید. این پدها حاوی اسید سالیسیلیک هستند که می‌توانند پوست سالم را تحریک کنند و منجر به بروز عفونت، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت یا سایر شرایطی که سبب ضعیف شدن جریان خون می‌شوند، گردند.
  • قرار دادن پا در آب: پاهای خود را در آب گرم قرار دهید. آب گرم میخچه یا پینه را نرم می‌کند و موجب می‌شود تا پوست ضخیم آسان‌تر برداشته شود.
  • پوست ضخیم شده را نازک‌تر کنید: در طی یا بعد از آن، میخچه یا پینه را با استفاده از یک سنگ پا، سوهان ناخن، یا پارچه بمالید تا لایه‌ای از پوست سخت شده برداشته شود. از وسایل تیز برای لایه برداری پوست استفاده نکنید. اگر مبتلا به دیابت هستید از سنگ پا استفاده نکنید.
  • پوست خود را مرطوب کنید: برای حفظ نرمی پوست، کرم مرطوب کننده را روی پای خود بمالید.
  • استفاده از کفش راحت و جوراب: تا زمانی که میخچه یا پینه از بین بروند، کفش‌های راحت و مناسب و جوراب بپوشید.

پیشگیری


رعایت موارد زیر می‌توانند به شما در جلوگیری از تشکیل میخچه یا پینه کمک کنند:

  • کفش‌هایی بپوشید که فضای کافی برای انگشتان پای شما دارد. اگر شما نمی‌توانید انگشتانتان را در داخل کفش بچرخانید، کفش‌هایتان بسیار تنگ است. کفش‌های خود را در قسمتی که تنگ است یا با پا اصطکاک دارد، گشاد کنید.
  • از پوشش‌های محافظ استفاده کنید. از پدهای نمدی، پدهای غیر دارویی مخصوص میخچه یا پینه یا باند در نواحی از پا که با کفش اصطکاک دارند، استفاده نمایید. شما همچنین می‌توانید از جداکننده‌های انگشت یا پوست و پشم بره بین انگشتان خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید