انواع دستگاه فشارسنج خون


fesharsanj

دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون یا فشارسنج خون وسیله‌ای برای اندازه‌گیری فشار خون در شریان‌ها است، به ویژه شامل یک فشارسنج و یک کاف لاستیکی است که در اطراف بازو قرار می‌گیرد و به منظور منقبض کردن شریان‌ها باد می‌شود.

با استفاده از دستگاه‌ اندازه‌گیری فشارخون خانگی می‌توانید فشار خون خود را در خانه تحت کنترل داشته باشید. فشار خون، اندازه‌گیری شدت فشار وارده شده به دیواره‌های شریان‌های در حال حرکت در بدن است.

اگر مدام و در طول روز احساس خستگی، سرگیجه و سردرد می‌کنید به احتمال زیاد دچار افت و یا افزایش فشارخون شده‌اید. فشارخون خیلی بالا و یا خیلی پایین خطرناک بوده و منجر به عواقب جبران ناپذیری چون سکته می‌شود. پس اگر فشار خونتان در طول روز مقدار نرمالی ندارد باید مرتب آنرا اندازه‌گیری کرده تا بتوانید با مصرف داروهای فشارخون میزان آنرا به مقدار عادی برسانید. برای اندازه‌گیری فشار خون شما نیاز به یک دستگاه فشارسنج دارید. دستگاه‌های فشار خون انواع مختلفی دارند و انتخاب آن باید بر اساس مهارت و نوع نیاز شما باشد.

شرکت محور پزشکی آسیا با تجربه و دانش به روز در خصوص توزیع و فروش فشارسنج، آماده ارائه‌ی خدمات به هم میهنان گرامی می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا سفارش محصول می‌توانید با شماره‌های ما تماس بگیرید.

دلایل اصلی استفاده‌ی افراد از فشار سنج


با استفاده از این دستگاه می‌توانید فشار خون خود را چک کنید تا بفهمید چگونه رژیم غذایی و محیط بر فشار خون شما تاثیر می‌گذارد و همچنین می‌توانید بر چگونگی عملکرد برنامه درمانی‌تان نیز نظارت کنید. در حین دنبال کردن رژیم‌های غذایی برای متوقف کردن فشار خون بالا، استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری فشار خون خانگی مفید است و در صورتی که برنامه رژیم غذایی DASH عادی شما به اندازه کافی خوب عمل نمی‌کند، بتوانید به رژیم‌های غذایی DASH کم سدیم تغییر مسیر دهید.

داشتن فشارسنج خانگی می‌تواند در شرایط زمانی که فشار خون افزایش می‌یابد و به سطح خطرناکی می‌رسد حافظ جان شما باشد. این به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که آیا نیازی به رفتن به اورژانس و جلوگیری از سکته مغزی است یا خیر.

به طور خلاصه، به دلیل اینکه فشارخون بالا یک قاتل خاموش است، ممکن است خواستار داشتن وسیله‌ای باشید که اجازه می‌دهد آن را نمایان کرده و اندازه‌گیری کنید.

انواع فشار سنج



اتوماتیک (دیجیتالی)

اکثر افراد از فشارسنج دیجیتالی برای اندازه‌گیری فشار خون خود در خانه استفاده می‌کنند. این دستگاه، فشارسنج الکترونیکی یا دیجیتالی نیز نامیده می‌شود. دستگاه برای یافتن ضربان خون در شریان‌ها دارای میکروفن است. کاف دور قسمت بالای بازو بسته می‌شود و هنگامی که دکمه شروع را فشار می‌دهید، به طور خودکار باد می‌شود. این نوعی فشارسنج است که اغلب در سوپر مارکت‌ها، داروخانه‌ها و مراکز خرید یافت می‌شود.

فشارسنج‌هایی که در مچ دست استفاده می‌شوند، به اندازه‌ی آنهایی که از کاف‌های بازو استفاده می‌کنند قابل اعتماد نیستند. فشارسنج‌های مچی تنها باید توسط افرادی استفاده شوند که نمی‌توانند به دلایل فیزیکی از کاف‌های بازو استفاده کنند. و دستگاه‌هایی که از فشار سنج انگشتی استفاده می‌کنند، به طور کلی توصیه نمی‌شوند.

دستی (عقربه‌ای)

fesharsanj1

مدل‌های دستی مانند مواردی هستند که ممکن است در مطب پزشک استفاده شوند. این دسته از فشارسنج‌ها معمولا شامل یک کاف بازو، یک تلمبه‌ی فشاری برای باد کردن کاف، یک میکروفون گوشی و یک درجه برای اندازه گیری فشار خون هستند.

برای گرفتن فشار خون، کاف را دور قسمت بالای بازو ببندید که جریان خون را در شریان به مدت کوتاهی متوقف می‌کند. گوشی را روی پوست و روی شریان قرار دهید. همانطور که هوا را از کاف آزاد می‌کنید، صدای خون را می‌شنوید زیرا دوباره جریان خون از طریق شریان آغاز می‌شود.

میزان عددی که عقربه، زمانی که جریان خون در ابتدا شنیده می‌شود نشان می‌دهد، فشار سیستولیک است. میزان عددی که عقربه زمانی که جریان خون دیگر شنیده نمی‌شود نشان می‌دهد، فشار دیاستولیک است.

سیار

فشار سنج سیار

دستگاه فشارسنج سیار یک وسیله کوچک است که شما در تمام طول روز، معمولا برای 24 یا 48 ساعت با خود به همراه دارید. این دستگاه به طور خودکار فشار خون شما را می‌گیرد. ممکن است در صورتی که دچار فشار خون بالا در مطب پزشک هستید یا اگر سایر روش‌ها نتیجه‌های گیج کننده برای شما دارند، پزشک استفاده از این دستگاه را به شما توصیه کند.

ویژگی‌های مهم برای خرید


در یک فشار سنج باید به دنبال چه مشخصات و ویژگی‌هایی باشید؟ سه عامل اصلی وجود دارد که جزو مهم‌ترین‌ها است.

  • اولا، سایز و اندازه‌ی دستگاه فشارسنج باید درست باشد. اگر کاف با سایز اشتباه بگیرید، عددی که فشار سنج نشان می‌دهد نیز اشتباه خواهد بود.
  • دوما، اگر سیستم گوشی‌دار انتخاب کردید از اینکه می‌توانید به طور واضح بشنوید مطمئن شوید. اگر نه، سیستم برایتان کار نخواهد کرد.
  • آخرین عامل اما نه کم اهمیت‌ترین، این است که از دیدگاه بصری اعداد فشار سنج واضح مشخص شده باشند.

فشار سنج دیجیتال در مقابل عقربه‌ای


 سوالی که اغلب هنگام خریدن دستگاه فشار سنج پیش می‌آید این است که دستگاه فشارسنج دیجیتال بهتر است یا عقربه‌ای. دستگاه‌های فشار سنج دیجیتال به لطف سهولت در استفاده و خواندن عدد محبوبیت بیشتری دارند. با این حال، باید بدانید که عدد نشان داده شده در دستگاه دیجیتال می‌تواند به طور منفی توسط حرکت فیزیکی تحت تاثیر قرار گیرد. کار با این دستگاه برای افراد مبتلا به ضربان قلب نامنظم ممکن است دشوار باشد. در مقایسه، دستگاه‌های عقربه‌ای ارائه دهنده قابلیت اطمینان و دقت هستند اما یادگیری نحوه استفاده به طور موثر ، در این دستگاه نیازمند زمان است.

دقت


هنگامی که فشار سنج را خریداری کردید برای بررسی دقت و درستی، دستگاه را به مطب نزد پزشک ببرید. باید دستگاه فشار سنج خود را سالی یکبار چک کنید. مراقبت و نگهداری مناسب نیز ضروری است. هنگام جمع کردن دستگاه مطمئن شوید که لوله‌ی آن پیچ نخورده باشد و از گرما دور نگه داشته شود. هر چند وقت یکبار لوله‌ی دستگاه را بررسی کنید تا ترک یا نشتی نداشته باشد.

از پزشک یا پرستار خود در مورد چگونگی درست استفاده کردن از فشارسنج سوال بپرسید. استفاده مناسب از دستگاه به شما و پزشکتان کمک خواهد کرد تا نتایج خوبی در کنترل فشار خون خود داشته باشید.

هزینه


قیمت دستگاه‌های اندازه گیری فشارخون بسته به نوع آن متفاوت است. اما در حالت کلی دستگاه‌های فشارسنج عقربه‌ای یا دستی قیمت کمتری نسبت با دستگاه‌های فشار سنج دیجیتالی دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت و یا خرید دستگاه‌های اندازه‌گیری فشارخون می‌توانید از طریق شماره‌های   4 -88991471 با کارشناسان ما در محور پزشکی آسیا تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید